NYHET Publicerad

Johan Löf är forskaren som blev snilleföretagare

ENTREPRENÖR Det finns företag och så finns det företag. Just det här företaget, sprunget ur en ung doktorands idéer, har hittills förbättrat cancerbehandlingen för två miljoner människor. Två miljoner människor har fått en bättre vård tack vare Johan Löf och hans Raysearch. Och det är bara början.

johanlöf

Johan Löf driver det växande medicintekniska företaget Raysearch.

– Vi omsätter i dag bara omkring två–tre procent av dosplaneringsmarknaden, så det finns en enorm potential. Efterfrågan är stor på det vi gör, säger Johan Löf, företagets grundare och vd.

Raysearch utvecklar programvara som används för att effektivisera strålbehandling av cancer. Stråldosen optimeras för varje enskild cancerpatient. Dels får patienten rätt dos dag för dag, dels ser man till att rikta behandlingen så att exakt rätt område behandlas. Hela företagsidén vilar på ambitionen att förbättra människors liv och hälsa.

Marknaden för stråldosplanering är i dag värd tre miljarder kronor, så det är en rejäl kaka som Raysearch tänker grabba tag i allt större delar av.

Företaget firar tioårsjubileum och står inför en mycket spännande fas. Med start i USA satsar Raysearch nu på en ny försäljningsstrategi som kräver ett tiotal nyanställningar och nytt kontor i New York.

Det är en satsning som ska ge bolaget bättre skjuts på den stora och viktiga USA-marknaden.

Johan Löf är fysikern från KTH som gick vidare till forskning på Karolinska Institutet och avdelningen för medicinsk strålningsfysik. Där utvecklade han det embryo som börjat växa fram redan när han gjorde sitt exjobb.

Han såg tidigt att det fanns en kommersiell koppling och langade in en A4 med en affärsplan till Venture Cup. Under tävlingen fick han snabbt marknadspotentialen bekräftad, vilket ledde fram till grundandet av Raysearch.

Annons

– Jag kände att det var fascinerande att kunna vara med och bidra mer direkt. Vi har hjälpt två miljoner människor hittills. Just nu sitter femtio programmerare här och jobbar! Det är mer lockande än att skriva vetenskapliga artiklar, säger Johan Löf.

Företaget fick en rivstart redan sommaren 2000, då man skrev ett globalt licensavtal med Adac Laboratories, som kort därpå köptes av Philips.

Plötsligt hade lilla Raysearch tillgång till hela Philips marknads- och säljorganisation.

Året därpå godkände så den amerikanska läkemedelsmyndigheten Philips system Pinnacle, där alltså Raysearchs produkter ingick.

De kommande åren inledde Raysearch samarbete med flera andra stora partners, däribland Varian. Strategin var nämligen att satsa på produktutveckling och låta andra sälja.

På så sätt fick alltså det lilla och nystartade svenska forskningsbolaget tillgång till en världsomspännande försäljningsorganisation och vidöppna dörrar till USA-marknaden.

Smart värre.

Första affären via Philips gav intäkter på 11 miljoner kronor direkt, ett jättelyft för ett företag som dittills fått klara sig på 6 miljoner kronor i riskkapital.

Av bara farten gick Raysearch in på börsen 2003.

– Det var bra gentemot våra stora partners. Och det är bra nu när vi står inför en ambitiös USA-satsning. Att då kunna visa att vi är ett etablerat börsföretag sedan många år stärker oss.

Johan Löf tycker helt klart att fördelarna med vara börsnoterad överväger. Det höjer kvaliteten i bolaget, gör det lättare att rekrytera kvalificerade medarbetare. Börsnoterade företag får mer publicitet än andra bolag.

Men efter några års fin tillväxt gick utvecklingen i stå för Raysearch. På kontoret på Sveavägen i Stockholm växte känslan att Raysearchs partners inte riktigt la manken till för att sälja just de här produkterna. Dessutom slog dollarns och eurons kursförändringar mot resultatet.

– Vi började ifrågasätta vår säljstrategi, säger Johan Löf.

Samtidigt hade Raysearch utvecklat och kompletterat sina produkter så att man nu kunde lägga fram ett helhetserbjudande till klinikerna.

Man gick från att leverera delar av större leverantörers system till att kunna erbjuda ett helt egenutvecklat system.

Och det är nu det stora steget börjar närma sig – att sälja direkt till slutkunderna. Droppen blev samarbetet med Massachusetts General Hospital i Boston.

Raysearch och sjukhuset i Boston ingick 2008 ett långsiktigt forsknings- och samarbetsavtal inom flermålsoptimering för strålterapi. Inom all strålbehandling måste läkaren balansera motstridiga behandlingsmål, som att ge tillräckligt hög stråldos till tumören samtidigt som dosen till omkringliggande frisk vävnad måste hållas så låg att risken för biverkningar minimeras. Flermålsoptimering är ett verktyg för att hantera den här typen av kompromisser på ett strukturerat sätt.

Sjukhuset ville använda Raystation, Raysearchs helhetslösning för dosplanering.

– Men våra partners var ganska ointresserade av flermålsoptimering, så den enda möjligheten var att köpa Raystation direkt av oss.

Och kliniken på Massachusetts General Hospital, under ledning av Thomas Bortfeld, är en välkänd och ledande klinik i USA, ja, i hela världen, så det var ingen obetydlig kund för Raysearch.

Nu går Raysearch vidare och bygger upp en egen sälj- och marknadsorganisation i USA. Rekryteringen är i gång.

– Vår idé är att låta de båda affärsmodellerna leva sida vid sida. Vi får se hur våra partners reagerar när vi också vill sälja själva. Men det är en för stor del av kakan som är obearbetad för att vi ska låta bli, säger Johan Löf.

Mer än halva världsmarknaden finns i USA, där de dessutom är snabbare på att anamma ny teknik.

Raysearchs nysatsning är för Johan Löf en kick lika stark som den han kände när företaget startades för drygt tio år sedan.

Men varför ska ett sjukhus satsa just på Raysearchs system – stället för branschjättarnas?

– Vårt system är modernare, vi anpassar stråldoserna under behandlingens gång. Det kallas adaptiv strålterapi, och vi är de första som bygger ett dosplaneringssystem utifrån den tekniken från början, säger Johan Löf.

– Vi har flera ”best in class”-komponenter, som vi nu byggt ihop till ett system. Vårt interface är dessutom snyggt och användarvänligt. Och som litet företag är vi snabbfotade!

Det har hänt en del sedan den där dagen 1999 då Johan Löf skrev ner sin affärsplan på ett A4-papper. Över 70 anställda, en försäljning i 100-miljonersklassen bara i år och inte minst snilleutmärkelsen ”Svenska Innovationspriset”, som Johan Löf fick för några år sedan.

Men frågan är om inte det här bara är början.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.