NYHET Publicerad

Johan Löf är forskaren som blev snilleföretagare

ENTREPRENÖR Det finns företag och så finns det företag. Just det här företaget, sprunget ur en ung doktorands idéer, har hittills förbättrat cancerbehandlingen för två miljoner människor. Två miljoner människor har fått en bättre vård tack vare Johan Löf och hans Raysearch. Och det är bara början.

johanlöf

Johan Löf driver det växande medicintekniska företaget Raysearch.

– Vi omsätter i dag bara omkring två–tre procent av dosplaneringsmarknaden, så det finns en enorm potential. Efterfrågan är stor på det vi gör, säger Johan Löf, företagets grundare och vd.

Raysearch utvecklar programvara som används för att effektivisera strålbehandling av cancer. Stråldosen optimeras för varje enskild cancerpatient. Dels får patienten rätt dos dag för dag, dels ser man till att rikta behandlingen så att exakt rätt område behandlas. Hela företagsidén vilar på ambitionen att förbättra människors liv och hälsa.

Marknaden för stråldosplanering är i dag värd tre miljarder kronor, så det är en rejäl kaka som Raysearch tänker grabba tag i allt större delar av.

Företaget firar tioårsjubileum och står inför en mycket spännande fas. Med start i USA satsar Raysearch nu på en ny försäljningsstrategi som kräver ett tiotal nyanställningar och nytt kontor i New York.

Det är en satsning som ska ge bolaget bättre skjuts på den stora och viktiga USA-marknaden.

Johan Löf är fysikern från KTH som gick vidare till forskning på Karolinska Institutet och avdelningen för medicinsk strålningsfysik. Där utvecklade han det embryo som börjat växa fram redan när han gjorde sitt exjobb.

Han såg tidigt att det fanns en kommersiell koppling och langade in en A4 med en affärsplan till Venture Cup. Under tävlingen fick han snabbt marknadspotentialen bekräftad, vilket ledde fram till grundandet av Raysearch.

Annons

– Jag kände att det var fascinerande att kunna vara med och bidra mer direkt. Vi har hjälpt två miljoner människor hittills. Just nu sitter femtio programmerare här och jobbar! Det är mer lockande än att skriva vetenskapliga artiklar, säger Johan Löf.

Företaget fick en rivstart redan sommaren 2000, då man skrev ett globalt licensavtal med Adac Laboratories, som kort därpå köptes av Philips.

Plötsligt hade lilla Raysearch tillgång till hela Philips marknads- och säljorganisation.

Året därpå godkände så den amerikanska läkemedelsmyndigheten Philips system Pinnacle, där alltså Raysearchs produkter ingick.

De kommande åren inledde Raysearch samarbete med flera andra stora partners, däribland Varian. Strategin var nämligen att satsa på produktutveckling och låta andra sälja.

På så sätt fick alltså det lilla och nystartade svenska forskningsbolaget tillgång till en världsomspännande försäljningsorganisation och vidöppna dörrar till USA-marknaden.

Smart värre.

Första affären via Philips gav intäkter på 11 miljoner kronor direkt, ett jättelyft för ett företag som dittills fått klara sig på 6 miljoner kronor i riskkapital.

Av bara farten gick Raysearch in på börsen 2003.

– Det var bra gentemot våra stora partners. Och det är bra nu när vi står inför en ambitiös USA-satsning. Att då kunna visa att vi är ett etablerat börsföretag sedan många år stärker oss.

Johan Löf tycker helt klart att fördelarna med vara börsnoterad överväger. Det höjer kvaliteten i bolaget, gör det lättare att rekrytera kvalificerade medarbetare. Börsnoterade företag får mer publicitet än andra bolag.

Men efter några års fin tillväxt gick utvecklingen i stå för Raysearch. På kontoret på Sveavägen i Stockholm växte känslan att Raysearchs partners inte riktigt la manken till för att sälja just de här produkterna. Dessutom slog dollarns och eurons kursförändringar mot resultatet.

– Vi började ifrågasätta vår säljstrategi, säger Johan Löf.

Samtidigt hade Raysearch utvecklat och kompletterat sina produkter så att man nu kunde lägga fram ett helhetserbjudande till klinikerna.

Man gick från att leverera delar av större leverantörers system till att kunna erbjuda ett helt egenutvecklat system.

Och det är nu det stora steget börjar närma sig – att sälja direkt till slutkunderna. Droppen blev samarbetet med Massachusetts General Hospital i Boston.

Raysearch och sjukhuset i Boston ingick 2008 ett långsiktigt forsknings- och samarbetsavtal inom flermålsoptimering för strålterapi. Inom all strålbehandling måste läkaren balansera motstridiga behandlingsmål, som att ge tillräckligt hög stråldos till tumören samtidigt som dosen till omkringliggande frisk vävnad måste hållas så låg att risken för biverkningar minimeras. Flermålsoptimering är ett verktyg för att hantera den här typen av kompromisser på ett strukturerat sätt.

Sjukhuset ville använda Raystation, Raysearchs helhetslösning för dosplanering.

– Men våra partners var ganska ointresserade av flermålsoptimering, så den enda möjligheten var att köpa Raystation direkt av oss.

Och kliniken på Massachusetts General Hospital, under ledning av Thomas Bortfeld, är en välkänd och ledande klinik i USA, ja, i hela världen, så det var ingen obetydlig kund för Raysearch.

Nu går Raysearch vidare och bygger upp en egen sälj- och marknadsorganisation i USA. Rekryteringen är i gång.

– Vår idé är att låta de båda affärsmodellerna leva sida vid sida. Vi får se hur våra partners reagerar när vi också vill sälja själva. Men det är en för stor del av kakan som är obearbetad för att vi ska låta bli, säger Johan Löf.

Mer än halva världsmarknaden finns i USA, där de dessutom är snabbare på att anamma ny teknik.

Raysearchs nysatsning är för Johan Löf en kick lika stark som den han kände när företaget startades för drygt tio år sedan.

Men varför ska ett sjukhus satsa just på Raysearchs system – stället för branschjättarnas?

– Vårt system är modernare, vi anpassar stråldoserna under behandlingens gång. Det kallas adaptiv strålterapi, och vi är de första som bygger ett dosplaneringssystem utifrån den tekniken från början, säger Johan Löf.

– Vi har flera ”best in class”-komponenter, som vi nu byggt ihop till ett system. Vårt interface är dessutom snyggt och användarvänligt. Och som litet företag är vi snabbfotade!

Det har hänt en del sedan den där dagen 1999 då Johan Löf skrev ner sin affärsplan på ett A4-papper. Över 70 anställda, en försäljning i 100-miljonersklassen bara i år och inte minst snilleutmärkelsen ”Svenska Innovationspriset”, som Johan Löf fick för några år sedan.

Men frågan är om inte det här bara är början.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Västerås och Skellefteå i kamp om Europas största batterifabrik

FÖRETAGSKLIMAT 3 000 jobb och möjligheten att vara en del i utvecklingen av en mer klimatsmart värld. Det är det som står på spel när Västerås och Skellefteå tar kampen om var batteritillverkaren Northvolts fabrik ska ligga. ”Den kommer att bli Europas största”, säger vd:n Peter Carlsson.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Svensk tonic gyllene framgångssaga

NYKLÄCKT De första flaskorna exploderade. Men på bara ett år har studenterna Viktor Eriksson och Gustaf Ytanders tonic gjort succé hos privatpersoner och på välrenommerade barer över hela landet.
NYHET Publicerad:

Här står dörren öppen för nyanlända

I PRAKTIKEN För bröderna Kreshnik och Fatos Mulaj har rekryteringen av nyanlända skapat en unik företagsmiljö där anställning baseras på prestation och inte referenser. ”Det skulle vara fantastiskt om fler företag vågade ta in nyanlända”, säger Kreshnik Mulaj.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.