Konrad Bergström sätter kurs mot miljarderna

Konrad Bergström, serieentreprenör som nu driver elbåtsföretaget X Shore.
"Det var tydligt att Tesla skulle ta över bilindustrin och jag började skissa på konceptet med en elbåt", säger Konrad Bergström om starten för hans senaste skapelse X Shore.
424

Entreprenör Allt började vid havet för över 40 år sedan. Nu är superentreprenören Konrad Bergström tillbaka i marina miljöer med elbåtsföretaget X Shore. Efter en lång karriär inom livsstilsprodukter är han redo att skapa ”folkets elbåt” med ny teknik och hållbart miljötänk i fokus.

Produktionen av elbåten sker i Storebro utanför Vimmerby, klassisk mark för båtbyggande med en hantverkarkultur som tilltalar Konrad Bergström.
Produktionen av elbåten sker i Storebro utanför Vimmerby, klassisk mark för båtbyggande med en hantverkarkultur som tilltalar Konrad Bergström.
Konrad Bergström, serieentreprenör som nu driver elbåtsföretaget X Shore.
Foto: Anders Jakobson
Konrad Bergström, serieentreprenör som nu driver elbåtsföretaget X Shore.

– Jag är en arbetare i grunden och har säkert gjort fler timmar än de flesta. Det är väl det som lett till min framgång – all träning har gjort att jag blivit bättre. Att jag är nyfiken och orädd och beredd på att lägga ned tiden är det som gjort att jag kastat mig in i olika branscher.

Det är det första Konrad Bergström, 48 år, säger när Entreprenör träffar honom bara någon dag innan han reser till Palma för att visa upp X Shores elbåt för ett 50-tal tidningar som Forbes, Wired och Le Figaro.

Varumärket X Shore registrerade han redan 1996 men det är 2019 som lanseringen av ”folkets elbåt”, inspirerad av Teslas elbil, drar i gång på allvar. Målet är tydligt: Att X Shore ska vara ett miljardbolag inom fem år. Intresset är redan stort.

– Försäljningen har kommit i gång. 300 personer har betalt för att testköra den och ytterligare 150 har lagt en beställningsförfrågan via webben, så det finns redan 450 potentiella kunder i kö.

Det var vid havet som allting började när Konrad var barn på 70-talet. Han är uppvuxen i Norrskedika (”Känd för Sveriges största backluckeloppis och Sveriges tråkigaste genomfart”) strax utanför Östhammar, men det var i sommarboendet i Grebbestad som entreprenörsandan startade. Konrad samlade tomglas, fiskade och sålde ”Konrads fisk” på campingen. Affärerna utvecklads till en beachbutik. Så småningom började Konrad jobba i pappans surfbutik och snart drog postorderverksamheten i gång.

– Jag kom hem från skolan och lyssnade av telefonsvararen där det fanns ordrar att ta hand om.

16 år gammal flyttade Konrad till Nya Zeeland. Tanken var att bli ett världsnamn inom vindsurfingen, men han insåg att han var bättre på att sälja än att surfa.

– Jag började importera takräcken och vindsurftillbehör. Jag skaffade en bil och åkte runt till butikerna och sålde två containrar med brädor totalt.

Tillbaka i Sverige två år senare började de första stegen till den verksamhet som under slutet av 90-talet skulle leda till det framgångsrika Megascene.

– Det blev mer fokus på kläder inom livsstilstrender som surf, snowboard och skateboard. Jag hade ett 30-tal olika varumärken som Quiksilver, Airwalk, Eastpak, Volkom med flera. Jag byggde upp ett enormt internationellt nätverk.

2002 hamnade Konrad på Dagens Industris framsida. ”Han vänder upp och ned på sportvärlden” var rubriken och i artikeln beskrivs han som ”kultförklarad”.

Några år senare blev det konkurs och Konrad satt plötsligt med tunga skulder och ett knäckt självförtroende. Greger Hagelin på We anställde honom. Greger var bra på marknadsföring och Konrad bra på tillväxt och under perioden 2004- 2008 gick We:s omsättning från 60 miljoner till 320. Det var då Konrad valde att gå vidare.

– Bolaget ändrades och skulle ut på börsen, och det fanns en oenighet om hur det skulle drivas framåt. Då insåg jag att tiden tillsammans var över och jag startade Zound Industries.

Idén hade funnits innan konkursen men var för stor för Sverige. Konrad träffade Mikael Jiffer, i dag marknads-och försäljningschef för Svenska Fotbollförbundet, av en slump.

– Det är en mäktig man inom big business och jag har stor respekt för honom. Han sa: ”Glöm aldrig att du har kunskap. Ingen kan ta den i från dig”. Natten efter mötet skrev jag Zounds affärsplan: att bli ett livsstilsföretag för teknik.

Att det blev hörlurar först berodde på smartphonens etablering och det fanns ett behov av bra och snygga lurar. Det blev en succé och trots det valde Konrad nyligen att gå vidare då det uppstod meningsskiljaktigheter om hur företaget skulle drivas vidare.

– Jag har starka åsikter när jag tar på mig saker och när jag driver något, driver jag det hårt. Våra strategier gick inte ihop. Det fanns olika filosofier om hur företaget skulle utvecklas. Jag ville satsa aggressivt för att nå en större tillväxt snabbt, medan de andra ägarna ville skynda långsamt och nöjde sig med en mindre tillväxt.

Då har vi kommit varvet runt och är tillbaka i X Shore. Den ursprungliga inspirationen kom från Volvos XC-lansering med en idé om att göra säkra och snabba båtar, men det var när Tesla lanserade elbilar 2012 som idéerna började ta fart.

– Jag har alltid varit nyfiken på det nya. Min pappa och min farfar är ingenjörer så det kommer kanske därifrån. Det var tydligt att Tesla skulle ta över bilindustrin och jag började skissa på konceptet med en elbåt.

Flera prototyper har gjorts sedan 2016. Produktionen sker i Storebro utanför Vimmerby, klassisk mark för båtbyggande med en hantverkarkultur som tilltalar Konrad och han är påtagligt nöjd över resultatet.

– Det är dyr teknik vi jobbar med, men upplevelsen är fantastisk. Det är den vi säljer. Man hör enbart vattnet som bryts mot skrovet. Att det även är bra för naturen och hållbart kommer på köpet. Jag har älskat att köra min Wellcraft men står inte ut med avgaserna och bullret längre.

Det finns siffror som indikerar att motorbåtarnas bullernivå ökat tiofaldigt. Än värre är det med ljudet som går nedåt i vattnet som 150-faldigats och skapat konsekvenser för fortplantning hos stressade djur.

– Vår båt är tyst och gjord i jordnära färger för att smälta in och inte bli påstötande.

X Shore har redan fått flera priser för både design och hållbarhet och Konrads tro på företaget är starkt.

– Vi tror på morgondagens teknik. Det sker mycket inom ny energi just nu. Elen kommer att vinna i längden och kommer att bli mer eller mindre gratis och hållbar, utvunnen av sol, vind och jordens rörelse. Jag vet att X Shore har större potential än Zound. Marknaden är större i pengar.

Konrad Bergströms 5 tips: Så lyckas du i vitt skilda branscher
  1. Gå globalt direkt. Strukturera efter den globala marknaden för att undvika överraskningar när du väljer att satsa internationellt. Om du enbart fokuserar på Sverige först finns det risk för marginalfel när du till exempel lanserar i Tyskland. Det kan kräva helt andra kostnader för distribution som du missat att räkna med.
  2. Hitta hålet i marknaden. Nya produkter kan skapas när det blir teknikskiften. Zound gjorde hörlurar för att telefonerna blev smarta och konsumenterna började gå omkring med sin musiksamling. Elbåtarna blev snabbt globala för att det blev en politisk prioritering och för att bilbranschen utbildade folket.
  3. Måla upp en vision men var öppen för nya vägar. Hur vi ska nå vår vision förändras hela tiden. I dag är det på ett sätt, i morgon är det på ett annat. Det kan gå fort. Behåll visionen men var beredd på att sättet att nå dit kan förändras.
  4. Var inte rädd för att testa. Tester leder fram till de bästa lösningarna. Var gärna lite galen i den kreativa processen och inte för inrutad. Vad bred och skala ned sen när du identifierat kostnader, tekniska hinder eller annat som påverkar idén.
  5. Tjäna pengar. Finns det ingen struktur för att tjäna pengar faller allting snabbt. Jag lärde mig det den hårda vägen genom min konkurs.
AJ