Linas framgångsrecept: Från noll till miljardföretag på tio år

Entreprenören Carolina ”Lina” Gebäck, som grundat och driver Linas Matkasse tillsammans med sin bror Niklas Aronsson.
Foto: SÖREN ANDERSSON
"Jag är döpt till Carolina men alla kallar mig för Lina. Niklas hade bollat namnet med vänner som tyckte att det gav företaget en personlig touch och något måste ju företaget heta så därför blev det Linas Matkasse", berättar Carolina ”Lina” Gebäck.
150

Entreprenör Hon trodde inte på affärsidén med matkassar. Sedan blev företaget som bär hennes namn en vacker framgångssaga. Entreprenören Carolina ”Lina” Gebäck är stolt över företaget Linas Matkasse, som i år fyller tio år. ”Det har varit en fantastisk resa”, säger hon.

Entreprenören Carolina ”Lina” Gebäck, som grundat och driver Linas Matkasse.
Foto: SÖREN ANDERSSON
Entreprenören Carolina ”Lina” Gebäck, som grundat och driver Linas Matkasse.
Bilder från Instagram och Facebook som Linas Matkasse lagt ut.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Linas matkasse är stjärnan bland matkasseföretagen och har gått med vinst år efter år. Konceptet att köra ut kassar med recept och ingredienser till prenumererande kunder har gått hem hos svenskarna. Linas matkasse har idag kunder över hela landet och finns också i Norge, Danmark och Finland. Omsättningen ligger på 1,5 miljarder kronor.

– Det har varit en fantastisk resa och vi har vuxit kraftigt under många år, säger Lina Gebäck.

Historien om företaget börjar 2008 när Linas bror Niklas Aronsson fick idén att dra igång ett matkasseföretag. Hans fru hade i ett stressat ögonblick utbrustit att man bara borde kunna hämta upp en färdig matkasse nånstans.

Lina bodde då i Göteborg, pluggade till sjuksköterska och hade precis fått sitt första barn.

– Jag trodde inte så mycket på affärsidén, om jag ska vara ärlig. Jag tyckte att man nog hellre vill plocka ihop maten själv. Men jag är utbildad dietist och min stora drivkraft blev att få inspirera och göra det enklare för fler att äta bättre, berättar Lina.

Niklas bodde i Stockholm och där packade han kassar, raggade kunder och körde ut matkassar. Lina planerade och komponerade menyer, provlagade mat i sin lilla tvåa ”utan köksfläkt” och skrev recept. Det var alltså ett företagande på distans, men Lina tycker att det gick smidigt.

– Det fungerade för att vi hade tydliga roller, det var styrkan i vårt företagande. Niklas skötte businessdelen som jag då inte tyckte var så intressant. Jag stod för den kreativa sidan med maten, säger hon.

Och så var det namnet på företaget. Det var Niklas som föreslog ”Linas matkasse”.

– Jag är döpt till Carolina men alla kallar mig för Lina. Eftersom jag var tveksam till affärsidén så var namnet inte självklart för mig. Men Niklas hade bollat namnet med vänner som tyckte att det gav företaget en personlig touch och något måste ju företaget heta så jag gav efter, berättar Lina.

Snart började det rulla på ordentligt för det nystartade företaget. Kunderna blev fler och redan efter ett år anställdes den första personen. Omsättningen 2009 landade på 28 miljoner, steg till 172 miljoner för 2010 och 2011 var den uppe i 311 miljoner och tio år senare är företaget upp i miljardomsättning.

– Det var extremt intensiva första år. Jag hoppade av studierna och tog aldrig examen. Jag trodde inte att entreprenör var något man kunde leva på. Det blev en aha-upplevelse för mig. Idag vet jag att utan entreprenörer skapas inga jobb.

Under resans gång har företaget tagit in riskkapital. Idag ägs större delen av Niklas och Lina och en mindre del av norska Herkules Capital, svenska Creandum och tyska Acton Capital. Lina anser att samarbetet fungerat mycket bra att man den vägen fått in kompetens i styrelsen.

Förra året rekryterade företaget en extern vd och Niklas klev av från den operativa verksamheten.

Lina släppte ifrån sig chefskapet för menyteamet till en av sina anställda för att kunna ta en mer kreativ roll. Hon var väldigt noga med vem som skulle ta vid, och den hon lämnade över till hade precis de erfarenheter, egenskaper och känsla för företaget som hon ville att hennes efterträdare skulle ha.

– Det har varit svårare för mig att lämna över ansvar. Niklas är bättre på att delegera. Jag har ett större kontrollbehov och kan vara rejält engagerad när vi introducerar nya medarbetare. Det finns ju en ”Linas skola” man måste gå i. Vi är noga med kvaliteten. Jag måste säga att vi har varit duktiga på att anställa människor. Det känns jättehäftigt att vara arbetsgivare, säger Lina.

Förutom att skapa ett miljardföretag har Lina också byggt upp en familj med make och fyra barn mellan 2 och 11 år. Lina tycker att hon klarat balansgången.

– Man måste prioritera och jag har prioriterat familjen och företaget. Så mycket annat har jag inte hunnit med.

Idag fokuserar Lina mer på att bygga varumärket och i höst kommer hon ut med en kokbok. Hon är företagets grundare, ägare och ansikte utåt. Företaget har hittills fokuserat på vardagarnas middagar för att hjälpa stressade småbarnsföräldrar. Nästa steg är mer lyxiga helgmiddagar när man har lite mer tid att lägga på matlagningen.

– Det är svårt att göra en bra matkasse och det kräver mycket planering. Jag tror att vår framgång beror på att vi varit mycket noggranna när vi gjort recepten. Det har gjort att tjänsten i sin helhet uppskattats och fyllt ett behov som många människor har.

Från start till miljardföretag på tio år

Namn: Linas matkasse sorterar under Carolinas Matkasse AB.
Grundare: Carolina ”Lina” Gebäck (g:et uttalas hårt) och brodern Niklas Aronsson.Affärsidé: Leverera välplanerade och goda recept och tillhörande matvaror till kunder som har svårt att själva hinna med. Levererade 16 miljoner portioner i Sverige förra året och sedan starten över 100 miljoner portioner.
Antal anställda: 180 personer i Sverige motsvarande heltid. Sysselsätter betydligt fler som exempelvis chaufförer och inhyrd personal.
Omsättning: Koncernen omsätter 1,5 miljarder kronor.
Aktuellt: Startade 2008 och firar 10-årsjubileum ”hela året”.

Linas framgångsrecept till andra entreprenörer
  • Starta med någon som har det som du inte har. Om du är en person som är detaljfokuserad – leta efter någon som är visionär och kan dra de stora penseldragen. Man kommer längre om man kompletterar varandra.
  • Våga satsa och pröva din idé. Det värsta som kan hända är att den inte fungerar och då har du i fall försökt och antagligen lärt dig massor på vägen också.
  • Ta vara på motgångarna. De lärdomar man kan dra av misstag och motgångar är ovärderliga. Lösningarna går inte alltid att hitta i böcker utan kräver att du behöver vara kreativ istället. Det får både dig och företaget att växa och utvecklas.
Zoran Cale