NYHET Publicerad

Mai-Li är din nya hjälte!

ENTREPRENÖR Entreprenör fortsätter jakten på de nya hjältarna som Sverige så väl behöver. Vi vill hylla de nya entreprenörerna, de kreativa banbrytande företagare som kan inspirera andra att också våga satsa. I vår jakt tar vi hjälp av organisationer som Ung Företagsamhet, Connect och Venture Cup, som tipsar om spännande företagare i sina nätverk. Möt nu Mai-Li Hammargren med företaget Mutewatch.

mai2

Mai-Li Hammargren driver företaget Mutewatch, som marknadsför en ny sorts klocka.

Foto: Daniel Roos

Ok, försöka att hänga med nu, för här går det undan. Mai-Li Hammargren, 23-årig vd och grundare till Mutewatch, skickar en lägesrapport i väntan på vår intervjuträff:

”Det händer suupermycket kul i Mutewatch just nu… Skrev på första distributionsavtalet i Italien i tisdags på 1200 produkter och får förfrågningar från hela världen. Vi har hittat en produktionslösning och vi har andra mötet i Asien om det på måndag. I morgon har jag ett möte i Paris och på söndag tar jag tåget över till London gällande distribution i Indien. Superspännande! Med en resebudget på hela året som inte ens uppkommer till en hel månadslön! Det funkar tack vare Ryan Air och ett nätverk som hjälper till!”

Som sagt, öka takten för att hänga med nu!

Mai-Li Hammargren har startat Mutewatch samtidigt som hon pluggat heltid på Handelshögskolan i Stockholm – och samtidigt som hon läst in en mastersutbildning på det internationella managementprogrammet CEMS.

Dessutom har hon extraknäckt som tolk. Och som fotomodell.

Men nu ska vi snacka företagande.

– Egentligen är det perfekt att starta företag under studietiden. Då är man ju van vid att leva billigt, så omställningen blir inte så stor, säger hon.

Idén till Mutewatch, som är en ganska speciell klocka, kom för tre år sedan då Mai-Li Hammargren och hennes dåvarande pojkvän hade olika dygnsrytmer. Han jobbade ofta sent, som filmfotograf, och blev väckt på morgnarna, och det var så idén om ett tyst vibrerande armband uppstod. Hon tävlade i Handels affärsidétävling Guldräven och knep en andraplats 2008, och sedan var det bara att köra. Det kändes naturligt. Ända sedan hon började arrangera skidresor till Alperna som 16-åring hade hon drivit olika projekt vid sidan av studierna.

– Jag tänkte, att om jag gör projektet så får jag en grym erfarenhet inom det område där jag vill jobba.

Att hon kunde sälja visste hon sedan hon jobbade på Sony som 18-åring…

Målet var att utveckla och lansera produkten.

– Men också att utveckla mig själv!

Mai-Li Hammargren behövde nu folk som kunde komplettera henne själv.

– Många startar företag tillsammans med kompisar från samma utbildning. Men jag kan ju redan allt vi lär oss på Handels, så varför skulle jag göra så?

I stället ringde hon en som föreläste om entreprenörskap på både Handels och Kungliga Tekniska Högskolan.

– Vet du någon som är bra på produkter?

Läraren svarade:

– Oskar Ritzén Praglowski. Han var ensam om att göra en fysisk produkt under min senaste kurs. Han gjorde en barnvagn!

Steget från barnvagn till ball klocka är stort, men redan vid första telefonsamtalet mellan Mai-Li och Oskar kändes det rätt. Mutewatch hade fått sin produktutvecklare. I Mai-Lis yngre bror, juridikstudenten Gustav Hammargen, hittade man sin ekonomichef, och nu fattades bara en funktion.

– Vi behövde en mekatroniker. Någon som sitter och skruvar och laborerar. Vi utlyste en tävling på KTH och hittade då Johan Thelander, som snart satte igång att utveckla tekniken och bygga prototyper.

Mai-Li Hammargren måttar mellan händerna och visar hur stor och klumpig den första prototypen var. En 30–40 centimeter bred klump. I dag ryms all den tekniken och lite till i den eleganta, superdesignade armbandsklockan som i tre färgvarianter – röd, vit och grafitgrå – ligger nedstoppad i Mai-Li Hammargrens svarta etui som hon stup i kvarten flänger över halva jordklotet med.

Efter två års slit släpptes till slut bilderna på den nya klockan i augusti 2010, och tempot trappades upp ytterligare. Nu gäller det att ta fram en bra provserie i samarbete med fabriken i Asien, för lanseringen är inte alltför långt borta.

Lanseringen, ja. Produkten finns inte än, det finns inga officiella leveransdatum meddelade, men ändå händer det saker i Mutewatch som få andra nystartade företag ens kan drömma om.

Vi får ännu en lägesrapport från Mai-Li Hammargren, på väg från en resa till en annan:

”Här är företaget kort i siffror just nu: Vi utvecklar en klocka med en told touch screen. Vi har lyckats sälja in den i Colette i Paris, Frozen Fountain i Amsterdam, Storm i Paris, NK i Stockholm, No 30 i Milano och Milk i London som några exempel. I tisdags skrev jag på ett kontrakt till hela Italien på 1200 produkter och ligger för närvarande i diskussioner som handlar om tusentals produkter. När vi släppte bilden på produkten 5 augusti så skrev de största bloggarna om oss och googlehitsen uppsteg till 426 000 inom åtta dagar. Första dygnet efter öppningen av webshopen sålde vi i över 30 olika länder. Vi har rest investering från 17 privatpersoner från Sveriges näringslivselit och fått en innovationsutnämnelse från Vinnova på 300 000 kronor.”

Till saken hör att Mai-Li Hammargren längre pratade om Mutewatch som en ”time management tool” och att knappt en kotte begrep sig på produkten.

Nu är Mutewatch en klocka, punkt slut. En speciell klocka med speciell design, men ändå en klocka. Den har pekskärm, usb-port, och diverse smarta larmfunktioner. Den är både en modern designklocka för den modeintresserade och en cool teknikpryl för prylnörden.

Äntligen fattar folk.

En av de investerare som gått in för att stötta Mutewatch sa nyligen:

– Nu förstår jag vad ni säljer. Och nu tror jag på företaget också! Jag gick in i det här för att jag trodde på dig, men nu tror jag på produkten också!

Mai-Li Hammargren ler åt minnet.

Hon ler mycket, och pratar intensivt och snabbt. Men fortfarande ger hon ett ödmjukt intryck. Hon startade ju bara företaget för att ha kul och utveckla sig själv.

En av hennes mentorer bara skakade på huvudet när han förstod hur långt Mutewatch har kommit på sina första två år. ”Det skulle tagit mig fem år och 15 miljoner för att fixa vad ni gjort gratis på två år.”

Mai-Li Hammargren och hennes kolleger på Mutewatch har sålt in produkten för ett antal miljoner kronor – innan produkten finns, innan ett leveransdatum finns.

Det är bra jobbat.

Hennes bedrifter börjar nu uppmärksammas alltmer. Hon håller en hel del föredrag, och räkna med att hon kommer att bli flitigt omskriven framöver.

I våras hade Minimax, Handels studenttidning, en artikel om henne:

– Först när folk hade sett den, slutade de fråga vad jag skulle göra på sommarlovet. Skönt, för jag har alltid sett Mutewatch som ett riktigt jobb även om det inte har gett betalt.

Inställningen gentemot att starta eget företag håller på att förbättras bland studenterna på Handels, menar Mai-Li Hammargren.

– På 70- och 80-talet fanns det inte på kartan. Då var det stora företag, helst banker, som gällde. Men nu finns det en del förebilder som lyckats. De som startat Klarna, GI Viktkoll och Tasteline har alla gått på Handels. Och Kristian Luuk! De är på skolan och gästföreläser ibland, och sånt inspirerar.

Nu finns det en ny förebild.

Mai-Li Hammargren var namnet.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.
NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Aron Andersson: ”Företagandet en möjlighet att göra något bra för andra”

TIO FRÅGOR Aron Andersson har bestigit Kilimanjaro, simmat över Ålands hav och cyklat till Paris – trots att han är rullstolsburen efter att ha drabbats av cancer som nioåring. I det egna företaget är han äventyrare och föreläsare, och dessutom har han dragit in miljontals kronor till Barncancerfonden.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.