Doldisen Liljedahl spränger 10-miljardersvallen

3

Miljardföretagen Industri- och handelskoncernen Liljedahl Group i Värnamo tillverkar valstråd för elektriska bärare och säljer bilar. Bolaget omsätter över 20 miljarder kronor och är fortfarande ett onoterat familjeföretag där far, son och dotter sköter driften.
Det småländska doldisföretaget är näst ut i Entreprenörs artikelserie "Miljardföretagen - 795 bolag som Sverige förlitar sig på".

Liljedahl Group i Värmano tillverkar koppartråd till elektronikindustrin.
Liljedahl Group i Värmano tillverkar koppartråd till elektronikindustrin.
Bengt Liljedahl 7
Bengt Liljedahl började sin bana som bilförsäljare.

Det var handeln med bilar som ledde till försäljning av verktygsmaskiner och som i sin tur ledde till tillverkning av vals- och lindningstråd. Därefter kom fastighetsbolaget.

Idag är Liljedahl Group en internationell industri- och handelskoncern med ett 20-tal bolag och en omsättning som på över 10 miljarder kronor.

Det är familjen Liljedahl som äger och styr bolaget och någon börsintroduktion finns inte på kartan.

– Oberoende. Jag vill stå fri, inte bli beroende av en bank eller andra kreditgivare.

Det säger familjens överhuvud och koncernchef Bengt Liljedahl. Han återkommer ofta till begreppet oberoende och viljan att kunna vara det. Oberoendet har genomsyrat hela hans företagargärning.

Och den drivkraften har gett utdelning visar företagets utveckling; Liljedahl Group har sprängt 10-miljardersvallen genom att sälja personbilar, lastbilar, vara återförsäljare av avancerade verktygsmaskiner och tillverka olika typer av vals- och lindningstråd. Allt som allt sju divisioner och ett 20-tal rörelsedrivande bolag.

– Det kan verka lite spretigt, både industri och handel i ett, men det har varit en bitvis slumpartad utveckling och då kan det bli så här. Å andra sidan, vi har allierat oss med rätt kompetens för att klara de olika delarna och när vi då hanterar det med gott resultat blir det en god riskspridning i gruppen.

Den trygga riskspridningen av idag står dock i kontrast till det vågade språng som 1982 blev starten på koncernen Liljedahl Group.

Bengt Liljedahl var då ung vd för en av de större Volvo-återförsäljarna i landet, Skånebil i Ängelholm. Ett stycke in i landet, i Värnamo, fanns det vacklande företaget Finnvedens Bil, även det en återförsäljare av Volvo person- och lastbilar, och i kraftigt behov av en rekonstruktion.

– Jag såg att det var en riktigt tuff situation, men där fanns också utmaningen och möjligheten att bli oberoende, säger Bengt Liljedahl.

Sagt och gjort. Pappa, bokhandlare i Motala, skrev på borgen och familjen övertalades att flytta från det fagra Skåne till inlandet i Småland.

– Sen kunde jag ju inte svika någon av dem. Det gällde att lyckas.

Det tog ett år och Bengt Liljedahl ”slet som ett djur” men fick också uppleva den oerhörda glädjen i att se röda siffror förvandlas till svarta. En känsla som går att återkalla än idag, trettio år senare.

Men framgången med Finnvedens Bil ledde också till den stora motgången, kanske den hittills enda, som skulle komma att skynda på det andra och ännu mer avgörande språnget.

¬– Efter ett par år ville jag expandera och köpa in de återförsäljardistrikt som fanns runt omkring, men Volvo sa nej. De tyckte att när det nu gick så bra med Finnveden så kunde jag väl hålla mig där. Det var en mycket stor besvikelse.

För en person som ser livet som ett ständigt lärande och som tycker att det är roligare att pröva nytt än att bara förvalta, var det inget bra svar. Bengt Liljedahl började se sig om och något år senare kom tillfället.

– Vår största kund, Ravema, som säljer och servar verktygsmaskiner och tillhandahåller industriförnödenheter, hade drabbats av konjunkturnedgången i början på 90-talet och det såg inte bra ut för dem. För att göra en lång historia kort så tog jag över. Jag visste att de hade bra agenturer, la upp en treårsplan för att få dem på fötter och redan efter ett år hade vi svarta siffror.

Känns mönstret igen?

– Säg så här, Ravema, som faktiskt är min bästa affär, gav blodad tand. Det blev ”Se, jag kan mer än att bara sälja bilar”.

Två sådana tydliga omdaningar av förlustbringande verksamheter låter tala för sig och det dröjer inte länge förrän koncernen tar steget in i tillverkningsindustrin genom förvärvet av Hörle Wire, som tillverkar blank- och plattvalsad tråd för industrin. Innan dess hade också Finnvedens Bil delats i två divisioner, en för personbilar och en för lastfordon. Äntligen hade Bengt Liljedahl dessutom fått köpa in de angränsande återförsäljare som han blivit nekad tio år tidigare.

– Det fanns signaler från Volvo att lastvagnarna var framtiden och det viktiga, så jag hakade på och tajmingen visade sig vara riktig.

Fler bilar, mer tillverkning, industri och handel, hur kan man leda en så differentierad och växande koncern?

– Genom att omge sig med duktiga medarbetare, specialister inom respektive områden och sedan ge dem förtroende och självständighet under ansvar.

Det innebär dock inte att Bengt Liljedahl håller sig på avstånd och likt andra riskkapitalister – ett begrepp som han varken gillar eller räknar sig själv till – håller sig anonym gentemot de företag han äger.

– Det går inte att bedöma ett företag enbart utifrån siffror. Jag måste vara nära verksamheten, förstå, träffa kunder, se hur den dagliga driften fungerar. Ett företag är ingen isolerad enhet utan en del av samhället. Jag vill vara med och påverka, skapa förståelse för företagen och näringslivet och arbeta på lång sikt. Kortsiktigt vinsttänkande kan lätt riva ner sådant som tagit år att bygga upp.

Och så var vi där igen, vid det där med oberoende. Familjen äger företaget. Punkt slut.

– Ja, en börsintroduktion inget för oss.

Något som dock engagerar Bengt Liljedahl är att företagets traditionella trådtillverkning har tydligt framtidsfokus. Hur vår framtida energiförsörjning än ser ut så är elmotorer och elöverföring en del av den. Plötsligt är Bengt Liljedahl inne i en intensiv och energisk utläggning om kontakttrådar, generatorer och vindkraftverk och en värld där efterfrågan på bland annat koppartråd kommer att växa.

– Det finns alltid en risk att jag blir för detaljinriktad, men det är något jag håller på att släppa. Koncernen har varit för personinriktad, det ska jag erkänna. Så mitt viktigaste mål just nu är att introducera sonen och dottern i verksamheten.

Bengt Liljedahl erkänner utan omsvep att en sund ekonomisk utveckling varit och är en stark drivkraft, i företaget såväl som privat. Han kommer ihåg de första kronorna han tjänade och kan återkalla den oerhörda glädjen som uppstod när förlust vändes till vinst i Finnvedens Bil.

Och visst fanns det naturligtvis en gång en målsättning att komma upp i svindlande en miljard kronor i omsättning. Ett av många delmål som nåddes 1999.

Det har som sagt blivit betydligt fler miljarder sedan dess.

Bengt Liljedahls fyra tips för att bygga ett miljardföretag
  1. Lyhördhet inför kunden
  2. Omge sig med kompetenta medarbetare
  3. Vårda ett oberoende
  4. Långsiktighet, aldrig snegla på kvartalsresultaten


Oberoende entreprenör

Namn: Bengt Liljedahl
Ålder: 65 år
Gör: Koncernchef
Bor: Värnamo
Fritid: Familj, fritidshus, golf, tennis och att följa favoritlaget i ishockey HV71
Utmärkelser: Entrepreneur of the Year 2003. Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj 2010.

Min första affär:
”Köpet av Finnvedens Bil, det innebar det stora språnget.”

Min bästa affär:
”Vid sidan av Finnveden är det Ravema, det andra stora språnget.”

Min sämsta affär:
”Massor, men de har jag förträngt. Jag har den goda egenskapen att kunna lägga saker till handlingarna”.

Miljardföretag i det tysta

Namn: Liljedahl Group
Startat: 1982, som återförsäljare av Volvo person- och lastbilar
Ägare: Familjen Liljedahl
Antal anställda: 1 300
Omsättning: 10,3 miljarder kronor (2011)
Verksamhet: Idag består Liljedahl Group av fyra underkoncerner: Liljedahl Bare Wire, vars största företag är AB Elektrokoppar i Helsingborg, och Liljedahl Winding Wire, med svenska företaget AB Dahréntråd i Nossebro, som förädlar koppar och aluminium till elektroteknisk industri. Dessa båda koncerner har en total årsproduktion av 250 000 ton koppar, vilket gör dem till en av de största aktörerna på europamarknaden. Liljedahl Steel Wire, med Sverige-enheten Hörle Wire, förädlar låg- och högkolhaltig ståltråd för tillverkningsindustrin. De tre koncernerna har produktionsbolag i Tyskland, Polen, Slovakien och Kina samt ett globalt nätverk av agenter. Liljedahl Machine Tools utgörs av Ravema AB och Din Maskin AB med försäljnings- och serviceverksamhet i Sverige, Norge och Finland.

Anders Carlsson