Polarbröd porduktion
NYHET Publicerad

Hållbart miljardbygge för Polarbröd

MILJARDFÖRETAG Hållbar utveckling och respekt för framtiden. Det har hållit familjeföretaget Polarbröd igång i fem generationer och 135 år. Nu när koncernen uppnått miljardomsättning görs nya investeringar för att företaget bland annat ska bli självförsörjande på förnybar el.

polarbröd
Foto: AnnaKarin Drugge
polarbröd-systrar
Foto: AnnaKarin Drugge
DSC_2683
_DSC9931

En journalist och en statsvetare. Tillsammans leder de ett av landets största familjeägda bagerier, Polarbröd. Företaget har en markandsandel på 14 procent av den svenska brödmarknaden i dagligvaruhandeln.

De två systrarna, Karin Bodin och Anna Borgeryd, är femte generationen i familjen som grundat och äger Polarbröd. Den starka sammanhållningen dem emellan var avgörande när de tog över som operativa huvudägare för åtta år sedan. Då stod företaget inför ett vägskäl.

– Jag sa till Karin att hon borde prova att arbeta som vd, ”Det kommer du att göra bra”, sa jag, berättar Anna Borgeryd, som har rollen som styrelseordförande.

Syskonskapet och samhörigheten är tydlig. Karin Bodin och Anna Borgeryd stämmer av svaren på frågorna med varandra med snabba ögonkast. Inte för att oroligt kontrollera om det sagda var rätt eller fel utan för att kunna komplettera varandra, fylla i och utveckla. Så rör sig samtalet framåt, oavbrutet och med nya utläggningar.

– Det är så roligt att prata med Anna och vi kommunicerar ju oavbrutet med varandra, både som systrar och i våra olika roller i företaget. Förhoppningsvis gör det att vi plockar fram våra bästa jag, säger Karin Bodin.

– Vi har ju vuxit upp tillsammans och har samma grundvärderingar och det ger en trygghet. Men det innebär inte att vi alltid står på samma ruta. Det är tur att vi är lika och olika på rätt sätt och har respekt för varandras styrkor, fyller Anna Borgeryd i.

Duon har formats av en uppväxt vid ett ”entreprenörsköksbord” i Älvsbyn och en familj och en släkt där brödbakandet och företagandet varit en central del av livet sedan slutet av 1800-talet. Det innebär att företagets väl och ve alltid varit en del av livet. Systrarnas åsikter togs på allvar redan i tidiga år, under det med norrländska mått mätt, inte helt självklara mottot; ”har du nåt att säga, så säg det”.

Annons

Trots den omedelbara närheten till företaget – de blev båda invalda som suppleanter i styrelsen som artonåringar – var det ingen självklarhet att systrarna skulle ta över verksamheten. I stället provade de andra yrken och verkligheter. Karin Bodin blev journalist och egen företagare i medievärlden och Anna Borgeryd statsvetare med en avhandling om konflikthantering och sex år som universitetslärare på meritlistan.

Men tillslut kom ändå en dag då det skulle fattas ett avgörande beslut.

I början av 2000-talet hade Polarbröd för första gången anställt en extern vd, Ola Rönnqvist. Men efter några år ville han gå vidare och meddelade sin uppsägning. I början av 2006 ställdes frågan på sin spets, vem ska leda företaget vidare, ytterligare en utomstående eller någon i familjen?

Systrarna talade med varandra om vad det skulle innebära att ta över som huvudägare och om hur rollfördelningen i så fall skulle se ut. Att båda skulle vara delaktiga var självklart och efter att ha enats om en testperiod var det klart.

– Det var en möjlighet för oss att få sätta vår egen prägel på företaget. Karin blev vd och jag blev varumärkeschef med ansvar för omvärldsbevakning. Svårare än så var det inte.

– Nu i efterhand ser det uttänkt ut men jag lovade inte mer än ett provvd-skap på sex månader. Utan stödet från Anna och resten av familjen hade det inte blivit mer än så, säger Karin Bodin, som snart insåg att det där med bröd inte alls var så tråkigt som hon trodde från början.  

Med sig in i det operativa arbetet tog duon målsättningen att professionalisera organisationen, styrelsearbetet och närvaron på marknaden. Brödbranschen har av tradition små marginaler och en låg lönsamhet. Första steget blev att stärka huvudägarskapet och samarbetet med distributören ”Allbröd”, som numera bytt namn till ”Polfärskt”. Att frysa brödet direkt efter bakning har varit en del av Polarbröds framgång eftersom det skapar en god hållbarhet. Polfärskt är idag en rikstäckande organisation med brödförsäljning och distribution genom 24 fristående försäljningsbolag.

Och med en direkt kontroll över hela processen, från bageri till mötet med kunderna i butikerna, har det andra steget i systrarnas strategi från 2006 kunnat omsättas i praktiken.

– Vi vill ha ett tydligt miljöengagemang. Hållbarhet är till viss del ett modeord men för oss är det bister verklighet. Det får aldrig vara något som andra ska ägna sig åt men inte vi. Vi måste alla engagera oss för hållbarheten annars kommer den här planeten att krascha, säger Anna Borgeryd med eftertryck.

Miljöengagemanget i Polarbrödskoncernen har 2013 bland annat kommit till uttryck genom företaget Polarkraft. I Dalarna byggs just nu fyra vindkraftverk med målsättning att leverera lika mycket förnybar energi som brödproduktionen förbrukar, att helt enkelt nollställa det egna företagets energiuttag. Enligt Polarbröds hållbarhetsplan ska företaget senast 2022 vara ekologiskt hållbart. Men av allt att döma uppfylls energimålet, att var självförsörjande på förnybar el, betydligt tidigare än så.

– Idag använder vi cirka 32 gigawattimmar per år och med vindkraftverken i Dalarna ska vi kunna återföra lika mycket till det allmänna elnätet, säger Karin Bodin.

Satsningen på att producera egen energi har visat sig vara det enklaste sättet att ta ett konkret miljöansvar. Målen att ha fossilfria transporter och ett hållbart jordbruk är betydligt svårare att uppnå.

– När vi ser möjlighet att byta ut ohållbara flöden mot hållbara gör vi det. Vindkraften är ett flöde som gått att förändra direkt. Vi kallar det tillväxt på bredden, säger Anna Borgeryd.

Hon pekar bland annat på finanskrisen 2008 som ett av motiven till investeringarna som företaget nu gör.

– Jag har under många år varnat för att orsakerna bakom finanskraschen inte är lösta och att finansiella tillgångar är ännu mer riskabla idag. Reella värden finns bara i förmågan att uthålligt producera och tillhandahålla det människor verkligen behöver, säger hon.

Det egna vindkraftsprojektet har skapat betydande uppmärksamhet, framför allt eftersom det i en del betraktares ögon ligger långt ifrån Polarbröds kärnverksamhet.

– Jag ser det som mitt ansvar att försöka förstå och beskriva de enorma försörjningsutmaningar mänskligheten står inför. Det resulterar i en hel del bistra besked i vårt styrelserum. Jag drivs av en positiv vision om att vi i Polarbrödskoncernen ska vara en del av lösningen och att vi ska agera kraftfullt i omställningen från en ohållbar till en långsiktigt hållbar försörjning. Modet att se problemen är en viktig del av vår företagskultur och helt avgörande för våra gemensamma beslut. Att förstå ett problem är ju ofta halva lösningen!

Karin Bodin fortsätter resonemanget:

– Som företag kan vi gå före, använda våra ekonomiska medel och visa att det är möjligt att verka för en större hållbarhet på många olika plan.

– Det är inget hastigt påkommet hugskott utan en strategisk ny inriktning i företaget och något som Anna arbetat länge med. Familjen har drivit det här företaget i 135 år och vi arbetar med målsättningen att det ska drivas i 135 år till. Då måste vi våga prova nya vägar.

Femte generationen bagare

Namn: Karin Jonsson Bodin

Titel: vd

Ålder: 39 år

Familj: Man, två döttrar och en son

Bakgrund: Utbildad journalist och har tidigare arbetat som egenföretagare

 

Namn: Anna Jonsson Borgeryd

Titel: styrelseordförande

Ålder: 44 år

Familj: Man och två döttrar

Bakgrund: Statsvetare och har doktorerat på en avhandling om konflikthantering

 

Bästa affär:

Karin:

”När vi bytte ut en av de fyra produktionslinjerna i bageriet i Älvsbyn år 2009. Det gav bättre kvalitet i produktionen samtidigt som effektiviteten ökade och vår miljöpåverkan minskade.”

Anna:

”Dessutom gjorde vi det med en avskiljning medan produktionen på andra linjer rullade som vanligt. Det var som att byta hjärtat på en maratonlöpare samtidigt som loppet pågår. Fantastiskt att vår organisation och våra medarbetare klarade det.”

 

Sämsta affär:

Karin:

”Vi har gjort en del slarviga avtal på exportmarknaden som det tar mängder av tid och energi att ta sig ur.”

Anna:

”När vi extrapolerat trender och byggt efter en efterfrågeökning som sen inte hållit i sig.”

Familjekoncern med miljardomsättning

Namn: Polinova, moderbolag för företagen Polarbröd, distributionsföretaget Polfärskt bröd och vindkraftsföretaget Polarkraft.

Startat: 1972 i nuvarande form, anor finns sedan 1879.

Ägare: Karin Bodin, Anna Borgeryd, föräldrarna Margareta och Kjell Jonsson, kusinerna Rikard och Erik Singh. Företaget leds nu av femte generationen familjeföretagare.

Omsättning: 1 miljard kronor.

Anställda: 380 personer på årsbasis.

Produktion: 38 000 ton färdigbakat bröd per år.

Marknad: 14 procent av den svenska brödmarknaden i dagligvaruhandeln.

Export: Ja, Norge och Frankrike är de största exportländerna.

 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.