Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, Sabis.
Foto: Daniel Roos

I Sabis butik i Fältöversten på Östermalm i Stockholm har Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad skapat ett särskilt ostrum, vilket är mycket uppskattat av finsmakande kunder.

NYHET Publicerad

Matpassionerade systrar leder anrikt miljardföretag

ENTREPRENÖR Få företag i Sverige har drivits som familjeföretag lika länge som Slakteriaktiebolaget i Stockholm, förkortat Sabis. På 140 år har företaget gått från ett antal köttbodar till ett matimperium med butiker, restauranger och hotell. Sedan 2010 leds det anrika företaget av systrarna Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer.

4N9B3823
Foto: Daniel Roos

Restaurang Slakteriaktiebolaget vid Friends arena i Solna är Sabis första kvällsöppna krog som vänder sig till allmänheten. I övrigt driver företaget 24 företagsrestauranger.

4N9B3657
Foto: Daniel Roos

– Entreprenör. Ja, men det är ju vi, utbrister Madeleine Brehmer, när hon får höra av sin syster att tidningen Entreprenör vill träffa Sabis ledningsduo för en intervju.

I vanliga fall är systrarna ganska sparsamma med att synas i pressen och företaget Sabis är något av en doldis. Detta trots att Sabis är ett av Sveriges äldsta familjeföretag, grundat 1874, har 700 anställda och omsätter drygt en miljard kronor.

– Vad är viktigast; att figurera i affärspressen eller att driva företag, undrar Caroline Cederblad retoriskt.

Den 1 juni 2010 tog hon och lillasyster Madeleine, som tredje generation, över ledningen för mat- och serviceföretaget efter pappa Claes Andersson. Han är nu styrelseordförande i Sabis och fortfarande huvudägare, även om ett generationsskifte är på gång även där.

– Vi är det eviga familjeföretaget. Vi växer i sund takt, har en stark kultur och korta beslutsvägar. Vi är övertygade om att det är ett vinnande koncept, säger Caroline, som är vd.

Hon har arbetat i matföretaget sedan hon var 19 år och började på frukt- och grönt avdelningen i Sabis butik i Fruängen.

– Ja, det är 20 år sedan nu. Jag firar jubileum i år, säger hon och skrattar.

Annons

Madeleine däremot ville som lillasyster visa sin självständighet och startade sin yrkesbana på mejerijätten Arla.

– Jag ville jobba med mat och med marknadsföring och då passade Arla bra. Men jag kunde aldrig riktigt släppa taget om Sabis utan var där och kom med förslag hela tiden och till slut tröttande pappa. Han sa; ”nu får du sluta lägga dig i och komma hit och jobba i stället”, berättar Madeleine, som idag är vice vd på Sabis med ansvar för affärsutveckling och försäljning.

Det är relativt ovanligt med kvinnor i ledningen för ett företag som är så stort att det omsätter en miljard kronor. Det visar Entreprenörs granskning av de svenska miljardföretagen (Entreprenör nr. 7 2012). Men Caroline och Madeleine är inte de första kvinnorna som drivit Sabis.

– Vår farmor Vendela tog över företaget när vår farfar Eric dog 1954. Pappa var bara sju år när det hände så farmor drev företaget i över 20 år. Det är egentligen en otrolig bedrift med tanke på att farmor inte hade någon utbildning och främst jobbat som telefonist. Men envis det var hon, berättar Madeleine.

Slakteriaktiebolaget i Stockholm, som Sabis står för, har dock anor ända från 1800-talet. Historien börjar 1874 när tio familjer på söder gick samman och startade slakteriverksamhet och sedan köttbodar för försäljning av charkuterier och kött. 1946 köper systrarnas farfar Eric Andersson företaget och han påbörjar en snabb expansion av antalet kött- och delikatessbutiker runt om i Stockholm. Han hade tidigare gjort karriär inom Kooperationen och även varit ICA:s första vd.

– Sen ringde familjen Wallenberg och undrade om inte Sabis kunde hjälpa till med matserveringen på Enskilda bankens huvudkontor. Farfar var ju entreprenör så han sa självklart ja och en duktig kokerska från en av butikerna fick flytta in i banken. Det blev starten på vår restaurangverksamhet, berättar Caroline.

Idag driver Sabis sex livsmedelsbutiker, med butiken i gallerian Fältöversten på Östermalm som flaggskepp, 24 företagsrestauranger, tio caféer och sex konferensanläggningar varav tre med hotellverksamhet.

Hotellen är Sabis senaste förvärv och de köptes strax efter att Caroline och Madeleine tog över driften av företaget 2010. De utgör nu Sabis tredje verksamhetsben och består av Smådalarö gård, Fågelbrohus och Krusenberg herrgård, som alla ligger i Storstockholmsområdet. Men även om köpet av de tre hotellen är det största förvärvet i Sabis historia så gjordes det inte för att systrarna vill sätta sin egen prägel på företaget, enligt dem själva.

– Tankarna på att köpa något inom hotellbranschen hade diskuteras under flera år i styrelsen och i familjen. Nu öppnades möjligheten strax efter att vi tagit över men det var absolut inte något impulsköp, säger Madeleine.

Enligt henne är hotellköpen en logisk utveckling av Sabis verksamhet inom mat och service.

– Vi driver ett 20-tal företagsrestauranger åt stora företag som Skandia, NCC, Länsförsäkringar och Nordea. Dessa företag bokar också många konferenser och nu kan vi erbjuda dem den servicen också, säger hon.

På butikssidan däremot att tillväxtmöjligheterna mer begränsade.

– Konkurrensen inom detaljhandeln är stentuff. Vi har valt att satsa på hög kvalitet och en matupplevelse utöver det vanliga i stället för fler butiker. I början av året invigde vi exempelvis en helt ny frukt- och grönt avdelning i vår butik i Fältöversten som är bland det häftigaste som du kan uppleva i en livsmedelsbutik, fortsätter Madeleine.

2013 öppnade dessutom Sabis sin första krog, det vill säga en kvällsöppen restaurang som vänder sig till allmänheten. Givetvis heter den Slakteriaktiebolaget och ligger i Solna invid Friends Arena.

– Det är spännande och något nytt för oss. Det är en satsning vi gör som kanske kan göra Sabis lite mer känt för gemene man, förklarar Caroline.

Eftersom Sabis driver personalrestauranger, ofta i andra företags namn, har Sabis förblivit lite av en doldis trots miljardomsättning. Dessutom finns Sabis bara i Stockholm, vilket är en uttalad strategi, enligt systrarna.

– Närhet är viktigt för oss. Det är en styrka för oss att kunna besöka alla verksamheter på mindre än en timme och det är lätt att samla alla enhetschefer när det behövs. Våra kunder finns också här, säger Caroline.

Båda systrarna har dessutom sin privata bas på Lidingö utanför Stockholm, där även föräldrarna bor.

– Vi bor allihop på gångavstånd från varandra. Det är bra för vi umgås mycket och äter ofta familjemiddag tillsammans, säger Caroline.

Samtidigt är både hon och Madeleine noga med att förklara att ”på jobbet är det jobb” och ”privat är det privat”.

– Vi försöker att hålla våra två världar isär så att vi kan umgås som en familj utan att prata affärer hela tiden. Det blir lätt så i familjeföretag. Samtidigt är vi båda i ungefär samma fas i livet, med barn i skolåldern, och det underlättar, säger Madeleine.

Sammanlagt har systrarna fem barn, Caroline tre och Madeleine två, mellan 7 och 12 år. Samtidigt som de tagit kontrollen över företaget har de alltså även bildat familj och levt småbarnsliv.

– Därför är det otroligt viktigt för oss att jobba med balansen mellan arbete och fritid inte bara för oss själva utan för alla medarbetare i Sabis. Någonstans är det ju ändå familjen som väger tyngst och vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och ge våra anställda möjlighet till andra intressen utanför jobbet, säger Caroline.

Om hennes egna eller Madeleines barn en dag kommer att ta över driften av Sabis återstår att se, de är ännu så unga, men om de vill är det välkommet, enligt systrarna.

– Våra barn ska självklart få syssla med det som de vill men om någon av dem har intresse av att jobba med mat och service finns inget bättre ställe än Sabis, enligt duon, som själva är mitt inne i ett ägarskifte där de båda ska gå in som delägare i familjeföretaget från och med i år.

– Det blir ytterligare ett kliv för oss in i ägarrollen som ska bli väldigt spännande. Som tur är har vi en fantastisk pappa som inte bara är ett stöd och ett bollplank utan som även är klok nog att släppa taget och ge oss ansvar, säger Caroline.

Hon hävdar bestämt att hon och Madeleine aldrig är osams eller ”bråkar” även det ibland kan uppstå diskussioner.

– Vi är både lika och olika. Vi kompletterar varandra. Madeleine är väldigt duktig på marknadsföring och försäljning medan jag är mer inriktad på personalbiten, säger Caroline.

Vi bryter intervjun för fotografering och Madeleine passar på att bättra på Carolines make-up, ett tydligt tecken på att ledningsduons nära släktskap.

– Det är naturligtvis en trygghet och en glädje i att få göra detta tillsammans. Att utveckla Sabis mot ännu mera matpassion och service, fyller Madeleine i.

Tredje generationen i topp

Namn: Caroline Cederblad
Titel: Vd
Ålder: 39 år i sommar
Bakgrund: Anställd i Sabis sedan 1995. Utbildad marknadsekonom samt inom personaladministration och organisationsutveckling.
Familj: Gift med Jens, tre barn födda 2003, 2004, och 2007.
Bor: Lidingö
Fritid: Familj och vänner, lycklig hundägare. Mycket ute i skog och natur.

Namn: Madeleine Brehmer
Titel: Vice vd
Ålder: 37 årtab
Bakgrund: Magisterexamen i ekonomi och marknadsföring, arbetat med reklam och event, jobbat på marknadsavdelningen på Arla Foods några år.
Familj: Gift med Johan, två barn födda 2004 och 2007.
Bor: Lidingö
Fritid: Familj, vänner, mat och vin, träning och musik.

Caroline om Madeleine: Drivande, smart och kvalitetsmedveten
Madeleine om Caroline: Klok, lönsamhetsdriven och god människokännare.

Vår bästa affär:
”Att vi alltid jobbat med kvalitet och service, oavsett konjunktur. Det har gjort att vi bland annat vunnit upphandlingar och kunnat attrahera duktiga medarbetare.”

Vår sämsta affär:
”När vi öppnade butik på Värmdö, som vi stängde efter knappt två år. Det är av sina misstag man lär sig mest.”

Familjeföretag med blodig historia

Namn: Sabis (Slakteriaktiebolaget i Stocklom)
Startår: 1874
Verksamhet: Sabis driver 24 restauranger, tio caféer, tre hotell, tre dagkonferensanläggningar och sex matbutiker.
Ägare: Claes Andersson, pappa till Caroline och Madeleine.
Ort: Stockholm
Antal anställda: 700
Omsättning: Nästa en miljard kronor

Viktiga händelser i Sabis historia:

1874 Företaget Slakteriaktieboaget i Stockholm grundas av 10 familjer på söder i Stockholm.
1909 Slakteriverksamheten upphör sedan kommunen skapat ett kommunalt monopol på slakt.
1946 Eric Andersson, Caroline Cederblads och Madeleine Brehmers farfar, köper Sabis.
1949 Skandinaviska Enskilda banken tar över en kokerska från en av Sabis köttbodar och den första företagsrestaurangen ser dagens ljus.
1954 Eric Andersson avlider och hustrun Vendela tar över driften av Sabis tillsammans med fabrikschefen som blir vd.
1977 Andra generationens Andersson tar över i ledningen för Sabis och Claes Andersson blir vd.
2010 Systrarna Caroline Cederblad och Madeleine Brehmer, som tredje generation, tar täten i företaget.
2011 Sabis köper den lilla hotellkedjan Sjönära möten med Smådalarö gård, Fågelbrohus och Krusenbergs herrgård.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.