NYHET Publicerad

Miljardföretag med stark innovationsanda

MILJARDFÖRETAGEN På 60-talet uppfann lantbrukaren Rune Stark ett redskap som revolutionerade jordbruket och företaget Väderstad-Verken föddes. 50 år senare omsätter företaget 2,2 miljarder kronor och familjen Stark fortsätter att lansera innovationer. Väderstad är det fjärde företaget ut i Entreprenörs artikelserie "Miljardföretagen - 795 bolag som Sverige förlitar sig på".

Familjen Stark som driver företaget Väderstad-Verken.
Foto: Niclas Albinsson

Mamma Siw omgiven av sina barn Bo, Crister, Andreas och Christina.

Crister Stark, styrelseordföranden i Väderstad-Verken.

Crister Stark, styrelseordföranden i Väderstad-Verken.

Foto: SÃREN ANDERSSON

50 000 kvadratmeter eller åtta fotbollsplaner. Familjen Starks toppmoderna fabrik breder ut sig på östgötaslätten.

Inne i fabriken trycker någon på knappen och processen drar igång. Stål transporteras automatiskt från en obemannad ståldepå via en tunnelbana in i fabrikshallen. En laserrobot skär stålet med perfekt precision, sorterar bitarna och levererar kompletta byggsatser till svetsarnas arbetsplatser.

Utanför fabriken står färdigmonterade maskiner i långa rader.

Produktionen av Väderstad-Verkens jordbruksmaskiner håller idag en hel bygd vid liv. Hur blev det så? Vi backar bandet till början av 60-talet.

Lantbrukarna Rune och Siw Stark driver en gård på 30 hektar i Väderstad – en liten ort mellan Mjölby och Ödeshög. Liksom de flesta bönder i trakten har de svårt att få familjens jordbruk att gå runt. Ett problem är att det tar för lång tid att reda jorden.

– Jordbearbetning som tar 20 minuter med dagens teknik kunde ta större delen av en dag för oss att utföra, säger Crister Stark, son till Rune och Siw, som var 11 år på den tiden.

Rune Stark tröttnade på situationen och utvecklade ett redskap – en sladd i stål – som kom att revolutionera jordbruket och staka ut framtiden för kommande Stark-generationer.

Annons

Lantbrukare i närområdet fick snabbt upp ögonen för Runes nya stålsladd. Att den kunde mala sönder lerkokor och jämna ut jorden utan att gå sönder var det som lockade bönderna. De insåg att Runes sladd kunde fördubbla arbetskapaciteten för dem, jämfört med den tidens bräckliga träsladdar. Beställningarna strömmade in och Runes Mekaniska Verkstad, senare Väderstad-Verken, var fött.

Framgångarna fick Rune Starks hjärna att gå på högvarv och snart hade han utvecklat företagets första harv, som enkelt kunde fällas ihop och transporteras på vägarna. En granne som var känd för att ”gå hårt åt grejerna” anlitades som testförare, och då han inte lyckades kvadda harven lanserades den 1968.

Harven väckte stor uppståndelse och fick bönder från hela landet att vallfärda till Väderstad. Företagets telefonlinje var ständigt upptagen, men sådana petitesser stoppade inte Starks ivriga kunder. Mitt under värsta snöovädret kom en taxichaufför kämpande, likt Emil i Lönneberga när han hjälper Alfred till Mariannelund, genom snödrivorna. När Rune Stark gick ut för att möta honom viftade chauffören med ett telegram från Mälardalens Lantmän. De ville beställa harvarna, men hade inte lyckats komma fram per telefon…

I takt med att företaget växte tvingades Rune Stark ägna nästan all sin tid åt att tillverka jordbruksredskapen. Siw, som till en början var skeptisk till Runes harvar, blev allt mer involverad i familjens affärer. Hon fick hjälpa till och såga stål med bågfil, sköta företagets administrativa sysslor och svara i den ständigt ringande telefonen. Dessutom hade hon ansvaret för parets fyra barn. Ibland blev det lite mycket för henne. När en representant för en stor maskinfirma i mellersta Sverige ringde och ville beställa harvar rann bägaren till slut över. Siw utbrast i luren; ”Du måste förstå att vi inte kan göra harvar för hela Sverige!”.

Men Rune Stark fortsatte att utveckla och förfina redskapen och det dröjde inte länge innan ”Väderstad” var känt i hela Sverige som en nytänkande tillverkare av harvar, kultivatorer och ringvältar. Under 70-talet växte omsättningen från fem till 25 miljoner kronor, och barnen Stark, Crister, Christina, Andreas och Bo, involverades allt mer i företaget.

– Under mina tidiga ungdomsår skötte jag och syskonen lantbruket eftersom vår far huvudsakligen jobbade med firman. Men under resans gång blev rollerna ombytta, säger Crister Stark, som idag är styrelseordförande och som ligger bakom framkomsten av Skandinaviens mest framgångsrika harv någonsin, NZ-harven.

Det är tydligt att syskonen Stark har ärvt sin fars kreativa ådra. Gång efter annan har de varit först ut på marknaden med nydanande produkter som både har förbättrat böndernas arbetsresultat och kortat arbetstiden.

– Vi lever efter mottot ”first to perform” och många gånger har vi stått modell för övriga branschen. Vår influens i branschen är mycket större än företagets storlek, då många företag försöker kopiera oss. Vår framgång ligger i att ständigt ligga steget före våra konkurrenter. Sedan starten har vi kommit med en innovation som förändrar lantbruket ungefär vart fjärde- femte år, säger Crister Stark.

Lanseringen av såmaskinen Rapid på 90-talet är ett av många exempel när familjen Stark förbluffade sina konkurrenter. ”Rapiden” sådde dubbelt så fort och dubbelt så bra som tidigare alternativ på marknaden. Nyheten nådde England, där framstående spannmåls- och ärtodlare hyllade såmaskinen.

– I samma veva bestämde vi oss för att starta ett dotterbolag i England, säger Crister Stark.

Etableringen blev så framgångsrik att den inspirerade familjen Stark till att starta fler utländska dotterbolag. Innan år 2000 hade Väderstad hunnit etablera dotterbolag i Frankrike, Polen, Tyskland och Ungern. Samtidigt började ett samarbete med importagenter på platser längre bort, till exempel Saudiarabien och Nya Zeeland.

– Dotterbolagen fungerar fantastiskt. Alla tjänar bra med pengar och gör att vi som företag kommer våra kunder väldigt nära. Om en kund har ett problem finns det alltid en Väderstadsmedarbetare att prata med. Det rimmar bra med vår värdegrund; att aldrig lämna en kund i kallvattnet, säger Crister Stark.

Men jordbruksföretagets imponerande framfart har inte varit alldeles problemfri. Man har hamnat i patenttvister och flera gånger har företaget drabbats av växtvärk, dock inte finansiell.

– Vi har vid ett flertal tillfällen växt ur våra lokaler och haft system som inte har kunnat hantera volymerna. I början visste vi inte hur vi skulle hantera sådana situationer, men idag har vi det väldigt klart för oss. Behöver vi bygga nytt så är det ingen diskussion om hur det ska se ut. Vi har färdiga standardmallar, det är bara att klippa och klistra, säger Crister Stark.

Under 2000-talet tog Väderstad allt mer plats på den internationella marknaden, bland annat förvärvades 49 procent av det kanadensiska företaget Seed Hawk och flera nya utländska dotterbolag startades.

– Vi finns idag representerade i 35 länder. Men det är bara början. Vi vill bli en global leverantör av jordbruksmaskiner.

Under år 2007 passerade familjen Stark för första gången en miljard kronor i omsättning. I år omsätter företaget drygt två miljarder och sysselsätter 1 000 personer, varav 100 stycken arbetar med utveckling på ett eller annat sätt.

– Vi satsar vad vi har och förmår för att ligga i framkant inom maskinutveckling och produktionsteknik. Vi fokuserar på att ständigt effektivisera processer och göra bättre maskiner. Det är ju grunden för hela vår framgång, säger Crister Stark, som efter 25 år på vd-posten nu mest jobbar med företagets teknikutveckling.

Och företaget har ett ess i rockärmen. Efter flera års idogt utvecklingsarbete har man uppfunnit en såmaskin för majs och solrosor som förhoppningsvis tar den amerikanska marknaden med storm. Crister Stark spår att företaget kommer att fördubbla sin omsättning inom fem år och då spräcka fyramiljardersvallen.

Väderstad har uppvaktats av flertalet riskkapitalister genom åren som har velat köpa andelar i företaget, men familjens svar har alltid varit nej.

– Varför skulle vi sälja aktier i det här bolaget och köpa aktier i ett bolag där vi inte får påverka någonting? säger Crister Stark.

Istället lyfter Crister fram att hans och syskonens barn, den yngre generationen Stark, nu börjar slussas in i företaget.

– De två äldsta kusinerna är redan involverade och jag tror att de yngre hoppar på så småningom. Det blir kul att se!

Starkt familjeföretag

Namn: Väderstad-Verken
Grundades: 1962 av lantbrukaren Rune Stark
Verksamhet: En av Europas ledande tillverkare av jordbruksmaskiner för jordbearbetning och sådd. Flera dotterbolag och importörer runt om i världen.
Vision: Bli en global leverantör till nytta för bönder, medarbetare, samhälle och ägare.
Ägare: Familjeföretag som ägs och drivs av familjen Stark.
Familjen Stark: Pappa Rune (grundare, gick bort 87 år gammal 2008), mamma Siw, Crister (styrelseordförande och teknikansvarig), Christina (vd), Bo (försäljningschef Sverige, Norge och Finland) och Andreas (basar för produktionen).
Anställda: 1 000
Omsättning: 2,2 miljarder kronor. Målet inom fem år är 4 miljarder kronor.

Familjen Starks tre bästa tips för att bygga ett miljardföretag:
  • Se till att kunderna gillar det du gör och försök ligga i framkant när det gäller tekniken.
  • Ta hand om eftermarknaden och vara lojal mot kunder och medarbetare.
  • Ju större du blir desto mer åtgärder krävs för att få kärnverksamheten att fungera. Bra lokaler, kompetent personal och maskiner som underlättar tillverkningen är några nyckelkomponenter.


comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.