Studenternas eget bemanningsbolag

241

Miljardföretag Det började som en idé hos tre unga studenter. De såg hur deras kompisar sökte extrajobb och hur företag letade efter deltidspersonal. Det blev starten på ett bemanningsföretag som idag omsätter 1,8 miljarder kronor och förmedlar mer än 20 000 jobb per år. Läs fortsättningen på Entreprenörs artikelserie "Miljardföretagen - 795 bolag som Sverige förlitar sig på".

Johan Skarborg, grundare och koncernchef för Academic work.
Johan Skarborg, grundare och koncernchef för Academic work.
artikelserie bild Miljardföretagen

0,7 promille av alla svenska företag omsätter mer än en miljard kronor. Vilka är dessa företag, hur har de blivit så stora och vad kan man lära sig av dem? Här hittar du hela Entreprenörs artikelserie "Miljardföretagen" och kan ta del av siffrorna och de fascinerande företagsexemplen. Vi har i första hand riktat in oss på miljardföretag med en tydlig ägare eller ägarfamilj som till exempel Stadium, Polarbröd och Väderstad-Verken.

Fler artiklar i denna serie

Johan Skarborg, grundare och koncernchef för Academic work.
Johan Skarborg, grundare och koncernchef för Academic work.

– Det här är mitt första och enda jobb. Det här företaget ska bli det största och det bästa i världen i sin nisch.

Det råder ingen tvekan om att Johan Skarborg, grundare och vd för Academic work, har funnit sitt kall. Han är en man som vet precis vad han vill och vad han ska göra de närmaste 40 åren, om det är vad som krävs. Johan Skarborg ska bygga företag.

Men det visst han knappast för 14 år sedan när han tillsammans med vännerna Jeremias Andersson och Patrik Mellin fick idén att börja hyra ut sina studiekompisar för olika uppdrag till företag.

– Många som vi läste tillsammans med vill gärna ha extrajobb under studietiden och företag letade efter folk på deltid, särskilt sådana med it-kunskaper. Vi bestämde oss för att sammanföra dessa två intressen, säger Johan Skarborg.

Det första kontoret öppnade i Ronneby, där Jeremias Andersson och Patrik Mellin läste ekonomi.

– Vårt första kontor låg i korsningen Kungsgatan/Drottninggatan. Det var vi väldigt stolta över även om orten var Ronneby, säger Johan med ett skratt.

Sedan följde kontor i Linköping och Uppsala. Juristen Johan Skarborg fick ansvar för Uppsalakontoret. Första kunden var Aros billackering som för 30 000 kronor fick en hemsida som då, 1998, var ”State of the art”, enligt Johan.

– De använder fortfarande den hemsidan vad jag vet.

Det nystartade bemanningsföretaget red på it-vågen och ambitionerna var höga.

– Jag minns att vi hade som första mål att omsätta mer än 20 miljoner kronor. Det tycke vi var extremt offensivt i starten.

Företaget växte men det uppdrag som verkligen satte fart på affärerna var när medieföretaget ”Everyday” behövde 100 tidningskollportörer på en gång.

– Vi fick rekryteringsuppdraget på en torsdag eftermiddag och på måndagen skulle tidningsutdelarna börja jobba. Vi skulle alltså hitta 100 personer på tre dagar. Innan dess hade vi bara hyrt ut en person i taget.

Trion lyckades med uppdraget och självförtroendet växte. Omsättningen ökade kraftigt och företaget fick från förlust till lönsamhet.

– Vi kände att om vi klarar av det här så klarar vi vad som helt, säger Johan Skarborg.

Och visst kan bemanningsföretaget kallas för en framgångssaga. Idag omsätter Academic work 1,8 miljarder kronor och företaget förmedlade förra året 20 000 jobb till unga akademiker, antingen för uthyrning eller för fasta tjänster.

Företaget finns i nästan alla större städer i Sverige och har även expanderat till Norge, Danmark och Finland. För fyra år sedan gick bolaget även in i Tyskland.

Men Johan Skarborg har alltså inga planer på att sitta nöjd för det. Han sticker inte under stol med att ambitionerna är skyhöga.

– Vi ska bli det bästa och största företaget i världen i vår nisch. Vi har som mål att hjälpa 300 000 akademiker om året att få jobb. Vår hypotes är att det tar ungefär 40 år att nå dit, men vi ger inte upp. Det handlar främst om att ta hand om kundernas behov på allra bästa sätt, förklarar han allvarligt och lägger till.

– Jag vet att det låter kaxigt men jag vet också att vi kan klara av det. Det krävs massor av hårt arbete, men det är möjligt. Den visionen inspirerar mig.

Han är också väldigt tydlig med sina personliga mål.

– Det här är mitt livsprojekt. Jag kommer att jobba i och vara med och bygga upp Academic work under resten av mitt liv. Jag vill fortsätta och bidra på det sätt som jag kan, deklarerar han sakligt.

Idag äger Johan Skarborg tillsammans med Jeremias Andersson 60 procent av bolaget och investmentbolaget Latour äger 20 procent. Resterande 20 procent ägs av medarbetare och mindre investerare. Att sätta Academic work på börsen finns inte på världskartan.

– Nej, för min del är det här ett långsiktigt engagemang och ägande, säger han.

Barndomsvännen och partnern Jeremias Andersson har idag ingen operativ roll i företaget och den tredje grundaren Patrik Mellin inte längre några intressen alls i bolaget.

– Jeremias är fortfarande min partner, mitt bollplank och förtrogne. Han sitter i styrelsen för Academic work även om han inte har en operativ roll, säger Johan Skarborg och tillägger:

– Jeremias håller i stället på och bygger upp en ny skolkoncern som ska bli Sveriges bästa skola. Jag ser med spänning fram emot att han lyckas.

Att det blev just bemanningsbranschen för honom själv var mest en fråga om tur och timing, påstår han.

– Vi kom med rätt idé vid rätt tillfälle. Det finns massor av duktiga entreprenörer med bra affärsidéer som jobbar stenhårt men som ändå misslyckas. Den insikten får man vara ödmjuk och tacksam inför. Men ibland ska man ha en väldig tur också.

Att Johan skulle bli entreprenör har han vetat sen han var liten. När han var runt 10 år gick han omkring på golfbanan vid familjens sommarställe och samlade in bortslagna golfbollar. Dessa sålde han sedan framgångsrikt till kompisar och grannar och Johans pappa berättade stolt som sonens affärer för sina vänner.

– ”Johan kommer att bli entreprenör när han blir stor”, sa pappa och eftersom jag då uppfattade honom som världens klokaste person, han kunde ju alla frågorna i Trivial persuit, så fastnade orden. Att han trodde på mig betydde allt.

Från början kände Johan en stark drivkraft i att tjäna pengar men idag är drivkraften en annan. Han har blivit besatt av själva företagsbygget.

– Jag vill bygga det bästa företaget som går och slå alla konkurrenter. Vill inte alla entreprenörer det?

Sin operativa roll i företaget som koncernchef ser han främst som en HR-funktion.

– Jag är som en personalchef för hela koncernen, vid sidan om vår HR-chef. Min viktigaste uppgift är att se till att vi har en kultur som attraherar de mest talangfulla människorna och får dem att stanna och utvecklas. Arbetsklimatet ska vara så bra att medarbetarna inte vill jobba någon annanstans än här. Det är det som jag brinner för.

När det gäller Academic works fortsatta tillväxt så är planen att i lagom takt erövra Europa och världen. Men vilket land som står näst på tur vill Johan inte avslöja.

– Det är inte helt bestämt ännu. Att vi ska öppna kontor i många fler länder är helt klart men vi måste få göra det i vår egen takt och när vi känner att vi kan leverera hög kvalitet. Vi vill ju vara bäst, inte billigast.

Tillväxten ska dessutom finansiera sig självt. Att ta in riskkapital för att finansiera expansion i ett bemanningsföretag är sällan den bästa vägen fram, enligt Johan Skarborg.

Han ser dock med stor tillförsikt på framtiden.

– Vi är fortfarande väldigt små internationellt sätt. Vår resa har bara börjat. Det mest spännande ligger fortfarande framför oss, säger han nöjt.

Första jobbet för akademiker

Namn: Academic work
Startår: 1998
Verksamhet: bemanningsföretag med fokus på uthyrning och rekrytering av unga akademiker
Ägare: Grundarna Johan Skarborg och Jeremias Anderson till 60 procent, investmentbolaget Latour 20 procent. Resterande 20 procent äger styrelsen och medarbetare.
Antal anställda: 800 i företaget internt på hel och deltid
Länder: Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland
Förmedlade jobb: 20 000 jobb under 2012
Omsättning: 1,8 miljarder kronor

Koncernchef med kall

Namn: Johan Skarborg
Ålder: 39 år
Familj: Fru och fyra barn, tre söner och en dotter
Bor: Stocksund
Fritidsintressen: idrott, träning, mat, vin, golf, jakt och upplevelser

Viktigaste milstolpen:

”När vi runt år 2000 fick ett uppdrag från medieföretaget Everyday att rekrytera 100 tidningsutdelare på tre dagar. Tidigare hade vi bara hyrt ut en person i taget”.

Johan Skarborgs tre tips för att bygga ett miljardföretag:
  1. Som tjänsteföretag är det absolut viktigast att attrahera, rekrytera och behålla de bästa medarbetarna. Allt handlar om att bygga upp en företagskultur som får människor att växa och utvecklas. Bäst personal vinner!
  2. Se till att alla i företaget har kundens bästa för ögonen. Bra service och bra leverans är A och O för ett tjänsteföretag.
  3. Var aldrig nöjd med ”gott nog”. Sträva alltid efter det allra bästa.
Anna Dalqvist