Musikentreprenören som fick stjärnproducenterna på kroken

Björn Ulvaeus, Niclas Molinder och Max Martin, alla delägare i musiktjänsten Auddley.
Foto: Emil Nils Nylander
Niclas Molinder, gundrare av musiktjänsten Auddley, lyckades få Björn Ulvaeus och Max Martin att investera i hans företag.

Entreprenör Hans musiktjänst Auddly hjälper artister och låtskrivare att få koll på sina rättigheter. Det har fått stjärnproducenter som Björn Ulvaeus och Max Martin att öppna plånboken. Möt den musikaliska mångsysslaren Niclas Molinder, vars nya affärsidé är att göra Örebro till Sveriges svängigaste företagshubb. 

Niclas Molinder är musikproducenten som under många år låg bakom flera stora hits. Lady Gaga och Miley Cyrus är bara några av alla de välkända artister han har arbetet med. Nu är hans nya affäridé att få Örebro att bli Sveriges svängigaste företagshubb.
Foto: Pia Gyllin
Niclas Molinder är musikproducenten som under många år låg bakom flera stora hits. Lady Gaga och Miley Cyrus är bara några av alla de välkända artister han har arbetet med. Nu är hans nya affäridé att få Örebro att bli Sveriges svängigaste företagshubb.

När leveranskraven från bland andra uppdragsgivaren Disney blev för stora och passionen kändes som ett maskineri valde Niclas Molinder att ta en paus från musikskapandet. Efter 22 år som låtskrivare och musikproducent hade han fått en affärsidé baserad på de behov han såg i branschen.

– Musikkreatörer behöver lära sig om sina rättigheter, inte bara här i Sverige utan även internationellt, säger Niclas Molinder, med bas i Örebro.

Därför startade han företaget Auddly, som utvecklat en teknisk plattform där musikskapare kan lagra information om verken de producerar.

– Enkelt förklarat så kan tjänsten jämföras med en tidrapport på vilket företag som helst. Den är en rättighetshubb som på ett smidigt sätt håller redan på vem som har gjort vad, säger Niclas Molinder.

Enligt honom är det vanlig att kreatörer förlorar stora belopp och att pengarna inte går till den som skapat ett verk. Målet med Auddly är att pengarna ska gå till rätt person.

Stjärnproducenterna Max Martin och Björn Ulvaeus hoppade snabbt på tåget då båda såg behovet som finns i musikbranschen.

– Det har sett likadant ut med ersättningar för musik sedan vinylens storhetstid. Musikbolagen har ofta svårt att fördela och utbetala ersättningen till musikkreatörerna på ett rättvist sätt, konstaterar Niclas Molinder.

En stiftelse bildades för att utbilda kreatörer inom musikvärlden och för att sprida kunskap om rättigheter.

– För mig har det här blivit som ett politiskt uppdrag, att prata för vikten av rättigheter. Vi driver projekt i flera afrikanska länder och har ett tätt samarbete med Berkeley University i USA. Vi har även dragit i gång olika låtskrivarläger i flera länder, säger Niclas Molinder, och framhåller att målet är att bygga broar inom branschen.

Ännu så länge tjänar Auddly inte några pengar och tjänsten är gratis att använda.

– Kanske borde Auddly bli en standard framöver? Jag vill helt enkelt förändra hur industrin ser på rättigheter.

I samband med att företaget Auddly föddes väcktes även it-entusiasten i Niclas Molinder.

– Jag upptäckte en fantastisk pay it forward-anda som jag inte var van vid i musikbranschen. Jag förstod då att det var en ”business community” jag ville skapa. Dessutom såg jag behovet i Örebro, en stad som växer så att det knakar.

Sagt och gjort. Tillsammans med Jörgen Vegraeus och Fredric Öjebrandt satte han igång med att utveckla en business community i staden under namnet ”Creative House”.

– Vi hade ett hus och ett fantastiskt nätverk och vi bestämde oss för att göra något häftigt av det. Vi besökte liknande hubbar i USA, London och Stockholm och alla var ett stort fyrverkeri av energi, säger Niclas Molinder.

Det var två år sedan och i dag är cirka 100 företag verksamma i huset.

– Det är en fantastisk resa som dessutom gått väldigt snabbt. Vi har hela tiden haft en tydlig bild, att skapa ett attraktivt klimat för entreprenörer och små bolag i Örebro.

Nu har Niclas Molinder även dragit igång ett integrationsprojekt med fokus på bostadsområdet Vivalla i Örebro.

– Vi ser att det finns en enorm drivkraft hos människor som kommer till Sverige från andra länder, men att gamla strukturer ibland är ett hinder. Vi vill identifiera enskilda personer med idéer och göra dem till en självklar del av Creative House.

Niclas Molinder kan själv beskrivas som en drivkraftig och idérik person.

– Skriv inte entreprenör, det är ett sånt himla tråkigt ord, säger han och skrattar.

Tvivlar du aldrig på din förmåga?

– Det är klart att jag gör. Men jag har insett att du hela tiden måste vara beredd på att börja om från början. Det är skitjobbigt, men du måste orka det för att lyckas.

– Jag hade till exempel jagat Björn Ulvaeus jättelänge innan jag till slut fick chansen att presentera Auddly för honom. Men i dag är vi både kollegor och goda vänner. Det går, bara du själv är övertygad om det, säger han.

Musikalisk mångsysslare

Namn: Niclas Molinder

Ålder: 46 år

Bor: Villa i Örebro

Familj: Frun Lotta och fyra barn i åldrarna 22, 20, 14 och 7 år.

Fritid: ”Gärna något projekt i huset. Då är det bara det som gäller och jag går fram som en maskin tills allt är klart.”

En ledig dag: ”Jag är bra på att chilla och inte göra något alls. Kommer det en sådan möjlighet så tar jag den.”

Min första affär:

"Som 13-åring köpte jag den dyraste synten som fanns på marknaden. Det gjorde jag för pengar som jag fått från studiecirklar jag uppgav att jag hade, fast jag inte hade det. Jag fyllde i närvarolistor…men det är preskriberat nu va?"

Min sämsta affär:

"Nätshopping! Där har jag gjort många dåliga affärer. Det finns ett antal klädesplagg i garderoben med lapparna kvar på. Rätt vad det är kan det komma ett litet paket i brevlådan med något jag köpt flera månader tidigare."

ME

Maria Eremo