Nätentreprenören som håller måttet

104119_Tailor Store01-Jan Tyger
Foto: Roger Borgelid

Entreprenör Det svenska företaget Tailor Store har en enkel affärsidé: Skräddarsydda skjortor på nätet. Men bakom den sobert designade webbshopen finns även ett samhälls- och miljöengagemang. Entreprenör åkte till Sri Lanka tillsammans med delägaren och vd:n Jan Höjman för att besöka skrädderiet på plats.

104120_TailorStore02-Jan Haller Mattet
Foto: Roger Borgelid
104124_TailorStore06-Skradderska
Foto: Roger Borgelid
104122_TailorStore04-Genomgang
Foto: Roger Borgelid
104127_TailorStore09-Byggnaden
Foto: Roger Borgelid

Trafiken är kaotiskt som så ofta i asiatiska länder. Omkörningar i kurvor, ett ständigt tutande och fler bilar i bredd än filer på vägen.

Vi färdas på småvägar från Sri Lankas huvudstad Colombo till den lilla byn Alawwa, som ligger några timmar inåt landet. Det är en by som inte ser mycket ut för världen. Den har de klassiska små butikerna, barberaren och apoteket.

Vi kör ut en bit utanför centrum och ser sedan en välpolerad skylt: Tailor Store. Vi är framme vid skrädderiet med 500 anställda, själva hjärtat i det svenska företagets verksamhet. Vd:n Jan Höjman tar emot med stort leende och skräddarsydda kläder. Naturligtvis.

Skrädderiet, han är noga med att inte kalla det fabrik, sjuder av aktivitet och personalen på en av de tre våningarna har precis fikapaus. Precis som på vilket svenskt företag som helst.

Idén till Tailor Store föddes under en stipendieresa till Sri Lanka i början på 2000-talet. Grundaren Magnus Loodberg passade på att skräddarsy en skjorta innan han åkte hem till Sverige och då föddes idén om att kunna erbjuda skräddarsydda skjortor på nätet. Han slog sina påsar ihop med Mats-Ola Ström och hösten 2003 så grundades företaget Tailorshirts. Nalin Pathirana, Magnus Loodbergs chef under stipendieresan, blev den lokala kontakten på Sri Lanka. Han kände en skräddare i den lilla byn Alawwa som började sy upp skjortor i sitt vardagsrum. I februari 2004 lanserades den första webbshopen i Sverige och företaget var igång.

Vi vandrar runt i skrädderiet och följer skapandeprocessen. Skräddarna är imponerande. De står och klipper tygerna för hand med sax. Det vittnar om stor hantverksskicklighet och en utdöende konstform. De flesta kläder du köper idag är skurna i maskin, i automatiserade fabriker. Kontrasten slår mig. Tailor Store vill vara framtidens skrädderi och är helt online-baserade. Men är samtidigt väldigt analogt. Tyger som klipps för hand, knappar som sys in med stor noggrannhet.

– Textilkunskapen i det här landet är enorm, vilket var en av anledningarna till att vi etablerade oss här. Trots brinnande inbördeskrig, säger Jan Höjman.

Jan Höjman blev delägare i Tailor Store 2006. Han hade tidigare arbetat som marknadschef på jeansföretaget Levi Straus och hade precis den kompetensen som saknades i bolaget; kunskap om textilindustrin.

De första åren fördubblades omsättningen för varje år, från två miljoner till fyra miljoner till åtta miljoner kronor på tre år. Nu har omsättningen stabiliserats på 50 miljoner kronor men Jan Höjman framhåller att Tailor Store nu är redo för nästa steg.

– Ett nytt skrädderi kommer byggas i en by längre norrut och under våren lanserar vi skräddarsydda kostymer, säger han.

Så. Det var affärsdelen av företaget. Men att verka i ett land som Sri Lanka betyder också ett större åtagande, i alla fall för Tailor Store. Det handlar om att göra skillnad både i samhället och för miljön. Engagemanget är en stor drivkraft även för Jan Höjman själv.

– För mig handlar det inte bara om att utveckla företaget, utan om att utveckla samhället som vi verkar i. Det spelar inte så stor roll vad man gör, bara man gör något, säger han.  

Tailor Store jobbar med flera olika projekt. Företaget bidrar till skolor i byn Alawwa, planterar regnskog för att kompensera för sina koldioxidutsläpp och bygger upp krigsdrabbade byar i norra Sri Lanka. Företaget har även köpt in bussar som de hämtar upp sina anställda i, erbjuder personalen gratis språklektioner och nu håller bolaget på att bygga ett dagis för de anställdas barn. Men det finns två exempel som sticker ut:

En dag kom en lokal familj till skrädderiet och frågade om de kunde få hjälp med pengar till sin son. Det visade sig att pojken är världens bästa schackspelare under nio år.

– Nu hjälper vi honom med pengar till resor och boende. Snacka om att grabben är ett föredöme på skolan. Om han kan inspirera tio vänner att utveckla sina talanger så är det väl investerade pengar, säger Jan Höjman.

Det andra, mer omfattande exemplet, handlar om att bygga upp en hel by. Byn Moraweva på norra Sri Lanka drabbades hårt av kriget. Byn bombades sönder 1985 och folket som bodde där flydde. För att människor ska våga flytta tillbaka efter krigsslutet så måste det finnas en bymunk.

– Vi valde att betala för ett bytempel så att munken kunde flytta tillbaka till byn. Eller ja, det är inte så mycket ett tempel, utan snarare ett hus som munken kan bo i och ta emot besök, förklarar Jan Höjman.

Under sommaren 2008 såg Tailor Store till att huset byggdes och munken flyttade in. Ganska snart anlände ett antal familjer och Röda Korset sponsrade med byggsatser till enklare skjul. De igenväxta risfälten fick nytt liv och fler och fler familjer vågade sig tillbaka. Lions International borrade brunnar och 2010 hade 100 familjer flyttat tillbaka för att skörda ris för första gången på 25 år. Allt på grund av en enkel idé som genomfördes.

Men det finns också stora utmaningar med att driva företag på Sri Lanka. Kulturskillnaderna är tydliga. Speciellt när det gäller tid.

– Vi brukar alltid räkna med pi-faktorn här nere. Allt tar tre gånger så lång tid som hemma.

Jan Höjman berättar att Sri Lankeserna har en annan relation till tid. Ett möte klockan 13.00 är inte ett möte klockan 13.00 utan ett möte någon gång under eftermiddagen. Något som punktliga svenskar har svårt med. Det finns även en stark hierarki som Jan Höjman gör sitt bästa för att luckra upp.

– Här gör man som chefen säger. Punkt. Även om man ser förbättringar. I min värld finns det alltid utrymme för egna idéer och det är något jag försöker implementera. Men förändring tar tid, säger han.

Arbetsdagen går mot sitt slut på skrädderiet i Alawwa. Den sista timmen fnittras det rejält bland de anställda. Fotografen Roger Borgelid vill få till lekfulla bilder med Jan Höjman mitt i skrädderiet till mångas förvåning och glädje.

På översta våningen passerar vi några prototyper på kostymer som hänger längs en vägg. Det är nästa stora satsning som lanseras under våren. Skräddarsydda kostymer på nätet, ett projekt som pågått under snart två och ett halvt år.

– Där var vi kanske för djärva. Vi tog kostnaderna innan vi ökade omsättningen. Det har varit en stor utmaning, kostymer är mycket svårare att sy rent skräddartekniskt. Men nu börjar vi se ljuset i tunneln och i vår vill vi ta nästa stora kliv, säger Jan Höjman.

Målet är att ta en marknadsposition som ingen annan har – ett välkänt modemärke med eget skrädderi.

Emil Sergel

Surfare i skräddarsytt

Namn: Jan Höjman
Ålder: 57 år
Titel: Vd
Bakgrund: Har arbetat med mobila navigationslösningar på Wayfinder Systems, rekrytering och bemanning på Proffice, mode och varumärke på Levi Strauss & Co, segling-, surf- och skidutrusting på Kelva Frreesport och läst internationell ekonomi i Lund.
Familj: Gift med Anna och två vuxna barn
Bor: Helsingborg
Fritidsintressen: Segling och kitesurfing

 

Min bästa affär:
”Min bästa affär, hittills, är när jag blev delägare i Tailor Store Sweden.”

 

Min sämsta affär:
”När jag köpte fonder 2000 och inte sålde i tid 2001 när allting vände nedåt.”

 

Min första affär: 
”Min första affär var när jag, min bror och vår kusin startade ett handelsbolag på 70-talet.  Jag var 16 år och affärsidén var att köpa upp gamla båtar, renovera dem och sälja med vinst.  Det blev några optimistjollar som renoverades, men rika blev vi inte.”

Måttbeställt på nätet

Namn: Tailor Store
Startår: 2003
Ägare: Magnus Loodberg, grundare, Mats-Ola Ström grundare, Jan Höjman, vd
Antal anställda: 16 i Sverige och 500 i Sri Lanka
Verksamhet: Skräddarsydda kläder på nätet.
Målgrupp: Män och kvinnor som vill känna sig välklädda i kläder med perfekt passform.
Omsättning: Prognos 2013/2014 50 miljoner kronor
Utmärkelser: Tailor Store har bland annat blivit utnämnt till Skandinaviens bästa e-handelsföretag och Sveriges bästa e-handelsföretag.