Isabella och Pingis

Onsdag 20 augusti klockan 10:15. Podd-inspelning hos Dagens Industri. Isabella och Pingis träffades för två år sedan och inledde omgående ett samarbete. Idag driver de bolaget Economista tillsammans. Varje vecka lyssnar närmare 200 000 svenskar på deras podcast, vars ambition är att lära tjejer mer om ekonomi. ”Jag och Pingis umgås inte privat, vi messar inte ens om det inte gäller arbete. Som kollegor kompletterar vi varandra väldigt bra. Pingis är grym på strategi och att räkna, medan jag är bra på det som sker här och nu. I de flesta sammanhang brukar jag vara motorn som vill framåt, men med Pingis är jag ofta den som måste dra i bromsen”.

NYHET Publicerad

På språng med Blondinbella

ENTREPRENÖR Sveriges mest kända tonåring har vuxit upp till en framgångsrik företagsledare. Men resan dit har inte varit spikrak. Tidningen Entreprenör hängde med Isabella Löwengrip Spångberg, mer känd som Blondinbella, under en hektisk vecka med podcastinspelning, bokmöte och produktlansering.

Isabella Löwengrip Spångberg

Isabella Löwengrip Spångberg, alias Blondinbella, driver en mängd olika bolag med sitt namn som varumärke.

Foto: Sören Andersson
Blondinbella i Sandviken

Måndag 25 augusti klockan 11:14. Besök på Krohnans apotek i Sandviken. För att få feedback på skönhetsprodukterna besöker Isabella Krohnans apotek i Sandviken och Valbo. Målet är att besöka samtliga av Krohnans närmare hundra apotek. Signaturen Anna skriver på Blondinbellas blogg att Isabella måste säga till sina fans i förväg innan hon kommer nästa gång. ”Jag hade kunnat åkt dit för att träffa dig men du berättar alltid efteråt. 2 gången du varit där och som jag kunde träffa dig men du berättar ju aldrig i förtid gaaaaaah fan vad jag är irriterad och besviken nu…”, skriver Anna.

Bonniers förlag

Onsdag 27 augusti klockan11:22. Möte med Bonniers förlag. Inför lanseringen av den nya boken ska mycket fixas. Utgivningsdatum måste spikas och en strategi för sociala medier tas fram. ”För några år sen hade jag aldrig kunnat tro att gamla institutioner som Bonnier skulle diskutera Facebook eller Instagram, men idag är det en självklarhet. Det gläder en sociala medier-pionjär som jag”, säger Isabella.

På bloggstudion

Torsdag 28 augusti klockan 14:43. På bloggportalen Spotlife. Två timmar om dagen. Så mycket tid lägger Isabella på vart och ett av de företag som hon driver. Kärnan i all verksamhet är bloggen. Genom den kan hon marknadsföra sina satsningar och kommunicera med fansen. Sammanlagt är elva personer anställda på Spotlife och för att kunna fokusera på visioner och framtidsplaner har en vd tillsatts.

Flatterd

Torsdag 28 augusti klockan 17:10 Styrelsemöte med Flattered. Isabellas senaste satsning är ballerinaskor som håller värmen. ”Vi ska besöka en yacht-mässa nästa år för att presentera företaget och skapa ett intresse kring produkten”, säger Isabella. En gång i månaden möts styrelsen på Economistas kontor. Innan mötet passar Isabella Löwengrip på att blogga om en hektisk dag, som är långt ifrån slut.

Debatt.image

Måndag 1 september klockan 17:55 Debatt hos Aftonbladet. En viktig del i att marknadsföra varumärket är att synas i tv. Både Isabella och Pingis är regelbundna gäster i TV4:s morgonsoffa. Inför riksdagsvalet bjuds Isabella in till Aftonbladet för att tillsammans med en namnkunnig panel kommentera partiledardebatten.

”Jag har mig själv som förebild”. Meningen inleder ett av de tusentals inläggen som finns på Sveriges mest kända blogg. Och orden är nedskrivna av en av de mest googlade svenskarna, någonsin.

– Ja, jag är stolt över mig själv och den resa som jag har gjort. Jag tror att det är viktigt att alltid hålla huvudet högt.

Närmare tio år har gått sedan den då 14-åriga Isabella Löwengrip Spångberg blev Blondinbella med hela svenska folket. Den frispråkiga Blondinbella, en karaktär som högstadietjejen själv hade skapat, redogjorde för morgonens frukost och skrev om fiktiva fester. Alex Schulman beskrev i Metro fenomenet Blondinbella som ”oerhört fascinerande och oerhört obegripligt” och tonåringen blev symbolen för ett nytt fenomen: bloggkändis. I en intervju med P4 kallade hon sig själv för ”den tonåring i Sverige som har haft mest makt sedan Karl den tolfte”. Den verkliga Isabella var utstött och sa sällan något i klassrummet.

Idag är Isabella Löwengrip Spångberg i allra högsta grad fortfarande en offentlig person. Mediebilden som cementerats har gjort att många nog har missat vad hon egentligen har sysslat med under det gångna decenniet. Nämligen att vara entreprenör.

– Jag har i hela mitt liv tänkt att jag ska bli entreprenör. Som 14-åring startade jag bloggen och två år senare grundade jag mitt första aktiebolag. Jag minns att jag efter en hemmafest i början av gymnasiet bestämde mig för att överge festandet och satsa på entreprenörskapet. Det såg nog märkligt ut i mångas ögon.

Snart därpå lät hon ett annonsnätverk sälja annonser på bloggen och plötsligt hade tonåringen en regelbunden inkomst.

– Genom bloggen tjänade jag massa pengar på kort tid. Något år senare startade jag en webbutik som sålde för 30 000 kronor om dagen, samtidigt som jag bloggade på rasterna. Att driva företag var väldigt lätt, tyckte jag. Det var ju bara att skriva lite grann. Men det skulle visa sig vara betydligt tuffare än jag trodde då.

*******************************

Morgonen övergår sakta till förmiddag i Dagens Industris lokaler i centrala Stockholm. Längst in i ett hörn roddar Isabella Löwengrip Spångberg och kollegan Pingis Hadenius med datorer, mikrofoner och hörlurar. ”En Economistas podcast”, som varje vecka når närmare 200 000 lyssnare, startades för att lära unga tjejer om ekonomi. Avsnittsrubrikerna talar sitt tydliga språk: ”Kvinnor är dåliga på att ta betalt”, ”Dejta inte en kille med skulder” och ”Våga prata om pengar”.

Annons

– Vi vill uppmuntra tjejer att vara economista istället för fashionista. Det är sorgligt, men det är främst män som bryr sig om ekonomi. Det ville vi ändra på. Därför gav vi ut en bok och startade podcasten. Tidigare gjorde vi podden hos Expressen, men de kategoriserades oss under nöje och det kände vi oss inte bekväma med. Nu ges vi ut av Veckans Affärer och det känns bättre, säger Isabella Löwengrip.

Responsen har varit stor och inte minst märker hon en skillnad i synen på entreprenörskap hos yngre generationer.

– Förr förknippades företagande mer med något abstrakt och svåruppnåeligt som ofta handlade om tunga industrier. Jag har visat att man kan ha sig själv som varumärke och inte behöver komma på världens uppfinning för att bli entreprenör.
 

Poddämnet för dagen är ”wow-investeringar”.

– En wow-investering är när jag köper något som är wow för mig och wow för någon annan. Det kan vara en wow-aktie eller wow-bostad, säger Isabella Löwengrip in i mikrofonen, med blicken fäst på Pingis Hadenius på andra sidan bordet.

En diskussion kring vad som är trend-wow och tidlöst-wow bryter ut mellan kollegorna, och Isabella berättar att hon och maken applicerar wow på de flesta gemensamma inköpen.

Efter en halvtimme är inspelningen slut. Datorerna stängs, sladdar rullas ihop och lampan släcks i den lilla studion. Pingis Hadenius tar upp mobiltelefonen ur handväskan.

– Helt otroligt. Innan vi började inspelningen bad jag följare på Twitter att tipsa om personer som kan hjälpa oss med hur man gör presentationer. Nu har vi fått in hur många tips som helst. Internet är fantastiskt, säger hon.
 

****************************************************************

Några dagar efter poddinspelningen byts Stockholms innerstad mot Valbo och Sandviken. Förra året skapade duon Isabella och Pingis en egen serie skönhetsprodukter. Under hela hösten åker Isabella runt till de apotek som säljer produkterna för lansering och utbildning av personalen.

– Tanken är att produkterna ska följa mig och mitt liv. Mammaprodukter när jag får barn, anti-rynkkrämer när jag blir äldre och så vidare. För mig innebär försäljning att man bryr sig och hjälper människor med deras behov. Vi har långtgående planer på att lansera produkterna utomlands. En stark trend globalt är att ha ett personligt varumärke, men det saknar många av de svenska bolagen i branschen.


Få svenskar är så förknippade med sitt varumärke som Isabella Löwengrip Spångberg. Isabella är företagen och företagen är Isabella. Metoden har visat sig vara framgångsrik för bloggpionjären; Economista kommer att omsätta närmare elva miljoner i år och Löwengrip Invest senaste bokslut visar 2,6 miljoner i omsättning och 1,2 miljoner i vinst, där den största andelen består av bloggintäkter. 

Trots en rad andra företag är bloggandet fortfarande kärnan i det imperium som Isabella Löwengrip vill bygga och bloggnätverket Spotlife är idag Nordens största bloggportal. I vindsvåningen mitt på Stureplan huserar en rad kända bloggare, men kronan i nätverket är alltjämt Blondinbellas blogg.

– Tack vare bloggen har jag aldrig lagt en krona på marknadsföring och det är få förunnat. Bloggen gör att läsarna följer processen med till exempel min bok eller mina skönhetsprodukter. Jag ser bloggen som en butik som läsarna kliver in i, sen måste jag se till att det finns rätt saker där för rätt besökare. Dessutom är jag väldigt transparent, läsarna ser att jag är precis som vem som helst.

Finns det en baksida med att ha sig själv som varumärke?

– Media vill gärna framställa mig som en blåst blondin som lever på pappas pengar, men det stämmer inte alls. Om aktien går ner i ett av mina bolag så skriver kvällstidningar att ”Blondinbellas aktie har gått ner”, även om jag inte kan styra börsen. Jag görs till en syndabock.

Känner du ett ansvar gentemot dina unga läsare? Alla lär ju inte bli lika framgångsrika entreprenörer som du?

– Ja, jag känner ett stort ansvar. Men jag är också väldigt ärlig med vilket pris jag har betalat. Jag fick magsår när jag var 18 år och blev utbränd som 20-åring. Dessutom har jag haft det tufft privat och den svenska pressen var väldigt hård mot mig när jag var yngre. Det är den fortfarande, men idag kan jag strunta i det.

Genom åren har Isabella Löwengrip Spångberg startat elva aktiebolag. Få av dem har överlevt. Ofta har de varit väldigt lönsamma inledningsvis, som klädmärket hon lanserade som 18-åring eller e-butiken hon startade två år senare, för att därefter läggas ned.

Varför tror du att flera av dina företag har lagts ned?

– Min styrka och svaghet är att jag är snabb i besluten och är väldigt mycket av en visionär. Det leder ibland till samarbetssvårigheter. Jag gillar att utveckla de stora idéerna, men är inte lika intresserad av det dagliga lunkandet.

Ett misslyckande sticker ut. För några år sen drog hon igång tidningen Egoboost Magazine. I en tidningsbransch i kris kraxade olyckskorparna högt, men Isabella iklädde sig rollen som trotsig tonåring och investerade tid och inte minst pengar i projektet. Precis som med podcasten riktade sig tidningen till unga tjejer, i det här fallet med ambitionen att stärka deras självkänsla. Som en symbol för satsningen prydde Isabella själv ett uppmärksammat omslag iförd bikini, en passning till det zero size-ideal som dominerar modevärlden. Omslaget genererade 1500 kommenterar på bloggen och fyra sidor i Expressen.
Genomslaget kunde dock inte rädda tidningen. Pengarna försvann rakt ner i ett svart hål och i september 2012, efter tolv utgivna nummer, lämnade hon alla sina engagemang.

****************************************************************

­– På Facebook växer din följarskara så det knakar, så vi vill gärna att den används. Hur tänker du kring Instagram? Kanske ska vi dra igång en tävling?

Stämningen är uppsluppen under PR-mötet med Bonniers förlag. Isabella äter en kycklingsallad och två förläggare har med sig en rad böcker som inspiration inför Isabellas boklansering i vinter. Pris, omslag och boksignering diskuteras under den dryga timmen på den nyöppnade restaurangen Urban Deli på Sveavägen. ”Babyboost” är den tredje boken som Isabella skriver själv, den första som handlar om hennes familj. Boken kretsar kring vad som händer före, under och efter en graviditet. Valet av ämne är logiskt; Isabella blev själv mamma förra året. Transparens, var ordet.
Att stämningen på mötet är lättsam är kanske ingen slump, samarbetet med Bonniers har löpt över flera år.

– När jag ville skriva min första bok funderade jag på vilka jag kände till som gav ut böcker. De enda jag kom på var Bonniers. Så jag gick in på Bonniers hemsida, mailade Albert Bonnier och fick till slut till ett möte. Med mig hade jag en lista med anledningar till varför de borde ge ut min bok. Och efter en tid sa han faktiskt ja.


Kalendern för resten av året är fullspäckad. Det långsiktiga målet är att landa som entreprenör och fortsätta omvandla kreativitet till företagande. Och hur var det egentligen med att bara ha sig själv som förebild? En sanning med modifikation, visar det sig. Isabella Löwengrip Spångbergs uttalade mål är att bli Sveriges Oprah Winfrey med en egen talkshow där hon delar ut bilar till alla i publiken.

– Oprah har ett stort hjärta, men är samtidigt otroligt målfokuserad. Hon älskar både människor och att göra business. Det kan jag känna igen mig i.

– Och jag ser också väldigt mycket upp till Richard Branson. Han har fler bollar i luften än jag har. Och jag menar, kan han så kan jag.

Levande varumärke

Namn:Isabella Löwengrip Spångberg, alias Blondinbella
Ålder:24
Familj:Maken Odd Spångberg, sonen Gillis och hunden Christian
Bor:Kungsholmen i Stockholm
Gör:Driver bloggnätverket Spotlife, investbolaget Löwengrip Invest, skomärket Flattered, och Economista. Styrelseledamot i smyckesföretaget VJ Since 1890. Har gett ut tre böcker.
Inspireras av:”Folk som trivs med vad de gör, oavsett vad de jobbar med. Jag har själv gjort det i flera år och hoppas kunna göra det framöver”.

Tre snabba...

Podda eller blogga?   Blogga
Oprah eller Ellen?       Oprah
Jobb eller ledighet?   Jobb

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kristersson till Löfven: "Er skattepolitik utdömd sen 70-talet"

SKATTER Moderatledaren Ulf Kristersson pikade Stefan Löfven och beskrev regeringens skattepolitik som företagsfientlig och förlegad. Det var bara ett exempel på en hård ordväxling om skattepolitiken i höstens första partiledardebatt i riksdagen.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.