Jacob Youssef, vd för Candy People.
Foto: Ola Torkelsson

Framöver vill Jacob Youssef att företaget ska bli en av de stora spelarna på marknaden. Samtidigt ska företagskulturen inte ändras. ”Många säger att kulturen försvinner när man växer mycket, men jag har bestämt mig för att det inte ska bli så”, säger han.

NYHET Publicerad

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.

Jacob Youssef, vd för Candy People.
Foto: Ola Torklesson

På Bankgatan i Lund ligger godisbutiken där allting startade. Jacob Youssef jobbade extra redan som tolvåring. “Det kunde vara tufft och jag kände ett stort ansvar för familjen. Samtidigt såg jag det som en utmaning”, säger Jacob Youssef.

Jacob Youssef, vd för Candy People.

Jacob Youssef växte bokstavligen upp i pappa Joanis plockgodisbutik i Lund. Familjen kommer från Syrien och Jacob Youssef har många vänner som bor utomlands. Genom dem har han byggt upp företaget Candy People, som nu säljer svenskt godis i hela världen.

Foto: Ola Torklesson

På Bankgatan, mittemellan Lunds mest trafikerade busshållplatser, runt hörnet från stans största biograf, låg den lilla butiken. Att handla sitt biogodis på City Livs var obligatoriskt för alla som växte upp i Lund under andra halvan av 1990-talet. Butiken fick på kort tid kultstatus och blev ett självklart inslag i studentstadens stadsliv.

– Pappa Joanis startade företaget Candy People och en butik på Möllan i Malmö redan 1982, men det var butiken i Lund som satte oss på kartan. Jag växte upp där inne mellan hyllorna och började jobba redan när jag var i tolvårsåldern. Jag städade, fyllde på godis och stod i kassan. Många undrade nog vem den där lilla snorvalpen var. Det var kul att jobba, även om en viktig orsak var att veckopengen inte riktigt räckte till, säger Jacob Youssef.

Idag finns Candy People på alla kontinenter, utom Sydamerika, och vd:n Jacob Youssef har mottagit otaliga entreprenörspriser. Men de första entreprenörsstegen togs i den lilla godisbutiken i centrala Lund. Butiksarbetet innebar att han tvingades att växa upp fort. Inte många 15-åringar jobbar nästan heltid parallellt med skolgången.

– Det kunde vara tufft och jag kände ett stort ansvar för familjen. Samtidigt såg jag det som en utmaning. Hela livet har jag sett mig som en underdog och känt att jag måste motbevisa alla. Antagligen kommer det från den syrianska kulturen och min uppväxt. När jag spelade basket som barn och förlorade, kunde jag ofta börja gråta.

Även viljan att arbeta hårt spårar Jacob Youssef till den syrianska kulturen.

– Hela släkten jobbade hårt. De flesta syrianer jag känner är entreprenörer och driver kafékedjor, är pizzabagare eller frisörer. Det sträcker sig flera generationer bakåt.

Uppväxten i ”godisvärlden”, som Jacob Youssef beskriver den, innebar otaliga besök på fabriker, möten med leverantörer, provsmakningar och skapade ett ständigt driv efter mer kunskap om branschen. Butiken i Lund fick snart en filial i Malmö.

– Oddsen var emot oss. Affären låg i ett ruffigt område, var bara 60 kvadratmeter stor och vi fick själva tejpa ihop väggarna, säger Jacob Youssef.

– Men vi fick igång det, jag, farsan och en till, även om pappa och jag hade våra duster. Två starka viljor stod mot varandra. Jag gick alltid med på det han sa, men sen gjorde jag ändå som jag själv ville. När han såg att det funkade köpte han mina idéer, fortsätter han.

Men under åren på butiksgolvet började nya visioner formas. När Malmösatsningen bar frukt insåg Jacob Youssef att inte kunde utvecklas mer i butiksmiljön. De fyra väggarna krympte snabbt. 2005 tog han över verksamheten i Malmö och de första stegen från ett litet grossistföretag till en världsaktör i godis togs.

– I grund och botten är jag en väldigt bra säljare och gillar att förhandla, göra inköp och vara med överallt. Efter alla år i branschen kunde jag produkterna och visste hur fabrikerna funkade. Nu ville jag att vi skulle tillverka våra egna produkter. Hur svårt kunde det vara? Butikerna var perfekta för att testa nya produkter eftersom vi direkt märkte vad kunderna tyckte om.

Candy Peoples egna produkter togs in av flera butikskedjor, men de stora volymerna uteblev. Sverige är världens största konsumentmarknad för lösgodis och godisjätten Karamellkungen hade 90 procent av marknaden. Då kom Jacob Youssef att tänka på dem som alltid efterfrågar svenskt lösgodis: hans vänner utomlands.

– Jag hade flera vänner som pluggade eller jobbade i andra länder. Expansionen började med en vän i Australien, som drog igång vår verksamhet där. Därefter gjorde vi samma sak med vänner och familj i Shanghai, Dubai, USA och Trondheim.

En dörröppnare var samarbetet med Ikea. Idag finns Candy Peoples godis i närmare hälften av möbeljättens butiker över hela världen.

– Att vårt godis finns på Ikeavaruhus från USA till Japan har betytt väldigt mycket. Samtidigt är vi inte beroende av Ikea, utan har spridit våra risker. Sverige och Skandinavien klingar väldigt bra globalt så vi rider på den vågen.

Livsmedelsexport är dock inget för den otålige utan är förenat med långa, krångliga processer.

– Den som säger att ens företag går på räls ljuger. Vår största utmaning var att få in vårt godis i länder som USA, Kina och Japan, som har väldigt mycket regler kring import. De vill göra det så svårt för oss exportörer och av den anledningen ger många upp. Det enda sättet är att starta egna set-ups utanför EU, säger Jacob Youssef, och medger att han idag lärt sig att ta motgångar bättre än under barndomen.

Och tillslut lossnade det för Candy People. Idag arbetar närmare 100 personer globalt i företaget och dubbelt så många på leverantörssidan. Men trots den globala expansionen, godisföretaget finns idag på alla kontinenter utom i Sydamerika, är den regionala marknaden allra viktigast. Sverige klingar fint, men Skåne klingar ännu finare i den unge företagsledarens öron.

– Det är här det händer. Öresundsregionen integreras mer och mer. Jag får mer engagemang av mina medarbetare än om vi fanns i Stockholm. Folk kanske är lite hungrigare där, men här bygger vi en företagskultur där det ska vara roligt att jobba. Alla ska trivas och inte enbart drivas av karriär. Jag värdesätter kollegorna högre än konsumenterna för om de anställda trivs vill de i sin tur göra det bästa för konsumenterna, säger Jacob Youssef.

Företaget har flera fabriker i södra Sverige och 30 anställda på huvudkontoret i Malmö. Att behålla stora delar av produktionen i Sverige är viktigt för att skapa nya jobb i närområdet, men också för att produkterna ska hålla hög kvalitet. 

– En Coca-Cola smakar annorlunda i Spanien än i Sverige. Det är samma sak med godis. Det klassiska godiset ”Salmiakbalken” blev förstört när tillverkaren bytte produktionsland och konsistensen blev som tjära. Tvärtemot många andra i branschen satsar vi på Sverige. Kostnaderna är högre än i Slovakien, men vi är bra på att effektivisera och vi är måna om att arbetstillfällena blir kvar.

För att behålla den familjära känslan har Candy People konsekvent tackat nej till såväl externt kapital som erbjudanden om uppköp.  

– Jag gör inte det här för pengarna, utan för att det är roligt att bygga upp något nytt. Man lever bara en gång och jag får möjligheten att jobba med vänner över hela världen, där jag känner alla och litar på alla. Jag ute på en fantastik resa och den vill jag fortsätta.

Samtidigt går det inte att komma ifrån att godis innehåller mycket socker. I tider när olika hälsotrender avlöser varandra och skyltfönster tapetseras med dramatiska löpsedlar om viktminskning, framstår kampen mot socker som minst lika intensiv som den mot tobak eller alkohol.

– Vårt sortiment har breddats till nötter. Nyligen startade vi ett samarbete med ett torrosteri där syriska flyktingar sköter produktionen. Där finns en hundraårig kultur av det, vilket vi knappast har i Sverige, säger Jacob Youssef.

– Men visst, Candy People jobbar framför allt med godis. Så är det. Jag är öppen med det, till skillnad från många andra som döljer hur mycket socker produkterna egentligen innehåller, fortsätter han.

Gelé, choklad och lakrits i all ära. Candy Peoples verkliga storsäljare är en svensk klassiker: S-märket. Många av oss har under barndomen stått längst fram i kioskkön och med omsorg valt ut vilka runda godsaker som kioskbiträdet ska placera i den vita påsen med färggranna ballonger på framsidan. Många av oss slutade emellertid köpa S-märken när barndomens somrar var över. För bara några år sedan var dagarna räknade för den svenska godisklassikern, som tillverkades av ett företag som Candy People nu slagits ihop med.

– S-märkena tillverkades i en jättefin fabrik, en av de finaste jag sett. Men ägarna höll på att lägga ner verksamheten. De hade haft 27 anställda men när jag fick upp ögonen för fabriken var det bra 12 kvar och företaget sjönk som en sten. Då fick jag idén att vi skulle gå ihop och så blev det. Idag har företaget 48 anställda och fabriken måste byggas ut.

En del av framgången tillskriver Jacob Youssef att receptet ändrades, vilket resulterade i mjuka istället för hårda S-märken. En annan del var att produkten paketerades i påsar, som ett komplement till lösviktsgodiset.

– Vi säljer en miljon påsar i månaden, men hade kunnat sälja det dubbla om vi hade haft mer kapacitet.

Pappa Joanis är numera pensionerad, men är alltjämt ett bollplank för sonen. Några planer på att flytta från uppväxtstaden har han inte.

– Jag brukar säga att Lund är bra eftersom det inte händer så mycket där. När man jobbar och reser så mycket som jag gör är det väldigt skönt, säger Jacob Youssef.

Ett stenkast från lägenheten på Bankgatan ligger fortfarande godisbutiken, där sötsugna unga Lundabor gör sina sista inköp innan filmen drar igång på biografen runt hörnet.

Från prins till godiskung

Namn: Jacob Youssef
Ålder: 34 år
Gör: Vd på Candy People
Bor: Lund
Förebild: ”Elon Musk. Han håller på att förändra hela världen och visar att allting är möjligt. Varenda krona han har investerar han i saker han tror på. Han håller på att förändra hela bilindustrin, elindustrin och hur vi reser.”

Minnesvärda affärer

Min första affär:
”När jag var sex år gammal pantade jag burkar för att ha råd med ett Nintendo. Det tog ett år, men jag lyckades till sist.”

Min bästa affär:
”Samarbetet med Ikea.”

Min sämsta affär:
”För några år sedan tog vi fram ett vitamingodis som var sockerfritt och innehöll alla vitaminer man behöver under en dag. Sockret ersatte vi med ett ämne som visade sig ha hög laxerande effekt. Det kanske var en bra bantningsmetod, men det blev ingen succé.”

Global godisgrossist

Företag: Candy People
Gör: Godisgrossist
Huvudkontor: Malmö
Grundades: 2005
Anställda: Cirka 100 personer globalt, 30 i Sverige
Omsättning: 188 miljoner i Sverige (juni 2016), men högre globalt

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.