NYHET Publicerad

Skogsföretagaren som tror på schyssta villkor

ENTREPRENÖR Utländska gästarbetare som tvingas arbeta under usla förhållanden. Tv-programmet Uppdrag Gransknings avslöjande om oseriösa skogsföretag har gett skogsindustrin dåligt rykte. Men det vill tjecken Ivo Krsek ändra på. Han är gästarbetaren som stannande kvar och startade eget. Hos honom är det schyssta villkor som gäller.

Ivo Krsek, som driver skogsserviceföretaget Alfa Skogsservice.

Ivo Krsek, som driver skogsserviceföretaget Alfa Skogsservice.

Foto: Tommy Andersson

Driven av sitt intresse för samhällsfrågor studerade Ivo Krsek journalistik och politikvetenskap i sitt hemland Tjeckien. När en kompis frågade honom om han ville följa med till Sverige och tjäna pengar som skogsplanterare över sommaren, tackade han ja.

Första mötet med Sverige blev chockartat.

– Vi hamnade i en liten by i Jämtland med fjorton invånare. Det var april och fortfarande snö. Det var tyst, mörkt och kallt, och jag kände mig nästan gråtfärdigt där jag stod och stirrade ut över älven. Jag var helt chockad, säger Ivo Krsek och ler vid minnet.

Sommaren blev trots allt bra. Arbetet var fysiskt tufft, men stämningen i arbetslaget god. Ivo återvände även nästa sommar och efter den tredje säsongen flyttade han ihop med sin svenska flickvän och stannade för gott. Samtidigt bestämde han sig också för att starta eget företag. Efter att ha drivit en musikklubb i sin hemstad och varit ordförande i flera föreningar hade han viss erfarenhet av företagande. Han hade dessutom hört att det var lätt att starta eget i Sverige.

– Jämfört med i Tjeckien är det jätteenkelt. Jag gick starta-eget-kurs och läste all information jag kom över. I början fick jag också hjälp från Almi och Handelsbanken. Jag gillar tanken att vem som helst kan bli framgångsrik företagare i Sverige.

Skogsbranschen var den enda svenska bransch som Ivo hade någon erfarenhet av, så skogsbranschen fick det bli. Affärsidén var att erbjuda skogsröjning och plantering med tonvikt på kvalitet. Ivo samlade ihop en handfull duktiga landsmän, satte ihop en snygg presentation av sitt nystartade företag Alfa Skogsservice och kontaktade ett hundratal presumtiva kunder.

Det gick över förväntan. Folk i trakten kände till de tjeckiska killarna och visste att de gjorde ett bra jobb. Och sedan dess har företaget bara växt. När den tredje säsongen börjar har Ivo Krsek 100 anställda säsongsarbetare och omsätter över 20 miljoner kronor. Kunderna är uteslutande stora bolag som SCA, Sveaskog, Svenska Skogsplantor och Eon. Stora kunder innebär stora sammanhängande arealer skog vilket gör arbetet mer rationellt. När tio miljoner plantor ska i jorden på knappt fyra månader vill skogsföretagen inte slösa tid på att flytta arbetare och utrustning i onödan.

Annons

I Jämtland är det ordentliga vintrar med mycket snö som kan ligga kvar långt in i april. Skogsarbete är därför bara möjligt sju till åtta månader om året. För att förlänga säsongen har Ivo Krsek försökt hitta uppdrag längre söderut.

– I år har vi till exempel satt en miljon plantor i Småland. Där kan man ju börja mycket tidigare, säger han.

Hela 97 procent av Ivos anställda kommer ifrån andra länder än Sverige, de flesta från Tjeckien och Slovakien. I Ivos fall är det inte så konstigt, men såhär ser det också ut i många andra svenska skogsföretag. Och visst har man hört historier; historier som väcker misstänksamhet så fort skogsföretag med utländsk arbetskraft kommer på tal. Och tyvärr saknar dessa historier inte grund.

I januari i år avslöjade tv-programmet Uppdrag Granskning hur gästarbetare från Kamerun tvingats arbeta under slavliknande förhållanden åt ett svenskt skogsföretag. Det blev ett uppvaknade och äntligen händer det något i branschen, menar Ivo. Nu har skogsbolagen börjat göra sociala kontroller av vartenda arbetslag med utländsk arbetskraft. Kontrollanterna går systematiskt igenom avtal, papper, lön, boende, hur många timmar de anställda jobbar, ja, precis allting. Hos Ivo och Alfa Skogsservice har SCA just varit på besök.

– Varje år måste jag skicka in en lista på alla mina arbetares nationaliteter. Kontrollanterna har nämligen tolk med sig så att de kan prata direkt med varje arbetare. Det tar tid med kontrollerna, men jag välkomnar dem. Det är verkligen på tiden, säger Ivo Krsek.

Ända sedan starten har det retat honom att han ska behöva konkurrera med oseriösa företag, som behandlar sina arbetare uselt och därmed kan hålla ett lägre pris gentemot kund. Alla i branschen vet att det förekommer. Följden av de sociala kontrollerna har blivit att missförhållanden har upptäckts hos fler företag som skogbolagen nu måste göra sig av med. Och vem ska då utföra sommarens arbete?

– En del skogsbolag har ringt direkt till mig och frågat om vi kan ta uppdrag. De vet att det är bra här och de är glada att vi finns. Jag har fått anställa 20 personer extra för att hinna med allt jobb, säger Ivo glatt.

Att rekrytera arbetskraft går som på räls. Utan att annonsera får Ivo hundratals förfrågningar via mejl från folk som vill komma hit och arbeta. I det första urvalet går han helt och hållet på magkänsla. Han vet vad han letar efter - seriösa och arbetsmotiverade personer, skärpta nog för att kunna fylla i en rapport och utan kriminalitet i bagaget – och försöker läsa mellan raderna i ansökningsbreven. Sedan skickar han iväg sina arbetsledare för att träffa den utvalda skaran personligen.

– Om de har jobbat i skogen tidigare är inte viktigt, alla får ändå utbildning när de kommer hit. Viktigare är att de har rätt inställning till arbetet och helst är lika noggranna som jag. Det är ett tufft krav, men noggrannhet är helt avgörande för framgång. Det är andelen överlevande plantor som avgör vad vi får betalt av kunden. Om man sätter man en planta på fel ställe så dör den.

Trots höga krav är Ivo är mån om sina arbetare. Han vet själv vad det innebär att arbeta i skogen hela dagarna och hur viktigt det är att bo bra och sova gott för att orka med. Lite roligt behöver man också ha tillsammans och naturligtvis är det okej att ta ut pappaledighetsdagar.

– Jag behandlar folk som jag själv vill bli behandlad. Det är viktigt att respektera varandra som människor, säger Ivo.

Från början skötte han allting själv, men i takt med att företaget har växt har Ivo blivit tvungen att organisera om. Idag har han fem arbetsledare som ansvarar för arbetsgrupperna och det praktiska arbetet i skogen. Han har nyligen också skaffat en kontorslokal i Jämtland, där huvuddelen av verksamheten finns. Ivo, som bor med sin familj i Jönköping, är här någon vecka i taget. På kontoret finns en nyanställd administratör som sköter papper och löpande ekonomi. Det innebär en enorm avlastning.

– Att ha Petra på kontoret underlättar! Hon gör allt det där som jag gjorde om nätterna förut. Nu är jag mindre splittrad och kan fokusera ordentligt på andra saker, säger Ivo.

Ivo har gått mycket långt på kort tid. Hur långt vill han gå? Hur stor vill han bli? Han säger att det inte handlar om det. Att bli störst eller att tjäna ännu mer pengar är inte viktigt. Det är byggandet som är grejen.

– Drivkraften är att utveckla, förnya och förbättra. Det är det som är roligt. Om tio år kanske jag säljer det här företaget, seglar jorden runt och startar ett nytt företag i en annan bransch. Vem vet?

Mi Edvinsson

Tjeckisk skogsmulle

Namn: Ivo Krsek
Ålder: 30 år
Bor: Jönköping
Familj: Sambo och två barn
Fritidsintressen: Musik, spela trummor, åka skateboard och leka med barnen

Min första affär:
”En välgörenhetsgala med tjeckiska sport- och tv-kändisar. Vi samlade ihop mycket pengar till handikappade personer”.

Min bästa affär:
”Inte den bästa men absolut den roligaste. Jag organiserade en konsert i min hemstad i Tjeckien. Den var budgeterad för 200 personer med det kom över 700. Alla hade det jätteroligt och jag tjänade massor med pengar. Ett trevligt tillskott när man är 22 år”.

Min sämsta affär:
”Att anställa nära vänner och kompisar. De tror att de ska bli särbehandlade och sen är det väldigt jobbigt att reda ut saker och ting när det inte funkar”.

Skogsföretag med starka rötter

Namn: Alfa Skogsservice AB
Startår: 2011
Antal anställda: ca 100 säsongsanställda
Omsättning: 20 miljoner kronor
Affärsidé: att utföra skogsskötsel baserad på god kvalitet, långsiktiga samarbeten och bra villkor för de anställda.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.