NYHET Publicerad

Slitstarka barnjeans fyller ett hål på marknaden

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Linda Sjölund tröttnade på att sönernas jeans ständigt gick sönder och bestämde sig för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Resultatet blev en egendesignad kollektion med förstärkta knän i ett patenterat tyg. Men det räcker inte att ta fram en fantastisk produkt om ingen vet att den finns. Del fem i Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om försäljning och marknadsföring.

Designern Linda Sjölund på Ossoamis kontor i Göteborg.
Linda Sjöund tittar fram mellan sina egendesignade barnjeans Ossoami.

Innovatören och designern Linda Sjölund har utvecklat världens mest slitstarka barnjeans. Den stora utmaningen är dock att få känner till jeansen. Digital marknadsföring via Facebook har varit ett framgångsrecept för Ossoami.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

När sönerna Theo och Villes nyköpta jeans gång på gång fick hål på knäna tröttnade Linda Sjölund på allt slit och släng.

– Det är inte rimligt att ett par nya barnbyxor går sönder efter bara tre veckor, långt innan barnen hunnit växa ur dem, säger Linda Sjölund.

Hon har jobbat inom konfektionsbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv, bland annat som produktchef på Helly Hansen, som tillverkar funktionsytterplagg. Hon började fundera på varför det gjordes ytterplagg och arbetskläder i funktionsmaterial men inte vardagsplagg.

– Barn är som extremidrottare. De utsätter sina kläder för enorma påfrestningar, säger hon.

Hon läste på också på om svenskarnas klädkonsumtion och hittade en undersökning från Naturvårdsverket som visade att konsumtionen gått upp med 40 procent de senaste tio åren. Linda Sjölund bestämde sig då för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Hon tog kontakt med ett holländskt företag, Invista, som har patent på en textilfiberkonstruktion som kallas Cordura.

– Cordura är en fiberteknik som kan vävas in i en rad olika tyger och som används bland annat i arbetskläder, motorcykelkläder och fallskärmstyg. När jag kontaktade Invista hade de precis tagit fram ett denimtyg i samma slitstarka konstruktion.

Linda Sjölund köpte in tyget och satte igång att experimentera. Hon förstärkte det ena känt på sönernas byxor med Cordura och lät det andra knät vara.

– Det var en enorm skillnad i hållbarhet och jag började därför skissa på två egna modeller av barnjeans. Det var viktigt för mig att jeansen skulle vara lika mjuka som vanliga jeans och att prisskillnaden inte skulle bli alltför för stor, säger Linda Sjölund.

I oktober 2013 lanserades de första barnjeansen under varumärket Ossoami, som betyder benens vän. Jeansen tillverkades först i Kina och nu, sedan 2015, i Indien.

– I och med att jag jobbat så många år i konfektionsbranschen hade jag redan goda kontakter i fjärran östern. Att få igång produktionen var därför inga problem.

Den stora utmaningen låg, och ligger fortfarande i, att sälja och marknadsföra de innovativa jeansen.

– Det räcker inte att erbjuda en fantastisk, överlägsen, unik produkt om få vet att den finns, säger Linda Sjölund och erkänner att försäljning och marknadsföring är något hon fått "lära sig den hårda vägen".

Samtidigt har hon insett att det är avgörande att hon lägger övervägande delen av tiden och resurserna på just detta för att lyckas. Fram tills nu har det bara varit hon själv, hennes pappa Lars Sjölund och delvis maken Mikael Sjölund som varit delaktiga i driften av företaget.

Nu har Linda dock anställt en medarbetare på halvtid för att få hjälp med bland annat administration och kundsupport, så att hon själv kan fokusera mer på sälj och marknadsföring. Enligt henne finns det två stora utmaningar i marknadsföringen av Ossoami. För det första har Linda Sjölund insett att många potentiella kunder är skeptiska till att jeansen verkligen är så slitstarka som de är.

– Många verkar tro att ”det är för bra för att vara sant”.

För det andra är det vissa kunder som tror att jeansen är hårda eller obekväma bara för att de är gjorda i slitstarkt tyg.

– Det svåra är att få kunderna att göra det första köpet. När de väl provat blir de oftast övertygade och köper mer. Jag har fått helt fantastisk respons från föräldrar som testat våra produkter, säger Linda Sjölund.

I början provade Ossoami att annonsera i tryckta medier, både dagspress och i olika föräldramagasin. Men det fungerade inte särskilt bra. Företaget provade också advertorials, det vill säga redaktionella annonser på internet, samt bannerannonsering på olika sajter. Dessa fick en större spridning, men funkade inte heller perfekt.

– Jag gick på en workshop med några expert på försäljning och marknadsföring och fick mig verkligen en tankeställare. Jag har utvecklat en produkt som inte funnits på marknaden tidigare. Det innebär att jag måste förklara vad mina barnjeans verkligen står för. Hela kommunikationen måste bygga på våra värderingar kring hållbarhet och att det inte är samhällsekonomiskt med ”slit och släng”.

Efter det har Linda Sjölund jobbat mycket med samarbeten med olika bloggare som exempelvis flerbarnsfamiljerna i TV4:as serie "Familjen annorlunda", Charlotte Perelli och olika träningsexperter, vars barn får hårdtesta och utvärdera jeansen. Målgruppen för Ossoami är i första hand föräldrar i storstäder som är tränings- och friluftsintresserade.

Förra hösten började företaget också att satsa stort på annonsering på Facebook och den satsningen har slagit väl ut.

– Facebook har verkligen funkat bra för oss. Där kan vi rikta annonserna till olika målgrupper och vi kan även gasa eller bromsa när vi märker att något fungerar eller inte gör det. Fördelen är att det går att styra väldigt mycket själv, säger Linda Sjölund.

Företaget har idag, förutom sin webbshop, ett 50-tal återförsäljare runt om i landet. Största kunden är kläd- och friluftskedjan Naturkompaniet.

– Återförsäljarna är väldigt viktiga för där kan kunderna känna på och prova jeansen. Ossoami är som sagt ett nytt varumärke och en helt ny typ av byxa, så det krävs att kunderna kan prova. Det blir ännu tydligare nu när vi även börjat tillverka vuxenjeans.

Även event och mässor ger tillfälle för Ossoami att visa upp sig. Bäst har det funkat i samband med idrottevent, som löpartävlingar och fotbollsturneringar, enligt Linda Sjölund.

Nästa steg i företagets utveckling är att jeansen ska börja säljas på export. Ytterligare en medarbetare har precis anställts för att leda detta arbete.

– 2017 ska det även gå att köpa Ossoami i utlandet. I första hand satsar vi på övriga Norden, Tyskland och Holland eftersom de har en likande livsstil som oss svenskar och ett klimat som kräver slitstarka kläder, säger Linda Sjölund och framhåller att det i första hand gäller att bygga varumärket.

– Det blir återigen som att ge sig ut på en okänd resa. Det innebär en jätteutmaning men också stora möjligheter för en liten aktör som oss.  

Utmanar klädjättarna

Namn: Linda Sjölund
Ålder: 43 år
Gör: Driver sedan 2013 egna barnjeansvarumärket Ossoami, som numera även producerar vuxenjeans.
Bakgrund: Textilekonom och 20 års arbete med produktutveckling och produktion i konfektionsbranschen.
Familj: Maken Mikael och sönerna Theo, 11, och Ville, 8.
Innovationer: Världens slitstarkaste barnjeans.
Utmärkelser: Vinnare av Driva Egets David mot Goliat-pris 2015

Slitstarkt företag

Namn: Ossoami AB
Startår: 2013
Verksamhet: Producerar och säljer världens första Cordura-jeans för barn, och numera även vuxenjeans.
Ort: Göteborg
Grundare: Linda Sjölund
Ägare: Linda och Mikael Sjölund
Antal anställda: 3
Omsättning: 4 miljoner kronor 2015/2016

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.