NYHET Publicerad

Slitstarka barnjeans fyller ett hål på marknaden

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Linda Sjölund tröttnade på att sönernas jeans ständigt gick sönder och bestämde sig för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Resultatet blev en egendesignad kollektion med förstärkta knän i ett patenterat tyg. Men det räcker inte att ta fram en fantastisk produkt om ingen vet att den finns. Del fem i Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om försäljning och marknadsföring.

Designern Linda Sjölund på Ossoamis kontor i Göteborg.
Linda Sjöund tittar fram mellan sina egendesignade barnjeans Ossoami.

Innovatören och designern Linda Sjölund har utvecklat världens mest slitstarka barnjeans. Den stora utmaningen är dock att få känner till jeansen. Digital marknadsföring via Facebook har varit ett framgångsrecept för Ossoami.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

När sönerna Theo och Villes nyköpta jeans gång på gång fick hål på knäna tröttnade Linda Sjölund på allt slit och släng.

– Det är inte rimligt att ett par nya barnbyxor går sönder efter bara tre veckor, långt innan barnen hunnit växa ur dem, säger Linda Sjölund.

Hon har jobbat inom konfektionsbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv, bland annat som produktchef på Helly Hansen, som tillverkar funktionsytterplagg. Hon började fundera på varför det gjordes ytterplagg och arbetskläder i funktionsmaterial men inte vardagsplagg.

– Barn är som extremidrottare. De utsätter sina kläder för enorma påfrestningar, säger hon.

Hon läste på också på om svenskarnas klädkonsumtion och hittade en undersökning från Naturvårdsverket som visade att konsumtionen gått upp med 40 procent de senaste tio åren. Linda Sjölund bestämde sig då för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Hon tog kontakt med ett holländskt företag, Invista, som har patent på en textilfiberkonstruktion som kallas Cordura.

– Cordura är en fiberteknik som kan vävas in i en rad olika tyger och som används bland annat i arbetskläder, motorcykelkläder och fallskärmstyg. När jag kontaktade Invista hade de precis tagit fram ett denimtyg i samma slitstarka konstruktion.

Linda Sjölund köpte in tyget och satte igång att experimentera. Hon förstärkte det ena känt på sönernas byxor med Cordura och lät det andra knät vara.

Annons

– Det var en enorm skillnad i hållbarhet och jag började därför skissa på två egna modeller av barnjeans. Det var viktigt för mig att jeansen skulle vara lika mjuka som vanliga jeans och att prisskillnaden inte skulle bli alltför för stor, säger Linda Sjölund.

I oktober 2013 lanserades de första barnjeansen under varumärket Ossoami, som betyder benens vän. Jeansen tillverkades först i Kina och nu, sedan 2015, i Indien.

– I och med att jag jobbat så många år i konfektionsbranschen hade jag redan goda kontakter i fjärran östern. Att få igång produktionen var därför inga problem.

Den stora utmaningen låg, och ligger fortfarande i, att sälja och marknadsföra de innovativa jeansen.

– Det räcker inte att erbjuda en fantastisk, överlägsen, unik produkt om få vet att den finns, säger Linda Sjölund och erkänner att försäljning och marknadsföring är något hon fått "lära sig den hårda vägen".

Samtidigt har hon insett att det är avgörande att hon lägger övervägande delen av tiden och resurserna på just detta för att lyckas. Fram tills nu har det bara varit hon själv, hennes pappa Lars Sjölund och delvis maken Mikael Sjölund som varit delaktiga i driften av företaget.

Nu har Linda dock anställt en medarbetare på halvtid för att få hjälp med bland annat administration och kundsupport, så att hon själv kan fokusera mer på sälj och marknadsföring. Enligt henne finns det två stora utmaningar i marknadsföringen av Ossoami. För det första har Linda Sjölund insett att många potentiella kunder är skeptiska till att jeansen verkligen är så slitstarka som de är.

– Många verkar tro att ”det är för bra för att vara sant”.

För det andra är det vissa kunder som tror att jeansen är hårda eller obekväma bara för att de är gjorda i slitstarkt tyg.

– Det svåra är att få kunderna att göra det första köpet. När de väl provat blir de oftast övertygade och köper mer. Jag har fått helt fantastisk respons från föräldrar som testat våra produkter, säger Linda Sjölund.

I början provade Ossoami att annonsera i tryckta medier, både dagspress och i olika föräldramagasin. Men det fungerade inte särskilt bra. Företaget provade också advertorials, det vill säga redaktionella annonser på internet, samt bannerannonsering på olika sajter. Dessa fick en större spridning, men funkade inte heller perfekt.

– Jag gick på en workshop med några expert på försäljning och marknadsföring och fick mig verkligen en tankeställare. Jag har utvecklat en produkt som inte funnits på marknaden tidigare. Det innebär att jag måste förklara vad mina barnjeans verkligen står för. Hela kommunikationen måste bygga på våra värderingar kring hållbarhet och att det inte är samhällsekonomiskt med ”slit och släng”.

Efter det har Linda Sjölund jobbat mycket med samarbeten med olika bloggare som exempelvis flerbarnsfamiljerna i TV4:as serie "Familjen annorlunda", Charlotte Perelli och olika träningsexperter, vars barn får hårdtesta och utvärdera jeansen. Målgruppen för Ossoami är i första hand föräldrar i storstäder som är tränings- och friluftsintresserade.

Förra hösten började företaget också att satsa stort på annonsering på Facebook och den satsningen har slagit väl ut.

– Facebook har verkligen funkat bra för oss. Där kan vi rikta annonserna till olika målgrupper och vi kan även gasa eller bromsa när vi märker att något fungerar eller inte gör det. Fördelen är att det går att styra väldigt mycket själv, säger Linda Sjölund.

Företaget har idag, förutom sin webbshop, ett 50-tal återförsäljare runt om i landet. Största kunden är kläd- och friluftskedjan Naturkompaniet.

– Återförsäljarna är väldigt viktiga för där kan kunderna känna på och prova jeansen. Ossoami är som sagt ett nytt varumärke och en helt ny typ av byxa, så det krävs att kunderna kan prova. Det blir ännu tydligare nu när vi även börjat tillverka vuxenjeans.

Även event och mässor ger tillfälle för Ossoami att visa upp sig. Bäst har det funkat i samband med idrottevent, som löpartävlingar och fotbollsturneringar, enligt Linda Sjölund.

Nästa steg i företagets utveckling är att jeansen ska börja säljas på export. Ytterligare en medarbetare har precis anställts för att leda detta arbete.

– 2017 ska det även gå att köpa Ossoami i utlandet. I första hand satsar vi på övriga Norden, Tyskland och Holland eftersom de har en likande livsstil som oss svenskar och ett klimat som kräver slitstarka kläder, säger Linda Sjölund och framhåller att det i första hand gäller att bygga varumärket.

– Det blir återigen som att ge sig ut på en okänd resa. Det innebär en jätteutmaning men också stora möjligheter för en liten aktör som oss.  

Utmanar klädjättarna

Namn: Linda Sjölund
Ålder: 43 år
Gör: Driver sedan 2013 egna barnjeansvarumärket Ossoami, som numera även producerar vuxenjeans.
Bakgrund: Textilekonom och 20 års arbete med produktutveckling och produktion i konfektionsbranschen.
Familj: Maken Mikael och sönerna Theo, 11, och Ville, 8.
Innovationer: Världens slitstarkaste barnjeans.
Utmärkelser: Vinnare av Driva Egets David mot Goliat-pris 2015

Slitstarkt företag

Namn: Ossoami AB
Startår: 2013
Verksamhet: Producerar och säljer världens första Cordura-jeans för barn, och numera även vuxenjeans.
Ort: Göteborg
Grundare: Linda Sjölund
Ägare: Linda och Mikael Sjölund
Antal anställda: 3
Omsättning: 4 miljoner kronor 2015/2016

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Fler äldre sätter högre tryck på välfärden

VÄLFÄRD Antalet stockholmare som är över åttio år kommer att öka dramatiskt de närmsta åren, vilket ställer större krav på utvecklingen. Men Reepalu-utredningen sätter käppar i hjulen för utvecklingen. "Jag hoppas att politikerna kommer att sansa sig", säger Catharina Tavakolinia, grundare av Kavat Vård.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.