NYHET Publicerad

Slitstarka barnjeans fyller ett hål på marknaden

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Linda Sjölund tröttnade på att sönernas jeans ständigt gick sönder och bestämde sig för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Resultatet blev en egendesignad kollektion med förstärkta knän i ett patenterat tyg. Men det räcker inte att ta fram en fantastisk produkt om ingen vet att den finns. Del fem i Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om försäljning och marknadsföring.

Designern Linda Sjölund på Ossoamis kontor i Göteborg.
Linda Sjöund tittar fram mellan sina egendesignade barnjeans Ossoami.

Innovatören och designern Linda Sjölund har utvecklat världens mest slitstarka barnjeans. Den stora utmaningen är dock att få känner till jeansen. Digital marknadsföring via Facebook har varit ett framgångsrecept för Ossoami.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

När sönerna Theo och Villes nyköpta jeans gång på gång fick hål på knäna tröttnade Linda Sjölund på allt slit och släng.

– Det är inte rimligt att ett par nya barnbyxor går sönder efter bara tre veckor, långt innan barnen hunnit växa ur dem, säger Linda Sjölund.

Hon har jobbat inom konfektionsbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv, bland annat som produktchef på Helly Hansen, som tillverkar funktionsytterplagg. Hon började fundera på varför det gjordes ytterplagg och arbetskläder i funktionsmaterial men inte vardagsplagg.

– Barn är som extremidrottare. De utsätter sina kläder för enorma påfrestningar, säger hon.

Hon läste på också på om svenskarnas klädkonsumtion och hittade en undersökning från Naturvårdsverket som visade att konsumtionen gått upp med 40 procent de senaste tio åren. Linda Sjölund bestämde sig då för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Hon tog kontakt med ett holländskt företag, Invista, som har patent på en textilfiberkonstruktion som kallas Cordura.

– Cordura är en fiberteknik som kan vävas in i en rad olika tyger och som används bland annat i arbetskläder, motorcykelkläder och fallskärmstyg. När jag kontaktade Invista hade de precis tagit fram ett denimtyg i samma slitstarka konstruktion.

Linda Sjölund köpte in tyget och satte igång att experimentera. Hon förstärkte det ena känt på sönernas byxor med Cordura och lät det andra knät vara.

– Det var en enorm skillnad i hållbarhet och jag började därför skissa på två egna modeller av barnjeans. Det var viktigt för mig att jeansen skulle vara lika mjuka som vanliga jeans och att prisskillnaden inte skulle bli alltför för stor, säger Linda Sjölund.

I oktober 2013 lanserades de första barnjeansen under varumärket Ossoami, som betyder benens vän. Jeansen tillverkades först i Kina och nu, sedan 2015, i Indien.

– I och med att jag jobbat så många år i konfektionsbranschen hade jag redan goda kontakter i fjärran östern. Att få igång produktionen var därför inga problem.

Den stora utmaningen låg, och ligger fortfarande i, att sälja och marknadsföra de innovativa jeansen.

– Det räcker inte att erbjuda en fantastisk, överlägsen, unik produkt om få vet att den finns, säger Linda Sjölund och erkänner att försäljning och marknadsföring är något hon fått "lära sig den hårda vägen".

Samtidigt har hon insett att det är avgörande att hon lägger övervägande delen av tiden och resurserna på just detta för att lyckas. Fram tills nu har det bara varit hon själv, hennes pappa Lars Sjölund och delvis maken Mikael Sjölund som varit delaktiga i driften av företaget.

Nu har Linda dock anställt en medarbetare på halvtid för att få hjälp med bland annat administration och kundsupport, så att hon själv kan fokusera mer på sälj och marknadsföring. Enligt henne finns det två stora utmaningar i marknadsföringen av Ossoami. För det första har Linda Sjölund insett att många potentiella kunder är skeptiska till att jeansen verkligen är så slitstarka som de är.

– Många verkar tro att ”det är för bra för att vara sant”.

För det andra är det vissa kunder som tror att jeansen är hårda eller obekväma bara för att de är gjorda i slitstarkt tyg.

– Det svåra är att få kunderna att göra det första köpet. När de väl provat blir de oftast övertygade och köper mer. Jag har fått helt fantastisk respons från föräldrar som testat våra produkter, säger Linda Sjölund.

I början provade Ossoami att annonsera i tryckta medier, både dagspress och i olika föräldramagasin. Men det fungerade inte särskilt bra. Företaget provade också advertorials, det vill säga redaktionella annonser på internet, samt bannerannonsering på olika sajter. Dessa fick en större spridning, men funkade inte heller perfekt.

– Jag gick på en workshop med några expert på försäljning och marknadsföring och fick mig verkligen en tankeställare. Jag har utvecklat en produkt som inte funnits på marknaden tidigare. Det innebär att jag måste förklara vad mina barnjeans verkligen står för. Hela kommunikationen måste bygga på våra värderingar kring hållbarhet och att det inte är samhällsekonomiskt med ”slit och släng”.

Efter det har Linda Sjölund jobbat mycket med samarbeten med olika bloggare som exempelvis flerbarnsfamiljerna i TV4:as serie "Familjen annorlunda", Charlotte Perelli och olika träningsexperter, vars barn får hårdtesta och utvärdera jeansen. Målgruppen för Ossoami är i första hand föräldrar i storstäder som är tränings- och friluftsintresserade.

Förra hösten började företaget också att satsa stort på annonsering på Facebook och den satsningen har slagit väl ut.

– Facebook har verkligen funkat bra för oss. Där kan vi rikta annonserna till olika målgrupper och vi kan även gasa eller bromsa när vi märker att något fungerar eller inte gör det. Fördelen är att det går att styra väldigt mycket själv, säger Linda Sjölund.

Företaget har idag, förutom sin webbshop, ett 50-tal återförsäljare runt om i landet. Största kunden är kläd- och friluftskedjan Naturkompaniet.

– Återförsäljarna är väldigt viktiga för där kan kunderna känna på och prova jeansen. Ossoami är som sagt ett nytt varumärke och en helt ny typ av byxa, så det krävs att kunderna kan prova. Det blir ännu tydligare nu när vi även börjat tillverka vuxenjeans.

Även event och mässor ger tillfälle för Ossoami att visa upp sig. Bäst har det funkat i samband med idrottevent, som löpartävlingar och fotbollsturneringar, enligt Linda Sjölund.

Nästa steg i företagets utveckling är att jeansen ska börja säljas på export. Ytterligare en medarbetare har precis anställts för att leda detta arbete.

– 2017 ska det även gå att köpa Ossoami i utlandet. I första hand satsar vi på övriga Norden, Tyskland och Holland eftersom de har en likande livsstil som oss svenskar och ett klimat som kräver slitstarka kläder, säger Linda Sjölund och framhåller att det i första hand gäller att bygga varumärket.

– Det blir återigen som att ge sig ut på en okänd resa. Det innebär en jätteutmaning men också stora möjligheter för en liten aktör som oss.  

Utmanar klädjättarna

Namn: Linda Sjölund
Ålder: 43 år
Gör: Driver sedan 2013 egna barnjeansvarumärket Ossoami, som numera även producerar vuxenjeans.
Bakgrund: Textilekonom och 20 års arbete med produktutveckling och produktion i konfektionsbranschen.
Familj: Maken Mikael och sönerna Theo, 11, och Ville, 8.
Innovationer: Världens slitstarkaste barnjeans.
Utmärkelser: Vinnare av Driva Egets David mot Goliat-pris 2015

Slitstarkt företag

Namn: Ossoami AB
Startår: 2013
Verksamhet: Producerar och säljer världens första Cordura-jeans för barn, och numera även vuxenjeans.
Ort: Göteborg
Grundare: Linda Sjölund
Ägare: Linda och Mikael Sjölund
Antal anställda: 3
Omsättning: 4 miljoner kronor 2015/2016

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.
NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Aron Andersson: ”Företagandet en möjlighet att göra något bra för andra”

TIO FRÅGOR Aron Andersson har bestigit Kilimanjaro, simmat över Ålands hav och cyklat till Paris – trots att han är rullstolsburen efter att ha drabbats av cancer som nioåring. I det egna företaget är han äventyrare och föreläsare, och dessutom har han dragit in miljontals kronor till Barncancerfonden.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.