NYHET Publicerad

Slitstarka barnjeans fyller ett hål på marknaden

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Linda Sjölund tröttnade på att sönernas jeans ständigt gick sönder och bestämde sig för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Resultatet blev en egendesignad kollektion med förstärkta knän i ett patenterat tyg. Men det räcker inte att ta fram en fantastisk produkt om ingen vet att den finns. Del fem i Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om försäljning och marknadsföring.

Designern Linda Sjölund på Ossoamis kontor i Göteborg.
Linda Sjöund tittar fram mellan sina egendesignade barnjeans Ossoami.

Innovatören och designern Linda Sjölund har utvecklat världens mest slitstarka barnjeans. Den stora utmaningen är dock att få känner till jeansen. Digital marknadsföring via Facebook har varit ett framgångsrecept för Ossoami.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

När sönerna Theo och Villes nyköpta jeans gång på gång fick hål på knäna tröttnade Linda Sjölund på allt slit och släng.

– Det är inte rimligt att ett par nya barnbyxor går sönder efter bara tre veckor, långt innan barnen hunnit växa ur dem, säger Linda Sjölund.

Hon har jobbat inom konfektionsbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv, bland annat som produktchef på Helly Hansen, som tillverkar funktionsytterplagg. Hon började fundera på varför det gjordes ytterplagg och arbetskläder i funktionsmaterial men inte vardagsplagg.

– Barn är som extremidrottare. De utsätter sina kläder för enorma påfrestningar, säger hon.

Hon läste på också på om svenskarnas klädkonsumtion och hittade en undersökning från Naturvårdsverket som visade att konsumtionen gått upp med 40 procent de senaste tio åren. Linda Sjölund bestämde sig då för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Hon tog kontakt med ett holländskt företag, Invista, som har patent på en textilfiberkonstruktion som kallas Cordura.

– Cordura är en fiberteknik som kan vävas in i en rad olika tyger och som används bland annat i arbetskläder, motorcykelkläder och fallskärmstyg. När jag kontaktade Invista hade de precis tagit fram ett denimtyg i samma slitstarka konstruktion.

Linda Sjölund köpte in tyget och satte igång att experimentera. Hon förstärkte det ena känt på sönernas byxor med Cordura och lät det andra knät vara.

Annons

– Det var en enorm skillnad i hållbarhet och jag började därför skissa på två egna modeller av barnjeans. Det var viktigt för mig att jeansen skulle vara lika mjuka som vanliga jeans och att prisskillnaden inte skulle bli alltför för stor, säger Linda Sjölund.

I oktober 2013 lanserades de första barnjeansen under varumärket Ossoami, som betyder benens vän. Jeansen tillverkades först i Kina och nu, sedan 2015, i Indien.

– I och med att jag jobbat så många år i konfektionsbranschen hade jag redan goda kontakter i fjärran östern. Att få igång produktionen var därför inga problem.

Den stora utmaningen låg, och ligger fortfarande i, att sälja och marknadsföra de innovativa jeansen.

– Det räcker inte att erbjuda en fantastisk, överlägsen, unik produkt om få vet att den finns, säger Linda Sjölund och erkänner att försäljning och marknadsföring är något hon fått "lära sig den hårda vägen".

Samtidigt har hon insett att det är avgörande att hon lägger övervägande delen av tiden och resurserna på just detta för att lyckas. Fram tills nu har det bara varit hon själv, hennes pappa Lars Sjölund och delvis maken Mikael Sjölund som varit delaktiga i driften av företaget.

Nu har Linda dock anställt en medarbetare på halvtid för att få hjälp med bland annat administration och kundsupport, så att hon själv kan fokusera mer på sälj och marknadsföring. Enligt henne finns det två stora utmaningar i marknadsföringen av Ossoami. För det första har Linda Sjölund insett att många potentiella kunder är skeptiska till att jeansen verkligen är så slitstarka som de är.

– Många verkar tro att ”det är för bra för att vara sant”.

För det andra är det vissa kunder som tror att jeansen är hårda eller obekväma bara för att de är gjorda i slitstarkt tyg.

– Det svåra är att få kunderna att göra det första köpet. När de väl provat blir de oftast övertygade och köper mer. Jag har fått helt fantastisk respons från föräldrar som testat våra produkter, säger Linda Sjölund.

I början provade Ossoami att annonsera i tryckta medier, både dagspress och i olika föräldramagasin. Men det fungerade inte särskilt bra. Företaget provade också advertorials, det vill säga redaktionella annonser på internet, samt bannerannonsering på olika sajter. Dessa fick en större spridning, men funkade inte heller perfekt.

– Jag gick på en workshop med några expert på försäljning och marknadsföring och fick mig verkligen en tankeställare. Jag har utvecklat en produkt som inte funnits på marknaden tidigare. Det innebär att jag måste förklara vad mina barnjeans verkligen står för. Hela kommunikationen måste bygga på våra värderingar kring hållbarhet och att det inte är samhällsekonomiskt med ”slit och släng”.

Efter det har Linda Sjölund jobbat mycket med samarbeten med olika bloggare som exempelvis flerbarnsfamiljerna i TV4:as serie "Familjen annorlunda", Charlotte Perelli och olika träningsexperter, vars barn får hårdtesta och utvärdera jeansen. Målgruppen för Ossoami är i första hand föräldrar i storstäder som är tränings- och friluftsintresserade.

Förra hösten började företaget också att satsa stort på annonsering på Facebook och den satsningen har slagit väl ut.

– Facebook har verkligen funkat bra för oss. Där kan vi rikta annonserna till olika målgrupper och vi kan även gasa eller bromsa när vi märker att något fungerar eller inte gör det. Fördelen är att det går att styra väldigt mycket själv, säger Linda Sjölund.

Företaget har idag, förutom sin webbshop, ett 50-tal återförsäljare runt om i landet. Största kunden är kläd- och friluftskedjan Naturkompaniet.

– Återförsäljarna är väldigt viktiga för där kan kunderna känna på och prova jeansen. Ossoami är som sagt ett nytt varumärke och en helt ny typ av byxa, så det krävs att kunderna kan prova. Det blir ännu tydligare nu när vi även börjat tillverka vuxenjeans.

Även event och mässor ger tillfälle för Ossoami att visa upp sig. Bäst har det funkat i samband med idrottevent, som löpartävlingar och fotbollsturneringar, enligt Linda Sjölund.

Nästa steg i företagets utveckling är att jeansen ska börja säljas på export. Ytterligare en medarbetare har precis anställts för att leda detta arbete.

– 2017 ska det även gå att köpa Ossoami i utlandet. I första hand satsar vi på övriga Norden, Tyskland och Holland eftersom de har en likande livsstil som oss svenskar och ett klimat som kräver slitstarka kläder, säger Linda Sjölund och framhåller att det i första hand gäller att bygga varumärket.

– Det blir återigen som att ge sig ut på en okänd resa. Det innebär en jätteutmaning men också stora möjligheter för en liten aktör som oss.  

Utmanar klädjättarna

Namn: Linda Sjölund
Ålder: 43 år
Gör: Driver sedan 2013 egna barnjeansvarumärket Ossoami, som numera även producerar vuxenjeans.
Bakgrund: Textilekonom och 20 års arbete med produktutveckling och produktion i konfektionsbranschen.
Familj: Maken Mikael och sönerna Theo, 11, och Ville, 8.
Innovationer: Världens slitstarkaste barnjeans.
Utmärkelser: Vinnare av Driva Egets David mot Goliat-pris 2015

Slitstarkt företag

Namn: Ossoami AB
Startår: 2013
Verksamhet: Producerar och säljer världens första Cordura-jeans för barn, och numera även vuxenjeans.
Ort: Göteborg
Grundare: Linda Sjölund
Ägare: Linda och Mikael Sjölund
Antal anställda: 3
Omsättning: 4 miljoner kronor 2015/2016

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.