NYHET Publicerad

Slitstarka barnjeans fyller ett hål på marknaden

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Linda Sjölund tröttnade på att sönernas jeans ständigt gick sönder och bestämde sig för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Resultatet blev en egendesignad kollektion med förstärkta knän i ett patenterat tyg. Men det räcker inte att ta fram en fantastisk produkt om ingen vet att den finns. Del fem i Entreprenörs artikelserie ”Snilleblixtarna” handlar om försäljning och marknadsföring.

Designern Linda Sjölund på Ossoamis kontor i Göteborg.
Linda Sjöund tittar fram mellan sina egendesignade barnjeans Ossoami.

Innovatören och designern Linda Sjölund har utvecklat världens mest slitstarka barnjeans. Den stora utmaningen är dock att få känner till jeansen. Digital marknadsföring via Facebook har varit ett framgångsrecept för Ossoami.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

Linda Sjölund designar alla jeansmodeller själv. Ossoami betyder benens vän.

När sönerna Theo och Villes nyköpta jeans gång på gång fick hål på knäna tröttnade Linda Sjölund på allt slit och släng.

– Det är inte rimligt att ett par nya barnbyxor går sönder efter bara tre veckor, långt innan barnen hunnit växa ur dem, säger Linda Sjölund.

Hon har jobbat inom konfektionsbranschen i hela sitt yrkesverksamma liv, bland annat som produktchef på Helly Hansen, som tillverkar funktionsytterplagg. Hon började fundera på varför det gjordes ytterplagg och arbetskläder i funktionsmaterial men inte vardagsplagg.

– Barn är som extremidrottare. De utsätter sina kläder för enorma påfrestningar, säger hon.

Hon läste på också på om svenskarnas klädkonsumtion och hittade en undersökning från Naturvårdsverket som visade att konsumtionen gått upp med 40 procent de senaste tio åren. Linda Sjölund bestämde sig då för att utveckla världens mest slitstarka barnjeans. Hon tog kontakt med ett holländskt företag, Invista, som har patent på en textilfiberkonstruktion som kallas Cordura.

– Cordura är en fiberteknik som kan vävas in i en rad olika tyger och som används bland annat i arbetskläder, motorcykelkläder och fallskärmstyg. När jag kontaktade Invista hade de precis tagit fram ett denimtyg i samma slitstarka konstruktion.

Linda Sjölund köpte in tyget och satte igång att experimentera. Hon förstärkte det ena känt på sönernas byxor med Cordura och lät det andra knät vara.

Annons

– Det var en enorm skillnad i hållbarhet och jag började därför skissa på två egna modeller av barnjeans. Det var viktigt för mig att jeansen skulle vara lika mjuka som vanliga jeans och att prisskillnaden inte skulle bli alltför för stor, säger Linda Sjölund.

I oktober 2013 lanserades de första barnjeansen under varumärket Ossoami, som betyder benens vän. Jeansen tillverkades först i Kina och nu, sedan 2015, i Indien.

– I och med att jag jobbat så många år i konfektionsbranschen hade jag redan goda kontakter i fjärran östern. Att få igång produktionen var därför inga problem.

Den stora utmaningen låg, och ligger fortfarande i, att sälja och marknadsföra de innovativa jeansen.

– Det räcker inte att erbjuda en fantastisk, överlägsen, unik produkt om få vet att den finns, säger Linda Sjölund och erkänner att försäljning och marknadsföring är något hon fått "lära sig den hårda vägen".

Samtidigt har hon insett att det är avgörande att hon lägger övervägande delen av tiden och resurserna på just detta för att lyckas. Fram tills nu har det bara varit hon själv, hennes pappa Lars Sjölund och delvis maken Mikael Sjölund som varit delaktiga i driften av företaget.

Nu har Linda dock anställt en medarbetare på halvtid för att få hjälp med bland annat administration och kundsupport, så att hon själv kan fokusera mer på sälj och marknadsföring. Enligt henne finns det två stora utmaningar i marknadsföringen av Ossoami. För det första har Linda Sjölund insett att många potentiella kunder är skeptiska till att jeansen verkligen är så slitstarka som de är.

– Många verkar tro att ”det är för bra för att vara sant”.

För det andra är det vissa kunder som tror att jeansen är hårda eller obekväma bara för att de är gjorda i slitstarkt tyg.

– Det svåra är att få kunderna att göra det första köpet. När de väl provat blir de oftast övertygade och köper mer. Jag har fått helt fantastisk respons från föräldrar som testat våra produkter, säger Linda Sjölund.

I början provade Ossoami att annonsera i tryckta medier, både dagspress och i olika föräldramagasin. Men det fungerade inte särskilt bra. Företaget provade också advertorials, det vill säga redaktionella annonser på internet, samt bannerannonsering på olika sajter. Dessa fick en större spridning, men funkade inte heller perfekt.

– Jag gick på en workshop med några expert på försäljning och marknadsföring och fick mig verkligen en tankeställare. Jag har utvecklat en produkt som inte funnits på marknaden tidigare. Det innebär att jag måste förklara vad mina barnjeans verkligen står för. Hela kommunikationen måste bygga på våra värderingar kring hållbarhet och att det inte är samhällsekonomiskt med ”slit och släng”.

Efter det har Linda Sjölund jobbat mycket med samarbeten med olika bloggare som exempelvis flerbarnsfamiljerna i TV4:as serie "Familjen annorlunda", Charlotte Perelli och olika träningsexperter, vars barn får hårdtesta och utvärdera jeansen. Målgruppen för Ossoami är i första hand föräldrar i storstäder som är tränings- och friluftsintresserade.

Förra hösten började företaget också att satsa stort på annonsering på Facebook och den satsningen har slagit väl ut.

– Facebook har verkligen funkat bra för oss. Där kan vi rikta annonserna till olika målgrupper och vi kan även gasa eller bromsa när vi märker att något fungerar eller inte gör det. Fördelen är att det går att styra väldigt mycket själv, säger Linda Sjölund.

Företaget har idag, förutom sin webbshop, ett 50-tal återförsäljare runt om i landet. Största kunden är kläd- och friluftskedjan Naturkompaniet.

– Återförsäljarna är väldigt viktiga för där kan kunderna känna på och prova jeansen. Ossoami är som sagt ett nytt varumärke och en helt ny typ av byxa, så det krävs att kunderna kan prova. Det blir ännu tydligare nu när vi även börjat tillverka vuxenjeans.

Även event och mässor ger tillfälle för Ossoami att visa upp sig. Bäst har det funkat i samband med idrottevent, som löpartävlingar och fotbollsturneringar, enligt Linda Sjölund.

Nästa steg i företagets utveckling är att jeansen ska börja säljas på export. Ytterligare en medarbetare har precis anställts för att leda detta arbete.

– 2017 ska det även gå att köpa Ossoami i utlandet. I första hand satsar vi på övriga Norden, Tyskland och Holland eftersom de har en likande livsstil som oss svenskar och ett klimat som kräver slitstarka kläder, säger Linda Sjölund och framhåller att det i första hand gäller att bygga varumärket.

– Det blir återigen som att ge sig ut på en okänd resa. Det innebär en jätteutmaning men också stora möjligheter för en liten aktör som oss.  

Utmanar klädjättarna

Namn: Linda Sjölund
Ålder: 43 år
Gör: Driver sedan 2013 egna barnjeansvarumärket Ossoami, som numera även producerar vuxenjeans.
Bakgrund: Textilekonom och 20 års arbete med produktutveckling och produktion i konfektionsbranschen.
Familj: Maken Mikael och sönerna Theo, 11, och Ville, 8.
Innovationer: Världens slitstarkaste barnjeans.
Utmärkelser: Vinnare av Driva Egets David mot Goliat-pris 2015

Slitstarkt företag

Namn: Ossoami AB
Startår: 2013
Verksamhet: Producerar och säljer världens första Cordura-jeans för barn, och numera även vuxenjeans.
Ort: Göteborg
Grundare: Linda Sjölund
Ägare: Linda och Mikael Sjölund
Antal anställda: 3
Omsättning: 4 miljoner kronor 2015/2016

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.