Svenskan som gör internet säkert

Yubico är fortfarande ett svenskt bolag men huvudkontoret ligger i Palo Alto i USA. Här jobbar 95 personer.
Foto: Catarina Danielsson
Yubico är fortfarande ett svenskt bolag men huvudkontoret ligger i Palo Alto i USA. Här jobbar 95 personer.
416

Entreprenör Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.

Stina Ehrensvärd har kallats för “hackarnas mardröm” för sin och maken Jakobs uppfinning Yubikey.
Foto: Catarina Danielsson
Säkerhet på en nyckelring. Stina Ehrensvärd har kallats för “hackarnas mardröm” för sin och maken Jakobs uppfinning Yubikey.
Yubikey är en usb-sticka som genererar långa, krypterade lösenord för engångsbruk, som i princip är omöjliga att knäcka.
Foto: Catarina Danielsson
Yubikey är en usb-sticka som genererar långa, krypterade lösenord för engångsbruk, som i princip är omöjliga att knäcka.
xx

Internet läcker som ett såll. Det beror delvis på att vi användare är slarviga med vår egen säkerhet, bland annat med koder och inloggning. Med det beror också på att utomstående, med ont uppsåt, hackar sig in i våra it-system och stjäl allt från kunduppgifter hos banker och kreditinstitut till privatpersoners konton med bilder och dokument. Det rör sig alltså om en brottslig verksamhet som, enligt vissa analyser, gäller hackning av så många som tre miljarder lösenord varje år till en kostnad av 1 000 miljarder dollar.

Det är, något förenklat, affärsidén bakom det svenska it-säkerhetsföretaget Yubico.

– 80 procent av alla hackningar som görs beror på att någon, på ett eller annat sätt, lyckats stjäla ett lösenord. Det ville vi ändra på eftersom det är det enskilt största problemet på nätet, säger Stina Ehrensvärd när Entreprenör träffar henne på kontoret i Palo Alto i hjärtat av Silicon Valley.

Vi är i det här fallet Stina och hennes make Jakob Ehrensvärd. De träffades under studentåren i Stockholm då hon gick på Konstfack och han på Kungliga Tekniska högskolan, KTH. De insåg att de hade ett gemensamt intresse, inte bara för varandra, utan också för säkerhetsfrågor.

Elektronikingenjören Jakob Ehrensvärd har tekniken i blodet. Han byggde sin första dator vid 15 års ålder, startade ett it-företag när han var 19 år och när han fyllt 24 byggde han ett säkerhetssystem för kärnkraftverket i Forsmark. Detta i kombination med Stina Ehrensvärds kreativitet, idérikedom och entreprenörskap blev grunden till det nu gemensamma succéföretaget Yubico.

Från början producerade paret den ena tekniska innovationen efter den andra – allt ifrån en robot som tankar bilar till intelligenta läkemedelsförpackningar. Det var enkelt uttryckt ett serieentreprenörskap utan begränsningar.

– Bygga grejor är min grej, säger Stina Ehrensvärd.

Men åter till problemet med den bristande säkerheten på internet, som länge varit allmänt känt. ”Ditt lösenord kan inte skydda dig längre” utropade tidningen Wired redan år 2012. Självklart är det möjligt att skapa längre och mer svårhackade lösenord, men vem kommer då ihåg dem?

Lösningen blev Yubikey – en usb-sticka till datorn eller en trådlös säkerhetsnyckel till telefonen. Yubikey skickar ut långa krypterade lösenord för engångsbruk som i princip är omöjliga att knäcka. Den fungerar med tjänster över hela världen och det är användaren själv som styr användningen. Delvis liknar säkerhetsnyckeln ett Bank-id, men utan krav på att användaren laddar ner någon programvara.

Idag står paret Ehrensvärds säkerhetsnyckel på tröskeln till att bli världsstandard, men vid starten för tio år sedan, var det med Yubikey som med de flesta andra innovationer. Säkerhetsnycklen möttes med skepsis, framför allt från presumtiva investerare. ”Kul idé”, tyckte bankerna, som skickade hem duon med orden ”kom tillbaka när ni har kunder”. Ingen tycktes inse det moment 22 som låg inbyggt i det påståendet. Räddningen blev den statliga myndigheten Vinnova och några privata affärsänglar, vars kapital gjorde det möjligt för duon att starta en blygsam produktion av de små nycklarna.

Vändningen kom när Stina Ehrensvärd åkte på en stor it-mässa i San Francisco i USA.

– Utan monter, utan affärsplan, utan presentationsmaterial och utan att jag själv kunnat ta ut någon lön ur företaget kom jag till San Francisco. Ett kort ögonblick var jag tämligen vilsen, men så kom jag på att det kryllade av journalister på mässan.

Hennes idé visade sig vara ett genidrag och kan i efterhand ser som ett klockrent exempel på gerillamarknadsföring, om man vill vara modern.

– Jag delade ut nyckeln till alla journalister jag kom åt och de fattade tricket. Snart började Yubico dyka upp i nyhetsbrev och techpoddar. En del kallade Yubikey för ”the coolest device ever”.

Lyssnar- och läsekretsen i techindustrin blev de första kunderna och sedan grep ödet in: En av dem som köpte säkerhetsnyckeln och gillade den, jobbade på Google. Snabbt insåg Google fördelarna med tekniken och en bättre dörröppnare än en pålitlig medarbetare går knappast att få.

­– Grunduppfinningen är ju vår, men Google bidrog sedan med sponsring och ytterligare utveckling. Och så köpte de naturligtvis nycklar, säger Stina Ehrensvärd.

Vid det laget hade paret Ehrensvärd också startat ett amerikanskt bolag, Yubico Inc, och enligt Stina var det en viktig framgångsfaktor.  

– Jag misstänker att det hjälpte. Google trodde att vi var ett amerikanskt bolag.

Resten är redan historia – framgångshistoria.

– Det är klart att det alltid är enklare att beskriva storyn i efterhand. De misstag som vi gjort och de motgångar som vi mött på vägen är inte så dramatiska sett i ljuset av vår position idag. När vi flyttade hit, försökte etablera oss och sökte investeringar sa en riskkapitalist: ”Vi investerar i framtiden och ni är inte framtiden. Kom igen när ni har på fötterna.” Idag är det samma investerare som ber oss om ett samarbete, säger Stina Ehrensvärd.

Yubico är fortfarande ett svenskt företag och den livsviktiga amerikanska verksamheten är ett dotterbolag. Det står för närmare 70 procent av omsättningen, som i år ligger på nästan 40 miljoner dollar, ungefär 333 miljoner kronor. Med tanke på att en Yubico-nyckel kostar 18 dollar, 150 kronor, i standardutförandet krävs stora volymer för att hålla ett sunt kapitalflöde. Då är det bra med stora kunder och i dagsläget finns 19 av de 20 största internetföretagen i världen på kundlistan. Nyckeln säljs dessutom i de stora handelskedjorna i USA och via bland andra Dustin och Amazon. Det är lite av Ikea-logik: stora volymer och låga priser.

– Idag kan vi möta beställningar på 7 miljoner enheter från en internetbank. Det hade vi inte klarat för ett år sedan. Faktum är att vi hela tiden växt organiskt utifrån vår egen kraft och ekonomi och vi har fördubblat omsättningen varje år.

I det helt nya kontoret i centrala Palo Alto arbetar idag 95 personer. Stina Ehrensvärd är vd och ansiktet utåt för Yubico medan Jakob driver den tekniska utvecklingen av befintliga och kommande produkter. Det är ett svenskt arbetssätt och en svensk kultur som råder på företaget, långt ifrån den hierarkiska stil som präglar många amerikanska företag.

– Gruppen är alltid smartare än enskilda individer och jag tycker att vi lyckats bygga en gruppkänsla här. När ”teamwork” fungerar är det magiskt. Utan glädje och lust som drivkraft fungerar det inte, men när känslan finns där jobbar alla mot samma mål, förklarar Stina Ehrensvärd.

– Jag är ju van från Sverige att medarbetarna har åsikter och rent av säger emot när vi skisserar på nya utvecklingar. Det tog ett tag men nu har jag lärt våra amerikanska ingenjörer att också säga emot. Att våga backa och visa svaghet är en styrka, men i USA är det inte så vanligt. Här är chefen alltid stark och har sista ordet.

Stina och Jakob ångrar inte en sekund att de flyttade till Silicon Valley 2010.

– Det hade inte gått att utveckla Yubico på någon annan plats än här i Kalifornien. Om vi inte flyttat hade Yubico aldrig varit vad det är idag. Det är här Google, Microsoft och andra stora it-företag finns och vi har haft turen att ha dem både som kunder och samarbetspartners.

Om tillväxten i Yubico hittills byggt på vad Stina Ehrensvärd kallar för strategi, tur och tajming, det vill säga konsten att vara på rätt plats vid rätt tid, är tanken att bolaget nu ska få lite mer struktur. Företagets första renodlade marknadschef är på plats och varumärket ska kommuniceras bättre. Men efter tio års kämpande i etableringsfasen är drivkrafen och visionen fortfarande densamma.

– Vi har skapat en säkerhetslösning, dels själva, dels i samarbete med andra. I takt med att säkerhetstänket växer tror jag att den i framtiden kommer att bli inbyggd som standard. Det finns en miljard datoranvändare där ute och kan vi ta 10 procent av världsmarknaden är jag nöjd.

– Internet är ett fantastiskt verktyg för global kommunikation och demokrati. Det ska vi försvara och hackarna ska inte få vinna!

Svenskan som gör succé i USA

Namn: Stina Ehrensvärd
Gör: Har grundat och driver Yubico tillsammans med sin make Jakob Ehrensvärd
Bor: I Palo Alto, söder om San Francisco
Familj: Man och tre barn
Utbildning: Industriell design på Konstfack i Stockholm
Målsättning: Sälja säkerhetsnycklar till en miljard människor som använder Internet.

Från garaget till Silicon Valley på tio år

2007 Stina och Jakob Ehrensvärd startar Yubico i företagsinkubatorn på KTH med en första prototyp till säkerhetsnyckeln. De har svårt att få finansiering från bankerna, men får visst stöd från affärsänglar och Vinnova.

2008 Försäljningen börjar ta fart. På en it-mässa i San Francisco nappar media på visionen om en nyckel till internet. Paret Ehrensvärd nobbar ett uppköpsbud.

2010 För första gången formuleras en affärsplan. Den är en halv sida lång. Google blir kund och ryktet om Yubicos säkerhetsnyckel börjar spridas.

2011 Hela familjen Ehrensvärd flyttar till Palo Alto utanför San Francisco. Duon börjar aktivt bearbeta den amerikanska marknaden och samtidigt bygga upp företaget.

2012 Yubico tecknar ett samarbetsavtal med Google. Allt fler företag i USA får upp ögonen för tekniken. Plötsligt är Yubico inte längre ett startuppföretag bland andra i Silicon Valley.

2014 Stina och maken Jakob Ehrensvärd tilldelas det Svenska Innovationspriset.

2015 Stina Ehrensvärd utses till en av landets mäktigaste entreprenörer.

2016 Den första säljchefen anställs. Yubico är nu standard hos i princip alla de största nätbaserade företagen. Men fortfarande är företaget litet med cirka tio anställda.

2017 Flytt till nya lokaler som rymmer de numera 80 anställda. Bolaget tar in 250 miljoner dollar i riskkapital från amerikanska investerare. De ska användas till att skapa en säkerhetslösning också för servrar. Företaget öppnar också ett kontor i Washington.

2018 Under året ska arbetet med att utveckla den helt nya standarden Fido U2F, starta. Det sker tillsammans med Google och målsättningen är att ytterligare höja säkerheten.

En träff med Presidenten

Det kom ett sms:”The President wants to meet you”.
Presidenten i det här fallet var Barack Obama, som under ett besök i Stanford hört talas om det svenska företaget Yubico och deras säkerhetslösning för internet. Nu ville han träffa den svenska entreprenören Stina Ehrensvärd, som vid mötet berättade för Obama att hon arbetade med en säkerhetslösning för att stoppa hackare. ”Det är därför du är här”, svarade presidenten.
– Jag sa till mig själv ”jag är inte starstruck, jag är inte starstruck”, så nervös var jag, berättar Stina Ehrensvärd.
Det var ett mantra som uppenbarligen lyckades. Mötet följdes upp med en inbjudan till Vita huset i Washington. Stina Ehrensvärd glömde dock att skicka in de personliga uppgifter som krävdes för ett besök i Vita huset och blev följaktligen inte säkerhetsklarerad och insläppt.
– Mötet med presidentens säkerhetsrådgivare genomfördes på en Starbucks runt hörnet två kvarter från Vita huset. Där satt vi på ett fik och pratade om internetsäkerhet.
Uppenbarligen var det ett bra möte. Den amerikanska regeringen bestämde sig för att satsa 20 miljoner dollar i Yubico för utvecklingen av ett nationellt bank-id-system i USA. Det ska nu testas i två delstater, Wisconsin och Kalifornien.

Anders Carlsson