Stefan Persson, styrelseordförande i H&M.
Foto: Sören Andersson

H&M:s styrelseordförande Stefan Persson går fortfarande till kontoret varje dag trots att sonen Karl-Johan numera har det operativa ansvaret för klädkedjan. “Så länge det är kul och jag har ett ägaransvar så är jag kvar”, säger han.

NYHET Publicerad

Sveriges bästa Persson om H&M-succén: ”Det har väl gått ganska hyggligt”

ENTREPRENÖR Efter decennier i ledningen för världens största klädbutikskedja kan H&M:s överhuvud Stefan Persson se tillbaka på miljardbygget med stolthet. Det har ju trots allt gått ganska hyggligt, konstaterar han i en exklusiv intervju i tidningen Entreprenör. Öppenhjärtigt berättar han om relationen till pappa Erling, H&M-andan, mediernas granskning och viljan att ge tillbaka.

Stefan Persson, styrelseordförande i H&M.
Foto: Sören Andersson

1982 tog Stefan Persson över vd-rollen i H&M. “Någon gång måste jag ju upp på scenen även om jag fruktade den”, säger han.

Stefan Persson, styrelseordförande i H&M, med en katalog från klädkedjan.

Stefan Persson har alltid strävat efter balans i livet. “Man ska kunna dagdrömma också, det är då de bästa idéerna kommer”, säger han.

Foto: Sören Andersson

Lunchrusningen gör sig påmind i H&M:s butik på Drottninggatan och tempot är högt. Men ett stenkast därifrån är det betydligt lugnare, på styrelseordförande Stefan Perssons kontor. Innanför en välbevakad entré sitter H&M:s majoritetsägare, som i decennier har lotsat H&M framåt med en stadig hand. Sedan 2009 är det äldste sonen Karl-Johan Persson som är vd, men trots det har Stefan Persson inga planer på att pensionera sig. Yrket och arvet gör att han fortfarande ser fram emot att gå till jobbet varje dag

– Jag har så roligt och känner mig så priviligierad att få hålla på med det här. Så länge det är kul och jag har ett ägaransvar så är jag kvar, säger Stefan Persson.

Ansvaret för världens största klädbutikskedja tog han över efter sin far, Erling Persson, som lade grunden till företaget 1947. Då hette det bara Hennes och den enda butiken låg i Västerås. I och med köpet av jakt- och fiskebutiken Mauritz Widforss 1968, började även herrkläder att säljas och ett namnbyte krävdes. Det blev Hennes & Mauritz, senare bara H&M.

På relativt kort tid har tre generationer Persson skapat ett av Sveriges, till och med världens, mest välkända varumärken. Hittills har det blivit 4 100 butiker på 64 marknader som tillsammans har en årsomsättning på 210 miljarder kronor 2015. Med siffror som dessa är det svårt att inte hålla med bolagets- och familjens överhuvud om att det har gått ”ganska hyggligt” för H&M. Men Stefan Persson är noga med att inte kalla H&M för ett familjeföretag.

– Det är inte ett familjeföretag i den juridiska bemärkelsen eftersom vi är börsnoterade. Men nog finns det kvar en stark familjekänsla som skapar den speciella ”H&M-andan” som vi har, medger han.

Hemligheten bakom andan hittar vi i Stefans Perssons beskrivning av H&M:s grundare, pappa Erling. Det är med värme i rösten som han berättar om sin uppväxt, Erlings passion för affärer och hur hans anda fortfarande lever kvar inom företaget. Historierna om hur H&M kom till och hur Erling hade tänkt, gick varma runt matbordet under Stefans uppväxt och tankesättet gick i arv.

– Pappa var en väldigt varm och omtänksam person, som berättade många spännande historier. Jag tror att alla vi barn fick oss ett stänk av hans sätt att vara, vilket förhoppningsvis har spridits vidare ut i organisationen.

Trots de starka familjebanden, eller kanske tack vare dem, satte pappa Erling aldrig någon press på sina barn att kliva in i kedjan, som hade börjat växa sig rätt stor. Tvärtom, säger Stefan Persson, var det aldrig självklart att han skulle börja jobba inom H&M. Det var ett beslut som växte fram.

– Pappa sa med bestämdhet att vi skulle göra det vi trivdes bäst med. Det är det enda sättet att bli harmonisk i livet, med sig själv och den arbetsplats man väljer.

Innan det var dags att ta några beslut om den framtida karriären väntade studier i Lund och Stockholm för Stefan Persson.  Han lekte ganska länge, enligt honom själv, och tog sig utan större bekymmer igenom universitetsstudierna, som dock inte var någon favorit sysselsättning. Men efter några år väntade ett större allvar.

– Tillslut kände jag att det var dags att ta mitt ansvar, säger Stefan Persson.

Familjebandet var aldrig tvingande, men det var inte heller diskvalificerande, förklarar han. Han jobbade många lov och helger i butikerna, precis som hans egna barn senare har gjort. Det är absolut nödvändigt för att få en förståelse för verksamheten, enligt honom, eftersom det är i butikerna kundmöten sker och det är där verksamhetens hjärta finns.  

På samma sätt som Stefan och hans syskon själva fick friheten att välja om de ville vara en del av H&M eller inte, har Stefan Persson gett samma frihet till sina egna barn.  

– Jag hoppas mina barn känner att de har fått välja fritt, så som jag fick. Jag tror att jag fick med mig den lärdomen av min far, som skötte det väldigt väl.

När Stefan Persson väl bestämt sig för att följa i sin fars fotspår, gjorde han det i England. Möjligheten att göra misstag i fred, långt bort från andras ögon, och att skaffa sig ett yrkesmässigt självförtroende, lockade.

– Som kontaktperson mellan inköparna i Stockholm och leverantörerna i England gjorde jag inte särskilt mycket nytta, men inte heller någon skada, skojar han.

Med tiden ökade ansvaret och han fick chansen att öppna en butik i England, den första utanför Skandinavien. Satsningen lyckades och efter den följde butiker i Schweiz, Tyskland och Nederländerna, till dagens 64 marknader.

Den lyckade internationaliseringen är en av de händelser som Stefan Persson definierar som mest avgörande i H&M:s historia. Den bevisar för att affärsidén, att erbjuda mode för medvetna kunder, fungerar även utanför hemmamarknaden och att den därmed klarar en expansion.

En annan viktig period var när H&M började importera produkter från utlandet. Svenska leverantörer hade blivit för dyra för att affärslogiken, mode och kvalitet till bästa pris, skulle fungera.   

– Politiken var förödande mot svensk tekoindustri. Det ledde till att många leverantörer flyttade från Sverige och de som stannade kvar hade det jobbigt tills de inte klarade sig längre. Det är samma utveckling som den svenska varvsindustrin gick till mötes. Vi fick börja handla med andra länder i stället, säger Stefan Persson.

Efter butiksetableringen i England blev det lite mer allvar i karriären för Stefan Persson. Han fick mer ansvar och han tog över rollen som vd efter Erling 1982.

– Någon gång måste jag upp på scenen även om jag fruktade den.

Under de 16 åren som Stefan Persson var vd ökade H&M:s omsättning från 1,9 miljarder till 21,3 miljarder kronor och antalet marknader från sex till elva.

Att lyckas förvalta och utveckla ett av Sveriges största bolag med en sådan framgång får många att fundera över vad hemligheten är. Trots konjunktursvängningar och händelser i omvärlden fortsätter H&M att expandera, även när andra företag i samma bransch dukar under. Var kommer det att sluta?

– Det är en lite skrämmande fråga. Vi har inte funderat på det. Tillväxttakten har nog alltid varit densamma, en uppåtgående kurva, även om stegen blir lite större för varje år. Men som det är nu ser jag inga geografiska eller finansiella begränsningar för H&M:s utveckling.

På frågan hur stora H&M vill och kan bli, funderar Stefan Persson en stund innan svaret kommer:

– Vi har aldrig ställt oss den frågan heller. Hittills har det blivit vad det har blivit. Det är klart att man ibland ser sig om i backspegeln och undrar hur det egentligen gick till.

Varumärket H&M är fortfarande ankaret i koncernen med under de senaste åren har det tillkommit flera nya butikskoncept: &Other Stories, COS, Weekday, Cheap Monday och Monki.

H&M-sagan har gjort Stefan Persson till Sveriges mest förmögne man, enligt en listning på den amerikanska sajten Forbes. Själv är han inte så road av sådana listningar, även om han är mycket väl medveten om sin privilegierade situation. Ödmjukheten som skymtar igenom under hela samtalet är äkta, vilket blir tydligt när han berättar om hur viktigt det är att ge tillbaka.  

– Att vara förmögen är ett enormt privilegium och det är viktigt att poängtera. Att säga att pengar inte spelar någon roll är närmast ett hån mot dem som inte har några. Jag är väldigt tacksam för det jag har, den ekonomiska friheten är en gåva. Men med den kommer också ett ansvar, framhåller han.

Det ansvaret förvaltas bland annat genom familjens stiftelse; Familjen Erling-Perssons stiftelse. Donationer från stiftelsen har bland annat bidragit till att Stockholm school of entreprenurship kunnat etablera sig som en oberoende organisation. Skolan har sitt ursprung i ett samarbete mellan fem tvärvetenskapliga skolor i Stockholm och syftar till att erbjuda utbildningar inom entreprenörskap. Familjen Persson vill genom stiftelsen ge unga, svenska entreprenörer en skjuts på vägen.

Men det finns fortfarande hinder som måste bort för att göra det lättare för företag att etablera sig i Sverige och för att locka hit duktig arbetskraft, anser Stefan Persson. Byråkrati och politiska hinder påverkar Sveriges konkurrenskraft, framhåller han.

– Sverige borde värna om att vara attraktivt, inte bara för människor som vill komma hit utan även för att kunna behålla våra talanger inom landet. Byråkrati och krångliga regler är förödande för Sverige och vårt fortsatta välstånd, inte minst för forskningen. Jag får en känsla av att dagens politiker är betydligt mer näringslivsfientliga än tidigare.

För H&M har det trots allt gått väldigt bra och det är en stor stolthet för Stefan Persson. Det är även en stolthet att vara svensk och att identifieras med H&M, speciellt internationellt och i affärssammanhang. H&M har 148 000 medarbetare och i butikskedjan skapas omkring 1,6 miljoner arbetstillfällen. Dessutom är H&M och familjen Persson sedan en lång tid tillbaka bland de största skattebetalarna i landet.

Men framgången har också en baksida. För H&M:s del handlar det om granskningen i medierna, speciellt hemma i Sverige, som Stefan Persson delvis vänder sig mot. H&M borde framställas som ett gott exempel i textilbranschen, inte tvärtom, menar han.

– Vi har absolut blivit orättvist behandlade i vissa svenska medier, trots att vi alltid har varit så transparanta som vi bara kan. Speciellt när det handlar om granskningarna kring vårt hållbarhetsarbete, där man okunnigt påstår att våra insatser i produktionsländerna inte har betytt något. Det är historielöst och naivt att påstå det, säger han.  

H&M gör sin del, och mer därtill, när det kommer till att arbeta för att förbättra arbetsvillkoren i produktionsländerna, framhåller Stefan Persson.

Det som behövs nu, är enligt honom, att fler företag tar efter och att utvecklingen fortsätter mot en bättre arbetsmiljö fortsätter. Arbetet på plats i länderna och diskussioner med lokala fackföreningar och myndigheter är ett långsiktigt arbete som inte kan ske i en handvändning. Det är inte realistiskt, understryker han.

– Hade fler i textilindustrin gjort det vi gör, då hade branschen kommit mycket längre och vi hade haft bättre arbetsvillkor och mindre övertid i fabrikerna. Men att tro att man kan gå från deras standard till svensk standard direkt är naivt. Självklart kommer det att dyka upp problem, självklart hittar man fel och självklart tar det tid. Vi försöker lösa sådana problem på vägen och det lägger vi ner enormt mycket tid och resurser på. Det är tråkigt att sådant inte uppmärksammas eftersom det kan tjäna som inspiration till andra företag, säger Stefan Persson.  

Det pågående arbetet med att förbättra arbetsvillkoren i produktionsländerna, att driva miljardföretaget framåt och att ha det yttersta ägaransvaret vilande på sina axlar, är ingen enkel uppgift. Det är tufft, men också mycket givande, enligt Stefan Persson.  

För att klara av det krävs balans, framhåller han. Att skilja på familjelivet och yrkeslivet har aldrig varit svårt, även om det finns mer eller mindre intensiva perioder. Man blir harmonisk i sin arbetsroll när man trivs.

– Jag har alltid strävat efter en bra balans mellan det privata familjelivet och yrkeslivet. En bra rytm ser till att man får lite fritid, vilket ger utrymme för att roa sig. Jag har alltid med mig tankarna på företaget. Jag behöver inte ett skrivbord för att fundera. Man ska kunna dagdrömma också, det är då de bästa idéerna kommer, säger Stefan Persson.

Familjens överhuvud

Namn: Stefan Persson
Ålder: Född 4 oktober 1947
Familj: Fru Denise, tre barn Karl-Johan, Charlotte och Tom och Denises dotter Therese samt nio barnbarn.
Bakgrund: 1967–1982 Chef för H&M i Storbritannien och ansvarig för företagets expansion utomlands, 1982–1998 Vd för H&M, 1998 – styrelseordförande i H&M.
Bor: I Stockholm.
Fritid: Familj, skidor, jakt och golf.

Världens största klädkedja

Namn: H&M
Grundat: 1947
Verksamhet: Mode och detaljhandel
Affärsidé: "Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt".
Huvudkontor: Stockholm
Ägare: Börsnoterat. Familjen Stefan Persson med bolag innehar 70,09 procent av det totala antalet röster och 38,48 procent av det totala aktieinnehavet.
Antal butiker: Över 4 100 i världen
Antal länder: 64
Antal anställda: 148 000 globalt 2015
Omsättning: 210 miljarder kronor 2015
Återvinning: 34 000 ton insamlade kläder för återvinning sedan 2013

Från Västerås till världen

1947 Grunden till H&M läggs när Erling Persson öppnar butiken Hennes i Västerås.
1952 Hennes öppnar i Stockholm.
1964 Hennes öppnar i Norge, första butiken utomlands.
1968 Hennes blir Hennes & Mauritz i samband med att jaktbutiken Mauritz Widforss köps och herrkläder blir en del av sortimentet.
1974 H&M introduceras på Stockholmsbörsen.
1976 Första butiken utanför Skandinavien öppnas i England.
1982 Stefan Persson blir vd.
1990 M&M:s första julmodell för damunderkläder lanseras. Ansiktet utåt är Elle Macpherson.
1998 E-handel påbörjas och Stefan Persson avgår som vd för att bli styrelseordförande.
2000 Första butiken i USA öppnas i New York.
2004 H&M inleder sitt första designersamarbete med Karl Lagerfeld.
2007 Första butikerna i Asien. Varumärket COS lanseras.
2008 Weekday, Monki och Cheap Monday köps upp.
2009 Karl-Johan Persson blir vd.
2013 Varumärket & Other Stories lanseras.

comments powered by Disqus

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.
NYHET Publicerad:

Ett av fyra småföretag har likviditetsbehov

UNDERSÖKNING Ett av fyra småföretag har haft likviditetsbehov under senaste tre månaderna. Många företagare löser problemen med sin privata ekonomi, visar en ny enkät. I den tror även 66 procent att aktuella politiska beslut kommer att påverka dem.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart drag öppnar för nya investeringar

I PRAKTIKEN Utan större kraftansträngningar har RZ ZamPart rensat produktionen från energitjuvar och samtidigt sparat flera hundratusen kronor. ”Som medelstort företag har man oftast en begränsad investeringsbudget med fokus på nya kundprojekt. Här lyckades vi, på ett enkelt sätt, frigöra kapital, säger Anders Helgesson, produktionsansvarig på industriföretaget RZ ZamPart.
NYHET Publicerad:

Ny podd lyfter fram goda exempel i välfärden

HALLÅ DÄR... Oscar Lundin, som driver podcasten ”Kreativ välfärd” för att lyfta fram goda exempel inom välfärdssektorn och belysa debatten om vinster i välfärden ur nya perspektiv. Både entreprenörer och politiker får komma till tals.
NYHET Publicerad:

Fackförbund med olika syn på konfliktvapnet

KONFLIKTREGLER Facken inom 6F, Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko, ser användandet av sympatiåtgärder som en naturlig del av maktbalansen mellan parterna och utnyttjar möjligheten flitigt. Men IF Metalls ordförande Anders Ferbe manar till försiktighet. ”Ska facken ha möjlighet till den typ av sympatiåtgärder vi har i dag krävs det att de inte överutnyttjas”, säger han.
NYHET Publicerad:

Ojämn dragkamp om konfliktregler

KONFLIKTREGLER Sverige har mer generösa konfliktregler på arbetsmarknaden än de flesta andra länder, visar en genomgång som Entreprenör har gjort i samarbete med Arbetsmarknadsnytt. Kärvar förhandlingarna i avtalsrörelsen kan facken plocka fram konfliktvapnet och tvinga till sig dyrare löneavtal än företagen tål, vilket rubbar maktbalansen mellan parterna. Arbetsgivarna anser därför att det är hög tid att se över de svenska konfliktreglerna, särskilt med tanke på 2017 års avtalsrörelse.
NYHET Publicerad:

Fredrik Kempe: "Annat var det på Mozarts tid när man anställdes av kungen"

TIO FRÅGOR Låtskrivaren och artisten Fredrik Kempe är det nog många som känner till. Men vad få vet är att han är utbildad civilekonom, aldrig fokuserar på det negativa och finner lyckan i pianot.
NYHET Publicerad:

Acceleratorn som ska hjälpa nyanlända att starta företag

HALLÅ DÄR… Jenny Sandberg, projektledare på Drivhuset och ansvarig för nysatsningen Grit Malmö, en företagsaccelerator som ska hjälpa nyanlända att starta företag i Sverige.
NYHET Publicerad:

Troligt att Storbritannien lämnar inre marknaden

HANDEL Mycket talar för Storbritannien kastas ut från den inre marknaden, vilket slår mot de 1 000 svenska företag som finns och verkar i landet, berättar handelsminister Ann Linde i en intervju. I det läget har Sverige väldigt liten påverkansmöjlighet, utan måste följa EU-linjen.