Stefan Persson, styrelseordförande i H&M.
Foto: Sören Andersson

H&M:s styrelseordförande Stefan Persson går fortfarande till kontoret varje dag trots att sonen Karl-Johan numera har det operativa ansvaret för klädkedjan. “Så länge det är kul och jag har ett ägaransvar så är jag kvar”, säger han.

NYHET Publicerad

Sveriges bästa Persson om H&M-succén: ”Det har väl gått ganska hyggligt”

ENTREPRENÖR Efter decennier i ledningen för världens största klädbutikskedja kan H&M:s överhuvud Stefan Persson se tillbaka på miljardbygget med stolthet. Det har ju trots allt gått ganska hyggligt, konstaterar han i en exklusiv intervju i tidningen Entreprenör. Öppenhjärtigt berättar han om relationen till pappa Erling, H&M-andan, mediernas granskning och viljan att ge tillbaka.

Stefan Persson, styrelseordförande i H&M.
Foto: Sören Andersson

1982 tog Stefan Persson över vd-rollen i H&M. “Någon gång måste jag ju upp på scenen även om jag fruktade den”, säger han.

Stefan Persson, styrelseordförande i H&M, med en katalog från klädkedjan.

Stefan Persson har alltid strävat efter balans i livet. “Man ska kunna dagdrömma också, det är då de bästa idéerna kommer”, säger han.

Foto: Sören Andersson

Lunchrusningen gör sig påmind i H&M:s butik på Drottninggatan och tempot är högt. Men ett stenkast därifrån är det betydligt lugnare, på styrelseordförande Stefan Perssons kontor. Innanför en välbevakad entré sitter H&M:s majoritetsägare, som i decennier har lotsat H&M framåt med en stadig hand. Sedan 2009 är det äldste sonen Karl-Johan Persson som är vd, men trots det har Stefan Persson inga planer på att pensionera sig. Yrket och arvet gör att han fortfarande ser fram emot att gå till jobbet varje dag

– Jag har så roligt och känner mig så priviligierad att få hålla på med det här. Så länge det är kul och jag har ett ägaransvar så är jag kvar, säger Stefan Persson.

Ansvaret för världens största klädbutikskedja tog han över efter sin far, Erling Persson, som lade grunden till företaget 1947. Då hette det bara Hennes och den enda butiken låg i Västerås. I och med köpet av jakt- och fiskebutiken Mauritz Widforss 1968, började även herrkläder att säljas och ett namnbyte krävdes. Det blev Hennes & Mauritz, senare bara H&M.

På relativt kort tid har tre generationer Persson skapat ett av Sveriges, till och med världens, mest välkända varumärken. Hittills har det blivit 4 100 butiker på 64 marknader som tillsammans har en årsomsättning på 210 miljarder kronor 2015. Med siffror som dessa är det svårt att inte hålla med bolagets- och familjens överhuvud om att det har gått ”ganska hyggligt” för H&M. Men Stefan Persson är noga med att inte kalla H&M för ett familjeföretag.

– Det är inte ett familjeföretag i den juridiska bemärkelsen eftersom vi är börsnoterade. Men nog finns det kvar en stark familjekänsla som skapar den speciella ”H&M-andan” som vi har, medger han.

Hemligheten bakom andan hittar vi i Stefans Perssons beskrivning av H&M:s grundare, pappa Erling. Det är med värme i rösten som han berättar om sin uppväxt, Erlings passion för affärer och hur hans anda fortfarande lever kvar inom företaget. Historierna om hur H&M kom till och hur Erling hade tänkt, gick varma runt matbordet under Stefans uppväxt och tankesättet gick i arv.

– Pappa var en väldigt varm och omtänksam person, som berättade många spännande historier. Jag tror att alla vi barn fick oss ett stänk av hans sätt att vara, vilket förhoppningsvis har spridits vidare ut i organisationen.

Annons

Trots de starka familjebanden, eller kanske tack vare dem, satte pappa Erling aldrig någon press på sina barn att kliva in i kedjan, som hade börjat växa sig rätt stor. Tvärtom, säger Stefan Persson, var det aldrig självklart att han skulle börja jobba inom H&M. Det var ett beslut som växte fram.

– Pappa sa med bestämdhet att vi skulle göra det vi trivdes bäst med. Det är det enda sättet att bli harmonisk i livet, med sig själv och den arbetsplats man väljer.

Innan det var dags att ta några beslut om den framtida karriären väntade studier i Lund och Stockholm för Stefan Persson.  Han lekte ganska länge, enligt honom själv, och tog sig utan större bekymmer igenom universitetsstudierna, som dock inte var någon favorit sysselsättning. Men efter några år väntade ett större allvar.

– Tillslut kände jag att det var dags att ta mitt ansvar, säger Stefan Persson.

Familjebandet var aldrig tvingande, men det var inte heller diskvalificerande, förklarar han. Han jobbade många lov och helger i butikerna, precis som hans egna barn senare har gjort. Det är absolut nödvändigt för att få en förståelse för verksamheten, enligt honom, eftersom det är i butikerna kundmöten sker och det är där verksamhetens hjärta finns.  

På samma sätt som Stefan och hans syskon själva fick friheten att välja om de ville vara en del av H&M eller inte, har Stefan Persson gett samma frihet till sina egna barn.  

– Jag hoppas mina barn känner att de har fått välja fritt, så som jag fick. Jag tror att jag fick med mig den lärdomen av min far, som skötte det väldigt väl.

När Stefan Persson väl bestämt sig för att följa i sin fars fotspår, gjorde han det i England. Möjligheten att göra misstag i fred, långt bort från andras ögon, och att skaffa sig ett yrkesmässigt självförtroende, lockade.

– Som kontaktperson mellan inköparna i Stockholm och leverantörerna i England gjorde jag inte särskilt mycket nytta, men inte heller någon skada, skojar han.

Med tiden ökade ansvaret och han fick chansen att öppna en butik i England, den första utanför Skandinavien. Satsningen lyckades och efter den följde butiker i Schweiz, Tyskland och Nederländerna, till dagens 64 marknader.

Den lyckade internationaliseringen är en av de händelser som Stefan Persson definierar som mest avgörande i H&M:s historia. Den bevisar för att affärsidén, att erbjuda mode för medvetna kunder, fungerar även utanför hemmamarknaden och att den därmed klarar en expansion.

En annan viktig period var när H&M började importera produkter från utlandet. Svenska leverantörer hade blivit för dyra för att affärslogiken, mode och kvalitet till bästa pris, skulle fungera.   

– Politiken var förödande mot svensk tekoindustri. Det ledde till att många leverantörer flyttade från Sverige och de som stannade kvar hade det jobbigt tills de inte klarade sig längre. Det är samma utveckling som den svenska varvsindustrin gick till mötes. Vi fick börja handla med andra länder i stället, säger Stefan Persson.

Efter butiksetableringen i England blev det lite mer allvar i karriären för Stefan Persson. Han fick mer ansvar och han tog över rollen som vd efter Erling 1982.

– Någon gång måste jag upp på scenen även om jag fruktade den.

Under de 16 åren som Stefan Persson var vd ökade H&M:s omsättning från 1,9 miljarder till 21,3 miljarder kronor och antalet marknader från sex till elva.

Att lyckas förvalta och utveckla ett av Sveriges största bolag med en sådan framgång får många att fundera över vad hemligheten är. Trots konjunktursvängningar och händelser i omvärlden fortsätter H&M att expandera, även när andra företag i samma bransch dukar under. Var kommer det att sluta?

– Det är en lite skrämmande fråga. Vi har inte funderat på det. Tillväxttakten har nog alltid varit densamma, en uppåtgående kurva, även om stegen blir lite större för varje år. Men som det är nu ser jag inga geografiska eller finansiella begränsningar för H&M:s utveckling.

På frågan hur stora H&M vill och kan bli, funderar Stefan Persson en stund innan svaret kommer:

– Vi har aldrig ställt oss den frågan heller. Hittills har det blivit vad det har blivit. Det är klart att man ibland ser sig om i backspegeln och undrar hur det egentligen gick till.

Varumärket H&M är fortfarande ankaret i koncernen med under de senaste åren har det tillkommit flera nya butikskoncept: &Other Stories, COS, Weekday, Cheap Monday och Monki.

H&M-sagan har gjort Stefan Persson till Sveriges mest förmögne man, enligt en listning på den amerikanska sajten Forbes. Själv är han inte så road av sådana listningar, även om han är mycket väl medveten om sin privilegierade situation. Ödmjukheten som skymtar igenom under hela samtalet är äkta, vilket blir tydligt när han berättar om hur viktigt det är att ge tillbaka.  

– Att vara förmögen är ett enormt privilegium och det är viktigt att poängtera. Att säga att pengar inte spelar någon roll är närmast ett hån mot dem som inte har några. Jag är väldigt tacksam för det jag har, den ekonomiska friheten är en gåva. Men med den kommer också ett ansvar, framhåller han.

Det ansvaret förvaltas bland annat genom familjens stiftelse; Familjen Erling-Perssons stiftelse. Donationer från stiftelsen har bland annat bidragit till att Stockholm school of entreprenurship kunnat etablera sig som en oberoende organisation. Skolan har sitt ursprung i ett samarbete mellan fem tvärvetenskapliga skolor i Stockholm och syftar till att erbjuda utbildningar inom entreprenörskap. Familjen Persson vill genom stiftelsen ge unga, svenska entreprenörer en skjuts på vägen.

Men det finns fortfarande hinder som måste bort för att göra det lättare för företag att etablera sig i Sverige och för att locka hit duktig arbetskraft, anser Stefan Persson. Byråkrati och politiska hinder påverkar Sveriges konkurrenskraft, framhåller han.

– Sverige borde värna om att vara attraktivt, inte bara för människor som vill komma hit utan även för att kunna behålla våra talanger inom landet. Byråkrati och krångliga regler är förödande för Sverige och vårt fortsatta välstånd, inte minst för forskningen. Jag får en känsla av att dagens politiker är betydligt mer näringslivsfientliga än tidigare.

För H&M har det trots allt gått väldigt bra och det är en stor stolthet för Stefan Persson. Det är även en stolthet att vara svensk och att identifieras med H&M, speciellt internationellt och i affärssammanhang. H&M har 148 000 medarbetare och i butikskedjan skapas omkring 1,6 miljoner arbetstillfällen. Dessutom är H&M och familjen Persson sedan en lång tid tillbaka bland de största skattebetalarna i landet.

Men framgången har också en baksida. För H&M:s del handlar det om granskningen i medierna, speciellt hemma i Sverige, som Stefan Persson delvis vänder sig mot. H&M borde framställas som ett gott exempel i textilbranschen, inte tvärtom, menar han.

– Vi har absolut blivit orättvist behandlade i vissa svenska medier, trots att vi alltid har varit så transparanta som vi bara kan. Speciellt när det handlar om granskningarna kring vårt hållbarhetsarbete, där man okunnigt påstår att våra insatser i produktionsländerna inte har betytt något. Det är historielöst och naivt att påstå det, säger han.  

H&M gör sin del, och mer därtill, när det kommer till att arbeta för att förbättra arbetsvillkoren i produktionsländerna, framhåller Stefan Persson.

Det som behövs nu, är enligt honom, att fler företag tar efter och att utvecklingen fortsätter mot en bättre arbetsmiljö fortsätter. Arbetet på plats i länderna och diskussioner med lokala fackföreningar och myndigheter är ett långsiktigt arbete som inte kan ske i en handvändning. Det är inte realistiskt, understryker han.

– Hade fler i textilindustrin gjort det vi gör, då hade branschen kommit mycket längre och vi hade haft bättre arbetsvillkor och mindre övertid i fabrikerna. Men att tro att man kan gå från deras standard till svensk standard direkt är naivt. Självklart kommer det att dyka upp problem, självklart hittar man fel och självklart tar det tid. Vi försöker lösa sådana problem på vägen och det lägger vi ner enormt mycket tid och resurser på. Det är tråkigt att sådant inte uppmärksammas eftersom det kan tjäna som inspiration till andra företag, säger Stefan Persson.  

Det pågående arbetet med att förbättra arbetsvillkoren i produktionsländerna, att driva miljardföretaget framåt och att ha det yttersta ägaransvaret vilande på sina axlar, är ingen enkel uppgift. Det är tufft, men också mycket givande, enligt Stefan Persson.  

För att klara av det krävs balans, framhåller han. Att skilja på familjelivet och yrkeslivet har aldrig varit svårt, även om det finns mer eller mindre intensiva perioder. Man blir harmonisk i sin arbetsroll när man trivs.

– Jag har alltid strävat efter en bra balans mellan det privata familjelivet och yrkeslivet. En bra rytm ser till att man får lite fritid, vilket ger utrymme för att roa sig. Jag har alltid med mig tankarna på företaget. Jag behöver inte ett skrivbord för att fundera. Man ska kunna dagdrömma också, det är då de bästa idéerna kommer, säger Stefan Persson.

Familjens överhuvud

Namn: Stefan Persson
Ålder: Född 4 oktober 1947
Familj: Fru Denise, tre barn Karl-Johan, Charlotte och Tom och Denises dotter Therese samt nio barnbarn.
Bakgrund: 1967–1982 Chef för H&M i Storbritannien och ansvarig för företagets expansion utomlands, 1982–1998 Vd för H&M, 1998 – styrelseordförande i H&M.
Bor: I Stockholm.
Fritid: Familj, skidor, jakt och golf.

Världens största klädkedja

Namn: H&M
Grundat: 1947
Verksamhet: Mode och detaljhandel
Affärsidé: "Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt".
Huvudkontor: Stockholm
Ägare: Börsnoterat. Familjen Stefan Persson med bolag innehar 70,09 procent av det totala antalet röster och 38,48 procent av det totala aktieinnehavet.
Antal butiker: Över 4 100 i världen
Antal länder: 64
Antal anställda: 148 000 globalt 2015
Omsättning: 210 miljarder kronor 2015
Återvinning: 34 000 ton insamlade kläder för återvinning sedan 2013

Från Västerås till världen

1947 Grunden till H&M läggs när Erling Persson öppnar butiken Hennes i Västerås.
1952 Hennes öppnar i Stockholm.
1964 Hennes öppnar i Norge, första butiken utomlands.
1968 Hennes blir Hennes & Mauritz i samband med att jaktbutiken Mauritz Widforss köps och herrkläder blir en del av sortimentet.
1974 H&M introduceras på Stockholmsbörsen.
1976 Första butiken utanför Skandinavien öppnas i England.
1982 Stefan Persson blir vd.
1990 M&M:s första julmodell för damunderkläder lanseras. Ansiktet utåt är Elle Macpherson.
1998 E-handel påbörjas och Stefan Persson avgår som vd för att bli styrelseordförande.
2000 Första butiken i USA öppnas i New York.
2004 H&M inleder sitt första designersamarbete med Karl Lagerfeld.
2007 Första butikerna i Asien. Varumärket COS lanseras.
2008 Weekday, Monki och Cheap Monday köps upp.
2009 Karl-Johan Persson blir vd.
2013 Varumärket & Other Stories lanseras.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.