Ekobonden Adam Arnesson i sin fårhage.
Foto: Sören Andersson

Inköpet av får öppnade upp ett nytt kapitel för gården. Idag jobbar Adam Arnesson med att hitta proteinrika grödor som kan föda människor som komplement till köttproduktion.

NYHET Publicerad

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.

Ekobonden Adam Arnessson i sin gårsbutik.
Foto: Sören Andersson

I gårdsbutiken säljs egenproducerad korv och mjöl malt på gårdens spannmål. Butiken har fasta öppettider, men det är inte ovanligt att Adam Arnesson håller öppet vid andra tider också. “Folk har koll. Om vi håller extraöppet någon dag, vilket händer rätt ofta, så kommer de bara vi har informerat i sociala medier.”

Ekobonden Adam Arnesson i en havreåker.

Adam Arnesson driver familjegården Jannelunds gård. Tillsammans med sina föräldrar har han utvecklat gården till ett nytänkande jordbruk. Målet är att sköta om planeten, stoppa klimatförändringarna och upprätthålla en biosfär.

Foto: Sören Andersson
Ett paket med gammaldags hafvre dryck.

Adam finns med på paketet till Oatlys produkt "Gammaldags Hafvre Dryck".

Foto: Oatly (pressbild)
Adam Arnesson

Adam Arnesson

Det är bara tio år sedan den då 17-årige Adam Arnesson insåg att det nog ändå var bonde han skulle bli. Föräldrarna och innan dess farföräldrarna hade drivit gården i närmare fyra decennier. Trots det hade det aldrig varit självklart för Adam att ta över. Men i tonåren började han förstå vilken påverkan jordbruket har på vår gemensamma värld.

– Då köpte vi in 50 får och trodde att vi skulle kunna tjäna pengar på det, sa han. Men vi har lärt oss sedan dess.

”Vi” är Adam och hans föräldrar. Tillsammans har de utvecklat gården till det nytänkande jordbruk det är i dag. Föräldrarna tog över från farfar och farmor 1990. Fem år senare ställde de om till ekologiskt jordbruk med nötkreatur och spannmålsodling, men djuren försvann sedan år 2000. Fåren som köptes in för tio år sedan var början på ett nytt kapitel för gården.

– Nu gör vi nästa omställning. Det handlar om att kunna försörja så många människor som möjligt genom den jord vi har.

Adams föräldrar hade varit månskensbönder i alla år. Och medan Adam läste till lantmästare i Skåne och Uppsala, skötte föräldrarna gården. Adam började twittra under namnet Ekobonden och insåg att han via Twitter kunde sälja köttet från gårdens lamm.

– Jag skötte beställningarna via Twitter från Skåne. Pappa åkte till Stockholm och levererade köttet ur bilens baklucka på en regnig parkeringsplats.

Åratal senare har de fortfarande kunder i Stockholm som pratar om leveranserna på den där regniga parkeringsplatsen. Men nu levererar Adam, och ja, numera är det oftast Adam, från en större bil och till såväl privatkunder som till företagskunder. Han levererar bland annat till livsmedelskedjan Paradiset.

Annons

En av de mest kända kunderna är Fotografiskas restaurang på Stadsgårdskajen i Stockholm, som drivs av den namnkunnige kocken Paul Svensson.

– Paul och jag har en liknande filosofi kring hur vi ska ta hand om planeten. Det var så vi fann varandra. Och det är nog så jag hittar de flesta kunderna, säger Adam.

Som bonde är han ansvarig för sin mark och alla djur, växter och insekter som finns på den marken, menar han. Allt det han gör på sin markbit påverkar en större bit mark och i förlängningen hela planeten. Det är ett viktigt perspektiv för Adam, som anser att det är sammankopplat med ett stort ansvar att vara bonde.

Och det var de gemensamma värderingarna som gjorde att han och havreproduktföretaget Oatly fann varandra. Återigen spelade Twitter en stor roll. Adam hade en kväll en diskussion med en mjölkbonde om att så havre istället för att fortsätta med mjölken, om inte det funkade ekonomiskt.

– Där och då fick jag idén att mejla Oatly och föreslå ett samarbete. Så jag skickade ett mejl till deras info-adress samma kväll och berättade om min livsfilosofi och hur jag vill sköta ett jordbruk.

Dagen efter hörde Oatly av sig. Det resulterade i att Jannelunds gård sommaren 2016 odlade solhavre, Sol II, som är en äldre sorts havre som odlades i Sverige för 50 år sedan. Adams egen farfar odlade den på 60-talet. Hur det nu skulle gå visste ingen, eftersom varken Adam eller någon annan hade odlat solhavre på så länge.

– Resultatet blev Gammaldags Hafvredryck, som gick ut i begränsad upplaga runt om i landet.

Adam var inte bara spannmålsproducenten. Han blev också ansiktet utåt och en tecknad bild på honom fanns på alla 60 000 förpackningar havredryck, tillsammans med en kort text om honom och gården. I år fortsätter samarbetet. Havren är skördad, men vilken produkt det blir i butikerna vet ingen än.

En utmaning för Jannelunds gård har blivit att hitta proteinrik gröda som kan föda människor som komplement till köttproduktionen. Sommaren 2016 började gården därför att provodla några sorters bönor och ärtor. I år har produktionen utökats.

– Vi har bland annat bondbönor, borlottibönor och gråärtor. Jag odlar helst gamla svenska sorter som är anpassade till vår jord och vårt klimat.

Adams dröm för gården och sitt arbete har förändrats över tid. Men det viktigaste är att kunna utnyttja marken så effektivt som möjligt och till så låg klimatpåverkan som möjligt. Han säger att han vill att gården ska kunna försörja många och ser framför sig en intensiv verksamhet som inte bara handlar om jordbruk och djurhållning.

Men kan han tjäna pengar på att vara klimatsmart? Ja, han menar det.

– Vi öppnade gårdsbutik i år. Den går bra. Och i år är det första året som vi i familjen skulle kunna leva på gården. Men i framtiden tänker jag att det ska vara fler som jobbar här, till exempel med upplevelser. Och har de ingenstans att bo får vi väl bygga hus här också.

I gårdsbutiken finns, förutom lammkött, även kött från gårdens Linderödsgrisar och nötdjur. Dessutom finns egenproducerad korv och mjöl mald på gårdens spannmål. Mjölet mals i en kvarn i närheten. Bönor och ärtor går också att köpa i den mån det finns. Och så säljer han Hafvredryck, såklart.

Och även när det gäller gårdsbutiken har sociala medier spelat stor roll. Jannelunds gård och Adam själv, under namnet Ekobonden, har Instagramkonton som informerar om butikens öppettider och produkter.

– Folk har koll. Om vi håller extraöppet någon dag, vilket händer rätt ofta, så kommer de bara vi har informerat i sociala medier.

Hjulen har snurrat snabbt för den nu 27-årige bonden. Eller planetskötaren som han kallar sig.

– Det var Johan Rockström som använde det uttrycket i sitt sommarprat. Så som han beskrev det kände jag att det passade väldigt väl in på mig och hur jag vill arbeta. Så jag är numera en stolt planetskötare!

Att sköta gården så effektivt som möjligt är bara en del i planetskötandet. De senaste två somrarna har han också upplåtit mark som annars inte är odlingsbar till att odla sommarblomster, där bin kan pollinera. Privatpersoner har kunnat bidra till kostnaderna genom donationer.

När Adam började sin bondekarriär gick han på ett par LRF-möten, men nu för tiden är han och föräldrarna inte längre medlemmar i LRF.

– På LRF-mötena pratade folk bara om problemen och klagade på för låga mjölkpriser. Där satt jag, ung och entusiastisk, men ingen tog tillvara på min entusiasm. Så idag jag lägger min tid på annat, säger han.

Mycket av den tiden lägger han utanför gården. Han föreläser, deltar i konferenser och sprider sitt budskap där han kan. Av förre landsbygdsministern Eskil Erlandsson blev han utsedd till matlandetambassadör och han deltar varje år på Gastronomiska samtal, som bland annat arrangerar forum där människor med mat som profession får möjlighet att diskutera matutveckling i Sverige. Han har delat ut priser, bland annat på White Guide-galan.

– Ibland blir det lite för mycket bort från gården. Då längtar jag hem. Å andra sidan längtar jag ju ut när jag är hemma och jag är glad att jag får möjlighet att vara både vara bonde och opinionsbildare.

Ett av hans budskap är att få människor att förstå värdet av ett hållbart jordbruk och en god djurhållning. Att bra mat kostar pengar.

– Det är alltid någon annan som betalar din billiga mat, säger han och menar att till exempel djuren, jorden eller klimatet blir lidande när maten kostar för lite.

Han samarbetar med forskaren Elin Röös vid Sveriges lantbruksuniversitet. Hon har översatt ett hållbarhetsverktyg för lantbruk från internationell standard till svenska förhållanden. Jannelunds gård används som provgård. Genom verktyget har de kunnat visa att gården kan föda tre gånger så många människor på samma markyta som tidigare, med halverad klimatpåverkan per producerad kalori.

Men har det inte varit på väg att skita sig någon gång? Nej, enligt Adam har det inte det. Visst har det varit tufft ekonomiskt att investera i gården och att bygga ut. Och för ett par år sedan fick de sjukdom i familjen, som naturligtvis blev en utmaning. Men det har ändå gått att fortsätta framåt.

– Jag känner att jag inte sysslar med något som kan skita sig, det finns liksom inte på kartan. Jag driver en gård och ett företag med målet att sköta om planeten, stoppa klimatförändringar, upprätthålla en biosfär. Jag har inte råd att misslyckas.

– Jag är som lyckligast när jag tittar på solnedgången bakom Kilsbergen och vet att det är samma solnedgång som farmor och farfar har tittat på, och att det är samma solnedgång som någon annan kommer titta på när inte jag finns kvar. Sånt skiter sig inte, avslutar Adam Arnesson.

Ekobonde och planetskötare

Namn: Adam Arnesson
Ålder: 27 år
Bor: Jannelunds gård i Lekebergs kommun i Närke
Familj: Föräldrar, halvsyskon och får (”Crazy sheep man”)
Gör: Mat och biosfär
Motto: Det enda människan kan göra med gott samvete är att odla sin trädgård.
Förebild: Owe Nilsson, politisk reporter på TT och twittrare. ”För mig flyter företagandet ihop med livet. Det handlar om att väga sitt intellekt med moral, att balansera lyckan med sitt tungsinne. Owe har trampat upp en stig efter några års bekantskap på Twitter, och inför utmaningar både i livet och företagandet frågar jag mig ibland: vad skulle Owe ha gjort?”
Utmärkelser: Matlandetambassadör för Närke, Stipendiat Ekologiska Ungdomsstiftelsen 2016, Ung Växtkraft 2016

Min första affär:

”Lammkött på Twitter”

Min bästa affär:
”Samarbetet med Oatly”

Min sämsta affär:
”Lamm till Scan, uselt emotionellt och ekonomiskt”

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.