Evelina Lindgren A-pak
NYHET Publicerad

Ung vd vill behålla familjekänslan

LEDARSKAP Förra året tog hon över som vd i familjeföretaget och på bara ett år hon hunnit slå ihop två bolag i koncernen, öka lönsamheten med 400 procent och blivit utsedd till Årets Unga vd. Inte illa för en entreprenör som precis har fyllt 30 år. Möt Evelina Lindgren, vd på emballage- och logistikföretaget Apak.

Evelina Apak

Sedan Evelina Lindgren började som vd har lönsamheten ökat med 400 procent.

Apak

Evelina Lindgren tog över vd-rollen i Apak efter pappa Åke Lindgren förra året.

Apak

Apak-familjen. Thomas Gustavsson, Christopher Blom, Carl Fredriksson, Evelina Lindgren, Christoffer Jansson, Monika Gartman Frederiksen och Pier Bendén (på knä).

När Entreprenör träffar Evelina Lindgren i Stockholm har hon precis tagit emot ännu en utmärkelse.  Denna gång som en av årets Supertalanger 2016, inom kategorin ”Hållbarhetsivrare”, som delas ut av Veckans affärer. Det är ett pris hon kan ställa i hyllan bredvid utmärkelsen ”Årets unga vd”, som hon vann förra året. Bakom priset står ledarskapssajten Motivation.se och tidningen Entreprenör.

Men trots att priserna är till Evelina personligen, vill hon inte ta åt sig äran själv. Något som är väldigt utmärkande för hennes ledarskap är vikten av teamkänsla. Hela företaget är en familj, Apak-familjen.

– Det är väldigt roligt med priserna. Det ger så mycket till alla medarbetare på företaget. Det får alla att känna sig stolta och delaktiga, men det är också ett erkännande om att vi är på rätt väg, säger Evelina Lindgren.

Emballage- och logistikföretaget Apak, med bas i Mölndal, firar 100- årsjubileum nästa år. Det har funnits i familjen Lindgrens ägo sedan 1970- talet, när Evelinas farfar köpte bolaget. I januari 2015 var det dags för ny ledning och Evelina tog över rollen som vd efter sin pappa Åke.  

Att hon skulle vara delaktig i företaget har alltid varit självklart för henne. Men att det skulle gå så var inte lika självklart. Evelina började jobba extra på företaget under studietiden och efter examen blev hon utsedd till supportchef. Men när tiden var inne för att gå in i rollen som vice vd, kom tvivlet.

– Jag har vetat sedan jag var liten att jag ville in i företaget, men jag hamnade där snabbare än vad jag hade tänkt. Jag började fundera på om jag passade in i branschen, om förpackningar verkligen var roligt och om jag inte hellre ville starta eget. Men jag märkte efterhand att bara för att en bransch är okänd, innebär det inte att man inte kan tillföra något.

Och sedan Evelina verkligen gick in i sin nya roll har tvivlet suddats ut. Insikten om att man faktiskt kan vara en entreprenör i ett redan befintligt företag och att målen ofta är de samma för alla företag oavsett bransch, hjälpte mycket, menar hon.

Annons

– Det spelar inte så stor roll om man jobbar med emballage eller Spotify. Alla entreprenörer har alla samma mål. Vi vill skapa goda kundrelationer och vi vill utveckla vår bransch. Då spelar det ingen roll vad vi säljer. När jag insåg det, då var det bara att köra, säger Evelina.

För att hon skulle få lära sig om organisationen och utveckla sitt ledarskap på bästa möjliga sätt gick Evelina som vice vd, parallellt med sin pappa, under tre år. Då fick hon lära varje steg i hur det är att driva företag.

Många historier har berättats om generationsskiften där den äldre generationen inte kan släppa taget och låta den yngre ta över, men i familjen Lindgren var det tvärtom.  

– Vi hade ett exemplariskt generationsskifte. Jag vet andra familjer där föräldern har haft svårt att släppa taget, men min pappa har fullt förtroende för mig och mitt ledarskap. Jag har full frihet, men även tryggheten i att kunna fråga om råd när det behövs, säger Evelina Lindgren.

Under tiden som vice vd påbörjade hon ett av de största projekten i företagets historia, att sammanföra det som då var två företag, Bröderna Ljungquist AB och A-förpackning, till ett gemensamt. Det var ingen lätt uppgift och sammanslagningen slutfördes i samma veva som Evelina tog över rollen som vd för det nya gemensamma bolaget Apak.

– De senaste åren var det svårt att skilja de två företagen åt, så vi kände att vi behövde välja ett varumärke och satsa på det. Det båda bolagen var redan samma företag inofficiellt, så det var dags att göra det officiellt, säger Evelina.

Eftersom det båda bolagen jobbat så tätt tillsammans redan tidigare var det lätt att skapa en gemensam företagskultur, enligt henne. Alla kände redan varandra och hade samarbetat förut.  

Omstruktureringen av förpackningsföretaget blev också avstampet för en ny period i bolagets historia. Först och främst gällde det att vända den dåliga lönsamheten. Genom att dela in personalen i tvärgrupper kunde problemområden diskuteras och konkretiseras.

– Vi ställde oss själva frågan ’Vad är problemet?’. Vi fick fram väldigt många förslag till förbättringar och det ledde till ett fantastiskt år 2015, säger Evelina.

Resultatet blev att lönsamheten ökade med 400 procent.

– Det var helt fantastiskt!

Efter ett intensivt år med många förändringar, är det nu dags för Apak att smälta alla omställningar. Och Evelina leder vägen.

– Jag har naturligtvis lärt mig mycket av min pappa, som har varit en fantastisk ledare. Han är verkligen entreprenöriell och har en energi som aldrig tar slut. Hans roll var att driva upp företaget och få det framåt. Jag kom in i ett annat skede, vilket ställer andra krav på mitt ledarskap, säger hon.

Att Evelina är en ung tjej och vd i mansdominerad bransch är också något som ställer andra krav på henne. Reaktionerna hon möts av är oftast förvåning och hon poängterar att det är viktigt att vara respektfull själv för att vinna respekt tillbaka.

– Det är roligt att möta folks förvåning och bevisa att man som ung tjej klarar av ett jobb som traditionellt sett är en äldre mans. Men många är inte vana vid det nya arbetsklimatet och det måste man också respektera, säger hon och fortsätter;

– Samtidigt är det naturligtvis jätteroligt att vara en av få unga tjejer som är vd. Kan jag breda vägen och boosta andra är jag jätteglad för det.

Men det är inte bara för andra unga kvinnor som Evelina vill breda vägen. Hon vill även vara med och utveckla e-handeln och sättet som vi ser på emballage och logistik. Den ständigt ökade e-handeln erbjuder stora affärsmöjligheter för Apak, men företaget kan även ge mycket tillbaka till e-handlarna, enligt Evelina.  

– Vi vill vara med från början, när nya entreprenörer börjar fundera på vad de ska sälja för produkt och hur den ska förpackas. Ökad kunskap leder till smartare lösningar och det gynnar alla. Det är lite svårt att veta var man ska börja, egentligen skulle vi vilja ha en förpackningsskola för entreprenörer. Det kanske kommer i framtiden.

Förutom smarta lösningar brinner Evelina också för hållbarhetsfrågor, där av priset ”Hållbarhetsivrare”. Apak har en stark miljöprofil och engagemang i miljöfrågor, ett måste om man sysslar med logistik och förpackningar, enligt Evelina. Mindre emballage och smartare lösningar är framtiden. Det är hon övertygad om.

– Idag skickas det enorma mängder paket fram och tillbaka i världen och det kommer det alltid att göra. Men det kräver ett hållbarhetstänk. Vi använder de bästa materialen som finns och hoppas att andra gör samma sak, säger hon.

Evelinas passion för sitt arbete och sitt företag är tydligt. Första året som vd har gått väldigt fort med många stora förändringar. Men det kommer inte alltid gå lika fort; en långsiktig och hållbar utveckling står högst på agendan.

– Tänk vilka möjligheter som finns. Vi gjorde så otroligt mycket på bara ett år, tänk då vad vi kan göra på tio år. Vi har höga mål och vi är redo för dem. Just nu längtar jag hem för att fortsätta med det arbetet. Jag har varit borta från Apak-familjen i två dagar och saknar dem.

Årets unga vd

Namn: Evelina Lindgren
Ålder: 30 år
Gör: Vd på Apak
Karriär: Har haft många olika arbetsuppgifter, alla på Apak. Började i kundsupport, blev sedan supportchef, logistikchef, inköpare, affärsområdeschef och vice vd.
Familj: Sambo Markus. Pappa Åke, mamma Manja och två småsyskon; Joel och Andrea. Just nu jobbar alla i familjeföretaget förutom Andrea (som jag hoppas kommer tillbaka i framtiden).
Bor: Göteborg
Fritid: Jag älskar träning! Håller på med cross fit, springer OCR-lopp (exempelvis Toughest), reser och spelar piano.
Förebild: Jag har alltid sagt ”pappa” utan att tveka när någon frågar mig om vem min förbild är och det stämmer verkligen. Han är min bästa vän och partner. Nu på senare år har jag dock insett att min mamma också är en stark förebild, inte minst för att vi är så olika och det utmanar mitt sätt att se på saker och ting. Vår försäljningschef Anders lär mig också mycket varje dag, speciellt om att inte fatta för snabba beslut och att ha tålamod.

Minnesvärda affärer

Min bästa affär:
”När vi startade upp samarbetet med logistikföretaget Aditro Logistics. Ett perfekt exempel på hur vi vill arbeta tillsammans med kunder där vi ser ett partnerskap mer än en klassisk kund-leverantörsrelation.”

Min sämsta affär:
”Inte hunnit uppleva så många ännu men när vi startade upp vår e-handel så stötte vi på en del situationer vi inte riktigt räknat med. Exempelvis bjöd vi på frakten oavsett om vi skickade gods till Göteborg eller Norrland. Där har vi fått tänka om lite grann.”

Företag i snygg förpackning

Namn: Apak
Startår: 1917
Verksamhet: Säljer förpackningar och emballage ur ett brett sortiment av både standardprodukter och kundanpassade lösningar. Arbetar med material såsom wellpapp, solidkartong, VCI (rostskydd), plast och kombinationer av dessa. Har även en egen wellpappfabrik i Tibro, Västra Götaland.
Ägare: Åke Lindgren
Anställda: 60
Omsättning: 302 miljoner kronor 2015

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Fler äldre sätter högre tryck på välfärden

VÄLFÄRD Antalet stockholmare som är över åttio år kommer att öka dramatiskt de närmsta åren, vilket ställer större krav på utvecklingen. Men Reepalu-utredningen sätter käppar i hjulen för utvecklingen. "Jag hoppas att politikerna kommer att sansa sig", säger Catharina Tavakolinia, grundare av Kavat Vård.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.