Evelina Lindgren A-pak
NYHET Publicerad

Ung vd vill behålla familjekänslan

LEDARSKAP Förra året tog hon över som vd i familjeföretaget och på bara ett år hon hunnit slå ihop två bolag i koncernen, öka lönsamheten med 400 procent och blivit utsedd till Årets Unga vd. Inte illa för en entreprenör som precis har fyllt 30 år. Möt Evelina Lindgren, vd på emballage- och logistikföretaget Apak.

Evelina Apak

Sedan Evelina Lindgren började som vd har lönsamheten ökat med 400 procent.

Apak

Evelina Lindgren tog över vd-rollen i Apak efter pappa Åke Lindgren förra året.

Apak

Apak-familjen. Thomas Gustavsson, Christopher Blom, Carl Fredriksson, Evelina Lindgren, Christoffer Jansson, Monika Gartman Frederiksen och Pier Bendén (på knä).

När Entreprenör träffar Evelina Lindgren i Stockholm har hon precis tagit emot ännu en utmärkelse.  Denna gång som en av årets Supertalanger 2016, inom kategorin ”Hållbarhetsivrare”, som delas ut av Veckans affärer. Det är ett pris hon kan ställa i hyllan bredvid utmärkelsen ”Årets unga vd”, som hon vann förra året. Bakom priset står ledarskapssajten Motivation.se och tidningen Entreprenör.

Men trots att priserna är till Evelina personligen, vill hon inte ta åt sig äran själv. Något som är väldigt utmärkande för hennes ledarskap är vikten av teamkänsla. Hela företaget är en familj, Apak-familjen.

– Det är väldigt roligt med priserna. Det ger så mycket till alla medarbetare på företaget. Det får alla att känna sig stolta och delaktiga, men det är också ett erkännande om att vi är på rätt väg, säger Evelina Lindgren.

Emballage- och logistikföretaget Apak, med bas i Mölndal, firar 100- årsjubileum nästa år. Det har funnits i familjen Lindgrens ägo sedan 1970- talet, när Evelinas farfar köpte bolaget. I januari 2015 var det dags för ny ledning och Evelina tog över rollen som vd efter sin pappa Åke.  

Att hon skulle vara delaktig i företaget har alltid varit självklart för henne. Men att det skulle gå så var inte lika självklart. Evelina började jobba extra på företaget under studietiden och efter examen blev hon utsedd till supportchef. Men när tiden var inne för att gå in i rollen som vice vd, kom tvivlet.

– Jag har vetat sedan jag var liten att jag ville in i företaget, men jag hamnade där snabbare än vad jag hade tänkt. Jag började fundera på om jag passade in i branschen, om förpackningar verkligen var roligt och om jag inte hellre ville starta eget. Men jag märkte efterhand att bara för att en bransch är okänd, innebär det inte att man inte kan tillföra något.

Och sedan Evelina verkligen gick in i sin nya roll har tvivlet suddats ut. Insikten om att man faktiskt kan vara en entreprenör i ett redan befintligt företag och att målen ofta är de samma för alla företag oavsett bransch, hjälpte mycket, menar hon.

Annons

– Det spelar inte så stor roll om man jobbar med emballage eller Spotify. Alla entreprenörer har alla samma mål. Vi vill skapa goda kundrelationer och vi vill utveckla vår bransch. Då spelar det ingen roll vad vi säljer. När jag insåg det, då var det bara att köra, säger Evelina.

För att hon skulle få lära sig om organisationen och utveckla sitt ledarskap på bästa möjliga sätt gick Evelina som vice vd, parallellt med sin pappa, under tre år. Då fick hon lära varje steg i hur det är att driva företag.

Många historier har berättats om generationsskiften där den äldre generationen inte kan släppa taget och låta den yngre ta över, men i familjen Lindgren var det tvärtom.  

– Vi hade ett exemplariskt generationsskifte. Jag vet andra familjer där föräldern har haft svårt att släppa taget, men min pappa har fullt förtroende för mig och mitt ledarskap. Jag har full frihet, men även tryggheten i att kunna fråga om råd när det behövs, säger Evelina Lindgren.

Under tiden som vice vd påbörjade hon ett av de största projekten i företagets historia, att sammanföra det som då var två företag, Bröderna Ljungquist AB och A-förpackning, till ett gemensamt. Det var ingen lätt uppgift och sammanslagningen slutfördes i samma veva som Evelina tog över rollen som vd för det nya gemensamma bolaget Apak.

– De senaste åren var det svårt att skilja de två företagen åt, så vi kände att vi behövde välja ett varumärke och satsa på det. Det båda bolagen var redan samma företag inofficiellt, så det var dags att göra det officiellt, säger Evelina.

Eftersom det båda bolagen jobbat så tätt tillsammans redan tidigare var det lätt att skapa en gemensam företagskultur, enligt henne. Alla kände redan varandra och hade samarbetat förut.  

Omstruktureringen av förpackningsföretaget blev också avstampet för en ny period i bolagets historia. Först och främst gällde det att vända den dåliga lönsamheten. Genom att dela in personalen i tvärgrupper kunde problemområden diskuteras och konkretiseras.

– Vi ställde oss själva frågan ’Vad är problemet?’. Vi fick fram väldigt många förslag till förbättringar och det ledde till ett fantastiskt år 2015, säger Evelina.

Resultatet blev att lönsamheten ökade med 400 procent.

– Det var helt fantastiskt!

Efter ett intensivt år med många förändringar, är det nu dags för Apak att smälta alla omställningar. Och Evelina leder vägen.

– Jag har naturligtvis lärt mig mycket av min pappa, som har varit en fantastisk ledare. Han är verkligen entreprenöriell och har en energi som aldrig tar slut. Hans roll var att driva upp företaget och få det framåt. Jag kom in i ett annat skede, vilket ställer andra krav på mitt ledarskap, säger hon.

Att Evelina är en ung tjej och vd i mansdominerad bransch är också något som ställer andra krav på henne. Reaktionerna hon möts av är oftast förvåning och hon poängterar att det är viktigt att vara respektfull själv för att vinna respekt tillbaka.

– Det är roligt att möta folks förvåning och bevisa att man som ung tjej klarar av ett jobb som traditionellt sett är en äldre mans. Men många är inte vana vid det nya arbetsklimatet och det måste man också respektera, säger hon och fortsätter;

– Samtidigt är det naturligtvis jätteroligt att vara en av få unga tjejer som är vd. Kan jag breda vägen och boosta andra är jag jätteglad för det.

Men det är inte bara för andra unga kvinnor som Evelina vill breda vägen. Hon vill även vara med och utveckla e-handeln och sättet som vi ser på emballage och logistik. Den ständigt ökade e-handeln erbjuder stora affärsmöjligheter för Apak, men företaget kan även ge mycket tillbaka till e-handlarna, enligt Evelina.  

– Vi vill vara med från början, när nya entreprenörer börjar fundera på vad de ska sälja för produkt och hur den ska förpackas. Ökad kunskap leder till smartare lösningar och det gynnar alla. Det är lite svårt att veta var man ska börja, egentligen skulle vi vilja ha en förpackningsskola för entreprenörer. Det kanske kommer i framtiden.

Förutom smarta lösningar brinner Evelina också för hållbarhetsfrågor, där av priset ”Hållbarhetsivrare”. Apak har en stark miljöprofil och engagemang i miljöfrågor, ett måste om man sysslar med logistik och förpackningar, enligt Evelina. Mindre emballage och smartare lösningar är framtiden. Det är hon övertygad om.

– Idag skickas det enorma mängder paket fram och tillbaka i världen och det kommer det alltid att göra. Men det kräver ett hållbarhetstänk. Vi använder de bästa materialen som finns och hoppas att andra gör samma sak, säger hon.

Evelinas passion för sitt arbete och sitt företag är tydligt. Första året som vd har gått väldigt fort med många stora förändringar. Men det kommer inte alltid gå lika fort; en långsiktig och hållbar utveckling står högst på agendan.

– Tänk vilka möjligheter som finns. Vi gjorde så otroligt mycket på bara ett år, tänk då vad vi kan göra på tio år. Vi har höga mål och vi är redo för dem. Just nu längtar jag hem för att fortsätta med det arbetet. Jag har varit borta från Apak-familjen i två dagar och saknar dem.

Årets unga vd

Namn: Evelina Lindgren
Ålder: 30 år
Gör: Vd på Apak
Karriär: Har haft många olika arbetsuppgifter, alla på Apak. Började i kundsupport, blev sedan supportchef, logistikchef, inköpare, affärsområdeschef och vice vd.
Familj: Sambo Markus. Pappa Åke, mamma Manja och två småsyskon; Joel och Andrea. Just nu jobbar alla i familjeföretaget förutom Andrea (som jag hoppas kommer tillbaka i framtiden).
Bor: Göteborg
Fritid: Jag älskar träning! Håller på med cross fit, springer OCR-lopp (exempelvis Toughest), reser och spelar piano.
Förebild: Jag har alltid sagt ”pappa” utan att tveka när någon frågar mig om vem min förbild är och det stämmer verkligen. Han är min bästa vän och partner. Nu på senare år har jag dock insett att min mamma också är en stark förebild, inte minst för att vi är så olika och det utmanar mitt sätt att se på saker och ting. Vår försäljningschef Anders lär mig också mycket varje dag, speciellt om att inte fatta för snabba beslut och att ha tålamod.

Minnesvärda affärer

Min bästa affär:
”När vi startade upp samarbetet med logistikföretaget Aditro Logistics. Ett perfekt exempel på hur vi vill arbeta tillsammans med kunder där vi ser ett partnerskap mer än en klassisk kund-leverantörsrelation.”

Min sämsta affär:
”Inte hunnit uppleva så många ännu men när vi startade upp vår e-handel så stötte vi på en del situationer vi inte riktigt räknat med. Exempelvis bjöd vi på frakten oavsett om vi skickade gods till Göteborg eller Norrland. Där har vi fått tänka om lite grann.”

Företag i snygg förpackning

Namn: Apak
Startår: 1917
Verksamhet: Säljer förpackningar och emballage ur ett brett sortiment av både standardprodukter och kundanpassade lösningar. Arbetar med material såsom wellpapp, solidkartong, VCI (rostskydd), plast och kombinationer av dessa. Har även en egen wellpappfabrik i Tibro, Västra Götaland.
Ägare: Åke Lindgren
Anställda: 60
Omsättning: 302 miljoner kronor 2015

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.