Andreas Glimbrant och Nils Engvall, som driver Wasabi Web i Uppsala.

Wasabi Web och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall har numera sitt kontor i det gamla Riksbankshuset i Uppsala. Kontrasten är stor mot den källarlokal som de satt i när de startade för fyra år sedan.

NYHET Publicerad

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet. En extern styrelse tillsattes, organisationsscheman ritades och strategier sattes på pränt.

Wasabi Web har sitt kontor i det anrika Gamla Riksbankshuset i Uppsala. Det är med andra ord något helt annat än den källarlokal utan fönster som företaget huserade i från början.

Wasabi Web jobbar med internet och digital marknadsföring och har på fyra år ökat omsättningen från två till tio miljoner kronor och antalet anställda från två till 20 personer. Ändå är entreprenörerna och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall bara 24 år respektive 25 år gamla.

Fröet till Wasabi Web såddes redan när Andreas Glimbrant gick på gymnasiet. Han drev en sajt tillsammans med en kompis där de fotade kroglivet i Uppsala och lade upp bilder på nätet. Den fick många besökare och Andreas Glimbrant tyckte att livet som entreprenör verkade roligt. Så när de år 2010, direkt efter studenten, fick frågan om de kunde ta ett webbuppdrag för en restaurangkoncern var svaret givet.

– Klart att vi kunde göra det. Vi drog igång ett eget bolag över helgen och veckan därpå åkte vi på kundmöte och fick uppdraget. Det var där och då som Wasabi Web skapades.

De fick allt fler uppdrag och en kväll på krogen stötte de ihop med Nils Engvall som jobbade på hotell. Han hade hört talas om Wasabi Web och hans entusiasm ledde till att de stämde träff dagen därpå.

På mötet, när Nils Engvall presenterat sina idéer, fick han på stående fot erbjudande om att bli delägare. Kort därefter hoppade Andreas Glimbrants kompis av. Först i efterhand har Andreas Glimbrant frågat sig hur han kunde släppa in Nils Engvall så snabbt i företaget. Utan att de viste någonting om varandra.

– Det var en bisarr situation att gå in i ett delägarskap när vi inte kände varandra. Men jag tänkte att det var ett sätt att göra det ordentligt och professionellt.

Idag är han övertygad om att det är just det som har gjort den unga företagarduon så framgångsrik.

– Nyckeln är att vi började med en professionell relation som sedan blev personlig och inte tvärtom.

Förra året instiftade Wasabi Web stipendiet #GeTillbaka tillsammans med organisationen Ung Företagsamhet, UF, för att lyfta fram driftiga ungdomar i Uppsala och inspirera dem att starta eget företag. Vinnaren får 50 000 kronor att starta aktiebolag för, ett stipendium på 10 000 kronor samt några av Sveriges främsta entreprenörer som mentorer.

– Vi är så tacksamma över att vi har kunnat växa som vi har gjort och därför vill vi ge tillbaka en del av vår vinst till något som bidrar till att föra Sverige framåt, säger Andreas Glimbrant.

Nils Engvall konstaterar att #GeTillbaka är något de kommer att vara stolta över när de blir gamla. Hans drivkraft som entreprenör är att få bygga något som är större än honom själv.

– Jag vill åstadkomma något riktigt och det ger mig sjukt mycket att få förklara för någon som är 17-18 år att ”alltså lyssna, du är grym. Strunta i vad andra säger” och bidra till att någons liv blir lite bättre, säger Nils Engvall.  

Andreas Glimbrant drivs av att hela tiden hamna i nya situationer och utmana sig själv.

– Det bästa med att vara entreprenör är att jag får göra saker jag aldrig gjort förut och se om jag lyckas.

Att inte fler unga startar eget företag tror Nils Engvall beror på en brist på nära förebilder. För den som har en kompis som startat eget och som det går bra för blir det mer naturligt att följa efter. När Nils Engvall gick i skolan upplevde han aldrig att någon såg honom eller hans potential.

– Tjejerna tyckte jag var rolig och söt och lärarna tyckte jag var jobbig. Det var först när jag började jobba som någon sa att jag hade bra idéer.

I början av förra året upplevde Andreas och Nils att företaget blivit så stort att de kommit till en gräns och att det ställdes nya krav på dem som chefer och företagare.

– Med fler anställda blev det mer att hålla reda på. Det var mycket enklare när vi var fem personer som satt runt ett bord och snackade. Nu fick plötsligt alla inte ens plats i konferensrummet.

För att känna sig tryggare i sina beslut och se till att företaget fortsätter att utvecklas på rätt sätt tog de in Tomas Sweijer, tidigare ägare och vd på KnowIT, i ledningsgruppen. Han hade visat intresse för bolaget efter att de träffats på en entreprenörvecka i Thailand.

Kort därefter byttes även den externa styrelseordföranden ut till Thomas Sonesson, tidigare vd på Gallerix och även jurymedlem i #GeTillbaka.

– Vi har så mycket energi att om bara någon pekar oss i rätt riktning och ger oss rätt ramverk, så kan vi åstadkomma ännu mer.

Andreas Glimbrant erkänner att det var lite skrämmande i början att någon utomstående kom in i bolaget, men nu är det bara positivt och givande.

– Det är skitkul. För oss är det roligt att få input utifrån. Hur gjorde de erfarna entreprenörerna när de var i samma situation som vi? Vi har börjat se mer strategiskt på verksamheten.

Ett organisationsschema med en tydlig rollfördelning är också nödvändigt när bolaget fått fler anställda, konstaterar Andreas Glimbrant.

– Alla kan inte komma till oss med allt. Vi använder tiden mer effektivt när vi jobbar mer övergripande.

Ju bättre Andreas Glimbrant och Nils Engvall blir på att sätta strukturen och formulera företagskulturen, desto lättare blir det för de anställda att komma in i företaget och bidra på rätt sätt.

– Kommunikation har blivit ännu viktigare sedan vi blev fler.

Den unga duon vill fortsätta att växa och öka lönsamheten i bolaget. Om tre år finns Wasabi webb på minst tre marknader och har vunnit fler priser för sitt företagande och för sina projekt, slår grundarna fast.

– Och då kommer vi att ses igen och skratta åt allt vi sagt idag och säga att vi trodde att vi visste så mycket, men egentligen vet vi ingenting, säger Nils Engvall.

Ung men erfaren företagarduo

Namn: Andreas Glimbrant
Ålder: 24 år
Gör: Vd
Bor: Knivsta
Förebild: Mina föräldrar
Nils om Andreas: ”Han är uppriktig, välvillig, intelligent, och strävar alltid efter att bli bättre.”

Namn: Nils Engvall
Ålder: 25 år
Gör: Marknadschef
Bor: Fålhagen/Vasastan
Förebild: Jay-Z
Andreas om Nils: ”Han är bra på att se samband, duktig på att ta människor och en skicklig säljare.”

Minnesvärda affärer

Vår första affär:
Andreas: "Bytte och sålde pokémonkort."
Nils: "En rörmokarhemsida med Wasabi Web."

Vår bästa affär:
"Att investera vår första sexmånadersvinst på egna servrar för hosting."

Vår sämsta affär:
"Felrekryteringar som inte passat med den kultur och affär som vi bygger."

Namn efter japansk krydda

Namn: Wasabi Web
Grundat: 2012
Gör: Digital marknadsföring, webbproduktion, hosting
Ort: Uppsala/Stockholm
Anställda: 20
Omsättning: 8-10 miljoner kronor
Utmärkelser: Årets unga företagare i Sverige 2014, Årets samhällsinsats 2016, Årets nykomling 2016, Topp-tio starkaste profiler i Uppsala 2016.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.