Andreas Glimbrant och Nils Engvall, som driver Wasabi Web i Uppsala.

Wasabi Web och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall har numera sitt kontor i det gamla Riksbankshuset i Uppsala. Kontrasten är stor mot den källarlokal som de satt i när de startade för fyra år sedan.

NYHET Publicerad

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet. En extern styrelse tillsattes, organisationsscheman ritades och strategier sattes på pränt.

Wasabi Web har sitt kontor i det anrika Gamla Riksbankshuset i Uppsala. Det är med andra ord något helt annat än den källarlokal utan fönster som företaget huserade i från början.

Wasabi Web jobbar med internet och digital marknadsföring och har på fyra år ökat omsättningen från två till tio miljoner kronor och antalet anställda från två till 20 personer. Ändå är entreprenörerna och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall bara 24 år respektive 25 år gamla.

Fröet till Wasabi Web såddes redan när Andreas Glimbrant gick på gymnasiet. Han drev en sajt tillsammans med en kompis där de fotade kroglivet i Uppsala och lade upp bilder på nätet. Den fick många besökare och Andreas Glimbrant tyckte att livet som entreprenör verkade roligt. Så när de år 2010, direkt efter studenten, fick frågan om de kunde ta ett webbuppdrag för en restaurangkoncern var svaret givet.

– Klart att vi kunde göra det. Vi drog igång ett eget bolag över helgen och veckan därpå åkte vi på kundmöte och fick uppdraget. Det var där och då som Wasabi Web skapades.

De fick allt fler uppdrag och en kväll på krogen stötte de ihop med Nils Engvall som jobbade på hotell. Han hade hört talas om Wasabi Web och hans entusiasm ledde till att de stämde träff dagen därpå.

På mötet, när Nils Engvall presenterat sina idéer, fick han på stående fot erbjudande om att bli delägare. Kort därefter hoppade Andreas Glimbrants kompis av. Först i efterhand har Andreas Glimbrant frågat sig hur han kunde släppa in Nils Engvall så snabbt i företaget. Utan att de viste någonting om varandra.

– Det var en bisarr situation att gå in i ett delägarskap när vi inte kände varandra. Men jag tänkte att det var ett sätt att göra det ordentligt och professionellt.

Annons

Idag är han övertygad om att det är just det som har gjort den unga företagarduon så framgångsrik.

– Nyckeln är att vi började med en professionell relation som sedan blev personlig och inte tvärtom.

Förra året instiftade Wasabi Web stipendiet #GeTillbaka tillsammans med organisationen Ung Företagsamhet, UF, för att lyfta fram driftiga ungdomar i Uppsala och inspirera dem att starta eget företag. Vinnaren får 50 000 kronor att starta aktiebolag för, ett stipendium på 10 000 kronor samt några av Sveriges främsta entreprenörer som mentorer.

– Vi är så tacksamma över att vi har kunnat växa som vi har gjort och därför vill vi ge tillbaka en del av vår vinst till något som bidrar till att föra Sverige framåt, säger Andreas Glimbrant.

Nils Engvall konstaterar att #GeTillbaka är något de kommer att vara stolta över när de blir gamla. Hans drivkraft som entreprenör är att få bygga något som är större än honom själv.

– Jag vill åstadkomma något riktigt och det ger mig sjukt mycket att få förklara för någon som är 17-18 år att ”alltså lyssna, du är grym. Strunta i vad andra säger” och bidra till att någons liv blir lite bättre, säger Nils Engvall.  

Andreas Glimbrant drivs av att hela tiden hamna i nya situationer och utmana sig själv.

– Det bästa med att vara entreprenör är att jag får göra saker jag aldrig gjort förut och se om jag lyckas.

Att inte fler unga startar eget företag tror Nils Engvall beror på en brist på nära förebilder. För den som har en kompis som startat eget och som det går bra för blir det mer naturligt att följa efter. När Nils Engvall gick i skolan upplevde han aldrig att någon såg honom eller hans potential.

– Tjejerna tyckte jag var rolig och söt och lärarna tyckte jag var jobbig. Det var först när jag började jobba som någon sa att jag hade bra idéer.

I början av förra året upplevde Andreas och Nils att företaget blivit så stort att de kommit till en gräns och att det ställdes nya krav på dem som chefer och företagare.

– Med fler anställda blev det mer att hålla reda på. Det var mycket enklare när vi var fem personer som satt runt ett bord och snackade. Nu fick plötsligt alla inte ens plats i konferensrummet.

För att känna sig tryggare i sina beslut och se till att företaget fortsätter att utvecklas på rätt sätt tog de in Tomas Sweijer, tidigare ägare och vd på KnowIT, i ledningsgruppen. Han hade visat intresse för bolaget efter att de träffats på en entreprenörvecka i Thailand.

Kort därefter byttes även den externa styrelseordföranden ut till Thomas Sonesson, tidigare vd på Gallerix och även jurymedlem i #GeTillbaka.

– Vi har så mycket energi att om bara någon pekar oss i rätt riktning och ger oss rätt ramverk, så kan vi åstadkomma ännu mer.

Andreas Glimbrant erkänner att det var lite skrämmande i början att någon utomstående kom in i bolaget, men nu är det bara positivt och givande.

– Det är skitkul. För oss är det roligt att få input utifrån. Hur gjorde de erfarna entreprenörerna när de var i samma situation som vi? Vi har börjat se mer strategiskt på verksamheten.

Ett organisationsschema med en tydlig rollfördelning är också nödvändigt när bolaget fått fler anställda, konstaterar Andreas Glimbrant.

– Alla kan inte komma till oss med allt. Vi använder tiden mer effektivt när vi jobbar mer övergripande.

Ju bättre Andreas Glimbrant och Nils Engvall blir på att sätta strukturen och formulera företagskulturen, desto lättare blir det för de anställda att komma in i företaget och bidra på rätt sätt.

– Kommunikation har blivit ännu viktigare sedan vi blev fler.

Den unga duon vill fortsätta att växa och öka lönsamheten i bolaget. Om tre år finns Wasabi webb på minst tre marknader och har vunnit fler priser för sitt företagande och för sina projekt, slår grundarna fast.

– Och då kommer vi att ses igen och skratta åt allt vi sagt idag och säga att vi trodde att vi visste så mycket, men egentligen vet vi ingenting, säger Nils Engvall.

Ung men erfaren företagarduo

Namn: Andreas Glimbrant
Ålder: 24 år
Gör: Vd
Bor: Knivsta
Förebild: Mina föräldrar
Nils om Andreas: ”Han är uppriktig, välvillig, intelligent, och strävar alltid efter att bli bättre.”

Namn: Nils Engvall
Ålder: 25 år
Gör: Marknadschef
Bor: Fålhagen/Vasastan
Förebild: Jay-Z
Andreas om Nils: ”Han är bra på att se samband, duktig på att ta människor och en skicklig säljare.”

Minnesvärda affärer

Vår första affär:
Andreas: "Bytte och sålde pokémonkort."
Nils: "En rörmokarhemsida med Wasabi Web."

Vår bästa affär:
"Att investera vår första sexmånadersvinst på egna servrar för hosting."

Vår sämsta affär:
"Felrekryteringar som inte passat med den kultur och affär som vi bygger."

Namn efter japansk krydda

Namn: Wasabi Web
Grundat: 2012
Gör: Digital marknadsföring, webbproduktion, hosting
Ort: Uppsala/Stockholm
Anställda: 20
Omsättning: 8-10 miljoner kronor
Utmärkelser: Årets unga företagare i Sverige 2014, Årets samhällsinsats 2016, Årets nykomling 2016, Topp-tio starkaste profiler i Uppsala 2016.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.