Andreas Glimbrant och Nils Engvall, som driver Wasabi Web i Uppsala.

Wasabi Web och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall har numera sitt kontor i det gamla Riksbankshuset i Uppsala. Kontrasten är stor mot den källarlokal som de satt i när de startade för fyra år sedan.

NYHET Publicerad

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet. En extern styrelse tillsattes, organisationsscheman ritades och strategier sattes på pränt.

Wasabi Web har sitt kontor i det anrika Gamla Riksbankshuset i Uppsala. Det är med andra ord något helt annat än den källarlokal utan fönster som företaget huserade i från början.

Wasabi Web jobbar med internet och digital marknadsföring och har på fyra år ökat omsättningen från två till tio miljoner kronor och antalet anställda från två till 20 personer. Ändå är entreprenörerna och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall bara 24 år respektive 25 år gamla.

Fröet till Wasabi Web såddes redan när Andreas Glimbrant gick på gymnasiet. Han drev en sajt tillsammans med en kompis där de fotade kroglivet i Uppsala och lade upp bilder på nätet. Den fick många besökare och Andreas Glimbrant tyckte att livet som entreprenör verkade roligt. Så när de år 2010, direkt efter studenten, fick frågan om de kunde ta ett webbuppdrag för en restaurangkoncern var svaret givet.

– Klart att vi kunde göra det. Vi drog igång ett eget bolag över helgen och veckan därpå åkte vi på kundmöte och fick uppdraget. Det var där och då som Wasabi Web skapades.

De fick allt fler uppdrag och en kväll på krogen stötte de ihop med Nils Engvall som jobbade på hotell. Han hade hört talas om Wasabi Web och hans entusiasm ledde till att de stämde träff dagen därpå.

På mötet, när Nils Engvall presenterat sina idéer, fick han på stående fot erbjudande om att bli delägare. Kort därefter hoppade Andreas Glimbrants kompis av. Först i efterhand har Andreas Glimbrant frågat sig hur han kunde släppa in Nils Engvall så snabbt i företaget. Utan att de viste någonting om varandra.

– Det var en bisarr situation att gå in i ett delägarskap när vi inte kände varandra. Men jag tänkte att det var ett sätt att göra det ordentligt och professionellt.

Annons

Idag är han övertygad om att det är just det som har gjort den unga företagarduon så framgångsrik.

– Nyckeln är att vi började med en professionell relation som sedan blev personlig och inte tvärtom.

Förra året instiftade Wasabi Web stipendiet #GeTillbaka tillsammans med organisationen Ung Företagsamhet, UF, för att lyfta fram driftiga ungdomar i Uppsala och inspirera dem att starta eget företag. Vinnaren får 50 000 kronor att starta aktiebolag för, ett stipendium på 10 000 kronor samt några av Sveriges främsta entreprenörer som mentorer.

– Vi är så tacksamma över att vi har kunnat växa som vi har gjort och därför vill vi ge tillbaka en del av vår vinst till något som bidrar till att föra Sverige framåt, säger Andreas Glimbrant.

Nils Engvall konstaterar att #GeTillbaka är något de kommer att vara stolta över när de blir gamla. Hans drivkraft som entreprenör är att få bygga något som är större än honom själv.

– Jag vill åstadkomma något riktigt och det ger mig sjukt mycket att få förklara för någon som är 17-18 år att ”alltså lyssna, du är grym. Strunta i vad andra säger” och bidra till att någons liv blir lite bättre, säger Nils Engvall.  

Andreas Glimbrant drivs av att hela tiden hamna i nya situationer och utmana sig själv.

– Det bästa med att vara entreprenör är att jag får göra saker jag aldrig gjort förut och se om jag lyckas.

Att inte fler unga startar eget företag tror Nils Engvall beror på en brist på nära förebilder. För den som har en kompis som startat eget och som det går bra för blir det mer naturligt att följa efter. När Nils Engvall gick i skolan upplevde han aldrig att någon såg honom eller hans potential.

– Tjejerna tyckte jag var rolig och söt och lärarna tyckte jag var jobbig. Det var först när jag började jobba som någon sa att jag hade bra idéer.

I början av förra året upplevde Andreas och Nils att företaget blivit så stort att de kommit till en gräns och att det ställdes nya krav på dem som chefer och företagare.

– Med fler anställda blev det mer att hålla reda på. Det var mycket enklare när vi var fem personer som satt runt ett bord och snackade. Nu fick plötsligt alla inte ens plats i konferensrummet.

För att känna sig tryggare i sina beslut och se till att företaget fortsätter att utvecklas på rätt sätt tog de in Tomas Sweijer, tidigare ägare och vd på KnowIT, i ledningsgruppen. Han hade visat intresse för bolaget efter att de träffats på en entreprenörvecka i Thailand.

Kort därefter byttes även den externa styrelseordföranden ut till Thomas Sonesson, tidigare vd på Gallerix och även jurymedlem i #GeTillbaka.

– Vi har så mycket energi att om bara någon pekar oss i rätt riktning och ger oss rätt ramverk, så kan vi åstadkomma ännu mer.

Andreas Glimbrant erkänner att det var lite skrämmande i början att någon utomstående kom in i bolaget, men nu är det bara positivt och givande.

– Det är skitkul. För oss är det roligt att få input utifrån. Hur gjorde de erfarna entreprenörerna när de var i samma situation som vi? Vi har börjat se mer strategiskt på verksamheten.

Ett organisationsschema med en tydlig rollfördelning är också nödvändigt när bolaget fått fler anställda, konstaterar Andreas Glimbrant.

– Alla kan inte komma till oss med allt. Vi använder tiden mer effektivt när vi jobbar mer övergripande.

Ju bättre Andreas Glimbrant och Nils Engvall blir på att sätta strukturen och formulera företagskulturen, desto lättare blir det för de anställda att komma in i företaget och bidra på rätt sätt.

– Kommunikation har blivit ännu viktigare sedan vi blev fler.

Den unga duon vill fortsätta att växa och öka lönsamheten i bolaget. Om tre år finns Wasabi webb på minst tre marknader och har vunnit fler priser för sitt företagande och för sina projekt, slår grundarna fast.

– Och då kommer vi att ses igen och skratta åt allt vi sagt idag och säga att vi trodde att vi visste så mycket, men egentligen vet vi ingenting, säger Nils Engvall.

Ung men erfaren företagarduo

Namn: Andreas Glimbrant
Ålder: 24 år
Gör: Vd
Bor: Knivsta
Förebild: Mina föräldrar
Nils om Andreas: ”Han är uppriktig, välvillig, intelligent, och strävar alltid efter att bli bättre.”

Namn: Nils Engvall
Ålder: 25 år
Gör: Marknadschef
Bor: Fålhagen/Vasastan
Förebild: Jay-Z
Andreas om Nils: ”Han är bra på att se samband, duktig på att ta människor och en skicklig säljare.”

Minnesvärda affärer

Vår första affär:
Andreas: "Bytte och sålde pokémonkort."
Nils: "En rörmokarhemsida med Wasabi Web."

Vår bästa affär:
"Att investera vår första sexmånadersvinst på egna servrar för hosting."

Vår sämsta affär:
"Felrekryteringar som inte passat med den kultur och affär som vi bygger."

Namn efter japansk krydda

Namn: Wasabi Web
Grundat: 2012
Gör: Digital marknadsföring, webbproduktion, hosting
Ort: Uppsala/Stockholm
Anställda: 20
Omsättning: 8-10 miljoner kronor
Utmärkelser: Årets unga företagare i Sverige 2014, Årets samhällsinsats 2016, Årets nykomling 2016, Topp-tio starkaste profiler i Uppsala 2016.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.