Andreas Glimbrant och Nils Engvall, som driver Wasabi Web i Uppsala.

Wasabi Web och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall har numera sitt kontor i det gamla Riksbankshuset i Uppsala. Kontrasten är stor mot den källarlokal som de satt i när de startade för fyra år sedan.

NYHET Publicerad

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet. En extern styrelse tillsattes, organisationsscheman ritades och strategier sattes på pränt.

Wasabi Web har sitt kontor i det anrika Gamla Riksbankshuset i Uppsala. Det är med andra ord något helt annat än den källarlokal utan fönster som företaget huserade i från början.

Wasabi Web jobbar med internet och digital marknadsföring och har på fyra år ökat omsättningen från två till tio miljoner kronor och antalet anställda från två till 20 personer. Ändå är entreprenörerna och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall bara 24 år respektive 25 år gamla.

Fröet till Wasabi Web såddes redan när Andreas Glimbrant gick på gymnasiet. Han drev en sajt tillsammans med en kompis där de fotade kroglivet i Uppsala och lade upp bilder på nätet. Den fick många besökare och Andreas Glimbrant tyckte att livet som entreprenör verkade roligt. Så när de år 2010, direkt efter studenten, fick frågan om de kunde ta ett webbuppdrag för en restaurangkoncern var svaret givet.

– Klart att vi kunde göra det. Vi drog igång ett eget bolag över helgen och veckan därpå åkte vi på kundmöte och fick uppdraget. Det var där och då som Wasabi Web skapades.

De fick allt fler uppdrag och en kväll på krogen stötte de ihop med Nils Engvall som jobbade på hotell. Han hade hört talas om Wasabi Web och hans entusiasm ledde till att de stämde träff dagen därpå.

På mötet, när Nils Engvall presenterat sina idéer, fick han på stående fot erbjudande om att bli delägare. Kort därefter hoppade Andreas Glimbrants kompis av. Först i efterhand har Andreas Glimbrant frågat sig hur han kunde släppa in Nils Engvall så snabbt i företaget. Utan att de viste någonting om varandra.

– Det var en bisarr situation att gå in i ett delägarskap när vi inte kände varandra. Men jag tänkte att det var ett sätt att göra det ordentligt och professionellt.

Annons

Idag är han övertygad om att det är just det som har gjort den unga företagarduon så framgångsrik.

– Nyckeln är att vi började med en professionell relation som sedan blev personlig och inte tvärtom.

Förra året instiftade Wasabi Web stipendiet #GeTillbaka tillsammans med organisationen Ung Företagsamhet, UF, för att lyfta fram driftiga ungdomar i Uppsala och inspirera dem att starta eget företag. Vinnaren får 50 000 kronor att starta aktiebolag för, ett stipendium på 10 000 kronor samt några av Sveriges främsta entreprenörer som mentorer.

– Vi är så tacksamma över att vi har kunnat växa som vi har gjort och därför vill vi ge tillbaka en del av vår vinst till något som bidrar till att föra Sverige framåt, säger Andreas Glimbrant.

Nils Engvall konstaterar att #GeTillbaka är något de kommer att vara stolta över när de blir gamla. Hans drivkraft som entreprenör är att få bygga något som är större än honom själv.

– Jag vill åstadkomma något riktigt och det ger mig sjukt mycket att få förklara för någon som är 17-18 år att ”alltså lyssna, du är grym. Strunta i vad andra säger” och bidra till att någons liv blir lite bättre, säger Nils Engvall.  

Andreas Glimbrant drivs av att hela tiden hamna i nya situationer och utmana sig själv.

– Det bästa med att vara entreprenör är att jag får göra saker jag aldrig gjort förut och se om jag lyckas.

Att inte fler unga startar eget företag tror Nils Engvall beror på en brist på nära förebilder. För den som har en kompis som startat eget och som det går bra för blir det mer naturligt att följa efter. När Nils Engvall gick i skolan upplevde han aldrig att någon såg honom eller hans potential.

– Tjejerna tyckte jag var rolig och söt och lärarna tyckte jag var jobbig. Det var först när jag började jobba som någon sa att jag hade bra idéer.

I början av förra året upplevde Andreas och Nils att företaget blivit så stort att de kommit till en gräns och att det ställdes nya krav på dem som chefer och företagare.

– Med fler anställda blev det mer att hålla reda på. Det var mycket enklare när vi var fem personer som satt runt ett bord och snackade. Nu fick plötsligt alla inte ens plats i konferensrummet.

För att känna sig tryggare i sina beslut och se till att företaget fortsätter att utvecklas på rätt sätt tog de in Tomas Sweijer, tidigare ägare och vd på KnowIT, i ledningsgruppen. Han hade visat intresse för bolaget efter att de träffats på en entreprenörvecka i Thailand.

Kort därefter byttes även den externa styrelseordföranden ut till Thomas Sonesson, tidigare vd på Gallerix och även jurymedlem i #GeTillbaka.

– Vi har så mycket energi att om bara någon pekar oss i rätt riktning och ger oss rätt ramverk, så kan vi åstadkomma ännu mer.

Andreas Glimbrant erkänner att det var lite skrämmande i början att någon utomstående kom in i bolaget, men nu är det bara positivt och givande.

– Det är skitkul. För oss är det roligt att få input utifrån. Hur gjorde de erfarna entreprenörerna när de var i samma situation som vi? Vi har börjat se mer strategiskt på verksamheten.

Ett organisationsschema med en tydlig rollfördelning är också nödvändigt när bolaget fått fler anställda, konstaterar Andreas Glimbrant.

– Alla kan inte komma till oss med allt. Vi använder tiden mer effektivt när vi jobbar mer övergripande.

Ju bättre Andreas Glimbrant och Nils Engvall blir på att sätta strukturen och formulera företagskulturen, desto lättare blir det för de anställda att komma in i företaget och bidra på rätt sätt.

– Kommunikation har blivit ännu viktigare sedan vi blev fler.

Den unga duon vill fortsätta att växa och öka lönsamheten i bolaget. Om tre år finns Wasabi webb på minst tre marknader och har vunnit fler priser för sitt företagande och för sina projekt, slår grundarna fast.

– Och då kommer vi att ses igen och skratta åt allt vi sagt idag och säga att vi trodde att vi visste så mycket, men egentligen vet vi ingenting, säger Nils Engvall.

Ung men erfaren företagarduo

Namn: Andreas Glimbrant
Ålder: 24 år
Gör: Vd
Bor: Knivsta
Förebild: Mina föräldrar
Nils om Andreas: ”Han är uppriktig, välvillig, intelligent, och strävar alltid efter att bli bättre.”

Namn: Nils Engvall
Ålder: 25 år
Gör: Marknadschef
Bor: Fålhagen/Vasastan
Förebild: Jay-Z
Andreas om Nils: ”Han är bra på att se samband, duktig på att ta människor och en skicklig säljare.”

Minnesvärda affärer

Vår första affär:
Andreas: "Bytte och sålde pokémonkort."
Nils: "En rörmokarhemsida med Wasabi Web."

Vår bästa affär:
"Att investera vår första sexmånadersvinst på egna servrar för hosting."

Vår sämsta affär:
"Felrekryteringar som inte passat med den kultur och affär som vi bygger."

Namn efter japansk krydda

Namn: Wasabi Web
Grundat: 2012
Gör: Digital marknadsföring, webbproduktion, hosting
Ort: Uppsala/Stockholm
Anställda: 20
Omsättning: 8-10 miljoner kronor
Utmärkelser: Årets unga företagare i Sverige 2014, Årets samhällsinsats 2016, Årets nykomling 2016, Topp-tio starkaste profiler i Uppsala 2016.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.