Andreas Glimbrant och Nils Engvall, som driver Wasabi Web i Uppsala.

Wasabi Web och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall har numera sitt kontor i det gamla Riksbankshuset i Uppsala. Kontrasten är stor mot den källarlokal som de satt i när de startade för fyra år sedan.

NYHET Publicerad

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet.

När Wasabi Web växte blev det nödvändigt för Andreas Glimbrant och Nils Engvall att strukturera upp arbetet. En extern styrelse tillsattes, organisationsscheman ritades och strategier sattes på pränt.

Wasabi Web har sitt kontor i det anrika Gamla Riksbankshuset i Uppsala. Det är med andra ord något helt annat än den källarlokal utan fönster som företaget huserade i från början.

Wasabi Web jobbar med internet och digital marknadsföring och har på fyra år ökat omsättningen från två till tio miljoner kronor och antalet anställda från två till 20 personer. Ändå är entreprenörerna och ägarna Andreas Glimbrant och Nils Engvall bara 24 år respektive 25 år gamla.

Fröet till Wasabi Web såddes redan när Andreas Glimbrant gick på gymnasiet. Han drev en sajt tillsammans med en kompis där de fotade kroglivet i Uppsala och lade upp bilder på nätet. Den fick många besökare och Andreas Glimbrant tyckte att livet som entreprenör verkade roligt. Så när de år 2010, direkt efter studenten, fick frågan om de kunde ta ett webbuppdrag för en restaurangkoncern var svaret givet.

– Klart att vi kunde göra det. Vi drog igång ett eget bolag över helgen och veckan därpå åkte vi på kundmöte och fick uppdraget. Det var där och då som Wasabi Web skapades.

De fick allt fler uppdrag och en kväll på krogen stötte de ihop med Nils Engvall som jobbade på hotell. Han hade hört talas om Wasabi Web och hans entusiasm ledde till att de stämde träff dagen därpå.

På mötet, när Nils Engvall presenterat sina idéer, fick han på stående fot erbjudande om att bli delägare. Kort därefter hoppade Andreas Glimbrants kompis av. Först i efterhand har Andreas Glimbrant frågat sig hur han kunde släppa in Nils Engvall så snabbt i företaget. Utan att de viste någonting om varandra.

– Det var en bisarr situation att gå in i ett delägarskap när vi inte kände varandra. Men jag tänkte att det var ett sätt att göra det ordentligt och professionellt.

Annons

Idag är han övertygad om att det är just det som har gjort den unga företagarduon så framgångsrik.

– Nyckeln är att vi började med en professionell relation som sedan blev personlig och inte tvärtom.

Förra året instiftade Wasabi Web stipendiet #GeTillbaka tillsammans med organisationen Ung Företagsamhet, UF, för att lyfta fram driftiga ungdomar i Uppsala och inspirera dem att starta eget företag. Vinnaren får 50 000 kronor att starta aktiebolag för, ett stipendium på 10 000 kronor samt några av Sveriges främsta entreprenörer som mentorer.

– Vi är så tacksamma över att vi har kunnat växa som vi har gjort och därför vill vi ge tillbaka en del av vår vinst till något som bidrar till att föra Sverige framåt, säger Andreas Glimbrant.

Nils Engvall konstaterar att #GeTillbaka är något de kommer att vara stolta över när de blir gamla. Hans drivkraft som entreprenör är att få bygga något som är större än honom själv.

– Jag vill åstadkomma något riktigt och det ger mig sjukt mycket att få förklara för någon som är 17-18 år att ”alltså lyssna, du är grym. Strunta i vad andra säger” och bidra till att någons liv blir lite bättre, säger Nils Engvall.  

Andreas Glimbrant drivs av att hela tiden hamna i nya situationer och utmana sig själv.

– Det bästa med att vara entreprenör är att jag får göra saker jag aldrig gjort förut och se om jag lyckas.

Att inte fler unga startar eget företag tror Nils Engvall beror på en brist på nära förebilder. För den som har en kompis som startat eget och som det går bra för blir det mer naturligt att följa efter. När Nils Engvall gick i skolan upplevde han aldrig att någon såg honom eller hans potential.

– Tjejerna tyckte jag var rolig och söt och lärarna tyckte jag var jobbig. Det var först när jag började jobba som någon sa att jag hade bra idéer.

I början av förra året upplevde Andreas och Nils att företaget blivit så stort att de kommit till en gräns och att det ställdes nya krav på dem som chefer och företagare.

– Med fler anställda blev det mer att hålla reda på. Det var mycket enklare när vi var fem personer som satt runt ett bord och snackade. Nu fick plötsligt alla inte ens plats i konferensrummet.

För att känna sig tryggare i sina beslut och se till att företaget fortsätter att utvecklas på rätt sätt tog de in Tomas Sweijer, tidigare ägare och vd på KnowIT, i ledningsgruppen. Han hade visat intresse för bolaget efter att de träffats på en entreprenörvecka i Thailand.

Kort därefter byttes även den externa styrelseordföranden ut till Thomas Sonesson, tidigare vd på Gallerix och även jurymedlem i #GeTillbaka.

– Vi har så mycket energi att om bara någon pekar oss i rätt riktning och ger oss rätt ramverk, så kan vi åstadkomma ännu mer.

Andreas Glimbrant erkänner att det var lite skrämmande i början att någon utomstående kom in i bolaget, men nu är det bara positivt och givande.

– Det är skitkul. För oss är det roligt att få input utifrån. Hur gjorde de erfarna entreprenörerna när de var i samma situation som vi? Vi har börjat se mer strategiskt på verksamheten.

Ett organisationsschema med en tydlig rollfördelning är också nödvändigt när bolaget fått fler anställda, konstaterar Andreas Glimbrant.

– Alla kan inte komma till oss med allt. Vi använder tiden mer effektivt när vi jobbar mer övergripande.

Ju bättre Andreas Glimbrant och Nils Engvall blir på att sätta strukturen och formulera företagskulturen, desto lättare blir det för de anställda att komma in i företaget och bidra på rätt sätt.

– Kommunikation har blivit ännu viktigare sedan vi blev fler.

Den unga duon vill fortsätta att växa och öka lönsamheten i bolaget. Om tre år finns Wasabi webb på minst tre marknader och har vunnit fler priser för sitt företagande och för sina projekt, slår grundarna fast.

– Och då kommer vi att ses igen och skratta åt allt vi sagt idag och säga att vi trodde att vi visste så mycket, men egentligen vet vi ingenting, säger Nils Engvall.

Ung men erfaren företagarduo

Namn: Andreas Glimbrant
Ålder: 24 år
Gör: Vd
Bor: Knivsta
Förebild: Mina föräldrar
Nils om Andreas: ”Han är uppriktig, välvillig, intelligent, och strävar alltid efter att bli bättre.”

Namn: Nils Engvall
Ålder: 25 år
Gör: Marknadschef
Bor: Fålhagen/Vasastan
Förebild: Jay-Z
Andreas om Nils: ”Han är bra på att se samband, duktig på att ta människor och en skicklig säljare.”

Minnesvärda affärer

Vår första affär:
Andreas: "Bytte och sålde pokémonkort."
Nils: "En rörmokarhemsida med Wasabi Web."

Vår bästa affär:
"Att investera vår första sexmånadersvinst på egna servrar för hosting."

Vår sämsta affär:
"Felrekryteringar som inte passat med den kultur och affär som vi bygger."

Namn efter japansk krydda

Namn: Wasabi Web
Grundat: 2012
Gör: Digital marknadsföring, webbproduktion, hosting
Ort: Uppsala/Stockholm
Anställda: 20
Omsättning: 8-10 miljoner kronor
Utmärkelser: Årets unga företagare i Sverige 2014, Årets samhällsinsats 2016, Årets nykomling 2016, Topp-tio starkaste profiler i Uppsala 2016.

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Tillsynen av kör- och vilotider måste verklighetsanpassas"

DEBATT Det behövs ett mer verklighetsanpassat system för kör- och vilotidsregler, skriver Anna Grönlund på Transportföretagen. Och tack vare en aktuell dom i Kammarrätten kan det nu bli möjlighet, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Få företag redo för skilsmässan

HALLÅ DÄR Att företagsägare separerar kan vara ett av de större hoten mot svenska företag, enligt forskarna Kajsa Haag och Hanna Almlöf. "En skilsmässa kan få effekter som negativt påverkar inte bara ägaren och eventuella delägare, utan i förlängningen också anställda, leverantörer och kunder".
NYHET Publicerad:

Två lärare i bråk med Academedia - nu kan det bli rättssak

SKOLA Två Academedialärare betedde sig hotfullt mot sina kollegor och använde arbetstid åt att sprida politiska budskap. Nu vill en tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet att fallet prövas i domstol eftersom han anser att Academedia bryter mot meddelarskyddet. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog menar att det inte handlar om meddelarskydd utan om att företaget måste ha en bra arbetsmiljö.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.
NYHET Publicerad:

Rune Andersson om exitskatten: ”För tankarna tillbaka till 1970-talet”

SKATT Regeringens förslag om en flyttskatt på kapital kommer att skada företagandet om den genomförs. Det konstaterades på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade igår.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.