NYHET Publicerad

”Uthållighet är kärnan i allt säljarbete”

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Bjud på dig själv, nätverka och skapa erbjudanden tillsammans med andra. Och framför allt, var uthållig och driv på ända tills du får ett ja eller nej. Det är säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns bästa tips till entreprenörer och innovatörer med begränsad sälj- och marknadsföringsbudet.

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.
Foto: Forograf: Olivia Rubie

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.

För en innovatör innebär säljarbetet ofta dubbla utmaningar; dels är produkten eller tjänsten ny och okänd, dels är budgeten för marknadsföring och försäljning begränsad. Det gäller därför att vara både påhittig och uthållig för att lyckas få ut innovationen på marknaden.

– Allt handlar om att kunna visa på nyttan av produkten eller tjänsten. De potentiella kunderna måste snabbt förstå vad innovationen är för något och inse vinsten med den.

Det säger Ulla-Lisa Thordén, som är sälj- och kommuniaktionstränare och driver konsultbolaget Republic Consulting. Hon är även författare till en rad prisbelönta böcker i ämnet sälj- och marknadsföring.

Hon framhåller att nätverkande, både på nätet och i personliga möten, oftast är den effektivaste säljmetoden när man har lite pengar.

– Använd dig av dina vänner och av andra företagare. Testa idéer på dem, be dem vara referensgrupp, fråga hur de har gjort i likande situationer, säger Ulla-Lisa Thordén.

Många innovatörer är dock rädda för att berätta om sin idé av rädsla för att bli bestulna och kopierade.

– Med tanke på hur svårt det är att synas och få uppmärksamhet för en ny produkt så skulle jag säga att rädslan är överdriven. Om ingen vet att din produkt existerar kan den ju aldrig bli en försäljningsframgång.

Annons

Det är bara om innovationen har ett ovanligt högt nyhetsvärde som innovatörer bör vara försiktig med att berätta om den.

– I vanliga fall tjänar innovatören mycket mer på att vara öppen och bjuda in kunder i utvecklingsarbetet. Engagerade och involverade kunder är företagets bästa ambassadörer, säger Ulla-Lisa Thordén.

– Och skulle någon lyckas sno eller kopiera din produkt får du väl kalla dig för ”The original”. Egentligen är det både smickrande och bra att någon bryr sig, fortsätter hon.

När det gäller vilka säljkanaler innovatören bör välja så förespråkar Ulla-Lisa Thordén en blandning mellan digitala kanaler och personliga möten. Ofta underskattas det personliga mötet idag men vid försäljning av exempelvis tjänster är det ovärderligt, enligt henne.

– Om det är en tjänst eller en lösning som ska anpassas efter en viss kund eller en viss bransch är det viktigt med möten ”öga mot öga”. Det gör det lättare att förstå kundens behov och komma till avslut.

Sociala medier, som Instagram och Facebook, kan också vara effektiva kanaler för den som inte har så mycket pengar. Det gäller dock att komma ihåg att ha en strategi och att man måste lägga rätt mycket tid på de sociala medierna för att lyckas. Tid är ju också pengar, påpekar Ulla-Lisa Thordén.

– Instagram och Facebook är bra kanaler för att bygga upp ett varumärke, interagera med kunderna och för att hitta på olika tävlingar eller säljkampanjer som engagerar. Sedan måste dessa kopplas till en webbutik eller ett konkret erbjudande för att försäljningen verkligen ska ta fart.

Det är också viktigt att sätta upp mål för i sitt säljarbete.

– Om du bestämmer dig för att prova en viss strategi eller kanal i till exempel tre månader, så sätt upp mål som du sedan följer upp. Blir det inget försäljningslyft är det lika bra att lägga ned och testa något annat. Det gäller som sagt att vara uthållig men att inte köra fast utan hela tiden testa nya vägar, säger Ulla-Lisa Thordén.

Expertens 11 tips: Så säljer och marknadsför du din produkt utan pengar
  1. Använd ditt nätverk och var inte rädd för att be om hjälp och idéer.
  2. Var ständigt bredd på att presentera dig själv, din tjänst eller visa upp din produkt. Är det en fysisk produkt så ha den alltid med dig i bilen eller i väskan. Om du exempelvis tillverkar smycken. Se till att ha dem på dig, annars tappar kunden intresset.
  3. Gör något oväntat som kan bli viralt. Ett bra exempel var när en designer i Göteborg ville locka deltagare till sin designtävling. Han fick studenter från textilhögskolan i Borås att sy små kjolar som han sedan satte upp i träden på Avenyn. Bilder på trädkjolarna fick sedan en enorm spridning i sociala medier.
  4. Instagram och Facebook är bra kanaler för att sprida information, inspiration, och engagemang för en tjänst eller produkt. Du kan exempelvis skapa en tävling där de tio första som skickar in en bra bild får rabatt på din produkt. Eller hitta på andra erbjudanden som engagerar kunderna.
  5. Skaffa ambassadörer som kan hjälpa dig att dela ut säljlappar, delta på mässor eller cykla med reklamskyltar. Sänk produkter eller ordna en fest som tack.
  6. Skapa ett gemensamt event med andra företagare som har kompletterande produkter och koppla samman era erbjudanden. Om du säljer smink, fixa ett event med en frisör, en massör eller en nagelskuptris. Sedan bjuder ni gemensamt in till eventet i alla era olika nätverk samtidigt. Crowdsoursa era sociala kanaler.
  7. Se till att synas där din målgrupp finns. Ett bra tillfälle är exempelvis stora sportevenemang som Göteborgsloppet. Sätt upp reklamlappar i alla bajamajor eller hyr plats på utsidan. Koppla gärna ditt erbjudande till en kod och sätt en tidsgräns, så att du noga kan följa upp hur kampanjen gick.
  8. Tänd en influencer. Det kan till exempel vara en bloggare, en kändis eller en person i din bransch som är välkänd. Var inte rädd för att höra av dig och fråga om personen i fråga kan tänka sig att prova din produkt eller tjänst. Frågan är alltid fri och de flesta människor tycker att det är roligt att bli tillfrågade.
  9. Gör ett detektivarbete och ta reda på om det finns någon journalist som är expert på just din bransch eller din typ av produkt. Ta direktkontakt och fråga om han eller hon är intresserad av att få vet mer om dig och din produkt. En sådan kontakt kan betyda mycket mer än om du bara gödslar ut ditt budskap.
  10. Koppla ihop dig med andra företagare som har samma målgrupp och som kan göra ditt eget erbjudande ännu mer attraktivt. Om du säljer T-shirts i ekologisk bomull för barn, hitta någon som säljer hållbara byxor.
  11. Bjud på dig själv. Ge tips till andra, var synlig och nätverka så ofta tillfälle ger. Engagera dig i något som du verkligen brinner för i samhället och som dina kunder också kan engagera sig i. Visa upp vad du gör i ditt hjärteprojekt i sociala medier och samla andra fans omkring dig.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.