NYHET Publicerad

”Uthållighet är kärnan i allt säljarbete”

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Bjud på dig själv, nätverka och skapa erbjudanden tillsammans med andra. Och framför allt, var uthållig och driv på ända tills du får ett ja eller nej. Det är säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns bästa tips till entreprenörer och innovatörer med begränsad sälj- och marknadsföringsbudet.

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.
Foto: Forograf: Olivia Rubie

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.

För en innovatör innebär säljarbetet ofta dubbla utmaningar; dels är produkten eller tjänsten ny och okänd, dels är budgeten för marknadsföring och försäljning begränsad. Det gäller därför att vara både påhittig och uthållig för att lyckas få ut innovationen på marknaden.

– Allt handlar om att kunna visa på nyttan av produkten eller tjänsten. De potentiella kunderna måste snabbt förstå vad innovationen är för något och inse vinsten med den.

Det säger Ulla-Lisa Thordén, som är sälj- och kommuniaktionstränare och driver konsultbolaget Republic Consulting. Hon är även författare till en rad prisbelönta böcker i ämnet sälj- och marknadsföring.

Hon framhåller att nätverkande, både på nätet och i personliga möten, oftast är den effektivaste säljmetoden när man har lite pengar.

– Använd dig av dina vänner och av andra företagare. Testa idéer på dem, be dem vara referensgrupp, fråga hur de har gjort i likande situationer, säger Ulla-Lisa Thordén.

Många innovatörer är dock rädda för att berätta om sin idé av rädsla för att bli bestulna och kopierade.

– Med tanke på hur svårt det är att synas och få uppmärksamhet för en ny produkt så skulle jag säga att rädslan är överdriven. Om ingen vet att din produkt existerar kan den ju aldrig bli en försäljningsframgång.

Det är bara om innovationen har ett ovanligt högt nyhetsvärde som innovatörer bör vara försiktig med att berätta om den.

– I vanliga fall tjänar innovatören mycket mer på att vara öppen och bjuda in kunder i utvecklingsarbetet. Engagerade och involverade kunder är företagets bästa ambassadörer, säger Ulla-Lisa Thordén.

– Och skulle någon lyckas sno eller kopiera din produkt får du väl kalla dig för ”The original”. Egentligen är det både smickrande och bra att någon bryr sig, fortsätter hon.

När det gäller vilka säljkanaler innovatören bör välja så förespråkar Ulla-Lisa Thordén en blandning mellan digitala kanaler och personliga möten. Ofta underskattas det personliga mötet idag men vid försäljning av exempelvis tjänster är det ovärderligt, enligt henne.

– Om det är en tjänst eller en lösning som ska anpassas efter en viss kund eller en viss bransch är det viktigt med möten ”öga mot öga”. Det gör det lättare att förstå kundens behov och komma till avslut.

Sociala medier, som Instagram och Facebook, kan också vara effektiva kanaler för den som inte har så mycket pengar. Det gäller dock att komma ihåg att ha en strategi och att man måste lägga rätt mycket tid på de sociala medierna för att lyckas. Tid är ju också pengar, påpekar Ulla-Lisa Thordén.

– Instagram och Facebook är bra kanaler för att bygga upp ett varumärke, interagera med kunderna och för att hitta på olika tävlingar eller säljkampanjer som engagerar. Sedan måste dessa kopplas till en webbutik eller ett konkret erbjudande för att försäljningen verkligen ska ta fart.

Det är också viktigt att sätta upp mål för i sitt säljarbete.

– Om du bestämmer dig för att prova en viss strategi eller kanal i till exempel tre månader, så sätt upp mål som du sedan följer upp. Blir det inget försäljningslyft är det lika bra att lägga ned och testa något annat. Det gäller som sagt att vara uthållig men att inte köra fast utan hela tiden testa nya vägar, säger Ulla-Lisa Thordén.

Expertens 11 tips: Så säljer och marknadsför du din produkt utan pengar
  1. Använd ditt nätverk och var inte rädd för att be om hjälp och idéer.
  2. Var ständigt bredd på att presentera dig själv, din tjänst eller visa upp din produkt. Är det en fysisk produkt så ha den alltid med dig i bilen eller i väskan. Om du exempelvis tillverkar smycken. Se till att ha dem på dig, annars tappar kunden intresset.
  3. Gör något oväntat som kan bli viralt. Ett bra exempel var när en designer i Göteborg ville locka deltagare till sin designtävling. Han fick studenter från textilhögskolan i Borås att sy små kjolar som han sedan satte upp i träden på Avenyn. Bilder på trädkjolarna fick sedan en enorm spridning i sociala medier.
  4. Instagram och Facebook är bra kanaler för att sprida information, inspiration, och engagemang för en tjänst eller produkt. Du kan exempelvis skapa en tävling där de tio första som skickar in en bra bild får rabatt på din produkt. Eller hitta på andra erbjudanden som engagerar kunderna.
  5. Skaffa ambassadörer som kan hjälpa dig att dela ut säljlappar, delta på mässor eller cykla med reklamskyltar. Sänk produkter eller ordna en fest som tack.
  6. Skapa ett gemensamt event med andra företagare som har kompletterande produkter och koppla samman era erbjudanden. Om du säljer smink, fixa ett event med en frisör, en massör eller en nagelskuptris. Sedan bjuder ni gemensamt in till eventet i alla era olika nätverk samtidigt. Crowdsoursa era sociala kanaler.
  7. Se till att synas där din målgrupp finns. Ett bra tillfälle är exempelvis stora sportevenemang som Göteborgsloppet. Sätt upp reklamlappar i alla bajamajor eller hyr plats på utsidan. Koppla gärna ditt erbjudande till en kod och sätt en tidsgräns, så att du noga kan följa upp hur kampanjen gick.
  8. Tänd en influencer. Det kan till exempel vara en bloggare, en kändis eller en person i din bransch som är välkänd. Var inte rädd för att höra av dig och fråga om personen i fråga kan tänka sig att prova din produkt eller tjänst. Frågan är alltid fri och de flesta människor tycker att det är roligt att bli tillfrågade.
  9. Gör ett detektivarbete och ta reda på om det finns någon journalist som är expert på just din bransch eller din typ av produkt. Ta direktkontakt och fråga om han eller hon är intresserad av att få vet mer om dig och din produkt. En sådan kontakt kan betyda mycket mer än om du bara gödslar ut ditt budskap.
  10. Koppla ihop dig med andra företagare som har samma målgrupp och som kan göra ditt eget erbjudande ännu mer attraktivt. Om du säljer T-shirts i ekologisk bomull för barn, hitta någon som säljer hållbara byxor.
  11. Bjud på dig själv. Ge tips till andra, var synlig och nätverka så ofta tillfälle ger. Engagera dig i något som du verkligen brinner för i samhället och som dina kunder också kan engagera sig i. Visa upp vad du gör i ditt hjärteprojekt i sociala medier och samla andra fans omkring dig.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.