”Uthållighet är kärnan i allt säljarbete”

Snilleblixtarna, del fem Bjud på dig själv, nätverka och skapa erbjudanden tillsammans med andra. Och framför allt, var uthållig och driv på ända tills du får ett ja eller nej. Det är säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns bästa tips till entreprenörer och innovatörer med begränsad sälj- och marknadsföringsbudet.

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.
Foto: Forograf: Olivia Rubie
Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.

För en innovatör innebär säljarbetet ofta dubbla utmaningar; dels är produkten eller tjänsten ny och okänd, dels är budgeten för marknadsföring och försäljning begränsad. Det gäller därför att vara både påhittig och uthållig för att lyckas få ut innovationen på marknaden.

– Allt handlar om att kunna visa på nyttan av produkten eller tjänsten. De potentiella kunderna måste snabbt förstå vad innovationen är för något och inse vinsten med den.

Det säger Ulla-Lisa Thordén, som är sälj- och kommuniaktionstränare och driver konsultbolaget Republic Consulting. Hon är även författare till en rad prisbelönta böcker i ämnet sälj- och marknadsföring.

Hon framhåller att nätverkande, både på nätet och i personliga möten, oftast är den effektivaste säljmetoden när man har lite pengar.

– Använd dig av dina vänner och av andra företagare. Testa idéer på dem, be dem vara referensgrupp, fråga hur de har gjort i likande situationer, säger Ulla-Lisa Thordén.

Många innovatörer är dock rädda för att berätta om sin idé av rädsla för att bli bestulna och kopierade.

– Med tanke på hur svårt det är att synas och få uppmärksamhet för en ny produkt så skulle jag säga att rädslan är överdriven. Om ingen vet att din produkt existerar kan den ju aldrig bli en försäljningsframgång.

Det är bara om innovationen har ett ovanligt högt nyhetsvärde som innovatörer bör vara försiktig med att berätta om den.

– I vanliga fall tjänar innovatören mycket mer på att vara öppen och bjuda in kunder i utvecklingsarbetet. Engagerade och involverade kunder är företagets bästa ambassadörer, säger Ulla-Lisa Thordén.

– Och skulle någon lyckas sno eller kopiera din produkt får du väl kalla dig för ”The original”. Egentligen är det både smickrande och bra att någon bryr sig, fortsätter hon.

När det gäller vilka säljkanaler innovatören bör välja så förespråkar Ulla-Lisa Thordén en blandning mellan digitala kanaler och personliga möten. Ofta underskattas det personliga mötet idag men vid försäljning av exempelvis tjänster är det ovärderligt, enligt henne.

– Om det är en tjänst eller en lösning som ska anpassas efter en viss kund eller en viss bransch är det viktigt med möten ”öga mot öga”. Det gör det lättare att förstå kundens behov och komma till avslut.

Sociala medier, som Instagram och Facebook, kan också vara effektiva kanaler för den som inte har så mycket pengar. Det gäller dock att komma ihåg att ha en strategi och att man måste lägga rätt mycket tid på de sociala medierna för att lyckas. Tid är ju också pengar, påpekar Ulla-Lisa Thordén.

– Instagram och Facebook är bra kanaler för att bygga upp ett varumärke, interagera med kunderna och för att hitta på olika tävlingar eller säljkampanjer som engagerar. Sedan måste dessa kopplas till en webbutik eller ett konkret erbjudande för att försäljningen verkligen ska ta fart.

Det är också viktigt att sätta upp mål för i sitt säljarbete.

– Om du bestämmer dig för att prova en viss strategi eller kanal i till exempel tre månader, så sätt upp mål som du sedan följer upp. Blir det inget försäljningslyft är det lika bra att lägga ned och testa något annat. Det gäller som sagt att vara uthållig men att inte köra fast utan hela tiden testa nya vägar, säger Ulla-Lisa Thordén.

Expertens 11 tips: Så säljer och marknadsför du din produkt utan pengar
  1. Använd ditt nätverk och var inte rädd för att be om hjälp och idéer.
  2. Var ständigt bredd på att presentera dig själv, din tjänst eller visa upp din produkt. Är det en fysisk produkt så ha den alltid med dig i bilen eller i väskan. Om du exempelvis tillverkar smycken. Se till att ha dem på dig, annars tappar kunden intresset.
  3. Gör något oväntat som kan bli viralt. Ett bra exempel var när en designer i Göteborg ville locka deltagare till sin designtävling. Han fick studenter från textilhögskolan i Borås att sy små kjolar som han sedan satte upp i träden på Avenyn. Bilder på trädkjolarna fick sedan en enorm spridning i sociala medier.
  4. Instagram och Facebook är bra kanaler för att sprida information, inspiration, och engagemang för en tjänst eller produkt. Du kan exempelvis skapa en tävling där de tio första som skickar in en bra bild får rabatt på din produkt. Eller hitta på andra erbjudanden som engagerar kunderna.
  5. Skaffa ambassadörer som kan hjälpa dig att dela ut säljlappar, delta på mässor eller cykla med reklamskyltar. Sänk produkter eller ordna en fest som tack.
  6. Skapa ett gemensamt event med andra företagare som har kompletterande produkter och koppla samman era erbjudanden. Om du säljer smink, fixa ett event med en frisör, en massör eller en nagelskuptris. Sedan bjuder ni gemensamt in till eventet i alla era olika nätverk samtidigt. Crowdsoursa era sociala kanaler.
  7. Se till att synas där din målgrupp finns. Ett bra tillfälle är exempelvis stora sportevenemang som Göteborgsloppet. Sätt upp reklamlappar i alla bajamajor eller hyr plats på utsidan. Koppla gärna ditt erbjudande till en kod och sätt en tidsgräns, så att du noga kan följa upp hur kampanjen gick.
  8. Tänd en influencer. Det kan till exempel vara en bloggare, en kändis eller en person i din bransch som är välkänd. Var inte rädd för att höra av dig och fråga om personen i fråga kan tänka sig att prova din produkt eller tjänst. Frågan är alltid fri och de flesta människor tycker att det är roligt att bli tillfrågade.
  9. Gör ett detektivarbete och ta reda på om det finns någon journalist som är expert på just din bransch eller din typ av produkt. Ta direktkontakt och fråga om han eller hon är intresserad av att få vet mer om dig och din produkt. En sådan kontakt kan betyda mycket mer än om du bara gödslar ut ditt budskap.
  10. Koppla ihop dig med andra företagare som har samma målgrupp och som kan göra ditt eget erbjudande ännu mer attraktivt. Om du säljer T-shirts i ekologisk bomull för barn, hitta någon som säljer hållbara byxor.
  11. Bjud på dig själv. Ge tips till andra, var synlig och nätverka så ofta tillfälle ger. Engagera dig i något som du verkligen brinner för i samhället och som dina kunder också kan engagera sig i. Visa upp vad du gör i ditt hjärteprojekt i sociala medier och samla andra fans omkring dig.
Anna Dalqvist

Anna Dalqvist