NYHET Publicerad

”Uthållighet är kärnan i allt säljarbete”

SNILLEBLIXTARNA, DEL FEM Bjud på dig själv, nätverka och skapa erbjudanden tillsammans med andra. Och framför allt, var uthållig och driv på ända tills du får ett ja eller nej. Det är säljcoachen Ulla-Lisa Thordéns bästa tips till entreprenörer och innovatörer med begränsad sälj- och marknadsföringsbudet.

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.
Foto: Forograf: Olivia Rubie

Ulla-Lisa Thordén driver Republic Consulting och är sälj- och kommunikationstränare. Hon är välkänd talare och har skrivit ett antal prisvinnande böcker på området.

För en innovatör innebär säljarbetet ofta dubbla utmaningar; dels är produkten eller tjänsten ny och okänd, dels är budgeten för marknadsföring och försäljning begränsad. Det gäller därför att vara både påhittig och uthållig för att lyckas få ut innovationen på marknaden.

– Allt handlar om att kunna visa på nyttan av produkten eller tjänsten. De potentiella kunderna måste snabbt förstå vad innovationen är för något och inse vinsten med den.

Det säger Ulla-Lisa Thordén, som är sälj- och kommuniaktionstränare och driver konsultbolaget Republic Consulting. Hon är även författare till en rad prisbelönta böcker i ämnet sälj- och marknadsföring.

Hon framhåller att nätverkande, både på nätet och i personliga möten, oftast är den effektivaste säljmetoden när man har lite pengar.

– Använd dig av dina vänner och av andra företagare. Testa idéer på dem, be dem vara referensgrupp, fråga hur de har gjort i likande situationer, säger Ulla-Lisa Thordén.

Många innovatörer är dock rädda för att berätta om sin idé av rädsla för att bli bestulna och kopierade.

– Med tanke på hur svårt det är att synas och få uppmärksamhet för en ny produkt så skulle jag säga att rädslan är överdriven. Om ingen vet att din produkt existerar kan den ju aldrig bli en försäljningsframgång.

Annons

Det är bara om innovationen har ett ovanligt högt nyhetsvärde som innovatörer bör vara försiktig med att berätta om den.

– I vanliga fall tjänar innovatören mycket mer på att vara öppen och bjuda in kunder i utvecklingsarbetet. Engagerade och involverade kunder är företagets bästa ambassadörer, säger Ulla-Lisa Thordén.

– Och skulle någon lyckas sno eller kopiera din produkt får du väl kalla dig för ”The original”. Egentligen är det både smickrande och bra att någon bryr sig, fortsätter hon.

När det gäller vilka säljkanaler innovatören bör välja så förespråkar Ulla-Lisa Thordén en blandning mellan digitala kanaler och personliga möten. Ofta underskattas det personliga mötet idag men vid försäljning av exempelvis tjänster är det ovärderligt, enligt henne.

– Om det är en tjänst eller en lösning som ska anpassas efter en viss kund eller en viss bransch är det viktigt med möten ”öga mot öga”. Det gör det lättare att förstå kundens behov och komma till avslut.

Sociala medier, som Instagram och Facebook, kan också vara effektiva kanaler för den som inte har så mycket pengar. Det gäller dock att komma ihåg att ha en strategi och att man måste lägga rätt mycket tid på de sociala medierna för att lyckas. Tid är ju också pengar, påpekar Ulla-Lisa Thordén.

– Instagram och Facebook är bra kanaler för att bygga upp ett varumärke, interagera med kunderna och för att hitta på olika tävlingar eller säljkampanjer som engagerar. Sedan måste dessa kopplas till en webbutik eller ett konkret erbjudande för att försäljningen verkligen ska ta fart.

Det är också viktigt att sätta upp mål för i sitt säljarbete.

– Om du bestämmer dig för att prova en viss strategi eller kanal i till exempel tre månader, så sätt upp mål som du sedan följer upp. Blir det inget försäljningslyft är det lika bra att lägga ned och testa något annat. Det gäller som sagt att vara uthållig men att inte köra fast utan hela tiden testa nya vägar, säger Ulla-Lisa Thordén.

Expertens 11 tips: Så säljer och marknadsför du din produkt utan pengar
  1. Använd ditt nätverk och var inte rädd för att be om hjälp och idéer.
  2. Var ständigt bredd på att presentera dig själv, din tjänst eller visa upp din produkt. Är det en fysisk produkt så ha den alltid med dig i bilen eller i väskan. Om du exempelvis tillverkar smycken. Se till att ha dem på dig, annars tappar kunden intresset.
  3. Gör något oväntat som kan bli viralt. Ett bra exempel var när en designer i Göteborg ville locka deltagare till sin designtävling. Han fick studenter från textilhögskolan i Borås att sy små kjolar som han sedan satte upp i träden på Avenyn. Bilder på trädkjolarna fick sedan en enorm spridning i sociala medier.
  4. Instagram och Facebook är bra kanaler för att sprida information, inspiration, och engagemang för en tjänst eller produkt. Du kan exempelvis skapa en tävling där de tio första som skickar in en bra bild får rabatt på din produkt. Eller hitta på andra erbjudanden som engagerar kunderna.
  5. Skaffa ambassadörer som kan hjälpa dig att dela ut säljlappar, delta på mässor eller cykla med reklamskyltar. Sänk produkter eller ordna en fest som tack.
  6. Skapa ett gemensamt event med andra företagare som har kompletterande produkter och koppla samman era erbjudanden. Om du säljer smink, fixa ett event med en frisör, en massör eller en nagelskuptris. Sedan bjuder ni gemensamt in till eventet i alla era olika nätverk samtidigt. Crowdsoursa era sociala kanaler.
  7. Se till att synas där din målgrupp finns. Ett bra tillfälle är exempelvis stora sportevenemang som Göteborgsloppet. Sätt upp reklamlappar i alla bajamajor eller hyr plats på utsidan. Koppla gärna ditt erbjudande till en kod och sätt en tidsgräns, så att du noga kan följa upp hur kampanjen gick.
  8. Tänd en influencer. Det kan till exempel vara en bloggare, en kändis eller en person i din bransch som är välkänd. Var inte rädd för att höra av dig och fråga om personen i fråga kan tänka sig att prova din produkt eller tjänst. Frågan är alltid fri och de flesta människor tycker att det är roligt att bli tillfrågade.
  9. Gör ett detektivarbete och ta reda på om det finns någon journalist som är expert på just din bransch eller din typ av produkt. Ta direktkontakt och fråga om han eller hon är intresserad av att få vet mer om dig och din produkt. En sådan kontakt kan betyda mycket mer än om du bara gödslar ut ditt budskap.
  10. Koppla ihop dig med andra företagare som har samma målgrupp och som kan göra ditt eget erbjudande ännu mer attraktivt. Om du säljer T-shirts i ekologisk bomull för barn, hitta någon som säljer hållbara byxor.
  11. Bjud på dig själv. Ge tips till andra, var synlig och nätverka så ofta tillfälle ger. Engagera dig i något som du verkligen brinner för i samhället och som dina kunder också kan engagera sig i. Visa upp vad du gör i ditt hjärteprojekt i sociala medier och samla andra fans omkring dig.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.