NYHET Publicerad

”Visa att din innovation har potential”

SNILLEBLIXTARNA, DEL FYRA Leta efter investerare inriktade på just din bransch, var tydlig med hur investeringen ger avkastning och se till att skriva ett aktieägaravtal. Det är riskkapitalexperten Karin Ebbinghaus tips till innovatörer och uppfinnare som vill få en riskkapitalist på kroken.

Karin Ebbinghaus är affärsjurist på EY Law och har jobbat med riskkapital i över 16 år.

Karin Ebbinghaus är affärsjurist på EY Law och har jobbat med riskkapital i över 16 år.

De flesta företag behöver ta in kapital för att kunna växa. Banklån är ofta inte ett alternativ på grund av de stora riskerna. En lösning är att vända sig till riskkapitalsektorn, det vill säga privatpersoner eller företag som gör investeringar i onoterade bolag.

Det finns inget givet svar på när man som innovatör ska börja söka kapital, enligt Karin Ebbinghaus, affärsjurist på revisionsföretaget EY Law. Hon har jobbat med riskkapital i över 16 år både på investerar- och entreprenörssidan. Knepet är att utgå från hur bråttom det är att få ut produkten eller tjänsten på marknaden.

– Är det bråttom till marknad är det viktigt att ta in kapital snabbt. På så sätt kan man skala upp sin verksamhet på kort tid. Men har man patent eller annat skydd och inte har en omedelbar konkurrent kan man avvakta med att ta in kapital, säger hon.

För ett nystartat företag är det svårt att få in en fot hos de stora riskkapitalbolagen eller hos venture capitalfirmorna. Istället bör man under såddfasen rikta in sig på familjemedlemmar, vänner eller affärsänglar.

– För att hitta rätt är mitt tips att titta på vilka investerare som gått in i andra företag i samma bransch. Då kommer de ha lättare att sätta sig in i och förstå din affärsverksamhet, säger Karin Ebbinghaus.

När du väl identifierat vilka investerare du vill sälja in din idé till är nyckeln att visa att de, trots den stora risken, kommer att få avkastning på investeringen.

– Det är viktigt att visa även för dem som går in i ett tidigt skede att det finns potential, trots att det kan dröja innan din innovation ger några intäkter och ännu längre tills den ger någon vinst. Entreprenören som lever med sitt bolag kanske ser det som ett livsverk, men för investeraren handlar det faktiskt främst om att tjäna pengar.

Annons

Ett sätt att visa att du som entreprenör har förståelse för investerarens situation är att göra research om vilka andra bolag investeraren har i sin portfölj. Då kan man lägga fram argument till varför det egna bolaget är ett bra komplement. Var också tydlig med hur långt deras pengar kommer att räcka. Planera för att ta in kapital i flera omgångar och var tydlig med att det kommer att ske.

– Den första rundan pengar räcker nästan aldrig.

När en investerare är redo att gå in med pengar är det viktigt att skriva ett heltäckande avtal. Aktiebolagslagen är inte särskilt omfattande, framhåller Karin Ebbinghaus. Det handlar om att reglera så mycket som möjligt i ett aktieägaravtal så att man på ett enkelt sätt kan komma ur ett dödläge. Det kan till exempel handla om beslut om nyemission eller annan kapitalanskaffning, hur man fattar beslut om att ta in ytterligare finansiärer och ägare, väsentliga samarbetspartners och hur man beslutar om att sälja eller notera bolaget.

– Skär det sig så kommer du inte kunna fatta affärskritiska beslut. Är det dessutom bråttom att få ut produkten eller tjänsten på marknaden har du inte tid med interna diskussioner, säger hon.

Även om det inte är så roligt så bör innovatören tänka på att ha ordning och reda bland bolagets papper och administration. När en extern investerare överväger en investering kommer de att granska ditt bolag, en så kallad ”due diligence”. Det finns då ett värde att kunna visa att beslut fattats på rätt sätt, avtal är skrivna så att rättigheter tydligt finns i bolaget och att bokföring hanterats korrekt. Allt som minimerar risk kan bidra positivt till bolagets värde.

– Glöm inte heller bort att göra ett positivt och professionellt intryck. En investerare i så tidiga skeden investerar lika mycket i dig och ditt team som i själva affärsidén, säger Karin Ebbinghaus.

Expertens 6 tips: Så skaffar du riskkapital
  1. Skapa en tidslinje över vilka faser kapital kommer att behöva tas in
  2. Visa hur investeraren ska få avkastning på sin investering
  3. Var på det klara med varför du söker kapital och vilken typ av kapital du söker
  4. Undersök vilka investerare som finns inom just din bransch eller sektor
  5. Träna på en riktigt vass presentation
  6. Skriv ett aktieägaravtal
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.