”Visa att din innovation har potential”

Snilleblixtarna, del fyra Leta efter investerare inriktade på just din bransch, var tydlig med hur investeringen ger avkastning och se till att skriva ett aktieägaravtal. Det är riskkapitalexperten Karin Ebbinghaus tips till innovatörer och uppfinnare som vill få en riskkapitalist på kroken.

Karin Ebbinghaus är affärsjurist på EY Law och har jobbat med riskkapital i över 16 år.
Karin Ebbinghaus är affärsjurist på EY Law och har jobbat med riskkapital i över 16 år.

De flesta företag behöver ta in kapital för att kunna växa. Banklån är ofta inte ett alternativ på grund av de stora riskerna. En lösning är att vända sig till riskkapitalsektorn, det vill säga privatpersoner eller företag som gör investeringar i onoterade bolag.

Det finns inget givet svar på när man som innovatör ska börja söka kapital, enligt Karin Ebbinghaus, affärsjurist på revisionsföretaget EY Law. Hon har jobbat med riskkapital i över 16 år både på investerar- och entreprenörssidan. Knepet är att utgå från hur bråttom det är att få ut produkten eller tjänsten på marknaden.

– Är det bråttom till marknad är det viktigt att ta in kapital snabbt. På så sätt kan man skala upp sin verksamhet på kort tid. Men har man patent eller annat skydd och inte har en omedelbar konkurrent kan man avvakta med att ta in kapital, säger hon.

För ett nystartat företag är det svårt att få in en fot hos de stora riskkapitalbolagen eller hos venture capitalfirmorna. Istället bör man under såddfasen rikta in sig på familjemedlemmar, vänner eller affärsänglar.

– För att hitta rätt är mitt tips att titta på vilka investerare som gått in i andra företag i samma bransch. Då kommer de ha lättare att sätta sig in i och förstå din affärsverksamhet, säger Karin Ebbinghaus.

När du väl identifierat vilka investerare du vill sälja in din idé till är nyckeln att visa att de, trots den stora risken, kommer att få avkastning på investeringen.

– Det är viktigt att visa även för dem som går in i ett tidigt skede att det finns potential, trots att det kan dröja innan din innovation ger några intäkter och ännu längre tills den ger någon vinst. Entreprenören som lever med sitt bolag kanske ser det som ett livsverk, men för investeraren handlar det faktiskt främst om att tjäna pengar.

Ett sätt att visa att du som entreprenör har förståelse för investerarens situation är att göra research om vilka andra bolag investeraren har i sin portfölj. Då kan man lägga fram argument till varför det egna bolaget är ett bra komplement. Var också tydlig med hur långt deras pengar kommer att räcka. Planera för att ta in kapital i flera omgångar och var tydlig med att det kommer att ske.

– Den första rundan pengar räcker nästan aldrig.

När en investerare är redo att gå in med pengar är det viktigt att skriva ett heltäckande avtal. Aktiebolagslagen är inte särskilt omfattande, framhåller Karin Ebbinghaus. Det handlar om att reglera så mycket som möjligt i ett aktieägaravtal så att man på ett enkelt sätt kan komma ur ett dödläge. Det kan till exempel handla om beslut om nyemission eller annan kapitalanskaffning, hur man fattar beslut om att ta in ytterligare finansiärer och ägare, väsentliga samarbetspartners och hur man beslutar om att sälja eller notera bolaget.

– Skär det sig så kommer du inte kunna fatta affärskritiska beslut. Är det dessutom bråttom att få ut produkten eller tjänsten på marknaden har du inte tid med interna diskussioner, säger hon.

Även om det inte är så roligt så bör innovatören tänka på att ha ordning och reda bland bolagets papper och administration. När en extern investerare överväger en investering kommer de att granska ditt bolag, en så kallad ”due diligence”. Det finns då ett värde att kunna visa att beslut fattats på rätt sätt, avtal är skrivna så att rättigheter tydligt finns i bolaget och att bokföring hanterats korrekt. Allt som minimerar risk kan bidra positivt till bolagets värde.

– Glöm inte heller bort att göra ett positivt och professionellt intryck. En investerare i så tidiga skeden investerar lika mycket i dig och ditt team som i själva affärsidén, säger Karin Ebbinghaus.

Expertens 6 tips: Så skaffar du riskkapital
  1. Skapa en tidslinje över vilka faser kapital kommer att behöva tas in
  2. Visa hur investeraren ska få avkastning på sin investering
  3. Var på det klara med varför du söker kapital och vilken typ av kapital du söker
  4. Undersök vilka investerare som finns inom just din bransch eller sektor
  5. Träna på en riktigt vass presentation
  6. Skriv ett aktieägaravtal
HN

Henrik Nygren