En tokig slogan?

Entreprenör

Rättspsykiatriska kliniken i Säter
Foto: Fredrik Funck / DN / TT
Säters kommun ville varumärkesskydda en rolig blinkning åt rättspsykiatriska kliniken i Säter.

Under sommaren uppmärksammades att Säters kommun fick nej av Patent- och registreringsverket när de ville registrera sin kommunslogan som varumärke. ”Tokig i Säter” var tydligen inte ok. Vad innebär det här egentligen?

Kommunslogans av olika slag kan vara föremål för många diskussioner. Säter som ort är kanske mest känt för sina psykiatriska kliniker. Det första mentalsjukhuset på orten öppnade redan 1912. ”Tokig i Säter” har använts som slogan i flera år och kommunen säger att de med den vill lyfta att många också fått hjälp på klinikerna.

När en varumärkesansökan görs har registreringsmyndigheten i uppgift att undersöka om det finns några formella hinder. Ett sådant formellt hinder är om varumärket strider mot goda seder eller allmän ordning, det vill säga är stötande. I det här fallet menade Patent- och registreringsverket att ”Tokig i Säter” kunde uppfattas som nedsättande för personer som drabbats av psykisk ohälsa.

Konsekvensen av att myndigheten inte godkänner registreringen är dock inte ett förbud mot att använda märket. Säter kan mycket väl fortsätta ha skyltar vid infarten där det står ”Tokig i Säter” under förutsättning att det inte strider mot någon annan reglering.

Ett exempel på att en nekad registrering inte är ett förbud kan hämtas från parfymbranschen. För många år sedan lanserades parfymen Opium av YSL. De ville registrera namnet som varumärke i Sverige men fick nej eftersom opium är narkotika. Detta utgjorde dock inget hinder mot att sälja parfymen här.

Beslutet om att ”Tokig i Säter” inte blir registrerat som varumärke innebär alltså inte i sig att kommunen måste byta slogan. Kommunen får dock ingen ensamrätt till den.

En annan fråga är vilken nytta en kommun har av att varumärkesregistrera sin slogan. Hade de fått en registrering skulle alltså inte till exempel Vänersborg kunnat använda ”Tokig i Säter” som sin kommunslogan. Den självklara frågan blir då hur intressant det kan tänkas vara för andra att använda en kommuns slogan – särskilt då en där kommunens namn ingår.

Skulle andra aktörer använda ”Tokig i Säter” nu när den inte fått skydd kan det i vissa fall anses vara vilseledande av kommersiellt ursprung. Enligt marknadsföringslagen är detta inte tillåtet.

Christina Wainikka

Att tänka på:

Kontrollera vilka de formella registreringshindren är i varumärkeslagen innan ni väljer varumärke.

Fundera på nyttan av ensamrätt till varumärket innan en registrering görs. Behöver ni verkligen ensamrätten?