NYHET Publicerad

En tokig slogan?

Rättspsykiatriska kliniken i Säter

Säters kommun ville varumärkesskydda en rolig blinkning åt rättspsykiatriska kliniken i Säter.

Foto: Fredrik Funck / DN / TT

Under sommaren uppmärksammades att Säters kommun fick nej av Patent- och registreringsverket när de ville registrera sin kommunslogan som varumärke. ”Tokig i Säter” var tydligen inte ok. Vad innebär det här egentligen?

Kommunslogans av olika slag kan vara föremål för många diskussioner. Säter som ort är kanske mest känt för sina psykiatriska kliniker. Det första mentalsjukhuset på orten öppnade redan 1912. ”Tokig i Säter” har använts som slogan i flera år och kommunen säger att de med den vill lyfta att många också fått hjälp på klinikerna.

När en varumärkesansökan görs har registreringsmyndigheten i uppgift att undersöka om det finns några formella hinder. Ett sådant formellt hinder är om varumärket strider mot goda seder eller allmän ordning, det vill säga är stötande. I det här fallet menade Patent- och registreringsverket att ”Tokig i Säter” kunde uppfattas som nedsättande för personer som drabbats av psykisk ohälsa.

Konsekvensen av att myndigheten inte godkänner registreringen är dock inte ett förbud mot att använda märket. Säter kan mycket väl fortsätta ha skyltar vid infarten där det står ”Tokig i Säter” under förutsättning att det inte strider mot någon annan reglering.

Ett exempel på att en nekad registrering inte är ett förbud kan hämtas från parfymbranschen. För många år sedan lanserades parfymen Opium av YSL. De ville registrera namnet som varumärke i Sverige men fick nej eftersom opium är narkotika. Detta utgjorde dock inget hinder mot att sälja parfymen här.

Beslutet om att ”Tokig i Säter” inte blir registrerat som varumärke innebär alltså inte i sig att kommunen måste byta slogan. Kommunen får dock ingen ensamrätt till den.

En annan fråga är vilken nytta en kommun har av att varumärkesregistrera sin slogan. Hade de fått en registrering skulle alltså inte till exempel Vänersborg kunnat använda ”Tokig i Säter” som sin kommunslogan. Den självklara frågan blir då hur intressant det kan tänkas vara för andra att använda en kommuns slogan – särskilt då en där kommunens namn ingår.

Skulle andra aktörer använda ”Tokig i Säter” nu när den inte fått skydd kan det i vissa fall anses vara vilseledande av kommersiellt ursprung. Enligt marknadsföringslagen är detta inte tillåtet.

Christina Wainikka

Att tänka på:

Kontrollera vilka de formella registreringshindren är i varumärkeslagen innan ni väljer varumärke.

Fundera på nyttan av ensamrätt till varumärket innan en registrering görs. Behöver ni verkligen ensamrätten?

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.