NYHET Publicerad

En tokig slogan?

Rättspsykiatriska kliniken i Säter

Säters kommun ville varumärkesskydda en rolig blinkning åt rättspsykiatriska kliniken i Säter.

Foto: Fredrik Funck / DN / TT

Under sommaren uppmärksammades att Säters kommun fick nej av Patent- och registreringsverket när de ville registrera sin kommunslogan som varumärke. ”Tokig i Säter” var tydligen inte ok. Vad innebär det här egentligen?

Kommunslogans av olika slag kan vara föremål för många diskussioner. Säter som ort är kanske mest känt för sina psykiatriska kliniker. Det första mentalsjukhuset på orten öppnade redan 1912. ”Tokig i Säter” har använts som slogan i flera år och kommunen säger att de med den vill lyfta att många också fått hjälp på klinikerna.

När en varumärkesansökan görs har registreringsmyndigheten i uppgift att undersöka om det finns några formella hinder. Ett sådant formellt hinder är om varumärket strider mot goda seder eller allmän ordning, det vill säga är stötande. I det här fallet menade Patent- och registreringsverket att ”Tokig i Säter” kunde uppfattas som nedsättande för personer som drabbats av psykisk ohälsa.

Konsekvensen av att myndigheten inte godkänner registreringen är dock inte ett förbud mot att använda märket. Säter kan mycket väl fortsätta ha skyltar vid infarten där det står ”Tokig i Säter” under förutsättning att det inte strider mot någon annan reglering.

Ett exempel på att en nekad registrering inte är ett förbud kan hämtas från parfymbranschen. För många år sedan lanserades parfymen Opium av YSL. De ville registrera namnet som varumärke i Sverige men fick nej eftersom opium är narkotika. Detta utgjorde dock inget hinder mot att sälja parfymen här.

Beslutet om att ”Tokig i Säter” inte blir registrerat som varumärke innebär alltså inte i sig att kommunen måste byta slogan. Kommunen får dock ingen ensamrätt till den.

En annan fråga är vilken nytta en kommun har av att varumärkesregistrera sin slogan. Hade de fått en registrering skulle alltså inte till exempel Vänersborg kunnat använda ”Tokig i Säter” som sin kommunslogan. Den självklara frågan blir då hur intressant det kan tänkas vara för andra att använda en kommuns slogan – särskilt då en där kommunens namn ingår.

Annons

Skulle andra aktörer använda ”Tokig i Säter” nu när den inte fått skydd kan det i vissa fall anses vara vilseledande av kommersiellt ursprung. Enligt marknadsföringslagen är detta inte tillåtet.

Christina Wainikka

Att tänka på:

Kontrollera vilka de formella registreringshindren är i varumärkeslagen innan ni väljer varumärke.

Fundera på nyttan av ensamrätt till varumärket innan en registrering görs. Behöver ni verkligen ensamrätten?

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.