NYHET Publicerad

En tokig slogan?

Rättspsykiatriska kliniken i Säter

Säters kommun ville varumärkesskydda en rolig blinkning åt rättspsykiatriska kliniken i Säter.

Foto: Fredrik Funck / DN / TT

Under sommaren uppmärksammades att Säters kommun fick nej av Patent- och registreringsverket när de ville registrera sin kommunslogan som varumärke. ”Tokig i Säter” var tydligen inte ok. Vad innebär det här egentligen?

Kommunslogans av olika slag kan vara föremål för många diskussioner. Säter som ort är kanske mest känt för sina psykiatriska kliniker. Det första mentalsjukhuset på orten öppnade redan 1912. ”Tokig i Säter” har använts som slogan i flera år och kommunen säger att de med den vill lyfta att många också fått hjälp på klinikerna.

När en varumärkesansökan görs har registreringsmyndigheten i uppgift att undersöka om det finns några formella hinder. Ett sådant formellt hinder är om varumärket strider mot goda seder eller allmän ordning, det vill säga är stötande. I det här fallet menade Patent- och registreringsverket att ”Tokig i Säter” kunde uppfattas som nedsättande för personer som drabbats av psykisk ohälsa.

Konsekvensen av att myndigheten inte godkänner registreringen är dock inte ett förbud mot att använda märket. Säter kan mycket väl fortsätta ha skyltar vid infarten där det står ”Tokig i Säter” under förutsättning att det inte strider mot någon annan reglering.

Ett exempel på att en nekad registrering inte är ett förbud kan hämtas från parfymbranschen. För många år sedan lanserades parfymen Opium av YSL. De ville registrera namnet som varumärke i Sverige men fick nej eftersom opium är narkotika. Detta utgjorde dock inget hinder mot att sälja parfymen här.

Beslutet om att ”Tokig i Säter” inte blir registrerat som varumärke innebär alltså inte i sig att kommunen måste byta slogan. Kommunen får dock ingen ensamrätt till den.

En annan fråga är vilken nytta en kommun har av att varumärkesregistrera sin slogan. Hade de fått en registrering skulle alltså inte till exempel Vänersborg kunnat använda ”Tokig i Säter” som sin kommunslogan. Den självklara frågan blir då hur intressant det kan tänkas vara för andra att använda en kommuns slogan – särskilt då en där kommunens namn ingår.

Skulle andra aktörer använda ”Tokig i Säter” nu när den inte fått skydd kan det i vissa fall anses vara vilseledande av kommersiellt ursprung. Enligt marknadsföringslagen är detta inte tillåtet.

Christina Wainikka

Att tänka på:

Kontrollera vilka de formella registreringshindren är i varumärkeslagen innan ni väljer varumärke.

Fundera på nyttan av ensamrätt till varumärket innan en registrering görs. Behöver ni verkligen ensamrätten?

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.