Presentera för riskkapitalister?

Entreprenör Vilka är de viktigaste sakerna man ska göra när man presenterar för riskkapitalister?

I grunden är den viktigaste frågan – hur kommer dina investerare veta att en investering i dig kommer att möta deras medvetna och omedvetna mål med investeringen?

Allt bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare – menade Albert Einstein. Och samma sak gäller vid presentation till investerare. Det är lätt att göra den för enkel genom att följa tumregler. Samtidigt som många av oss investerare anser att även en komplex idé bör kunna presenteras i något så när enkla termer av en person som har en god förståelse av området.

Tro det eller ej, men att få en investering har ofta mindre att göra med din affärsidé och lösning, din marknadsföring eller din presentation än du kanske tror. Den har ofta mer att göra med att matcha en investerares unika spektrum av olikartade (ibland omedvetna och personliga) kriterier – några okända för dig, och bara enstaka som har att göra med din värdering, möjligheterna, eller din marknadsposition. Och tyvärr missar ofta standarspresentationerna målet. Ett fåtal tillägg kan däremot vara allt som behövs för att få igång en diskussion och expandera möjligheten till samarbete och investering.

Standarpresentationen är en bra start, men det är inte allt som behövs. Det finns många mallar att utgå ifrån, och en av de mer refererade i dessa sammanhang är en man som heter Guy Kawasaki. Han förordar runt 10 bilder som innehåller; Executive Summary, Problem/opportunity, Unfair advantage, Demo, Sales/Marketing, Business Model, Forecast, Team, Status/milestones.

Men om alla entreprenörer presenterar på ungefär lika professionellt sätt, och har ungefär lika bra idéer… så måste man ju fråga sig hur man kan hjälpa en investerare att veta hur de ska välja dig över andra värdiga startups? Därför är det viktigt att man är förberedd på att ha en djupare diskussion om investerarnas kriterier och mål med sina investeringar, och samarbetet efter investeringen, och kanske har 20 bilder extra där man kanske bara visar en eller två just för den här gruppen av investerare.

Ted Elvhage