NYHET Publicerad

Så förbereder du ett tal på personalfesten

EXPERTERNA Vi ska ha personalfest och jag vill hålla ett tal. Vad är viktigt att tänka på?

Robert Gustafsson som Tony Richardsson
Foto: Jonas Ekströmer/TT

En av de vanligaste reaktionerna på ett festtal är, att det var alldeles för långt! En annan är, vad ville hen säga egentligen? Väldigt många tal lider av båda bristerna, vilket innebär att du har mycket att vinna på att förbereda ett rappt och fokuserat tal. Alla kanske inte är talare, men rätt förberedelse kan vem som helst göra.

Att otillräckliga förberedelser leder till långa och i värsta fall svamliga tal har vi nog alla erfarenhet av. Var inte en sån person som bara talar i kraft av din person, roll eller av ohejdad vana. Ett tal ska vara till för de som lyssnar. Det kräver lite eftertanke. Att utgå ifrån att du kommer att komma på något vettigt att säga i stunden är respektlöst.

Så vad är rätt förberedelser? Det beror naturligtvis på ambitionsnivå och hur mycket tid du kan lägga. Om vi utgår från ett minimum så handlar det främst om att ha tänkt igenom vem du talar till, varför du talar och vad du ska tala om. På så sätt skapar du ett fokus och ger dig själv chansen att rensa bort allt onödigt som riskerar leda till ett för långt tal.

Vem talar du till?

Du ska tala på en personalfest, vilket betyder att du har ganska bra koll på de som ska lyssna. Fundera över din relation till alla åhörare, den bästa, den sämsta och de mittemellan. Hur ser de på dig, vad vet de om dig? Fundera också över din person och roll när du håller talet. Vem vill du vara för åhörarna. Ska du vara privat, personlig eller formell.

Varför talar du

För att bestämma det behöver du också fundera över syftet med talet. Ska det vara känslomässigt från dig personligen eller mer yrkesmässigt i din gemenskap av chef. Vill du tacka? Finns något att fira eller berätta? Vill du samla alla runt en reflexion?

Annons

Genom att se till att talet har ett syfte och ett huvudbudskap, undviker du att passa på att säga allt möjligt. Det ger dig kontroll över vad åhörarna hör och tar med sig och minskar risken för olika tolkningar och missförstånd.

Det finns alltid något som är viktigast. Det är det som du ska tala om, när du har chansen.

Vad ska du tala om

Välj vad du ska säga och berätta utifrån syftet med talet och ditt huvudbudskap. Stryk allt som inte understödjer eller förstärker det.

Om du bestämt dig för att vara personlig, undvik att prata om företagets förestående omorganisation. Om du bestämt dig för att tacka för ett bra resultat, undvik att fördjupa dig i nästa års utmaningar. Om du bestämt dig för att dela dina privata tankar, undvik allt som är kopplat till din chefsroll. Och så vidare.

Samla i stället historier, anekdoter, tankar, citat, statistik och annat som har med det du vill få sagt att göra. Ta dessa till utgångspunkt när du förbereder talet. Använd sedan retorikens principer för att sortera dem.

Retorik är inte grekiska

Jag brukar sammanfatta det som att du ska dig över ett berg. Du börjar i uppförsbacke där du behöver fånga uppmärksamheten och få folk att vilja lyssna. Sedan står du på toppen av berget med möjlighet att få folk att höra det viktigaste du har att säga. Efter det är det nedförsbacke hem, där du argumenterar för eller förklarar det du ville få sagt. För att till sist avsluta med något de lätt kan ta med sig hem.

Bland alla de olika saker som du vill få med i talet letar du alltså efter:

1. Något som kan bli en stark början som tar tag i åhörarna.

2. Några saker som gör att de vill lyssna och lita på dig.

3. Något som bäst fångar kärnan i det du vill säga – ditt huvudbudskap.

4. Lite fördjupning, några förklaringar eller viktiga bevis.

5. En minnesvärd avslutning som de kan ta med sig hem.

 

Göran Widham, Concept Director på Uncoloured Communications

Tre goda tips
  1. Vi är språkets viktigaste ord. Tänk på hur du använder vi. När du står inför en åhörarskara är vi i första hand alla närvarande, eller möjligen alla som tillhör organisationen. Undvik därför att använda ordet om en mer avgränsad eller bredare grupp, såsom vi i ledningen eller alla vi människor. När du behöver göra det, se till att vara noggrann med att markera det.
  2. Vi gillar att höra om oss själva. Även om du inte kan säga något om (eller till) alla närvarande, är det bra att tala om människorna som finns i rummet. Inte bara som grupp utan mer personligt. Att välja ut några av dem som du tilltalar direkt i ditt tal kan få många andra av åhörarna att känna att det kunde ha varit dem.
  3. Nyss eller snart? Nuet är dyrbart. Känslan av att vara samlade i ett gemensamt ögonblick. Det förstärks av att du talar om saker som just har hänt eller snart ska hända människorna i rummet.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Regeringen borde höja ersättningarna

DEBATT Att löneökningarna är betydligt högre än höjningen av ersättningen för personlig assistans gör att företag kommer tvingas lämna kollektivavtalen, skriver debattörerna. Nu uppmanar de regeringen att höja ersättningarna.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.
NYHET Publicerad:

Upplev framtiden i 360 grader

ENTREPRENÖR Virtuella lägenhetsvisningar är ett populärt inslag på bostadsmarknaden. Mycket tack vare Mattias von Corswant och Per Hjaldahl, grundarna av VR-företaget Wec360. Nio år efter starten är de den främsta aktören på VR-marknaden. ”Att sikta högt och kämpa för att lyckas har varit en av våra största drivkrafter som entreprenörer”, säger Mattias von Corswant.
NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATTEVERKETS METODER Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

Fortsatta framgångar innanför boxen

VAD HÄNDE SEN Stabil efterfrågan och en produkt med hög kvalitet. Det har gjort att Frozzypack kunnat stå emot de piratkopior som dyker upp. Den egna produktutvecklingen fortsätter att hålla sig till grundidén, en matlåda med inbyggd kylning.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Tullverket kräver småföretag på 100 miljoner kronor

PUNKTSKATT I snart åtta år har Prillan Concept sålt råtobak till grossister. Plötsligt anser Tullverket att tobaken går att röka vilket gör att företaget tvingas betala 100 miljoner kronor i retroaktiv skatt. ”Det är helt sinnessjukt, de vill bara få bort oss från marknaden”, säger Peter Soergel, medgrundare.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.