NYHET Publicerad

Ska jag som vd vara med i reklamfilmen?

Vår reklambyrå tycker att jag ska vara med i vår reklamfilm (vi är ett business-to-business-bolag), men jag har sett flera såna filmer där vd:n framstår som rätt jönsig. Hur ser jag till att jag inte låter tillgjord, om jag nu väljer att gå med på det?

En bra grundregel för att undvika att framstå som jönsig är att se till att du får vara dig själv. Alla människor är inte födda att vara skådisar. Det är svårt att spela en roll, och ännu svårare att göra det framför en kamera. Professionella skådespelare får det att se lätt ut, men det beror på att det har lagt ner ett helt yrkesliv på att bli bra på det.

Så om reklambyrån vill ha med dig i en film ska du inte ställa upp om de vill att du ska spela någon annan än dig själv. Det kan vara svårt nog!

Med att vara någon annan än dig själv menar jag inte bara att spela en roll. Jag menar även att säga en annan människas ord utifrån ett skrivet manus. De flesta av oss låter konstlade och onaturliga när vi läser innantill. Får du tala från hjärtat med dina egna ord är det mycket större chans att du framstår på det sätt du vill.

Mitt råd om att filma en vd är därför att genomföra det så att det liknar ett nyhetsinslag, eller ett klipp för en dokumentärfilm. Gör en intervju, i naturlig klädsel och i en naturlig miljö så att du känner dig bekväm. Arbeta helst med ett produktionsbolag som har vana att göra redaktionell film och med en regissör, talarcoach eller PR-konsult som är van att hjälpa folk med framträdanden. Hur duktig en filmregissör än är på att hjälpa skådisar är det inte säkert att hen är van att göra intervjuer.

Skillnaden mot en filmad intervju som görs av journalistiska skäl är att ni kan kontrollera processen. Det betyder för det första att det går att göra många tagningar. Ni kan prova er fram till rätt formuleringar, rätt ton och ett avslappnat uppträdande. För det andra betyder det att ni ur det materialet kan klippa de mest fördelaktiga delarna – de där du både framstår på rätt sätt och säger rätt saker.

Var beredd att steka hela filmen och börja om från början. Ta inte det beslutet själv. Om du inte är van att se dig själv på film så kommer du automatiskt känna att du inte är naturlig. Låt någon eller några som du känner väl och litar på se filmen och avgöra om du är naturlig. Helst några utanför verksamheten.

Annons

Göran Widham

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.