Vad kan vara exklusivitet i avtal?

Entreprenör En kund till oss har skickat ett avtalsförslag där det står att de vill att avtalet ska vara exklusivt. Om vi tolkar det hela rätt ska vi inte få samarbeta med vilka vi vill i fortsättningen. Kan de verkligen skriva in det i ett avtal?

Exklusivitet används ofta som uttryck i avtal, men vad man menar med det kan skilja sig åt. När man läser avtal där det står något om exklusivitet är det viktigt att läsa vad det står i övrigt. Ibland är avtalen helt ok, men ibland är de helt orimliga. Många avtal innehåller någon begränsning av själva exklusiviteten.

Det kan handla om att det gäller för en begränsad tid eller inom ett begränsat geografiskt område. Begränsningen kan också gälla för en viss bransch. Ta en kändis som gör schamporeklam. I avtalet står det exklusivitet, men med det kanske avses i Sverige under ett år, för just hårvårdsprodukter. Kändisen kan alltså ingå avtal om att göra reklam för hårvård i Norge, eller för bilar i Sverige. Efter att året har löpt ut kan kändisen skriva avtal med en annan hårvårdsfirma.

Det är också viktigt att gå igenom avtalet för att se att det inte står i strid med åtaganden som gjorts i andra avtal. Inför OS i Rio har exempelvis ett idrottsförbund fått problem. De har ingått ett exklusivt avtal med en klädleverantör, medan Svenska Olympiska kommittén har ingått ett exklusivt avtal med en annan klädleverantör. Förbundet, som vill vara med i OS, måste nu bryta mot avtalet med sin klädleverantör. Enligt uppgift kan det kosta förbundet så mycket som 10 miljoner kronor. Andra idrottsförbund har skrivit avtal med klädleverantörer, men gjort undantag för just OS.

Till sist finns ett regelverk som kan behöva beaktas vid avtal om exklusivitet, nämligen konkurrensrätten. Avtal med exklusivitet skulle, om de är fel utformade, kunna strida både mot förbudet mot konkurrensbegränsande avtal och mot förbundet mot missbruk av dominerande ställning.

Christina Wainikka