I praktiken

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.

Kommentera

Ljus framtid tack vare nordisk expansion

EXPORT Två år efter att Candles Scandinavia startade bestämde sig makarna Viktor och Nina Garmiani för att satsa på Norden. Sverige var helt enkelt för litet. ”Vi insåg snabbt att Sverige är för litet för att bygga upp något stort. Vi behövde även Danmark, Norge, Finland och Island”, säger vd Viktor Garmiani.

Kommentera

Flytten hem gav rejäl skjuts till pulkaförsäljningen

PRODUKTION För fem år sedan beslutade Stiga att flytta hem produktionen av pulkor från Asien. Förutom att produktionen blivit bättre har försäljningen ökat. "Med tillverkning i Asien låg leveranstiden på minst åtta veckor. Går allt som det ska kan vi i dag ha ut en produkt på marknaden efter en vecka", säger Håkan Fridh, ekonomichef på Stiga.

Kommentera

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.

Kommentera

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.

Kommentera

Här står dörren öppen för nyanlända

I PRAKTIKEN För bröderna Kreshnik och Fatos Mulaj har rekryteringen av nyanlända skapat en unik företagsmiljö där anställning baseras på prestation och inte referenser. ”Det skulle vara fantastiskt om fler företag vågade ta in nyanlända”, säger Kreshnik Mulaj.

Kommentera

De chefar tillsammans

I PRAKTIKEN Samarbete i stället för hierarki. Systeminstallation i Varberg har satsat på en platt organisation utan vd. Delaktighet och engagemang ger trivsel. Och bra resultat i företaget. ”Vi konkurrerar inte utan kompletterar varandra”, säger Bobo Ekelundh, en av delägarna till Systeminstallation.

Kommentera

Mångfald nyckel för samhällsbyggare

I PRAKTIKEN En förlorad upphandling fick byggkoncernen Skanska att inse att de riskerar att missa viktiga affärer när den egna verksamheten inte speglar samhället de verkar i. Inkludering är i dag en viktig del av företagets mångfaldsarbete. ”I vårt fall har det handlat om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser”, säger Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Kommentera

Snabbfotad sporthandlare lyfter med kapital

I PRAKTIKEN Sportamore är en av jättarna inom sportmode på nätet. Fokus har legat på tillväxt i högt tempo. Allt med ordentlig draghjälp av riskkapital. ”Tid har varit en viktig faktor, eftersom utvecklingen online går i rasande fart. Att ha stor skala i verksamheten ger oss ett försprång när marknaden mognar och kundernas krav på service ökar”, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Kommentera

Kreativitetskick när kontoret flyttar ut

I PRAKTIKEN Sedan ett år tillbaka kan Sabina Ståhle, konsultchef på Previa, och hennes medarbetare arbeta under bar himmel – något som ställt invanda kontorsvanor på sin spets. ”Det är en utmaning att lämna konferensrummet och gå ut samtidigt som det kickar igång kreativiteten ordentligt”, säger Sabina Ståhle.

Kommentera

Motgång triggade revanschlusta

I PRAKTIKEN Louise Fritjofsson vet att livet som företagare går upp och ner. För några år sedan ansågs hennes företag Vint dödsdömt. Men med en förändrad affärsmodell är hon nu på väg att få ny fart på företaget. ”Vi ska gasa på ordentligt”, säger Louise Fritjofsson, vd för Vint.

Kommentera

De tränar sig till ett lönelyft

I PRAKTIKEN Att svettas tre gånger i veckan ger lön för mödan på Kompetenslaget. Närmare bestämt 6 000 kronor extra på lönekontot varje år. Och medarbetarna har hängt på. ”Vi har fått till en rättvis friskvårdssatsning som sträcker sig bortanför gymkorten och ut i skidspåren och styrketräning på hemmaplan”, säger Peter Strand, vd på Kompetenslaget.

Kommentera