NYHET Publicerad

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.

Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.
Foto: Maria Hansson

"Efter att vi fokuserat på att enbart sälja programvaran till digitalaskyltar har vi blivit framgångsrika", säger Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.

SmartSign är Nordens ledande leverantör av programvara för att styra skärmar, skärmsläckare och mobila enheter i offentliga miljöer. Det kan till exempel handla om en tv-skärm med dagens meny i en restaurang, ett företags interninformation som landar direkt i personalens mobiler, bokningsverktyg för konferensrummet eller butiksskyltning. Från början tillverkade SmartSign egna skärmar och sålde tillsammans med programvaran.

– De första tio åren var skärmarna mycket dyrare än i dag och systemen svårare. Vår produkt var en dyr tekniklösning och kunderna fanns till största delen inom industrin, det var de som hade råd, säger Dan Arrias.

Med tiden kom tekniken i kapp SmartSign och konkurrenterna började göra ännu bättre skärmar. Då ställde företaget om sitt fokus, från tillverkning av skärmar, kodning av programvara, installation och försäljning till att enbart tillhandahålla programvara.

– Sedan vi fokuserade på enbart programvaran har vi blivit väldigt framgångsrika, konstaterar Dan Arrias.

När Dan Arrias anställdes för tre år sedan började han bearbetade marknaden utanför Skandinavien. Då hade SmartSign säljkontor i ett 20-tal länder. Målet är att öppna i ytterligare ett tiotal länder.

– Vi är inne i ett extremt expansivt skede. Förra året ökade vi omsättningen utanför Skandinavien med 850 procent, säger Dan Arrias.

SmartSign säljer sin mjukvarulösning vidare till återförsäljare, som i sin tur paketerar mjukvaran med en vald skärm och säljer till slutkunden, där de och installerar skärmarna.

– Våra återförsäljare kan välja skärmar från vilken återförsäljare de vill, vi styr inte dem utan vårt jobb är att få dem att välja SmartSign som mjukvarulösning, förklarar Dan Arrias.

Annons

Affärsmodellen kräver att återförsäljarna förvaltar SmartSigns varumärke på ett bra sätt.

– Vi förlitar oss väldigt mycket på våra återförsäljare och de vi jobbar med besitter en enorm kompetens. När en ny kund hör av sig kollar vi vilka partners vi har i det landet men också inom det affärsområdet. En del är till exempel enbart inriktade mot hotell och restaurang, andra mot offentlig sektor. Det skapar en bredd för oss som vi skulle få extremt svårt att skapa själva. Vi tappar viss kontroll, men samtidigt breddar vi kompetensen och får en skalbarhet, säger Dan Arrias.

Företaget har skapat två nivåer, återförsäljare och partners. De som blir partners ingår i SmartSigns partnerprogram, där de får en djupare säljutbildning och teknisk utbildning.

SmartSign har en egen support gentemot återförsäljarna.

– Våra säljare är också tekniskt utbildade, för att kunna beskriva produkten för återförsäljarna, säger Dan Arrias.

Konkurrensen inom digital signage-branschen är tuff, framför allt från stora europeiska och amerikanska bolag.

– Men vi har kommit så pass långt i vår utveckling att vi har en väldigt god chans med vår strategi och vår produkt. De flesta stora kör hela paketet, men vår flexibilitet har gjort oss både plattforms- och märkesoberoende. Det gör att återförsäljaren kan bygga ihop sina paket som de vill, vi tvingar inte in dem i en lösning, säger Dan Arrias.

För att kunna vara med i konkurrensen framöver har SmartSign valt att fokusera mycket på mobilitet.

– Dit vi är på väg nu så kan man ha en plattform med kopplingar emellan, att man till exempel kan lägga ut samma information på en skärm i sin butik och skicka till sina följare på twitter. I dag behöver du inte hantera en egen server, merparten av kunderna väljer en molnbaserad lösning. Tekniken har blivit smartare och skärmen i sig är fortfarande dum, men det är en fantastisk symbios, avslutar Dan Arrias.

Karin Janson

SmartSign

Grundades:1998.
Vd:Martin Romanowski.
Ort:Borlänge och Stockholm.
Omsättning:20 miljoner kronor.
Antal anställda:13 personer.

Expertens 7 tips

Våga sticka ut.
Jörgen Bond
,affärscoach på Channge Agent

  1. Timing. Är det tidpunkt för mitt erbjudande just nu? För att veta vad kunden tycker, fråga. För att veta vad kunden gör, testa. För att veta vad kunden kommer att göra, spana.
  2. Vem är det som ska köpa? Identifiera en typisk kund och undersök sedan om det finns fler som liknar din typkund. Om det finns fler har du en målgrupp, håll dig till den.
  3. Vilket behov har kunden? Vilken nytta har kunden eller vilket problem löser kunden med just ditt erbjudande? Kan du fokusera på kärnbehovet med din produkt?
  4. Prata om och med kunden. Vad konkret är det som ska tillfredsställa kundens behov? Det är lätt att prata om mina produkter eller tjänsters förträfflighet. Prata om kunden istället, ta reda på vad han eller hon vill ha.
  5. Stick ut. På vilket sätt skiljer sig ditt erbjudande från andras? Vad är det som gör att kunden ska välja dig framför andra? Det är styrkan i din produkt eller företagsidé och där du ska lägga tyngdvikten.
  6. Har du satt rätt pris? Är kundens upplevda nytta större än kundens upplevda kostnad? 
  7. Formulera ditt erbjudande. Det ska vara så tydligt att kunden förstår att det är just ”dig” jag vänder mig till men också så tydligt att den som inte är kund eller ska bli kund förstår att det gäller inte mig. Ingen potentiell kund är så dyr som den som inte köper!
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.