NYHET Publicerad

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.

Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.
Foto: Maria Hansson

"Efter att vi fokuserat på att enbart sälja programvaran till digitalaskyltar har vi blivit framgångsrika", säger Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.

SmartSign är Nordens ledande leverantör av programvara för att styra skärmar, skärmsläckare och mobila enheter i offentliga miljöer. Det kan till exempel handla om en tv-skärm med dagens meny i en restaurang, ett företags interninformation som landar direkt i personalens mobiler, bokningsverktyg för konferensrummet eller butiksskyltning. Från början tillverkade SmartSign egna skärmar och sålde tillsammans med programvaran.

– De första tio åren var skärmarna mycket dyrare än i dag och systemen svårare. Vår produkt var en dyr tekniklösning och kunderna fanns till största delen inom industrin, det var de som hade råd, säger Dan Arrias.

Med tiden kom tekniken i kapp SmartSign och konkurrenterna började göra ännu bättre skärmar. Då ställde företaget om sitt fokus, från tillverkning av skärmar, kodning av programvara, installation och försäljning till att enbart tillhandahålla programvara.

– Sedan vi fokuserade på enbart programvaran har vi blivit väldigt framgångsrika, konstaterar Dan Arrias.

När Dan Arrias anställdes för tre år sedan började han bearbetade marknaden utanför Skandinavien. Då hade SmartSign säljkontor i ett 20-tal länder. Målet är att öppna i ytterligare ett tiotal länder.

– Vi är inne i ett extremt expansivt skede. Förra året ökade vi omsättningen utanför Skandinavien med 850 procent, säger Dan Arrias.

SmartSign säljer sin mjukvarulösning vidare till återförsäljare, som i sin tur paketerar mjukvaran med en vald skärm och säljer till slutkunden, där de och installerar skärmarna.

– Våra återförsäljare kan välja skärmar från vilken återförsäljare de vill, vi styr inte dem utan vårt jobb är att få dem att välja SmartSign som mjukvarulösning, förklarar Dan Arrias.

Annons

Affärsmodellen kräver att återförsäljarna förvaltar SmartSigns varumärke på ett bra sätt.

– Vi förlitar oss väldigt mycket på våra återförsäljare och de vi jobbar med besitter en enorm kompetens. När en ny kund hör av sig kollar vi vilka partners vi har i det landet men också inom det affärsområdet. En del är till exempel enbart inriktade mot hotell och restaurang, andra mot offentlig sektor. Det skapar en bredd för oss som vi skulle få extremt svårt att skapa själva. Vi tappar viss kontroll, men samtidigt breddar vi kompetensen och får en skalbarhet, säger Dan Arrias.

Företaget har skapat två nivåer, återförsäljare och partners. De som blir partners ingår i SmartSigns partnerprogram, där de får en djupare säljutbildning och teknisk utbildning.

SmartSign har en egen support gentemot återförsäljarna.

– Våra säljare är också tekniskt utbildade, för att kunna beskriva produkten för återförsäljarna, säger Dan Arrias.

Konkurrensen inom digital signage-branschen är tuff, framför allt från stora europeiska och amerikanska bolag.

– Men vi har kommit så pass långt i vår utveckling att vi har en väldigt god chans med vår strategi och vår produkt. De flesta stora kör hela paketet, men vår flexibilitet har gjort oss både plattforms- och märkesoberoende. Det gör att återförsäljaren kan bygga ihop sina paket som de vill, vi tvingar inte in dem i en lösning, säger Dan Arrias.

För att kunna vara med i konkurrensen framöver har SmartSign valt att fokusera mycket på mobilitet.

– Dit vi är på väg nu så kan man ha en plattform med kopplingar emellan, att man till exempel kan lägga ut samma information på en skärm i sin butik och skicka till sina följare på twitter. I dag behöver du inte hantera en egen server, merparten av kunderna väljer en molnbaserad lösning. Tekniken har blivit smartare och skärmen i sig är fortfarande dum, men det är en fantastisk symbios, avslutar Dan Arrias.

Karin Janson

SmartSign

Grundades:1998.
Vd:Martin Romanowski.
Ort:Borlänge och Stockholm.
Omsättning:20 miljoner kronor.
Antal anställda:13 personer.

Expertens 7 tips

Våga sticka ut.
Jörgen Bond
,affärscoach på Channge Agent

  1. Timing. Är det tidpunkt för mitt erbjudande just nu? För att veta vad kunden tycker, fråga. För att veta vad kunden gör, testa. För att veta vad kunden kommer att göra, spana.
  2. Vem är det som ska köpa? Identifiera en typisk kund och undersök sedan om det finns fler som liknar din typkund. Om det finns fler har du en målgrupp, håll dig till den.
  3. Vilket behov har kunden? Vilken nytta har kunden eller vilket problem löser kunden med just ditt erbjudande? Kan du fokusera på kärnbehovet med din produkt?
  4. Prata om och med kunden. Vad konkret är det som ska tillfredsställa kundens behov? Det är lätt att prata om mina produkter eller tjänsters förträfflighet. Prata om kunden istället, ta reda på vad han eller hon vill ha.
  5. Stick ut. På vilket sätt skiljer sig ditt erbjudande från andras? Vad är det som gör att kunden ska välja dig framför andra? Det är styrkan i din produkt eller företagsidé och där du ska lägga tyngdvikten.
  6. Har du satt rätt pris? Är kundens upplevda nytta större än kundens upplevda kostnad? 
  7. Formulera ditt erbjudande. Det ska vara så tydligt att kunden förstår att det är just ”dig” jag vänder mig till men också så tydligt att den som inte är kund eller ska bli kund förstår att det gäller inte mig. Ingen potentiell kund är så dyr som den som inte köper!
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.