NYHET Publicerad

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.

Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.
Foto: Maria Hansson

"Efter att vi fokuserat på att enbart sälja programvaran till digitalaskyltar har vi blivit framgångsrika", säger Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.

SmartSign är Nordens ledande leverantör av programvara för att styra skärmar, skärmsläckare och mobila enheter i offentliga miljöer. Det kan till exempel handla om en tv-skärm med dagens meny i en restaurang, ett företags interninformation som landar direkt i personalens mobiler, bokningsverktyg för konferensrummet eller butiksskyltning. Från början tillverkade SmartSign egna skärmar och sålde tillsammans med programvaran.

– De första tio åren var skärmarna mycket dyrare än i dag och systemen svårare. Vår produkt var en dyr tekniklösning och kunderna fanns till största delen inom industrin, det var de som hade råd, säger Dan Arrias.

Med tiden kom tekniken i kapp SmartSign och konkurrenterna började göra ännu bättre skärmar. Då ställde företaget om sitt fokus, från tillverkning av skärmar, kodning av programvara, installation och försäljning till att enbart tillhandahålla programvara.

– Sedan vi fokuserade på enbart programvaran har vi blivit väldigt framgångsrika, konstaterar Dan Arrias.

När Dan Arrias anställdes för tre år sedan började han bearbetade marknaden utanför Skandinavien. Då hade SmartSign säljkontor i ett 20-tal länder. Målet är att öppna i ytterligare ett tiotal länder.

– Vi är inne i ett extremt expansivt skede. Förra året ökade vi omsättningen utanför Skandinavien med 850 procent, säger Dan Arrias.

SmartSign säljer sin mjukvarulösning vidare till återförsäljare, som i sin tur paketerar mjukvaran med en vald skärm och säljer till slutkunden, där de och installerar skärmarna.

– Våra återförsäljare kan välja skärmar från vilken återförsäljare de vill, vi styr inte dem utan vårt jobb är att få dem att välja SmartSign som mjukvarulösning, förklarar Dan Arrias.

Annons

Affärsmodellen kräver att återförsäljarna förvaltar SmartSigns varumärke på ett bra sätt.

– Vi förlitar oss väldigt mycket på våra återförsäljare och de vi jobbar med besitter en enorm kompetens. När en ny kund hör av sig kollar vi vilka partners vi har i det landet men också inom det affärsområdet. En del är till exempel enbart inriktade mot hotell och restaurang, andra mot offentlig sektor. Det skapar en bredd för oss som vi skulle få extremt svårt att skapa själva. Vi tappar viss kontroll, men samtidigt breddar vi kompetensen och får en skalbarhet, säger Dan Arrias.

Företaget har skapat två nivåer, återförsäljare och partners. De som blir partners ingår i SmartSigns partnerprogram, där de får en djupare säljutbildning och teknisk utbildning.

SmartSign har en egen support gentemot återförsäljarna.

– Våra säljare är också tekniskt utbildade, för att kunna beskriva produkten för återförsäljarna, säger Dan Arrias.

Konkurrensen inom digital signage-branschen är tuff, framför allt från stora europeiska och amerikanska bolag.

– Men vi har kommit så pass långt i vår utveckling att vi har en väldigt god chans med vår strategi och vår produkt. De flesta stora kör hela paketet, men vår flexibilitet har gjort oss både plattforms- och märkesoberoende. Det gör att återförsäljaren kan bygga ihop sina paket som de vill, vi tvingar inte in dem i en lösning, säger Dan Arrias.

För att kunna vara med i konkurrensen framöver har SmartSign valt att fokusera mycket på mobilitet.

– Dit vi är på väg nu så kan man ha en plattform med kopplingar emellan, att man till exempel kan lägga ut samma information på en skärm i sin butik och skicka till sina följare på twitter. I dag behöver du inte hantera en egen server, merparten av kunderna väljer en molnbaserad lösning. Tekniken har blivit smartare och skärmen i sig är fortfarande dum, men det är en fantastisk symbios, avslutar Dan Arrias.

Karin Janson

SmartSign

Grundades:1998.
Vd:Martin Romanowski.
Ort:Borlänge och Stockholm.
Omsättning:20 miljoner kronor.
Antal anställda:13 personer.

Expertens 7 tips

Våga sticka ut.
Jörgen Bond
,affärscoach på Channge Agent

  1. Timing. Är det tidpunkt för mitt erbjudande just nu? För att veta vad kunden tycker, fråga. För att veta vad kunden gör, testa. För att veta vad kunden kommer att göra, spana.
  2. Vem är det som ska köpa? Identifiera en typisk kund och undersök sedan om det finns fler som liknar din typkund. Om det finns fler har du en målgrupp, håll dig till den.
  3. Vilket behov har kunden? Vilken nytta har kunden eller vilket problem löser kunden med just ditt erbjudande? Kan du fokusera på kärnbehovet med din produkt?
  4. Prata om och med kunden. Vad konkret är det som ska tillfredsställa kundens behov? Det är lätt att prata om mina produkter eller tjänsters förträfflighet. Prata om kunden istället, ta reda på vad han eller hon vill ha.
  5. Stick ut. På vilket sätt skiljer sig ditt erbjudande från andras? Vad är det som gör att kunden ska välja dig framför andra? Det är styrkan i din produkt eller företagsidé och där du ska lägga tyngdvikten.
  6. Har du satt rätt pris? Är kundens upplevda nytta större än kundens upplevda kostnad? 
  7. Formulera ditt erbjudande. Det ska vara så tydligt att kunden förstår att det är just ”dig” jag vänder mig till men också så tydligt att den som inte är kund eller ska bli kund förstår att det gäller inte mig. Ingen potentiell kund är så dyr som den som inte köper!
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Gäller GDPR alla mina medarbetares mejl?

FRÅGA EXPERTEN En kollega till mig sade att GDPR gäller för varenda namn och adress som finns nånstans i min e-postlåda? Kan det verkligen vara så? Där finns tusentals mejl och jag har ingen översikt över allt som finns där, än mindre över vad som finns i mina medarbetares e-postlådor. Vad ska jag göra?
NYHET Publicerad:

Ali: Litet misstag tvingar mig och min familj lämna Sverige

KOMPETENSUTVSNINGARNA Ali Omumi är affärsutvecklare och har haft flera toppjobb i svenskt näringsliv. Nu tvingas han lämna landet efter att Migrationsverket nekat honom arbetstillstånd. Entreprenör har låtit honom att med egna ord berätta sin historia. "Hur kan ett smärre administrativt misstag av en arbetsgivare innebära att jag och hela min familj rycks upp med rötterna och tvingas lämna Sverige?", skriver han.
NYHET Publicerad:

Segerfeldt: En Bagdad-Bob på var sin sida av Östersjön

DEBATT Debattören Fredrik Segerfeldt går till attack mot LO, som i sin valfilm menar att en alliansregering skulle hota jobben. Segerfeldt jämför LO:s film med rysk propaganda och frågar sig varifrån LO:s tanke om att svenska företag är som hin håle själv kommer från.
NYHET Publicerad:

Kaféet fick inte alkoholtillstånd - ligger för nära lekplats

REGELKRÅNGLET Krögaren Kjell Andersson och hustrun Kicki Edholm får inte servera alkohol på sitt sommarkafé. Orsaken är att kommunen inte vill att barn vid en lekplats i närheten ser när vuxna dricker alkohol. ”Grejen är helt befängd”, säger Kjell Andersson. Visita rekommenderar att beslutet överklagas eftersom det inte följer alkohollagen.
NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.