NYHET Publicerad

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.

Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.
Foto: Maria Hansson

"Efter att vi fokuserat på att enbart sälja programvaran till digitalaskyltar har vi blivit framgångsrika", säger Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.

SmartSign är Nordens ledande leverantör av programvara för att styra skärmar, skärmsläckare och mobila enheter i offentliga miljöer. Det kan till exempel handla om en tv-skärm med dagens meny i en restaurang, ett företags interninformation som landar direkt i personalens mobiler, bokningsverktyg för konferensrummet eller butiksskyltning. Från början tillverkade SmartSign egna skärmar och sålde tillsammans med programvaran.

– De första tio åren var skärmarna mycket dyrare än i dag och systemen svårare. Vår produkt var en dyr tekniklösning och kunderna fanns till största delen inom industrin, det var de som hade råd, säger Dan Arrias.

Med tiden kom tekniken i kapp SmartSign och konkurrenterna började göra ännu bättre skärmar. Då ställde företaget om sitt fokus, från tillverkning av skärmar, kodning av programvara, installation och försäljning till att enbart tillhandahålla programvara.

– Sedan vi fokuserade på enbart programvaran har vi blivit väldigt framgångsrika, konstaterar Dan Arrias.

När Dan Arrias anställdes för tre år sedan började han bearbetade marknaden utanför Skandinavien. Då hade SmartSign säljkontor i ett 20-tal länder. Målet är att öppna i ytterligare ett tiotal länder.

– Vi är inne i ett extremt expansivt skede. Förra året ökade vi omsättningen utanför Skandinavien med 850 procent, säger Dan Arrias.

SmartSign säljer sin mjukvarulösning vidare till återförsäljare, som i sin tur paketerar mjukvaran med en vald skärm och säljer till slutkunden, där de och installerar skärmarna.

– Våra återförsäljare kan välja skärmar från vilken återförsäljare de vill, vi styr inte dem utan vårt jobb är att få dem att välja SmartSign som mjukvarulösning, förklarar Dan Arrias.

Affärsmodellen kräver att återförsäljarna förvaltar SmartSigns varumärke på ett bra sätt.

– Vi förlitar oss väldigt mycket på våra återförsäljare och de vi jobbar med besitter en enorm kompetens. När en ny kund hör av sig kollar vi vilka partners vi har i det landet men också inom det affärsområdet. En del är till exempel enbart inriktade mot hotell och restaurang, andra mot offentlig sektor. Det skapar en bredd för oss som vi skulle få extremt svårt att skapa själva. Vi tappar viss kontroll, men samtidigt breddar vi kompetensen och får en skalbarhet, säger Dan Arrias.

Företaget har skapat två nivåer, återförsäljare och partners. De som blir partners ingår i SmartSigns partnerprogram, där de får en djupare säljutbildning och teknisk utbildning.

SmartSign har en egen support gentemot återförsäljarna.

– Våra säljare är också tekniskt utbildade, för att kunna beskriva produkten för återförsäljarna, säger Dan Arrias.

Konkurrensen inom digital signage-branschen är tuff, framför allt från stora europeiska och amerikanska bolag.

– Men vi har kommit så pass långt i vår utveckling att vi har en väldigt god chans med vår strategi och vår produkt. De flesta stora kör hela paketet, men vår flexibilitet har gjort oss både plattforms- och märkesoberoende. Det gör att återförsäljaren kan bygga ihop sina paket som de vill, vi tvingar inte in dem i en lösning, säger Dan Arrias.

För att kunna vara med i konkurrensen framöver har SmartSign valt att fokusera mycket på mobilitet.

– Dit vi är på väg nu så kan man ha en plattform med kopplingar emellan, att man till exempel kan lägga ut samma information på en skärm i sin butik och skicka till sina följare på twitter. I dag behöver du inte hantera en egen server, merparten av kunderna väljer en molnbaserad lösning. Tekniken har blivit smartare och skärmen i sig är fortfarande dum, men det är en fantastisk symbios, avslutar Dan Arrias.

Karin Janson

SmartSign

Grundades:1998.
Vd:Martin Romanowski.
Ort:Borlänge och Stockholm.
Omsättning:20 miljoner kronor.
Antal anställda:13 personer.

Expertens 7 tips

Våga sticka ut.
Jörgen Bond
,affärscoach på Channge Agent

  1. Timing. Är det tidpunkt för mitt erbjudande just nu? För att veta vad kunden tycker, fråga. För att veta vad kunden gör, testa. För att veta vad kunden kommer att göra, spana.
  2. Vem är det som ska köpa? Identifiera en typisk kund och undersök sedan om det finns fler som liknar din typkund. Om det finns fler har du en målgrupp, håll dig till den.
  3. Vilket behov har kunden? Vilken nytta har kunden eller vilket problem löser kunden med just ditt erbjudande? Kan du fokusera på kärnbehovet med din produkt?
  4. Prata om och med kunden. Vad konkret är det som ska tillfredsställa kundens behov? Det är lätt att prata om mina produkter eller tjänsters förträfflighet. Prata om kunden istället, ta reda på vad han eller hon vill ha.
  5. Stick ut. På vilket sätt skiljer sig ditt erbjudande från andras? Vad är det som gör att kunden ska välja dig framför andra? Det är styrkan i din produkt eller företagsidé och där du ska lägga tyngdvikten.
  6. Har du satt rätt pris? Är kundens upplevda nytta större än kundens upplevda kostnad? 
  7. Formulera ditt erbjudande. Det ska vara så tydligt att kunden förstår att det är just ”dig” jag vänder mig till men också så tydligt att den som inte är kund eller ska bli kund förstår att det gäller inte mig. Ingen potentiell kund är så dyr som den som inte köper!
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.