NYHET Publicerad

Avskalat koncept banade väg ut på digital världsmarknad

I PRAKTIKEN När SmartSign bildades 1998 tillverkade de skärmar för digital skyltning. Men den stora framgången kom efter att de vågat renodla sitt koncept och endast sälja programvaran. ”Vi har ökat omsättningen rejält och kommer att fortsätta öka framöver”, spår försäljningschefen Dan Arrias.

Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.
Foto: Maria Hansson

"Efter att vi fokuserat på att enbart sälja programvaran till digitalaskyltar har vi blivit framgångsrika", säger Dan Arrias, försäljningschef på Smartsign.

SmartSign är Nordens ledande leverantör av programvara för att styra skärmar, skärmsläckare och mobila enheter i offentliga miljöer. Det kan till exempel handla om en tv-skärm med dagens meny i en restaurang, ett företags interninformation som landar direkt i personalens mobiler, bokningsverktyg för konferensrummet eller butiksskyltning. Från början tillverkade SmartSign egna skärmar och sålde tillsammans med programvaran.

– De första tio åren var skärmarna mycket dyrare än i dag och systemen svårare. Vår produkt var en dyr tekniklösning och kunderna fanns till största delen inom industrin, det var de som hade råd, säger Dan Arrias.

Med tiden kom tekniken i kapp SmartSign och konkurrenterna började göra ännu bättre skärmar. Då ställde företaget om sitt fokus, från tillverkning av skärmar, kodning av programvara, installation och försäljning till att enbart tillhandahålla programvara.

– Sedan vi fokuserade på enbart programvaran har vi blivit väldigt framgångsrika, konstaterar Dan Arrias.

När Dan Arrias anställdes för tre år sedan började han bearbetade marknaden utanför Skandinavien. Då hade SmartSign säljkontor i ett 20-tal länder. Målet är att öppna i ytterligare ett tiotal länder.

– Vi är inne i ett extremt expansivt skede. Förra året ökade vi omsättningen utanför Skandinavien med 850 procent, säger Dan Arrias.

SmartSign säljer sin mjukvarulösning vidare till återförsäljare, som i sin tur paketerar mjukvaran med en vald skärm och säljer till slutkunden, där de och installerar skärmarna.

– Våra återförsäljare kan välja skärmar från vilken återförsäljare de vill, vi styr inte dem utan vårt jobb är att få dem att välja SmartSign som mjukvarulösning, förklarar Dan Arrias.

Annons

Affärsmodellen kräver att återförsäljarna förvaltar SmartSigns varumärke på ett bra sätt.

– Vi förlitar oss väldigt mycket på våra återförsäljare och de vi jobbar med besitter en enorm kompetens. När en ny kund hör av sig kollar vi vilka partners vi har i det landet men också inom det affärsområdet. En del är till exempel enbart inriktade mot hotell och restaurang, andra mot offentlig sektor. Det skapar en bredd för oss som vi skulle få extremt svårt att skapa själva. Vi tappar viss kontroll, men samtidigt breddar vi kompetensen och får en skalbarhet, säger Dan Arrias.

Företaget har skapat två nivåer, återförsäljare och partners. De som blir partners ingår i SmartSigns partnerprogram, där de får en djupare säljutbildning och teknisk utbildning.

SmartSign har en egen support gentemot återförsäljarna.

– Våra säljare är också tekniskt utbildade, för att kunna beskriva produkten för återförsäljarna, säger Dan Arrias.

Konkurrensen inom digital signage-branschen är tuff, framför allt från stora europeiska och amerikanska bolag.

– Men vi har kommit så pass långt i vår utveckling att vi har en väldigt god chans med vår strategi och vår produkt. De flesta stora kör hela paketet, men vår flexibilitet har gjort oss både plattforms- och märkesoberoende. Det gör att återförsäljaren kan bygga ihop sina paket som de vill, vi tvingar inte in dem i en lösning, säger Dan Arrias.

För att kunna vara med i konkurrensen framöver har SmartSign valt att fokusera mycket på mobilitet.

– Dit vi är på väg nu så kan man ha en plattform med kopplingar emellan, att man till exempel kan lägga ut samma information på en skärm i sin butik och skicka till sina följare på twitter. I dag behöver du inte hantera en egen server, merparten av kunderna väljer en molnbaserad lösning. Tekniken har blivit smartare och skärmen i sig är fortfarande dum, men det är en fantastisk symbios, avslutar Dan Arrias.

Karin Janson

SmartSign

Grundades:1998.
Vd:Martin Romanowski.
Ort:Borlänge och Stockholm.
Omsättning:20 miljoner kronor.
Antal anställda:13 personer.

Expertens 7 tips

Våga sticka ut.
Jörgen Bond
,affärscoach på Channge Agent

  1. Timing. Är det tidpunkt för mitt erbjudande just nu? För att veta vad kunden tycker, fråga. För att veta vad kunden gör, testa. För att veta vad kunden kommer att göra, spana.
  2. Vem är det som ska köpa? Identifiera en typisk kund och undersök sedan om det finns fler som liknar din typkund. Om det finns fler har du en målgrupp, håll dig till den.
  3. Vilket behov har kunden? Vilken nytta har kunden eller vilket problem löser kunden med just ditt erbjudande? Kan du fokusera på kärnbehovet med din produkt?
  4. Prata om och med kunden. Vad konkret är det som ska tillfredsställa kundens behov? Det är lätt att prata om mina produkter eller tjänsters förträfflighet. Prata om kunden istället, ta reda på vad han eller hon vill ha.
  5. Stick ut. På vilket sätt skiljer sig ditt erbjudande från andras? Vad är det som gör att kunden ska välja dig framför andra? Det är styrkan i din produkt eller företagsidé och där du ska lägga tyngdvikten.
  6. Har du satt rätt pris? Är kundens upplevda nytta större än kundens upplevda kostnad? 
  7. Formulera ditt erbjudande. Det ska vara så tydligt att kunden förstår att det är just ”dig” jag vänder mig till men också så tydligt att den som inte är kund eller ska bli kund förstår att det gäller inte mig. Ingen potentiell kund är så dyr som den som inte köper!
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.