De tränar sig till ett lönelyft

Peter Strand, vd Kompetenslaget, tillsammans med sina medarbetare.
Foto: Maria Fäldt / TT
En av Peter Strands, vd Kompetenslaget, tankar med projekt "Svettlön" är att det ska stärka gruppkänslan. Numera samlas flera ur personalen varje söndag för ett gemensamt spinning pass. Senaste passet avhandlas sedan under måndagsfikat.

I Praktiken Att svettas tre gånger i veckan ger lön för mödan på Kompetenslaget. Närmare bestämt 6 000 kronor extra på lönekontot varje år. Och medarbetarna har hängt på. ”Vi har fått till en rättvis friskvårdssatsning som sträcker sig bortanför gymkorten”, säger Peter Strand, vd på Kompetenslaget.

Att införa Svettpeng som strategi för att få hälsosamma och friska medarbetare har gett full pott från start för Kompetenslaget. De 20 anställda på kontoren i Piteå och Umeå motionerar numera minst tre gånger i veckan. Peter Strand, vd på Kompetenslaget, beskriver tilltaget som en omvänd friskvårdssatsning där han skippat friskvårdspengen och i stället inför prestationsbaserat lönetillägg om personalen ägnar sig åt pulshöjande aktivitet i minst trettio minuter tre gånger i veckan.

– Jag ville få till en friskvårdssatsning som inte är kopplad till Skatteverkets krav och definition om vad som räknas till motion. Där massage till exempel är okej, men inte att ge sig ut i skidspåret. Mitt mål är att få till en hållbar organisation där personalen mår bra, trivs och är friska. För att göra det måste man hitta en modell som inte utestänger folk, säger Peter Strand.

Utmaningen var att hitta ett sätt att fördela pengar till personalen på ett lagligt sätt. Efter att ha sonderat terrängen hos både Skatteverket, arbetsgivarföreningar och fack, kom han fram till att det görs enklast via lönen.

Lite orolig var han för att vissa skulle bli irriterade på prestationskravet om egenträning och kanske leda till irritation och stress hos medarbetare. Men det blev tvärtom. När idén lanserades på en jullunch fick den endast glada tillrop.

– Det roliga är att kollegor som rört sig i mindre utsträckning har börjat styrketränat hemma, andra har dragit upp tempot i hundpromenaderna, en del power walkar, vissa åker spark eller skottar uppfarten i raskt tempo.

Träningen får utföras utanför arbetstid. Upplägget är enkelt. Alla som utför en pulshöjande aktivitet, i minst 30 minuter, får 50 kronor i lönepåslag, som betalas ut månadsvis. Ersättningen är den samma även om man tränar en halvtimma eller två timmar. Max gränsen är satt till tre träningstillfällen i veckan, vilket ger varje anställd 6 000 kronor extra i lön varje år.

– Investering för bolaget, med sociala avgifter, blir 180 000 kronor. Alltså ingenting, i alla fall om man räknar på vad en långtidssjukskrivning med rehabilitering i sex månader kostar. Då drar det snabbt iväg upp i 600 000 kronor.

Via Facebookgruppen ”Svettlön och hjärngymnastik” uppdaterar personalen varandra om sitt senaste träningspass, gärna med en bild eller film. Några andra kontroller av insatserna görs inte från Kompetenslagets sida.

– Vår utgångspunkt är att vi litar på vår personal. Svettlönen ska vara ett lustfyllt projekt och tanken är ju att detta i längden ska stärka vår gruppkänsla, vilket jag redan kan se att vi gjort. Folk peppar varandra och senaste träningspasset är en snackis över kaffet, säger Peter Strand.

Varje söndag samlas flera ur personalen för ett gemensamt spinning pass. Fler och fler sluter upp efter att senaste passet avhandlas under måndagsfikat. Själv har Peter Strand gått från två till fyra träningspass i veckan.

– Några av oss har anmält oss till Cykelvasan. Fast det kanske mer är uttryck för en 40-årskris, säger han och skrattar.

Vad han däremot inte räknat med var det positiva gensvaret gällande varumärket.

– Ryktet om svettlönen har spridit sig till kollegor i branschen och kunder. Och vi får ofta frågor om vårt träningsupplägg. Som HR-företag är det roligt att kunna gå i bräschen och visa hur enkelt och relativt billigt man kan ta sig an ett hälsoarbete.

Expertens 9 tips

Våga tänka nytt kring hälsoarbetet
Åsa Axeldotter Hök
, ansvarig för arbetsmiljö- och hälsoarbete på Telia.

  1. Ge alla möjlighet till träning och aktivitet. Det bästa är att de som i vanliga fall inte är aktiva kommer igång. De som ökar från marathon till ultramarathon ger inte samma effekt för dig som chef eller arbetsgivare. Och alla kanske inte blir friskare av det du gillar att göra – fråga vad dina medarbetare vill
  2. Erbjud mer än träningsmöjligheter. Många av våra medarbetare är i lika stort behov av avslappning, stresshantering, eller mindfulness som av fysisk aktivitet.
  3. Bestäm vad du vill uppnå. Allt börjar med syften, mål och orsaksanalys -  det gäller även din hälsosatsning. Sedan kan du välja rätt aktiviteter för att nå ditt mål
  4. Lägg en bra grund. Som chef och arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för arbetsmiljön och ska säkerställa att ohälsa och olycksfall inte inträffar pga av arbetet. Börja där om du inte redan gjort det!
  5. Som chef är du ett föredöme. Agera därefter. Arbetstider, vanor, träning, attityd och stressnivå speglas runt i din organisation.
  6. Håll fast vid din satsning. Få matcher vinns under första ronden. Vill du nå långsiktiga positiva effekter funkar inga engångsatsningar, välj att jobba långsiktigt och strukturerat
  7. Vi gör varandras arbetsmiljö. Väv in hälsan i arbetet. Stå upp och jobba, ha gå-möten, använd trapporna, ha gemensam frukost och nyttiga alternativ på konferensen,  stäng av mobilen på kvällen.
  8. Som chef och arbetsgivare kommer du alltid ha lättare att påverka dina medarbetare att göra kloka val under sin arbetstid. Under deras fritid minskar ditt inflytande.
  9. Att se och bekräfta. Våga prata om välmående och välbefinnande. Fråga alla hur de mår och hur det fungerar. Att göra det till en vana, innan något gått snett är den enklaste och mest effektiva hälsosatsning du kan göra. Du kan fånga signaler på ohälsa tidigt och agera direkt!
Peter Strands 3 tips: Stärk flåset hos medarbetarna
  1. Involvera personalen tidigt i er hälsosatsning så fler känner sig delaktiga.
  2. Hitta enkla former för träningen – det lockar med även soffliggarna.
  3. Håll nere på kontrollerna. En sluten Facebook-grupp fungerar både som kvitto och peppning.
PH