Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS.
Foto: Janerik Henriksson/ TT
Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS.

Marknadsföring Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.

Skiftnyckel

Med 9 500 följare är Facebook Håkan Svanström effektivaste marknadsföringskanal för hans bolag Svanströms El och VVS.

– Jag startade kontot när vi drog igång bolaget 2001 och har provat mig fram till vad som funkar för oss. Jag lägger framför allt ut filmer från jourbesök ute hos kunden. Det blir rätt dråpliga filmer som är roliga att titta på samtidigt som jag får chansen att pusha för hur viktigt det är att anlita auktoriserade firmor, säger Håkan Svanström, grundare av Svanströms El och VVS.

Bolaget, som finns i Stockholm, har 22 anställda och omsätter 27 miljoner kronor. Vägen mot framgångsrik digital marknadsföring har inte varit helt rak. Håkan Svanström konstaterar att han har provat sig fram: allt från inlägg på Facebook till att sätta upp en egen Youtubekanal till uppföljning av statistik och köp av sökord. Att leja bort bolagets närvaro i sociala medier utan att själv sätta sig in hur verktygen fungerar rekommenderar han inte.

– I början gick jag på några minor efter att jag gjorde misstaget att ta hjälp av försäljare av internetannonser. Det slutade med att jag betalade flera hundra tusen kronor för olika annonser utan att få några nya kunder. Sen dess gör jag allt själv.

Håkan Svanström har lärt sig Googleannonsering från grunden där han köper sökord för att hamna högt upp i söklistan när folk söker efter rör- och eljour. Han uppskattar att han lägger omkring 50 000 kronor i månaden på detta. Någon vanlig annonsering på andra hemsidor eller i tidning gör han inte.

En av framgångsfaktorerna, enligt honom, är att hitta ett personligt tilltal. En strategi som gör det svårt att kopiera andra företags närvaro och tilltal på Facebook.

– Man måste sätta sig in i hur kunderna tänker och hur man vinner deras förtroende. Jag har hittat min väg genom att visa upp dåligt utförda jobb på film, att hålla fanan högt och alltid se till att utföra oklanderliga jobb. Vi vinner mycket på att folk talar gott om oss.

En av filmerna på företagets Facebooksida visar ett översvämmat källarförråd i en bostadsrättsförening där en vattenläcka i våningen ovanför orsakat översvämning i de boendes förråd. Håkan Svanström håller själv i kameran och guidar tittarna genom vad som hänt. 

– Det är ju med lite skräckblandad förtjusning folk tittar på sådana här klipp. Syftet är ju att folk ska tycka de är roliga och dela dem vidare till sina vänner.

Att tycka om att synas är också en fördel när man vill bygga en nära relation med sina kunder, enligt honom. När tv-bolaget Nordisk Film hörde av sig till Håkan Svanström 2013, och undrade om han samma dag kunde ställa upp i ”Fuskbyggarna” på TV4, tackade han ja direkt.

– Det är ett oslagbart fönster till att nå nya kunder samtidigt som jag får chansen att vara med i ett sammanhang som så tydligt tar avstånd från skojare i vår bransch, säger han.

Samarbetet med olika tv-program, som ”Arga snickaren”, ”Sofias änglar” och ”Äntligen hemma”, har fortsatt och lett till oslagbar uppmärksamhet. Det har även väckt Håkan Svanströms eget intresse för film. Förutom filmklippen som han publicerar på Facebook driver han den egna Youtubekanalen ”Svanströms el och VVS”. Nyligen investerades 45 000 i en filmutrustning.

– Det är mycket pengar men det är en nödvändighet för att hålla kvaliteten i våra filmer. Det räcker inte riktigt med att ha ett roligt klipp med taskig kvalitet, det funkar på sin höjd någon gång. Men vill man sprida filmklipp ofta och fånga människors uppmärksamhet skadar det inte om filmen håller hög kvalitet, säger han.

Tillsammans med sin son sköter han all närvaro på sociala medier, något han uppskattar tar omkring 20–30 timmar i månaden.

– Det blir många tidiga mornar och sena kvällar för just detta. Men det är helt klart värt insatsen då det betalar sig i nya kunder.

Än så länge är han rätt ensam i branschen om att dra nytta av sociala medier som marknadsföringskanal. Han rekommenderar fler att våga ta ut svängarna.

– Krångla inte till det för dig – du känner ju dina kunder. Fundera noga igenom ditt tilltal så att det är så enkelt som möjligt och använd gärna rörlig bild. Förutom att det ger uppmärksamhet så är det kul.

Elektrisk stjärna på Facebook

Namn: Svanströms El och VVS.
Verksamhet: Allt inom el och VVS dygnet runt i Stockholm.
Start år: 2001.
Vd: Eva Svanström.
Antal anställda: 20–22 personer.
Omsättning: 26–27 miljoner kronor.

Håkan Svanströms 3 tips: Så sticker du ut i sociala medier
  1. Prova dig fram och lär dig verktyget från grunden.
  2. Beskriv din verklighet för dina kunder – krångla inte till det utan var dig själv.
  3. Sätt dig in i hur dina kunder tänker när de köper tjänster.
Expertens 10 tips

Så fixar du affärerna på Facebook

Amalia Thoors, partner och CMO på Ingager.

  1. Tydligt syfte och nyckeltal. Varför ska ditt företag finnas på Facebook? Sätt upp ett syfte som driver din affär framåt. Nya fans ger inte pengar på sista raden, men köp i e-handeln eller bokade möten gör det. Om din affär görs offline – hitta närmsta mätbara tal, till exempel klick till sajt.
  2. Utgå från efterfrågan. Hur kan du presentera din produkt på ett engagerande sätt? Att använda sig av storytelling fungerar bättre på Facebook än fakta. Ta på dig kundens skor, vad vill hen egentligen ha? Våga dela med dig av kunskap och insikter.
  3. Ta fram en konkret strategi och tidplan. Även om du driver ett litet eller medelstort företag, skriv ner din strategi så att du kan ta aktiva beslut om plattformen förändras – för det gör den! En agil men konkret strategi och tidsplan ökar dina chanser att lyckas.
  4. Använd data. Nå dina kunder genom att ladda upp befintlig data på Facebook, till exempel e-postadresser eller namn. Vill du nå nya kunder, skapa tvillinggrupper där Facebook hittar personer med liknande intressen och beteenden. Kom ihåg att en ny dataskyddslag träder i kraft i maj 2018.
  5. Facebooks pixel. Få ut maximalt av annonseringen genom att installera Facebooks pixel på din sajt. Då kan du använda trafiken för att bygga målgrupper och mäta resultat.
  6. Annonsering behövs. Organisk räckvidd kan man inte längre ta för given, du behöver lägga en budget för att nå ut.
  7. Dra nytta av nya format. Facebooks senaste format ger ofta bättre spridning och lägre annonskostnader: Facebook Collection, canvas eller livesändningar. Våga testa nytt!
  8. Engagera. Låt dina kunder sprida ditt budskap genom att aktivera dem. Är din produkt tillräckligt intressant för att de ska vilja dela den? Hitta på tävlingar, skapa egna Facebookfilter, ställ frågor eller live-streama.
  9. Håll dig uppdaterad. Det har aldrig funnits så många möjligheter som i dag. Hitta rutiner för att själv hålla dig uppdaterad så att du kan agera med självförtroende. Själv har jag byggt ett RSS-flöde som jag läser varje dag.
  10. Ha kul och våga testa. Facebook är en fantastisk kanal för att ta ut svängarna och utmana sig själv och sitt företag. Glöm inte att ha roligt!
PH