NYHET Publicerad

Från rena vilda västern till äventyrspark för familjer

I PRAKTIKEN Nöjesparken High Chaparral var länge synonym med en del bråk och fylla. Men den nya generationen i familjeföretaget har ändrat riktning och satsar numera helt och fullt på barnfamiljer som målgrupp. ”Det är bättre att bli bäst på en sak än att försöka göra allt”, säger ägaren Emil Erlandsson.

Emil Erlandsson, High Chaparral

Emil Erlandsson driver som tredje generation familjeföretaget High Chaparral tillsammans med sin bror. Efter en svacka i besöksantalet ändrade de riktning genom att snäva till nöjesparkens målgrupp.

Foto: High Chaparall

Emil Erlandsson driver High Chaparral med sin bror Philip Erlandsson. De senaste fem åren har de gjort ett enormt arbete för att ändra parkens målgrupp och stärka dess varumärke. Det var brödernas farfar – Big Bengt Erlandsson – som en gång startade parken och under årens lopp har här varit nattklubb, mc-träffar, countryfestivaler och alla möjliga festevenemang. Att dricka tequila i Mexikodelen av parken var populärt och en stor kassako för företaget, och i början av 2000-talet växte parken men sedan började det går neråt.

– Vi hade inget tydligt fokus eller vision i organisationen utan vi gjorde allt och det var en salig röra av allting, berättar Emil Erlandsson.

Parken hade fått dåligt rykte om att vara en plats med fylla och bråk – rena rama High Chaparral! Den yngre generationen Erlandsson ville tvätta bort den stämpeln och förbättra parken.

– Vi ville ha fokus och skapa en tydlig riktning för verksamheten. Vi tog kontakt med en företagsutvecklare som hjälpte oss att strukturera upp arbetet.

De första frågorna gänget på High Chaparral ställde sig var ”För vem finns vi och varför?”, ”Vad vill vi?” och ”Vad kan vi och vad kan vi inte konkurrera med?”. Svaren blev att High Chaparral ska finnas till för barnfamiljer som ska ha en rolig upplevelse och bli en del av äventyret.

– Vi vill vara världens bästa vilda västerpark för barnfamiljer, och det vi kan konkurrera med är vår särprägel med västerntema och att vi bjuder in besökarna att vara delaktiga i upplevelsen. Hit kommer man inte för att åka runt i någon attraktion utan barnen får vara med i teatern och råna banken för att sedan kanske byta sida när Lucky Luke dyker upp. Det gör oss unika och det ska vara tydligt i vårt varumärke, konstaterar Emil Erlandsson.

Men att komma fram till visionen för företaget var inte ens halva jobbet.

Annons

– Vi trodde att vi gjort ungefär 80 procent av jobbet då, men det visade sig snarare vara tio procent.

För sedan kom det tuffa jobbet med att få med sig medarbetarna. De flesta som då var anställda på High Chaparral var vana vid att arbeta med festevenemang. Bröderna Erlandsson valde att plocka bort allt det och enbart behålla familjebiten.

– När man har valt sitt fokus gäller det att stenhårt hålla fast vid det och våga säga nej till allt annat. Andra event och fester är snabba pengar, men det passar inte in i vårt varumärke.

Det var hård kritik både internt och från kunder när alkoholen plockades bort.

– Det kostade oss tolv miljoner att ta bort tequilan och ölen i parken, vi tappade många kunder men vi är övertygade om att alkohol inte hör hemma i en park för barnfamiljer. 

En efter en slutade den gamla personalen, och i dagsläget finns endast en anställd kvar från tiden före omgörningen. Men tack vare sin nya tydliga profil och målgrupp kunde High Chaparral attrahera rätt personal.

– Du måste ha personal som är helt och hållet med på tåget, för det är den som ska driva verksamheten. Vi är tydliga med slutmålet, men personalen har eget ansvar att hitta vägen dit. Det är viktigt att låta det ta tid och bli fel, så att man kan göra om och göra rätt.

Emil framhåller att det handlar om att hålla helt och hållet fokus på kunden och vad den vill, kosta vad det kosta vill.

– Du måste vara ärlig i vad du vill, har du inte kunden med dig går det inte.

Företaget har skapat kärnvärden som alla arbetar mot; orden äventyrligt, tillsammans och omtanke leder fram till High Chaparrals löfte gentemot sina kunder att ”bli en del av äventyret”. Utåt har man kommunicerat det här genom att rikta sin marknadsföring mot kvinnor och barnfamiljer, i stället för mot män.

Man har tappat många kunder, men i stället hittat nya. Till en början gick siffrorna nedåt, men snart fyllde barnfamiljerna upp tappet och nu har besökarantalet ökat och både omsättning och lönsamhet går uppåt.

Maria Lindberg

Emil Erlandssons 3 tips: Hitta din målgrupp

Har du svaren på de här tre frågorna kommer de att leda dig till din målgrupp.

  1. Vad du vill göra?
  2. Varför vill du göra en förändring?
  3. För vem vill du göra allt detta?
Så stärker du ditt varumärke

Irene Falkbrink Norrman, varumärkeskonsult som hjälper företag att stärka sitt varumärke.
 

  1. Börja med att hitta din målgrupp. Att kunna identifiera sina kunder är essentiellt för varje företag. Framförallt för att det är först när du känner dina kunder som du kan ta reda på deras faktiska behov och vad de gillar för att kunna erbjuda en lösning och fylla ditt varumärke med rätt värden.
  2. Grunden till ett engagerande och starkt varumärke ligger i dess syfte. Varumärket måste finnas av en orsak, ha ett ”reason for being”. Kunderna upplever nämligen företag som uppvisar ett tydligt syfte som mer intressanta och värdeskapande.
  3. En tydlig vision är ett måste om du vill lyckas med varumärkesarbetet. Visionen ger en bild av en önskad framtid och beskriver vad varumärket ska uppnå.
  4. Kärnvärden visar hur varumärket ska kännas och upplevas. Kärnvärden skiljer företag från varandra. De är en uppsättning tidlösa principer som vägleder allt och alla inom företaget. Riktlinjer för vardagens beteenden och beslut. Kärnvärdena är företagets samlade förmåga att genom handling nå sina mål – och skapa resultat. Kärnvärden är de allra mest fundamentala värderingarna och de är tätt kopplade till visionen.
  5. Varumärkets kärna är varumärkets löfte: Vad ni lovar era kunder då de väljer er framför konkurrenterna, vilka faktorer som gör det möjligt att skilja er från konkurrenterna. Det anger ert erbjudande på ett funktionellt och på ett emotionellt plan. Kärnan ska vara enkelt formulerad och det ska inte finnas någon tvekan på tolkningen. Er kärna tillhör er och ingen annan, er bärande idé i hela varumärket.

 

Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Tillsynen av kör- och vilotider måste verklighetsanpassas"

DEBATT Det behövs ett mer verklighetsanpassat system för kör- och vilotidsregler, skriver Anna Grönlund på Transportföretagen. Och tack vare en aktuell dom i Kammarrätten kan det nu bli möjlighet, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Få företag redo för skilsmässan

HALLÅ DÄR Att företagsägare separerar kan vara ett av de större hoten mot svenska företag, enligt forskarna Kajsa Haag och Hanna Almlöf. "En skilsmässa kan få effekter som negativt påverkar inte bara ägaren och eventuella delägare, utan i förlängningen också anställda, leverantörer och kunder".
NYHET Publicerad:

Två lärare i bråk med Academedia - nu kan det bli rättssak

SKOLA Två Academedialärare betedde sig hotfullt mot sina kollegor och använde arbetstid åt att sprida politiska budskap. Nu vill en tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet att fallet prövas i domstol eftersom han anser att Academedia bryter mot meddelarskyddet. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog menar att det inte handlar om meddelarskydd utan om att företaget måste ha en bra arbetsmiljö.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.
NYHET Publicerad:

Rune Andersson om exitskatten: ”För tankarna tillbaka till 1970-talet”

SKATT Regeringens förslag om en flyttskatt på kapital kommer att skada företagandet om den genomförs. Det konstaterades på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade igår.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.