NYHET Publicerad

Från rena vilda västern till äventyrspark för familjer

I PRAKTIKEN Nöjesparken High Chaparral var länge synonym med en del bråk och fylla. Men den nya generationen i familjeföretaget har ändrat riktning och satsar numera helt och fullt på barnfamiljer som målgrupp. ”Det är bättre att bli bäst på en sak än att försöka göra allt”, säger ägaren Emil Erlandsson.

Emil Erlandsson, High Chaparral

Emil Erlandsson driver som tredje generation familjeföretaget High Chaparral tillsammans med sin bror. Efter en svacka i besöksantalet ändrade de riktning genom att snäva till nöjesparkens målgrupp.

Foto: High Chaparall

Emil Erlandsson driver High Chaparral med sin bror Philip Erlandsson. De senaste fem åren har de gjort ett enormt arbete för att ändra parkens målgrupp och stärka dess varumärke. Det var brödernas farfar – Big Bengt Erlandsson – som en gång startade parken och under årens lopp har här varit nattklubb, mc-träffar, countryfestivaler och alla möjliga festevenemang. Att dricka tequila i Mexikodelen av parken var populärt och en stor kassako för företaget, och i början av 2000-talet växte parken men sedan började det går neråt.

– Vi hade inget tydligt fokus eller vision i organisationen utan vi gjorde allt och det var en salig röra av allting, berättar Emil Erlandsson.

Parken hade fått dåligt rykte om att vara en plats med fylla och bråk – rena rama High Chaparral! Den yngre generationen Erlandsson ville tvätta bort den stämpeln och förbättra parken.

– Vi ville ha fokus och skapa en tydlig riktning för verksamheten. Vi tog kontakt med en företagsutvecklare som hjälpte oss att strukturera upp arbetet.

De första frågorna gänget på High Chaparral ställde sig var ”För vem finns vi och varför?”, ”Vad vill vi?” och ”Vad kan vi och vad kan vi inte konkurrera med?”. Svaren blev att High Chaparral ska finnas till för barnfamiljer som ska ha en rolig upplevelse och bli en del av äventyret.

– Vi vill vara världens bästa vilda västerpark för barnfamiljer, och det vi kan konkurrera med är vår särprägel med västerntema och att vi bjuder in besökarna att vara delaktiga i upplevelsen. Hit kommer man inte för att åka runt i någon attraktion utan barnen får vara med i teatern och råna banken för att sedan kanske byta sida när Lucky Luke dyker upp. Det gör oss unika och det ska vara tydligt i vårt varumärke, konstaterar Emil Erlandsson.

Men att komma fram till visionen för företaget var inte ens halva jobbet.

Annons

– Vi trodde att vi gjort ungefär 80 procent av jobbet då, men det visade sig snarare vara tio procent.

För sedan kom det tuffa jobbet med att få med sig medarbetarna. De flesta som då var anställda på High Chaparral var vana vid att arbeta med festevenemang. Bröderna Erlandsson valde att plocka bort allt det och enbart behålla familjebiten.

– När man har valt sitt fokus gäller det att stenhårt hålla fast vid det och våga säga nej till allt annat. Andra event och fester är snabba pengar, men det passar inte in i vårt varumärke.

Det var hård kritik både internt och från kunder när alkoholen plockades bort.

– Det kostade oss tolv miljoner att ta bort tequilan och ölen i parken, vi tappade många kunder men vi är övertygade om att alkohol inte hör hemma i en park för barnfamiljer. 

En efter en slutade den gamla personalen, och i dagsläget finns endast en anställd kvar från tiden före omgörningen. Men tack vare sin nya tydliga profil och målgrupp kunde High Chaparral attrahera rätt personal.

– Du måste ha personal som är helt och hållet med på tåget, för det är den som ska driva verksamheten. Vi är tydliga med slutmålet, men personalen har eget ansvar att hitta vägen dit. Det är viktigt att låta det ta tid och bli fel, så att man kan göra om och göra rätt.

Emil framhåller att det handlar om att hålla helt och hållet fokus på kunden och vad den vill, kosta vad det kosta vill.

– Du måste vara ärlig i vad du vill, har du inte kunden med dig går det inte.

Företaget har skapat kärnvärden som alla arbetar mot; orden äventyrligt, tillsammans och omtanke leder fram till High Chaparrals löfte gentemot sina kunder att ”bli en del av äventyret”. Utåt har man kommunicerat det här genom att rikta sin marknadsföring mot kvinnor och barnfamiljer, i stället för mot män.

Man har tappat många kunder, men i stället hittat nya. Till en början gick siffrorna nedåt, men snart fyllde barnfamiljerna upp tappet och nu har besökarantalet ökat och både omsättning och lönsamhet går uppåt.

Maria Lindberg

Emil Erlandssons 3 tips: Hitta din målgrupp

Har du svaren på de här tre frågorna kommer de att leda dig till din målgrupp.

  1. Vad du vill göra?
  2. Varför vill du göra en förändring?
  3. För vem vill du göra allt detta?
Så stärker du ditt varumärke

Irene Falkbrink Norrman, varumärkeskonsult som hjälper företag att stärka sitt varumärke.
 

  1. Börja med att hitta din målgrupp. Att kunna identifiera sina kunder är essentiellt för varje företag. Framförallt för att det är först när du känner dina kunder som du kan ta reda på deras faktiska behov och vad de gillar för att kunna erbjuda en lösning och fylla ditt varumärke med rätt värden.
  2. Grunden till ett engagerande och starkt varumärke ligger i dess syfte. Varumärket måste finnas av en orsak, ha ett ”reason for being”. Kunderna upplever nämligen företag som uppvisar ett tydligt syfte som mer intressanta och värdeskapande.
  3. En tydlig vision är ett måste om du vill lyckas med varumärkesarbetet. Visionen ger en bild av en önskad framtid och beskriver vad varumärket ska uppnå.
  4. Kärnvärden visar hur varumärket ska kännas och upplevas. Kärnvärden skiljer företag från varandra. De är en uppsättning tidlösa principer som vägleder allt och alla inom företaget. Riktlinjer för vardagens beteenden och beslut. Kärnvärdena är företagets samlade förmåga att genom handling nå sina mål – och skapa resultat. Kärnvärden är de allra mest fundamentala värderingarna och de är tätt kopplade till visionen.
  5. Varumärkets kärna är varumärkets löfte: Vad ni lovar era kunder då de väljer er framför konkurrenterna, vilka faktorer som gör det möjligt att skilja er från konkurrenterna. Det anger ert erbjudande på ett funktionellt och på ett emotionellt plan. Kärnan ska vara enkelt formulerad och det ska inte finnas någon tvekan på tolkningen. Er kärna tillhör er och ingen annan, er bärande idé i hela varumärket.

 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.