NYHET Publicerad

Från rena vilda västern till äventyrspark för familjer

I PRAKTIKEN Nöjesparken High Chaparral var länge synonym med en del bråk och fylla. Men den nya generationen i familjeföretaget har ändrat riktning och satsar numera helt och fullt på barnfamiljer som målgrupp. ”Det är bättre att bli bäst på en sak än att försöka göra allt”, säger ägaren Emil Erlandsson.

Emil Erlandsson, High Chaparral

Emil Erlandsson driver som tredje generation familjeföretaget High Chaparral tillsammans med sin bror. Efter en svacka i besöksantalet ändrade de riktning genom att snäva till nöjesparkens målgrupp.

Foto: High Chaparall

Emil Erlandsson driver High Chaparral med sin bror Philip Erlandsson. De senaste fem åren har de gjort ett enormt arbete för att ändra parkens målgrupp och stärka dess varumärke. Det var brödernas farfar – Big Bengt Erlandsson – som en gång startade parken och under årens lopp har här varit nattklubb, mc-träffar, countryfestivaler och alla möjliga festevenemang. Att dricka tequila i Mexikodelen av parken var populärt och en stor kassako för företaget, och i början av 2000-talet växte parken men sedan började det går neråt.

– Vi hade inget tydligt fokus eller vision i organisationen utan vi gjorde allt och det var en salig röra av allting, berättar Emil Erlandsson.

Parken hade fått dåligt rykte om att vara en plats med fylla och bråk – rena rama High Chaparral! Den yngre generationen Erlandsson ville tvätta bort den stämpeln och förbättra parken.

– Vi ville ha fokus och skapa en tydlig riktning för verksamheten. Vi tog kontakt med en företagsutvecklare som hjälpte oss att strukturera upp arbetet.

De första frågorna gänget på High Chaparral ställde sig var ”För vem finns vi och varför?”, ”Vad vill vi?” och ”Vad kan vi och vad kan vi inte konkurrera med?”. Svaren blev att High Chaparral ska finnas till för barnfamiljer som ska ha en rolig upplevelse och bli en del av äventyret.

– Vi vill vara världens bästa vilda västerpark för barnfamiljer, och det vi kan konkurrera med är vår särprägel med västerntema och att vi bjuder in besökarna att vara delaktiga i upplevelsen. Hit kommer man inte för att åka runt i någon attraktion utan barnen får vara med i teatern och råna banken för att sedan kanske byta sida när Lucky Luke dyker upp. Det gör oss unika och det ska vara tydligt i vårt varumärke, konstaterar Emil Erlandsson.

Men att komma fram till visionen för företaget var inte ens halva jobbet.

– Vi trodde att vi gjort ungefär 80 procent av jobbet då, men det visade sig snarare vara tio procent.

För sedan kom det tuffa jobbet med att få med sig medarbetarna. De flesta som då var anställda på High Chaparral var vana vid att arbeta med festevenemang. Bröderna Erlandsson valde att plocka bort allt det och enbart behålla familjebiten.

– När man har valt sitt fokus gäller det att stenhårt hålla fast vid det och våga säga nej till allt annat. Andra event och fester är snabba pengar, men det passar inte in i vårt varumärke.

Det var hård kritik både internt och från kunder när alkoholen plockades bort.

– Det kostade oss tolv miljoner att ta bort tequilan och ölen i parken, vi tappade många kunder men vi är övertygade om att alkohol inte hör hemma i en park för barnfamiljer. 

En efter en slutade den gamla personalen, och i dagsläget finns endast en anställd kvar från tiden före omgörningen. Men tack vare sin nya tydliga profil och målgrupp kunde High Chaparral attrahera rätt personal.

– Du måste ha personal som är helt och hållet med på tåget, för det är den som ska driva verksamheten. Vi är tydliga med slutmålet, men personalen har eget ansvar att hitta vägen dit. Det är viktigt att låta det ta tid och bli fel, så att man kan göra om och göra rätt.

Emil framhåller att det handlar om att hålla helt och hållet fokus på kunden och vad den vill, kosta vad det kosta vill.

– Du måste vara ärlig i vad du vill, har du inte kunden med dig går det inte.

Företaget har skapat kärnvärden som alla arbetar mot; orden äventyrligt, tillsammans och omtanke leder fram till High Chaparrals löfte gentemot sina kunder att ”bli en del av äventyret”. Utåt har man kommunicerat det här genom att rikta sin marknadsföring mot kvinnor och barnfamiljer, i stället för mot män.

Man har tappat många kunder, men i stället hittat nya. Till en början gick siffrorna nedåt, men snart fyllde barnfamiljerna upp tappet och nu har besökarantalet ökat och både omsättning och lönsamhet går uppåt.

Maria Lindberg

Emil Erlandssons 3 tips: Hitta din målgrupp

Har du svaren på de här tre frågorna kommer de att leda dig till din målgrupp.

  1. Vad du vill göra?
  2. Varför vill du göra en förändring?
  3. För vem vill du göra allt detta?
Så stärker du ditt varumärke

Irene Falkbrink Norrman, varumärkeskonsult som hjälper företag att stärka sitt varumärke.
 

  1. Börja med att hitta din målgrupp. Att kunna identifiera sina kunder är essentiellt för varje företag. Framförallt för att det är först när du känner dina kunder som du kan ta reda på deras faktiska behov och vad de gillar för att kunna erbjuda en lösning och fylla ditt varumärke med rätt värden.
  2. Grunden till ett engagerande och starkt varumärke ligger i dess syfte. Varumärket måste finnas av en orsak, ha ett ”reason for being”. Kunderna upplever nämligen företag som uppvisar ett tydligt syfte som mer intressanta och värdeskapande.
  3. En tydlig vision är ett måste om du vill lyckas med varumärkesarbetet. Visionen ger en bild av en önskad framtid och beskriver vad varumärket ska uppnå.
  4. Kärnvärden visar hur varumärket ska kännas och upplevas. Kärnvärden skiljer företag från varandra. De är en uppsättning tidlösa principer som vägleder allt och alla inom företaget. Riktlinjer för vardagens beteenden och beslut. Kärnvärdena är företagets samlade förmåga att genom handling nå sina mål – och skapa resultat. Kärnvärden är de allra mest fundamentala värderingarna och de är tätt kopplade till visionen.
  5. Varumärkets kärna är varumärkets löfte: Vad ni lovar era kunder då de väljer er framför konkurrenterna, vilka faktorer som gör det möjligt att skilja er från konkurrenterna. Det anger ert erbjudande på ett funktionellt och på ett emotionellt plan. Kärnan ska vara enkelt formulerad och det ska inte finnas någon tvekan på tolkningen. Er kärna tillhör er och ingen annan, er bärande idé i hela varumärket.

 

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.