Andreas Nilsson som byggt upp franchisekedjan – Lastbilen.se tillsammans med Magnus Engström.
Foto: Foto: Maria Hanson

"Se till att ha ett genomarbetat franchisekoncept från början. Det sparar både tid och energi", konstaterar Andreas Nilsson (till höger) som byggt upp en egen franchisekedja – Lastbilen.se. I dag driver han bolaget tillsammans med Magnus Engström.

NYHET Publicerad

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.

Andreas Nilsson är utbildad elektriker och tog lastbilskort i lumpen. När han jobbade på Grycksbo pappersbruk fick han en idé att köpa en lastbil för att importera motorcyklar från Tyskland. Cyklarna tjänade han inte så mycket pengar på, däremot tog affärerna skruv när han satte upp en lapp på jobbet om att lastbilen som han transporterat dem i gick att hyra.

– Intresset var väldigt stort och jag upptäckte att det här är ju en affärsidé. Då började jag annonsera på Blocket också och sedan tog jag hyrbilslicens och startade en enskild firma.

Idén bygger på att privatpersoner och företag kan hyra lätta och tunga lastbilar för längre eller kortare tidsperioder. De sista åren har de jobbat mer fokuserat mot företagssidan.

– Man kan jämföra oss med ett bemanningsföretag. Precis som du kan ha tillfälliga toppar och behov av extra personal, kan du också ha tillfälligt behov av en lastbil eller en kylbil. I stället för att behöva köpa en lastbil eller tacka nej till uppdraget, kan man hyra av oss, säger Andreas Nilsson.

Planen var tidigt att franchisa verksamheten, för att kunna växa och få stordriftsfördelar utan att behöva göra tunga investeringar. På bara ett par år hade Lastbilen.se elva franchisetagare från Malmö i Söder till Örnsköldsvik i norr.

– En svårighet som vi hade var att konceptet inte var fullt utvecklat när vi skaffade de första franchisetagarna. Det innebar att vi tvingades göra en del förändringar efter hand som inte passade alla och några har inte hållit måttet och fallit bort, säger Andreas Nilsson.

I många branscher är det vanligt att franchisegivaren är med och investerar. Ett exempel är restaurangbranschen, där företaget till exempel kan bygga en ny restaurang eller köpa en lokal. Lastbilen.se:s affärside bygger i stället på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Men det finns inga krav på hur stor franchisetagaren ska vara, en bil kan räcka som start.

– Det blir egentligen självkostnadspris för franchisetagaren att gå med, de betalar en ingångsavgift och sedan en procentuell avgift beroende på hur mycket de omsätter. Men då får de vara en del av vårt koncept och vårt varumärke, de får en färdig affärsmodell och know-how, säger Andreas Nilsson.

Andra bitar som ingår är bland annat systemutveckling, hemsida och utbildningar. Att ingå i en större koncern ger också fördelaktigare priser på till exempel försäkringar.

– Som större aktör blir man också en intressantare affärspartner och vi kan hjälpa varandra att ta hem större affärer, om det saknas någon bil på en ort till exempel, säger Andreas Nilsson.

Han har fortsatt driva egen uthyrningsverksamhet i Falun och Borlänge, samtidigt som franchisen utvecklats. De båda delarna har separerats i två olika bolag, med enkom franchisetagare i ett bolag och uthyrningen i det andra.

– Uthyrningsverksamheten är mer riskutsatt, det kan ju inträffa saker som att bilarna blir stulna till exempel. Vi vill inte att det ska äventyra franchiseverksamheten. För framtiden investerare som köper in sig måste det också vara tydlig att systemet ägs av franchisebolaget separat, förklarar Andreas Nilsson.

När företaget rekryterar nya franchisetagare tittar man på hur de ekonomiska förutsättningarna ser ut, att det är en hederlig person som har rätt vilja, kontakter och kunskaper. Hur mycket stöd franchisetagarna behöver varierar, vissa hör av sig varje vecka och andra klarar sig själva. I framtiden hoppas Andreas Nilsson på att kunna rekrytera på fler orter. Målsättningen är att rekrytera tre nya stationer om året.

– Det finns utrymme för fler, absolut. Vi saknar närvaro i bland annat Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Växjö och längs hela Norrlandskusten. Det gäller bara att hitta personer som är självgående och kan klara sig ypperligt på egen hand.

Karin Janson

Lastbilen.se

Ort: Borlänge och franchisetagare på tio andra orter.
Grundades: 2004.
VD: Andreas Nilsson.
Anställda: vå personer.
Omsättning: 15 miljoner kronor för hela kedjan.

Så bygger du ett franchisekoncept

Kristina Låftman, konsult inom franchising.
 

  1. Lönsamhet. I grunden måste det finnas en lönsam affärsidé med möjlighet till långsiktig överlevnad, tillräckliga marginaler och en marknad med god efterfrågan. Det är ingen idé att göra franchise på något som är halvbra och tro att det blir bättre för att man är många, såvida man inte kan uppnå avgörande stordriftsfördelar.
  2. Multiplicerbarhet. Affärskonceptet måste gå att beskriva enkelt och bör innehålla tydliga budskap till kunden. De kulturbärande delarna måste enkelt kunna flytta över till nya enheter.
  3. Leverantörer. Välj leverantörer som kan hålla rätt volym och snabbhet, annars riskerar de att bli stoppklossar i processen.
  4. Rätt personer. Hitta franchisetagare som har rätt driv och inställning i stället för att hitta yrkesspecialister. Franchisetagarna kan i sin tur anställa de nödvändiga kompetenserna.
  5. Attraktionskraft. Ett spännande varumärke, en snygg profil, härlig affärskultur eller engagerade medarbetare är exempel på saker som skapar attraktion och får fler att vilja vara med i kedjan.
  6. Kvalitetssäkring. Som franchisegivare måste du säkerställa att en viss kvalitet uppnås. Se till att överföra know-how fortlöpande, följ upp vad som har utförts. Annars riskerar du att enheterna utvecklas på olika sätt och affärsidén urholkas.
  7. Enhetlighet. Om alla enheter har samma varumärke och profil, liknande sortiment och erbjudande går det att jobba med en gemensam, kraftfull marknadsföring för kedjan. Om kunden känner igen sig skapas köptrohet. Enhetligheten är grundplåten för stordriftsfördelar.
  8. Öppenhet. Som franchisegivare måste du vilja dela med dig av dina affärshemligheter, lära ut dina bästa tips och låta andra än dig själv bli företagshjältar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.
NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Aron Andersson: ”Företagandet en möjlighet att göra något bra för andra”

TIO FRÅGOR Aron Andersson har bestigit Kilimanjaro, simmat över Ålands hav och cyklat till Paris – trots att han är rullstolsburen efter att ha drabbats av cancer som nioåring. I det egna företaget är han äventyrare och föreläsare, och dessutom har han dragit in miljontals kronor till Barncancerfonden.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.