Andreas Nilsson som byggt upp franchisekedjan – Lastbilen.se tillsammans med Magnus Engström.
Foto: Foto: Maria Hanson

"Se till att ha ett genomarbetat franchisekoncept från början. Det sparar både tid och energi", konstaterar Andreas Nilsson (till höger) som byggt upp en egen franchisekedja – Lastbilen.se. I dag driver han bolaget tillsammans med Magnus Engström.

NYHET Publicerad

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.

Andreas Nilsson är utbildad elektriker och tog lastbilskort i lumpen. När han jobbade på Grycksbo pappersbruk fick han en idé att köpa en lastbil för att importera motorcyklar från Tyskland. Cyklarna tjänade han inte så mycket pengar på, däremot tog affärerna skruv när han satte upp en lapp på jobbet om att lastbilen som han transporterat dem i gick att hyra.

– Intresset var väldigt stort och jag upptäckte att det här är ju en affärsidé. Då började jag annonsera på Blocket också och sedan tog jag hyrbilslicens och startade en enskild firma.

Idén bygger på att privatpersoner och företag kan hyra lätta och tunga lastbilar för längre eller kortare tidsperioder. De sista åren har de jobbat mer fokuserat mot företagssidan.

– Man kan jämföra oss med ett bemanningsföretag. Precis som du kan ha tillfälliga toppar och behov av extra personal, kan du också ha tillfälligt behov av en lastbil eller en kylbil. I stället för att behöva köpa en lastbil eller tacka nej till uppdraget, kan man hyra av oss, säger Andreas Nilsson.

Planen var tidigt att franchisa verksamheten, för att kunna växa och få stordriftsfördelar utan att behöva göra tunga investeringar. På bara ett par år hade Lastbilen.se elva franchisetagare från Malmö i Söder till Örnsköldsvik i norr.

– En svårighet som vi hade var att konceptet inte var fullt utvecklat när vi skaffade de första franchisetagarna. Det innebar att vi tvingades göra en del förändringar efter hand som inte passade alla och några har inte hållit måttet och fallit bort, säger Andreas Nilsson.

I många branscher är det vanligt att franchisegivaren är med och investerar. Ett exempel är restaurangbranschen, där företaget till exempel kan bygga en ny restaurang eller köpa en lokal. Lastbilen.se:s affärside bygger i stället på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Men det finns inga krav på hur stor franchisetagaren ska vara, en bil kan räcka som start.

Annons

– Det blir egentligen självkostnadspris för franchisetagaren att gå med, de betalar en ingångsavgift och sedan en procentuell avgift beroende på hur mycket de omsätter. Men då får de vara en del av vårt koncept och vårt varumärke, de får en färdig affärsmodell och know-how, säger Andreas Nilsson.

Andra bitar som ingår är bland annat systemutveckling, hemsida och utbildningar. Att ingå i en större koncern ger också fördelaktigare priser på till exempel försäkringar.

– Som större aktör blir man också en intressantare affärspartner och vi kan hjälpa varandra att ta hem större affärer, om det saknas någon bil på en ort till exempel, säger Andreas Nilsson.

Han har fortsatt driva egen uthyrningsverksamhet i Falun och Borlänge, samtidigt som franchisen utvecklats. De båda delarna har separerats i två olika bolag, med enkom franchisetagare i ett bolag och uthyrningen i det andra.

– Uthyrningsverksamheten är mer riskutsatt, det kan ju inträffa saker som att bilarna blir stulna till exempel. Vi vill inte att det ska äventyra franchiseverksamheten. För framtiden investerare som köper in sig måste det också vara tydlig att systemet ägs av franchisebolaget separat, förklarar Andreas Nilsson.

När företaget rekryterar nya franchisetagare tittar man på hur de ekonomiska förutsättningarna ser ut, att det är en hederlig person som har rätt vilja, kontakter och kunskaper. Hur mycket stöd franchisetagarna behöver varierar, vissa hör av sig varje vecka och andra klarar sig själva. I framtiden hoppas Andreas Nilsson på att kunna rekrytera på fler orter. Målsättningen är att rekrytera tre nya stationer om året.

– Det finns utrymme för fler, absolut. Vi saknar närvaro i bland annat Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Växjö och längs hela Norrlandskusten. Det gäller bara att hitta personer som är självgående och kan klara sig ypperligt på egen hand.

Karin Janson

Lastbilen.se

Ort: Borlänge och franchisetagare på tio andra orter.
Grundades: 2004.
VD: Andreas Nilsson.
Anställda: vå personer.
Omsättning: 15 miljoner kronor för hela kedjan.

Så bygger du ett franchisekoncept

Kristina Låftman, konsult inom franchising.
 

  1. Lönsamhet. I grunden måste det finnas en lönsam affärsidé med möjlighet till långsiktig överlevnad, tillräckliga marginaler och en marknad med god efterfrågan. Det är ingen idé att göra franchise på något som är halvbra och tro att det blir bättre för att man är många, såvida man inte kan uppnå avgörande stordriftsfördelar.
  2. Multiplicerbarhet. Affärskonceptet måste gå att beskriva enkelt och bör innehålla tydliga budskap till kunden. De kulturbärande delarna måste enkelt kunna flytta över till nya enheter.
  3. Leverantörer. Välj leverantörer som kan hålla rätt volym och snabbhet, annars riskerar de att bli stoppklossar i processen.
  4. Rätt personer. Hitta franchisetagare som har rätt driv och inställning i stället för att hitta yrkesspecialister. Franchisetagarna kan i sin tur anställa de nödvändiga kompetenserna.
  5. Attraktionskraft. Ett spännande varumärke, en snygg profil, härlig affärskultur eller engagerade medarbetare är exempel på saker som skapar attraktion och får fler att vilja vara med i kedjan.
  6. Kvalitetssäkring. Som franchisegivare måste du säkerställa att en viss kvalitet uppnås. Se till att överföra know-how fortlöpande, följ upp vad som har utförts. Annars riskerar du att enheterna utvecklas på olika sätt och affärsidén urholkas.
  7. Enhetlighet. Om alla enheter har samma varumärke och profil, liknande sortiment och erbjudande går det att jobba med en gemensam, kraftfull marknadsföring för kedjan. Om kunden känner igen sig skapas köptrohet. Enhetligheten är grundplåten för stordriftsfördelar.
  8. Öppenhet. Som franchisegivare måste du vilja dela med dig av dina affärshemligheter, lära ut dina bästa tips och låta andra än dig själv bli företagshjältar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.