Andreas Nilsson som byggt upp franchisekedjan – Lastbilen.se tillsammans med Magnus Engström.
Foto: Foto: Maria Hanson

"Se till att ha ett genomarbetat franchisekoncept från början. Det sparar både tid och energi", konstaterar Andreas Nilsson (till höger) som byggt upp en egen franchisekedja – Lastbilen.se. I dag driver han bolaget tillsammans med Magnus Engström.

NYHET Publicerad

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.

Andreas Nilsson är utbildad elektriker och tog lastbilskort i lumpen. När han jobbade på Grycksbo pappersbruk fick han en idé att köpa en lastbil för att importera motorcyklar från Tyskland. Cyklarna tjänade han inte så mycket pengar på, däremot tog affärerna skruv när han satte upp en lapp på jobbet om att lastbilen som han transporterat dem i gick att hyra.

– Intresset var väldigt stort och jag upptäckte att det här är ju en affärsidé. Då började jag annonsera på Blocket också och sedan tog jag hyrbilslicens och startade en enskild firma.

Idén bygger på att privatpersoner och företag kan hyra lätta och tunga lastbilar för längre eller kortare tidsperioder. De sista åren har de jobbat mer fokuserat mot företagssidan.

– Man kan jämföra oss med ett bemanningsföretag. Precis som du kan ha tillfälliga toppar och behov av extra personal, kan du också ha tillfälligt behov av en lastbil eller en kylbil. I stället för att behöva köpa en lastbil eller tacka nej till uppdraget, kan man hyra av oss, säger Andreas Nilsson.

Planen var tidigt att franchisa verksamheten, för att kunna växa och få stordriftsfördelar utan att behöva göra tunga investeringar. På bara ett par år hade Lastbilen.se elva franchisetagare från Malmö i Söder till Örnsköldsvik i norr.

– En svårighet som vi hade var att konceptet inte var fullt utvecklat när vi skaffade de första franchisetagarna. Det innebar att vi tvingades göra en del förändringar efter hand som inte passade alla och några har inte hållit måttet och fallit bort, säger Andreas Nilsson.

I många branscher är det vanligt att franchisegivaren är med och investerar. Ett exempel är restaurangbranschen, där företaget till exempel kan bygga en ny restaurang eller köpa en lokal. Lastbilen.se:s affärside bygger i stället på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Men det finns inga krav på hur stor franchisetagaren ska vara, en bil kan räcka som start.

Annons

– Det blir egentligen självkostnadspris för franchisetagaren att gå med, de betalar en ingångsavgift och sedan en procentuell avgift beroende på hur mycket de omsätter. Men då får de vara en del av vårt koncept och vårt varumärke, de får en färdig affärsmodell och know-how, säger Andreas Nilsson.

Andra bitar som ingår är bland annat systemutveckling, hemsida och utbildningar. Att ingå i en större koncern ger också fördelaktigare priser på till exempel försäkringar.

– Som större aktör blir man också en intressantare affärspartner och vi kan hjälpa varandra att ta hem större affärer, om det saknas någon bil på en ort till exempel, säger Andreas Nilsson.

Han har fortsatt driva egen uthyrningsverksamhet i Falun och Borlänge, samtidigt som franchisen utvecklats. De båda delarna har separerats i två olika bolag, med enkom franchisetagare i ett bolag och uthyrningen i det andra.

– Uthyrningsverksamheten är mer riskutsatt, det kan ju inträffa saker som att bilarna blir stulna till exempel. Vi vill inte att det ska äventyra franchiseverksamheten. För framtiden investerare som köper in sig måste det också vara tydlig att systemet ägs av franchisebolaget separat, förklarar Andreas Nilsson.

När företaget rekryterar nya franchisetagare tittar man på hur de ekonomiska förutsättningarna ser ut, att det är en hederlig person som har rätt vilja, kontakter och kunskaper. Hur mycket stöd franchisetagarna behöver varierar, vissa hör av sig varje vecka och andra klarar sig själva. I framtiden hoppas Andreas Nilsson på att kunna rekrytera på fler orter. Målsättningen är att rekrytera tre nya stationer om året.

– Det finns utrymme för fler, absolut. Vi saknar närvaro i bland annat Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Växjö och längs hela Norrlandskusten. Det gäller bara att hitta personer som är självgående och kan klara sig ypperligt på egen hand.

Karin Janson

Lastbilen.se

Ort: Borlänge och franchisetagare på tio andra orter.
Grundades: 2004.
VD: Andreas Nilsson.
Anställda: vå personer.
Omsättning: 15 miljoner kronor för hela kedjan.

Så bygger du ett franchisekoncept

Kristina Låftman, konsult inom franchising.
 

  1. Lönsamhet. I grunden måste det finnas en lönsam affärsidé med möjlighet till långsiktig överlevnad, tillräckliga marginaler och en marknad med god efterfrågan. Det är ingen idé att göra franchise på något som är halvbra och tro att det blir bättre för att man är många, såvida man inte kan uppnå avgörande stordriftsfördelar.
  2. Multiplicerbarhet. Affärskonceptet måste gå att beskriva enkelt och bör innehålla tydliga budskap till kunden. De kulturbärande delarna måste enkelt kunna flytta över till nya enheter.
  3. Leverantörer. Välj leverantörer som kan hålla rätt volym och snabbhet, annars riskerar de att bli stoppklossar i processen.
  4. Rätt personer. Hitta franchisetagare som har rätt driv och inställning i stället för att hitta yrkesspecialister. Franchisetagarna kan i sin tur anställa de nödvändiga kompetenserna.
  5. Attraktionskraft. Ett spännande varumärke, en snygg profil, härlig affärskultur eller engagerade medarbetare är exempel på saker som skapar attraktion och får fler att vilja vara med i kedjan.
  6. Kvalitetssäkring. Som franchisegivare måste du säkerställa att en viss kvalitet uppnås. Se till att överföra know-how fortlöpande, följ upp vad som har utförts. Annars riskerar du att enheterna utvecklas på olika sätt och affärsidén urholkas.
  7. Enhetlighet. Om alla enheter har samma varumärke och profil, liknande sortiment och erbjudande går det att jobba med en gemensam, kraftfull marknadsföring för kedjan. Om kunden känner igen sig skapas köptrohet. Enhetligheten är grundplåten för stordriftsfördelar.
  8. Öppenhet. Som franchisegivare måste du vilja dela med dig av dina affärshemligheter, lära ut dina bästa tips och låta andra än dig själv bli företagshjältar.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATT Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

"En attack mot skolor som drivs av människor"

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”