Andreas Nilsson som byggt upp franchisekedjan – Lastbilen.se tillsammans med Magnus Engström.
Foto: Foto: Maria Hanson

"Se till att ha ett genomarbetat franchisekoncept från början. Det sparar både tid och energi", konstaterar Andreas Nilsson (till höger) som byggt upp en egen franchisekedja – Lastbilen.se. I dag driver han bolaget tillsammans med Magnus Engström.

NYHET Publicerad

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.

Andreas Nilsson är utbildad elektriker och tog lastbilskort i lumpen. När han jobbade på Grycksbo pappersbruk fick han en idé att köpa en lastbil för att importera motorcyklar från Tyskland. Cyklarna tjänade han inte så mycket pengar på, däremot tog affärerna skruv när han satte upp en lapp på jobbet om att lastbilen som han transporterat dem i gick att hyra.

– Intresset var väldigt stort och jag upptäckte att det här är ju en affärsidé. Då började jag annonsera på Blocket också och sedan tog jag hyrbilslicens och startade en enskild firma.

Idén bygger på att privatpersoner och företag kan hyra lätta och tunga lastbilar för längre eller kortare tidsperioder. De sista åren har de jobbat mer fokuserat mot företagssidan.

– Man kan jämföra oss med ett bemanningsföretag. Precis som du kan ha tillfälliga toppar och behov av extra personal, kan du också ha tillfälligt behov av en lastbil eller en kylbil. I stället för att behöva köpa en lastbil eller tacka nej till uppdraget, kan man hyra av oss, säger Andreas Nilsson.

Planen var tidigt att franchisa verksamheten, för att kunna växa och få stordriftsfördelar utan att behöva göra tunga investeringar. På bara ett par år hade Lastbilen.se elva franchisetagare från Malmö i Söder till Örnsköldsvik i norr.

– En svårighet som vi hade var att konceptet inte var fullt utvecklat när vi skaffade de första franchisetagarna. Det innebar att vi tvingades göra en del förändringar efter hand som inte passade alla och några har inte hållit måttet och fallit bort, säger Andreas Nilsson.

I många branscher är det vanligt att franchisegivaren är med och investerar. Ett exempel är restaurangbranschen, där företaget till exempel kan bygga en ny restaurang eller köpa en lokal. Lastbilen.se:s affärside bygger i stället på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Men det finns inga krav på hur stor franchisetagaren ska vara, en bil kan räcka som start.

Annons

– Det blir egentligen självkostnadspris för franchisetagaren att gå med, de betalar en ingångsavgift och sedan en procentuell avgift beroende på hur mycket de omsätter. Men då får de vara en del av vårt koncept och vårt varumärke, de får en färdig affärsmodell och know-how, säger Andreas Nilsson.

Andra bitar som ingår är bland annat systemutveckling, hemsida och utbildningar. Att ingå i en större koncern ger också fördelaktigare priser på till exempel försäkringar.

– Som större aktör blir man också en intressantare affärspartner och vi kan hjälpa varandra att ta hem större affärer, om det saknas någon bil på en ort till exempel, säger Andreas Nilsson.

Han har fortsatt driva egen uthyrningsverksamhet i Falun och Borlänge, samtidigt som franchisen utvecklats. De båda delarna har separerats i två olika bolag, med enkom franchisetagare i ett bolag och uthyrningen i det andra.

– Uthyrningsverksamheten är mer riskutsatt, det kan ju inträffa saker som att bilarna blir stulna till exempel. Vi vill inte att det ska äventyra franchiseverksamheten. För framtiden investerare som köper in sig måste det också vara tydlig att systemet ägs av franchisebolaget separat, förklarar Andreas Nilsson.

När företaget rekryterar nya franchisetagare tittar man på hur de ekonomiska förutsättningarna ser ut, att det är en hederlig person som har rätt vilja, kontakter och kunskaper. Hur mycket stöd franchisetagarna behöver varierar, vissa hör av sig varje vecka och andra klarar sig själva. I framtiden hoppas Andreas Nilsson på att kunna rekrytera på fler orter. Målsättningen är att rekrytera tre nya stationer om året.

– Det finns utrymme för fler, absolut. Vi saknar närvaro i bland annat Örebro, Eskilstuna, Norrköping, Växjö och längs hela Norrlandskusten. Det gäller bara att hitta personer som är självgående och kan klara sig ypperligt på egen hand.

Karin Janson

Lastbilen.se

Ort: Borlänge och franchisetagare på tio andra orter.
Grundades: 2004.
VD: Andreas Nilsson.
Anställda: vå personer.
Omsättning: 15 miljoner kronor för hela kedjan.

Så bygger du ett franchisekoncept

Kristina Låftman, konsult inom franchising.
 

  1. Lönsamhet. I grunden måste det finnas en lönsam affärsidé med möjlighet till långsiktig överlevnad, tillräckliga marginaler och en marknad med god efterfrågan. Det är ingen idé att göra franchise på något som är halvbra och tro att det blir bättre för att man är många, såvida man inte kan uppnå avgörande stordriftsfördelar.
  2. Multiplicerbarhet. Affärskonceptet måste gå att beskriva enkelt och bör innehålla tydliga budskap till kunden. De kulturbärande delarna måste enkelt kunna flytta över till nya enheter.
  3. Leverantörer. Välj leverantörer som kan hålla rätt volym och snabbhet, annars riskerar de att bli stoppklossar i processen.
  4. Rätt personer. Hitta franchisetagare som har rätt driv och inställning i stället för att hitta yrkesspecialister. Franchisetagarna kan i sin tur anställa de nödvändiga kompetenserna.
  5. Attraktionskraft. Ett spännande varumärke, en snygg profil, härlig affärskultur eller engagerade medarbetare är exempel på saker som skapar attraktion och får fler att vilja vara med i kedjan.
  6. Kvalitetssäkring. Som franchisegivare måste du säkerställa att en viss kvalitet uppnås. Se till att överföra know-how fortlöpande, följ upp vad som har utförts. Annars riskerar du att enheterna utvecklas på olika sätt och affärsidén urholkas.
  7. Enhetlighet. Om alla enheter har samma varumärke och profil, liknande sortiment och erbjudande går det att jobba med en gemensam, kraftfull marknadsföring för kedjan. Om kunden känner igen sig skapas köptrohet. Enhetligheten är grundplåten för stordriftsfördelar.
  8. Öppenhet. Som franchisegivare måste du vilja dela med dig av dina affärshemligheter, lära ut dina bästa tips och låta andra än dig själv bli företagshjältar.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ali: Litet misstag tvingar mig och min familj lämna Sverige

KOMPETENSUTVSNINGARNA Ali Omumi är affärsutvecklare och har haft flera toppjobb i svenskt näringsliv. Nu tvingas han lämna landet efter att Migrationsverket nekat honom arbetstillstånd. Entreprenör har låtit honom att med egna ord berätta sin historia. "Hur kan ett smärre administrativt misstag av en arbetsgivare innebära att jag och hela min familj rycks upp med rötterna och tvingas lämna Sverige?", skriver han.
NYHET Publicerad:

Segerfeldt: En Bagdad-Bob på var sin sida av Östersjön

DEBATT Debattören Fredrik Segerfeldt går till attack mot LO, som i sin valfilm menar att en alliansregering skulle hota jobben. Segerfeldt jämför LO:s film med rysk propaganda och frågar sig varifrån LO:s tanke om att svenska företag är som hin håle själv kommer från.
NYHET Publicerad:

Kaféet fick inte alkoholtillstånd - ligger för nära lekplats

REGELKRÅNGLET Krögaren Kjell Andersson och hustrun Kicki Edholm får inte servera alkohol på sitt sommarkafé. Orsaken är att kommunen inte vill att barn vid en lekplats i närheten ser när vuxna dricker alkohol. ”Grejen är helt befängd”, säger Kjell Andersson. Visita rekommenderar att beslutet överklagas eftersom det inte följer alkohollagen.
NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.