Lars Andersson, vice vd för Lundalogik och ansvarig för LIME Go.
Foto: Emil Langvad/TT

Lars Andersson, vice vd för Lundalogik och ansvarig för LIME Go, konstaterar att det är en utmaning att bedriva innovation i en stor etablerad verksamhet. ”Företagskulturen är svår att frigöra sig från, även om den är positiv. Ofta har man ett arbets- och tankesätt som man följer vilket riskerar att sätta stopp för nytänkande.", säger han.

NYHET Publicerad

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.

I mars 2011 gick startskottet för kundvårdföretaget Lundalogiks kanske modigaste och, så här i efterhand, klokaste strategiska drag; bildandet av en start-up med sikte på att göra affärer på nya sätt.   

– Vi hade ett nästan färdigt säljverktyg, inspirerat av Spotifys affärsmodell om strömmat innehåll. Då, för fem år sedan, var det ovanligt med webbaserade säljverktyg som utgick från abonnemang, utan någon bindningstid, där säljarna hämtar kunddata från ett system som uppdaterades kontinuerligt. Något som gick tvärsemot vår dåvarande affärsmodell, säger Lars Andersson, ansvarig för start-upen LIME Go.

Han minns än idag hur frustrerande hela situationen var. Hur han och vd Erik Syrén än vred och vände på säljverktyget kunde de inte se hur det skulle kunna införlivas i den nuvarande verksamheten. På vinst och förlust plockade de ihop en brokig skara kreativa personer från Lundalogik, allt från utvecklare, säljare, konsulter och kundtjänstpersonal - alla med spetskompetens inom sitt område. Uppdraget löd: Håller säljverktyget LIME Go för att göra affärer på nya sätt i ett eget bolag? Svaret efter en månad blev: Ja!

Den kreativa gruppen fick i uppdrag att organisera sig som ett eget bolag för att kunna förfina och förbättra säljverktyget LIME Go och skapa ett varumärke kring produkten. Projektet drevs som en egen resultatenhet med egen ledning, utvecklingsavdelning och försäljning med finansiering från moderbolaget Lundalogik.

– Att som vd, för ett framgångsrikt snabbväxande företag, ta 10 procent av personalen och satsa den i ett projekt som inte kommer att generera inkomst på några år och dessutom ta kompetens som egentligen behövs i den ordinarie verksamheten – det kräver mod, säger Lars Andersson.

Den tio personer starka gruppen flyttade en våning upp till egna lokaler. Flytten var en nödvändig markering, enligt Lars Andersson, för att LIME Go skulle ses som ett eget bolag. Samt för att personalen skulle kunna ta av sig sin ryggsäck med uppgifter och värderingar från Lundalogik.

–Ska man lyckas med ett innovationsprojekt är det nödvändigt att man skapar ett eget universum där personalen kan vara konstant på tå med fokus på den nya produkten. Lundalogiks personal är oerhört, säger Lars Andersson.

Att sitta kvar hos Lundalogik innebar att de kunde dra nytta av företagets infrastruktur med ekonomi- och telefonisystem.

– Vi plockade russinen ur kakan. Att dessutom ha finansieringen från moderbolaget i ryggen har varit en enorm trygghet. Det gör att vi haft ett stabilt kassaflöde och sluppit jaga finansiärer, vilket tar tid och kraft från utvecklandet av bolaget.

Han återkommer till hur viktigt det är att förankra ett innovationsprojekt hos ledningen och att de som ska förverkliga idéen är självgående och extremt resultatinriktade.

– Vi har haft en extremt innovativ produktchef som tagit på sig ledartröjan. Min uppgift har varit att springa före och göra plats för hans idéer mot vd och styrelse, vilket emellanåt varit en utmaning trots att de ställt sig bakom startupen till hundra procent.

– Bygger man något som skiljer sig fundamentalt från grundverksamheten kan det uppfattas som provocerande. När vi valde att skapa en helt egen grafisk profil för att särskilja oss från Lundalogik var det till exempel många som höjde på ögonbrynen.

Att våga tänka nytt och annorlunda kräver fria tyglar, påpekar Lars Andersson. Så lite riktlinjer som möjligt och fokus på säljet från dag ett gav resultat efter några månader. Idag ökar kunderna stadigt, omsättningen ligger idag på närmare 8 miljoner kronor.

– Vi började sälja produkten trots att den inte var helt klar. Idag kan vi se att det var en fördel eftersom det ledde till att vi utvecklade tjänsten utifrån kundernas behov.

Lars Andersson:s 3 tips: Fixa innovationen i egen startup
  1. Ha ett tydligt mandat från vd och styrelse att dra igång en startup i moderbolaget.
  2. Tänk långsiktigt och fokusera på att hitta kunniga och drivna personer ur ordinarie bolag.
  3. Ge er ut och träffa era kunder tidigt.
Expertens 9 tips

Så styr du upp innovationsarbetet
Johan Nilhman
, Partner, Amplify Scandinavia.

  1. Se innovation som en pågående process som guidas av en tydlig vision och målsättning med vad ni vill att innovation ska förändra företagets affärer. Det underlättar navigeringen framåt i projekten. 
  2. Formulera en innovationsstrategi som definierar fokusområden för innovation, acceptabel risknivå, arbetssätt, investeringsutrymme samt nyckeltal.
  3. Systematiskt innovationsarbete är en top-down verksamhet. Ledningen ska leda, finansiera, prioritera samt följa upp innovationsarbetet. 
  4. Om systematiskt innovationsarbete är nytt för ditt företag; fokusera på att hitta snabbt realiserbara projekt som kan ge värde till företaget.
  5. Innovationsförmågan är oftast starkast i mindre dedikerade grupper. Undvik därför stora projekt där hela personalen involveras.
  6. Jobba tvärfunktionellt, bjud in olika kompetenser att delta i varje innovationsprojekt. Se till att personerna är nyfikna, att de har förmåga att byta perspektiv, är kreativa och kommunikativa samt att de är välförankrade i organisationen.
  7. Var inte rädda för att ta in kompetenser utifrån för att berika projektet med nya perspektiv.
  8. Bygg och lär systematiskt. Många utmaningar är återkommande och då kan en verktygslåda med metoder för innovation vara bra att luta sig mot.
  9. Använd storytelling till att sprida de nya insikterna och idéerna i organisationen. Ha tålamod.
     
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.