Lars Andersson, vice vd för Lundalogik och ansvarig för LIME Go.
Foto: Emil Langvad/TT

Lars Andersson, vice vd för Lundalogik och ansvarig för LIME Go, konstaterar att det är en utmaning att bedriva innovation i en stor etablerad verksamhet. ”Företagskulturen är svår att frigöra sig från, även om den är positiv. Ofta har man ett arbets- och tankesätt som man följer vilket riskerar att sätta stopp för nytänkande.", säger han.

NYHET Publicerad

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.

I mars 2011 gick startskottet för kundvårdföretaget Lundalogiks kanske modigaste och, så här i efterhand, klokaste strategiska drag; bildandet av en start-up med sikte på att göra affärer på nya sätt.   

– Vi hade ett nästan färdigt säljverktyg, inspirerat av Spotifys affärsmodell om strömmat innehåll. Då, för fem år sedan, var det ovanligt med webbaserade säljverktyg som utgick från abonnemang, utan någon bindningstid, där säljarna hämtar kunddata från ett system som uppdaterades kontinuerligt. Något som gick tvärsemot vår dåvarande affärsmodell, säger Lars Andersson, ansvarig för start-upen LIME Go.

Han minns än idag hur frustrerande hela situationen var. Hur han och vd Erik Syrén än vred och vände på säljverktyget kunde de inte se hur det skulle kunna införlivas i den nuvarande verksamheten. På vinst och förlust plockade de ihop en brokig skara kreativa personer från Lundalogik, allt från utvecklare, säljare, konsulter och kundtjänstpersonal - alla med spetskompetens inom sitt område. Uppdraget löd: Håller säljverktyget LIME Go för att göra affärer på nya sätt i ett eget bolag? Svaret efter en månad blev: Ja!

Den kreativa gruppen fick i uppdrag att organisera sig som ett eget bolag för att kunna förfina och förbättra säljverktyget LIME Go och skapa ett varumärke kring produkten. Projektet drevs som en egen resultatenhet med egen ledning, utvecklingsavdelning och försäljning med finansiering från moderbolaget Lundalogik.

– Att som vd, för ett framgångsrikt snabbväxande företag, ta 10 procent av personalen och satsa den i ett projekt som inte kommer att generera inkomst på några år och dessutom ta kompetens som egentligen behövs i den ordinarie verksamheten – det kräver mod, säger Lars Andersson.

Den tio personer starka gruppen flyttade en våning upp till egna lokaler. Flytten var en nödvändig markering, enligt Lars Andersson, för att LIME Go skulle ses som ett eget bolag. Samt för att personalen skulle kunna ta av sig sin ryggsäck med uppgifter och värderingar från Lundalogik.

–Ska man lyckas med ett innovationsprojekt är det nödvändigt att man skapar ett eget universum där personalen kan vara konstant på tå med fokus på den nya produkten. Lundalogiks personal är oerhört, säger Lars Andersson.

Annons

Att sitta kvar hos Lundalogik innebar att de kunde dra nytta av företagets infrastruktur med ekonomi- och telefonisystem.

– Vi plockade russinen ur kakan. Att dessutom ha finansieringen från moderbolaget i ryggen har varit en enorm trygghet. Det gör att vi haft ett stabilt kassaflöde och sluppit jaga finansiärer, vilket tar tid och kraft från utvecklandet av bolaget.

Han återkommer till hur viktigt det är att förankra ett innovationsprojekt hos ledningen och att de som ska förverkliga idéen är självgående och extremt resultatinriktade.

– Vi har haft en extremt innovativ produktchef som tagit på sig ledartröjan. Min uppgift har varit att springa före och göra plats för hans idéer mot vd och styrelse, vilket emellanåt varit en utmaning trots att de ställt sig bakom startupen till hundra procent.

– Bygger man något som skiljer sig fundamentalt från grundverksamheten kan det uppfattas som provocerande. När vi valde att skapa en helt egen grafisk profil för att särskilja oss från Lundalogik var det till exempel många som höjde på ögonbrynen.

Att våga tänka nytt och annorlunda kräver fria tyglar, påpekar Lars Andersson. Så lite riktlinjer som möjligt och fokus på säljet från dag ett gav resultat efter några månader. Idag ökar kunderna stadigt, omsättningen ligger idag på närmare 8 miljoner kronor.

– Vi började sälja produkten trots att den inte var helt klar. Idag kan vi se att det var en fördel eftersom det ledde till att vi utvecklade tjänsten utifrån kundernas behov.

Lars Andersson:s 3 tips: Fixa innovationen i egen startup
  1. Ha ett tydligt mandat från vd och styrelse att dra igång en startup i moderbolaget.
  2. Tänk långsiktigt och fokusera på att hitta kunniga och drivna personer ur ordinarie bolag.
  3. Ge er ut och träffa era kunder tidigt.
Expertens 9 tips

Så styr du upp innovationsarbetet
Johan Nilhman
, Partner, Amplify Scandinavia.

  1. Se innovation som en pågående process som guidas av en tydlig vision och målsättning med vad ni vill att innovation ska förändra företagets affärer. Det underlättar navigeringen framåt i projekten. 
  2. Formulera en innovationsstrategi som definierar fokusområden för innovation, acceptabel risknivå, arbetssätt, investeringsutrymme samt nyckeltal.
  3. Systematiskt innovationsarbete är en top-down verksamhet. Ledningen ska leda, finansiera, prioritera samt följa upp innovationsarbetet. 
  4. Om systematiskt innovationsarbete är nytt för ditt företag; fokusera på att hitta snabbt realiserbara projekt som kan ge värde till företaget.
  5. Innovationsförmågan är oftast starkast i mindre dedikerade grupper. Undvik därför stora projekt där hela personalen involveras.
  6. Jobba tvärfunktionellt, bjud in olika kompetenser att delta i varje innovationsprojekt. Se till att personerna är nyfikna, att de har förmåga att byta perspektiv, är kreativa och kommunikativa samt att de är välförankrade i organisationen.
  7. Var inte rädda för att ta in kompetenser utifrån för att berika projektet med nya perspektiv.
  8. Bygg och lär systematiskt. Många utmaningar är återkommande och då kan en verktygslåda med metoder för innovation vara bra att luta sig mot.
  9. Använd storytelling till att sprida de nya insikterna och idéerna i organisationen. Ha tålamod.
     
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.