Lars Andersson, vice vd för Lundalogik och ansvarig för LIME Go.
Foto: Emil Langvad/TT

Lars Andersson, vice vd för Lundalogik och ansvarig för LIME Go, konstaterar att det är en utmaning att bedriva innovation i en stor etablerad verksamhet. ”Företagskulturen är svår att frigöra sig från, även om den är positiv. Ofta har man ett arbets- och tankesätt som man följer vilket riskerar att sätta stopp för nytänkande.", säger han.

NYHET Publicerad

Fria tyglar ger extra skjuts till egen startup

I PRAKTIKEN När Lundalogik inte fick säljverktyget LIME Go att fungera som de ville drog de igång en start-up. ”Eftersom tjänsten skilde sig så mycket från våra andra produkter och arbetssätt satte vi ihop en självständig enhet med siktet på att göra business på nya sätt, säger Lars Andersson ansvarig för LIME Go.

I mars 2011 gick startskottet för kundvårdföretaget Lundalogiks kanske modigaste och, så här i efterhand, klokaste strategiska drag; bildandet av en start-up med sikte på att göra affärer på nya sätt.   

– Vi hade ett nästan färdigt säljverktyg, inspirerat av Spotifys affärsmodell om strömmat innehåll. Då, för fem år sedan, var det ovanligt med webbaserade säljverktyg som utgick från abonnemang, utan någon bindningstid, där säljarna hämtar kunddata från ett system som uppdaterades kontinuerligt. Något som gick tvärsemot vår dåvarande affärsmodell, säger Lars Andersson, ansvarig för start-upen LIME Go.

Han minns än idag hur frustrerande hela situationen var. Hur han och vd Erik Syrén än vred och vände på säljverktyget kunde de inte se hur det skulle kunna införlivas i den nuvarande verksamheten. På vinst och förlust plockade de ihop en brokig skara kreativa personer från Lundalogik, allt från utvecklare, säljare, konsulter och kundtjänstpersonal - alla med spetskompetens inom sitt område. Uppdraget löd: Håller säljverktyget LIME Go för att göra affärer på nya sätt i ett eget bolag? Svaret efter en månad blev: Ja!

Den kreativa gruppen fick i uppdrag att organisera sig som ett eget bolag för att kunna förfina och förbättra säljverktyget LIME Go och skapa ett varumärke kring produkten. Projektet drevs som en egen resultatenhet med egen ledning, utvecklingsavdelning och försäljning med finansiering från moderbolaget Lundalogik.

– Att som vd, för ett framgångsrikt snabbväxande företag, ta 10 procent av personalen och satsa den i ett projekt som inte kommer att generera inkomst på några år och dessutom ta kompetens som egentligen behövs i den ordinarie verksamheten – det kräver mod, säger Lars Andersson.

Den tio personer starka gruppen flyttade en våning upp till egna lokaler. Flytten var en nödvändig markering, enligt Lars Andersson, för att LIME Go skulle ses som ett eget bolag. Samt för att personalen skulle kunna ta av sig sin ryggsäck med uppgifter och värderingar från Lundalogik.

–Ska man lyckas med ett innovationsprojekt är det nödvändigt att man skapar ett eget universum där personalen kan vara konstant på tå med fokus på den nya produkten. Lundalogiks personal är oerhört, säger Lars Andersson.

Att sitta kvar hos Lundalogik innebar att de kunde dra nytta av företagets infrastruktur med ekonomi- och telefonisystem.

– Vi plockade russinen ur kakan. Att dessutom ha finansieringen från moderbolaget i ryggen har varit en enorm trygghet. Det gör att vi haft ett stabilt kassaflöde och sluppit jaga finansiärer, vilket tar tid och kraft från utvecklandet av bolaget.

Han återkommer till hur viktigt det är att förankra ett innovationsprojekt hos ledningen och att de som ska förverkliga idéen är självgående och extremt resultatinriktade.

– Vi har haft en extremt innovativ produktchef som tagit på sig ledartröjan. Min uppgift har varit att springa före och göra plats för hans idéer mot vd och styrelse, vilket emellanåt varit en utmaning trots att de ställt sig bakom startupen till hundra procent.

– Bygger man något som skiljer sig fundamentalt från grundverksamheten kan det uppfattas som provocerande. När vi valde att skapa en helt egen grafisk profil för att särskilja oss från Lundalogik var det till exempel många som höjde på ögonbrynen.

Att våga tänka nytt och annorlunda kräver fria tyglar, påpekar Lars Andersson. Så lite riktlinjer som möjligt och fokus på säljet från dag ett gav resultat efter några månader. Idag ökar kunderna stadigt, omsättningen ligger idag på närmare 8 miljoner kronor.

– Vi började sälja produkten trots att den inte var helt klar. Idag kan vi se att det var en fördel eftersom det ledde till att vi utvecklade tjänsten utifrån kundernas behov.

Lars Andersson:s 3 tips: Fixa innovationen i egen startup
  1. Ha ett tydligt mandat från vd och styrelse att dra igång en startup i moderbolaget.
  2. Tänk långsiktigt och fokusera på att hitta kunniga och drivna personer ur ordinarie bolag.
  3. Ge er ut och träffa era kunder tidigt.
Expertens 9 tips

Så styr du upp innovationsarbetet
Johan Nilhman
, Partner, Amplify Scandinavia.

  1. Se innovation som en pågående process som guidas av en tydlig vision och målsättning med vad ni vill att innovation ska förändra företagets affärer. Det underlättar navigeringen framåt i projekten. 
  2. Formulera en innovationsstrategi som definierar fokusområden för innovation, acceptabel risknivå, arbetssätt, investeringsutrymme samt nyckeltal.
  3. Systematiskt innovationsarbete är en top-down verksamhet. Ledningen ska leda, finansiera, prioritera samt följa upp innovationsarbetet. 
  4. Om systematiskt innovationsarbete är nytt för ditt företag; fokusera på att hitta snabbt realiserbara projekt som kan ge värde till företaget.
  5. Innovationsförmågan är oftast starkast i mindre dedikerade grupper. Undvik därför stora projekt där hela personalen involveras.
  6. Jobba tvärfunktionellt, bjud in olika kompetenser att delta i varje innovationsprojekt. Se till att personerna är nyfikna, att de har förmåga att byta perspektiv, är kreativa och kommunikativa samt att de är välförankrade i organisationen.
  7. Var inte rädda för att ta in kompetenser utifrån för att berika projektet med nya perspektiv.
  8. Bygg och lär systematiskt. Många utmaningar är återkommande och då kan en verktygslåda med metoder för innovation vara bra att luta sig mot.
  9. Använd storytelling till att sprida de nya insikterna och idéerna i organisationen. Ha tålamod.
     
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.