Järnaffären tog skruv med Facebook

I Praktiken När Matti Jokela kompletterade sin järnhandel med världens första Toolpool tog affärerna fart på allvar. Hemligheten? Smart marknadsföring via Facebook.

ToolPool 1
Foto: OLA TORKELSSON / TT NYHETSBYRÅN
Matti Jokela har tagit upp konkurrensen med de stora byggvaruhandlarna genom att låna ut verktyg helt gratis via Facebook. Åttio procent av alla som bokar verktyg köper också tillbehör som plugg, skruv och spik.

Att starta en mindre verksamhet är alltid en utmaning, speciellt i en bransch där de stora drakarna för länge sedan fått alla mindre aktörer på fall. Detta scenario skrämde dock inte Matti Jokela när han för drygt två år sedan bestämde sig för att starta en liten lokal järnhandel i Malmö.

– Jag hade jobbat som säljchef i sju år på en stor byggmarknad. Jag tyckte att de fokuserade på låga priser och glömde bort service och personlig kontakt. De tog heller inte hänsyn till att landets storstäder till största delen består av en eller tvåpersonshushåll. Och att kunskapen bland hemmafixarna sjunker, säger Matti Jokela som driver Toopool.

Övertygad om att det borde finnas utrymme för en aktör som gav tips och inspiration och var tillgänglig. Sommaren 2011 startade Matti Jokela Malmö Järnhandel. Redan från början var butiken planerad att hysa ett brett men tydligt avgränsat sortiment. Huvudavdelningarna blev järn och verktyg, färg samt trädgård. Som ett komplement erbjöd Matti verktygsuthyrning för en mindre summa.

Att butiken gick minus första året var ingen överraskning. Att etablera en butik är ett kostnadskrävande och långsiktigt arbete. Matti fick flera kvitton på att han var på rätt väg ändå.

– Kunderna strömmade till och flera var tacksamma att jag öppnat. De var trötta på att åka ut till en stor byggmarknad för att leva skruv och färg. De gillade att någon lyssnade till dem och gav dem goda råd.

Även andra året var trevande. Matti var inställd på att härda ut tills att fler kunder upptäckte honom. En av dem kom att ha stor effekt på butikens utveckling närmsta året.

– Kunden frågade rätt mycket om hur jag tänkte marknadsföra butiken. Han jobbade på reklambyrå och föreslog att vi skulle ta ett möte och gå igenom några spännande sätt att få bättre snurr på affärerna, säger Matti Jokela.

Det visade sig att reklambyrån var The Fan Club, en byrå som vunnit mängder av reklampriser både i Sverige och internationellt. Att en liten lokal detaljhandlare samarbetar med en reklambyrå hör till sällsyntheterna. Men Matti hade en annan inställning.

– Jag tycker att man måste vara öppen och beredd att prova nya saker. Och jag ställde också kravet att deras förslag bara fick kosta i uppstarten och sedan bara löpa på. Det vill säga, jag ville inte ha någon fast marknadsföringskostnad. Det är ju sånt som en liten aktör har svårt att ha råd med.

Han hade tidigare provat traditionell reklam som annonsering och direktreklam men det hade ingen större effekt. Så den sortens marknadsföring ville han undvika.

Tillsammans med The Fan Club fattades flera beslut som förändrade Malmö Järnhandel i grunden. Matti Jokela slutade att ta betalt för de verktyg han hyrde ut. Även om det bara kostade någon hundralapp så gav det inga stora inkomster. Verktygen släpptes istället helt fria under konceptet - ToolPool.

– Jag gillade verkligen idén. Hur många gånger använder man egentligen en vinkelslip? Kanske en eller två gånger per år. Och resten av tiden tar den plats i förrådet. Om vi kan låna av varandra istället för att köpa nytt får vi ett mer hållbart samhälle. Alla vinner på det, säger han.

För att få ToolPool att fungera utan löpande kostnader föreslog reklambyrån en kostnadseffektiv och beprövad reklamstrategi. Nämligen Facebook. Upplägget är enkelt. Kunden går in på ToolPools Facebooksida och bokar max fyra verktyg. Kunden hämtar verktygen, använder dem och lämnar tillbaka dem nästa dag. För att hålla det enkelt krävs ingen deposition utan bara legitimation. Verktygen får behållas till stängningsdags nästa dag.

Det enda Matti Jokela begär av kunden är att hon delar sin bokning på sin Facebooksida. Och det är exakt så ToolPool har marknadsförts ända från början. Facebook sågs som rätt media eftersom deras målgrupp speglar Matti Jokelas bättre än vad till exempel Instagram gör.

– Jag har kunder mellan tjugo och nittioåtta år och ingen annan social media plattform speglar det lika bra som Facebook. Eftersom kunderna själva delar sina statusar sparar jag tid jämför med om jag skulle blogga. Med Facebook sprids också delningarna internt inom målgruppen på ett effektivt sätt. Folk vill ju faktiskt tipsa varandra när de hittar bra lösningar. Och det kan de via Facebook.

Något som har fungerat ypperligt. Idag strömmar kunder från när och fjärran för att låna gratis verktyg. Och naturligtvis blir det affärer. Åttio procent av alla som bokar verktyg köper också tillbehör som plugg, skruv och spik.

– Det är ett väldigt bra sätt att pränta in butiken i deras minne. Om de bara kommer in en gång och köper skruv glömmer de bort butiken. Men nu kommer de två gånger vilket gör att de upprepar och lär sig. De hämtar verktyget, ser butiken, fixar med sitt projekt, lämnar verktyget och ser butiken igen och har fått en bra konkret upplevelse. Det är en väldig skillnad, säger Matti Jokela.

Idag har ToolPool varit igång drygt ett år. Företaget kommer i år att göra ett nollresultat och de svarta siffrorna börjar tala sitt tydliga språk. Men det är inte bara kunderna som gillar konceptet och marknadsföringen kring ToolPool.

– Vi har vunnit alla reklamtävlingar vi ställde upp i under 2013. Guldägget, 100-Wattaren och några till. Det har varit helt fantastiskt. Men det bästa är ju att både jag, kunderna och miljön vinner på att vi lånar verktyg istället för att bara köpa. Jag hoppas att fler järnhandlare tar efter och gör likadant, och gärna andra branscher också. Vem vet var det slutar? För några dagar sedan fick jag in en nästan ny kakelskärare av en kund. Han hade använt den en gång och sedan haft den stående i garaget. Han donerade den till ToolPool. Det finns säker fler fina verktyg därute som kan komma till nytta.

Jacob Härnqvist

Expertens 10 tips

Så gör du lysande affärer på Facebook.
Jacob Mjöbring
, strateg för sociala medier på kommunikationsbyrån Plakat.

 

1. Det självklaraste, och kanske tråkigaste, rådet först - betrakta inte sociala medier som en marknadsföringskanal. Se det istället som din stora möjlighet att skapa relation med dina befintliga och presumtiva kunder och partners.

2. Koncentrera dig gärna på något ämne. Ingen kan ditt företag och din bransch lika bra som du.

3. Skapa affärer genom att bjuda på kunskap eller service. Malmö Järnhandel är ett bra exempel. De bjuder på verktygen och ökar då chansen att kunderna köper tillbehör.

4. Var personlig och trevlig. Du kommer långt genom att visa intresse och ärligt berömma och skicka vidare andras inlägg. De kommer garanterat göra det samma med dig.

5. Bjud in dina kunder i dina affärsutvecklingsprocesser. Om de hjälper dig utveckla ditt företag så blir de mer benägna att köpa dina tjänster eller produkter.

6. Ha tålamod. Det tar alltid tid att bygga lojalitet, så även på sociala medier.

7. Följ upp dina insatser och håll koll på hur mycket tid du lägger ner. Då blir det mycket enklare att värdera dina insatser. Vad är en kvarts arbetstid värd för dig och vad är ett gillande på Facebook värt?

8. Fråga alltid dina kunder var de har hört talas om dig, då får du snart svart på vitt vilken plattform som du ska rikta in dig på.

9. Ta det lugnt med tävlingar. Skapa inte en tävling du inte själv skulle vilja delta i.

10. Följ företag som är duktiga på sociala medier, helst i andra branscher och låna idéer därifrån.