NYHET Publicerad

Jobbtrio tog hem första affären - utan färdig tjänst

I PRAKTIKEN I motsatts till många upstartsbolag har Uptrail fixat första tillväxtfasen utan en krona i riskkapital. Sälj först och bygg tjänsten sedan har varit vd Gustaf Winnbergs mantra för att få snurr på affärsidén om jobbsökningar i mobilen. ”Vi har vågat ta betalt från dag ett, även när tjänsten bara fanns på ett skissblock i ett konferensrum”, säger han.

Grundarna av Uptrail.
Foto: Christine Olsson/TT

Uptrail är ett av de snabbast växande rekryteringsplattformarna med fokus på mobil jobbannonsering. Att trion bakom företaget, Gustaf Winnberg, Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, kompletterar varandra med olika kompetenser från bland annat it- sektorn är en av framgångsfaktorerna. ”Sedan har vi enats kring vår vision om att växa organiskt med nöjda kunder”, säger Gustaf Winnberg, vd Uptrail.

Tack, men nej tack! Det är Gustaf Winnbergs inställning till riskkapital. Han är av åsikten att för mycket externt kapital i tidigt skede stjälper mer än hjälper. En lärdom han fick från sitt första bolag Unwrap som han startade direkt efter att han avslutat sin civilekonomutbildning.

– Alltför många upstartsbolag tror att de måste hitta affärsänglar med mycket pengar för att kunna växa snabbt. I min värld är det som att dopa företagets ekonomi. För att kunna betala ut löner måste man driva försäljning. Det är en enkel ekvation, säger Gustaf Winnberg.

Han konstaterar att det största misstaget han gjorde med sitt första företag Unwrap var att bygga en produkt utan att först prata med kunderna om vad för slags tjänst de ville ha. Det riskkapital han lyckades ta in tog fokus från att vara kostnadseffektiv. När han sommaren 2014 startade Uptrail tillsammans med Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, blev det en chans att göra om och göra rätt. Affärsstrategin har varit att finansiera verksamheten utifrån en bootstrapmodell, det vill säga med egna medel och intäkter. Kända förebilder är bland annat Bill Gates, Steve Jobs och Michael Dell.

Uptrails rekryteringslösning innebär att de som söker jobb inte behöver lägga ned tid på att formulera cv:n eller personliga brev. I stället får de, via mobilen, svara på ett antal frågor för att få chansen att bli kontaktade av de som erbjuder jobbet.

– Med jobbansökningar via mobilen hade vi hittat ett oprövat digitalt affärsområde. Kan man göra saker på ett nytt och annorlunda sätt är det lättare att ta betalt och konkurrensen är heller inte så stor, säger han.

I dag är Uptrail en av de snabbast växande plattformarna för mobilrekrytering. De senaste året har företaget tre dubblat sin omsättning och har nio anställda. Bland de 450 kunderna finns bland annat Schibsted, Handelsbanken och Vattenfall. Den första kunden fick de på kroken utan att ens ha en färdig produkt. Gustaf Winnberg kommer fortfarande ihåg det något nervösa säljmötet; hur han entusiastiskt ritade upp affärsidén på en white board i ett konferensrum någonstans i Stockholm.

– Jag viftade med händerna och berättade om vår vision av helt mobila jobbansökningar. Att vi kunde ge ett datum för när plattformen skulle vara klar bidrog förmodligen till att vi där och då fick till vår första affär. Vid lanseringen i december samma år hade vi ett 20-tal betalande kunder.

Annons

– Vetskapen om att vi hade intäkter på väg in var en otrolig trygghet för oss och gav en indikation om att vi var på rätt väg. Dessutom hade vi en nära kontakt med kunderna från dag ett, vilket gjorde att vi kunde anpassa tjänsten efter deras önskemål, säger Gustaf Winnberg.

Han pratar om att göra saker på ett smart sätt; att hålla nere kostnaderna och våga lägga ner dåliga idéer. Vägen dit går genom att odla en företagskultur där man säger ”ja, testa!”, när någon anställd lyfter en intressant idé. Sedan gäller det att testa, mäta och kontinuerligt utvärdera de kreativa förslagen för att snabbt skrota dem om de inte bär frukt.

– Det farligaste som finns i ett startup är prestige och emotionell relation till sina idéer.

Att lägga pengar på rätt saker sitter i ryggmärgen för alla på företaget. Gustaf Winnberg påpekar att de fortfarande håller koll på alla utgifter men att de inte är dumsnåla.

– Det gäller att lägga pengar på rätt saker, att maximera värdet av de investeringar som görs. Vi har investerat i duktiga medarbetare, vi sitter centralt i en fin lokal för att ha nära till våra kunder men vi slösar inte pengar på dyra investeringar som inte genererar något värde.

Framtiden får utvisa om de kommer att ta in externt kapital. Hittills har de tackat nej till de propåer som kommit in från olika riskkapitalbolag.

– Hamnar vi i ett läge av extrem tillväxt kommer vi ta in kapital. Men just nu siktar vi på att, inom två år, vara ledande i Sverige på det vi gör. Förhoppningsvis har vi även kontor i två andra länder.

Gustaf Winnbergs 3 tips: Självfinansiera din startup.
  1. Sälj först och bygg din produkt sen. Försäkra dig om att det finns en efterfrågan och betalningsvilja.
  2. Våga ta betalt från dag ett. Ge aldrig bort din tjänst gratis.
  3. Testa, mät och utvärdera dina idéer. Skrota de som inte fungerar i ett tidigt stadium.
Expertens 10 tips

Ta betalt från dag ett
Tomas Arctaedius
, fil dr, vd ayond, affilierad lärare och forskare i entreprenörskap vid Stockholms universitet.

  1. Snåla.Var precis lika sparsam som du är med din egen ekonomi. Köp billiga saker, gärna begagnat. Be om hjälp av kompisar och släkt.
  2. Pruta. Det går nästan alltid att få rabatt. Bjud in leverantörer att stötta er genom att ge er bra priser.
  3. Be om lång betalningstid. 30 dagar betalning på fakturor är bra, men 60, 90 eller 120 dagar är ännu bättre.
  4. Kom igång snabbt med säljet. Lägg tiden på att hitta kunder och få dem att betala. Tveka inte att be om betalt i förskott.
  5. Hitta det som ger intäkter. Var beredd på att omformulera din affärsidé utifrån kundernas önskemål.
  6. Tappa inte fokus från det som spelar roll: likviditet och kassaflöde. Följ bolagets ekonomi genom att titta på likviditeten, inte på resultaträkningen. Det hjälper dig att hålla fokus på att få in betalningar tidigt och betala sent.
  7. Ta bara in externt kapital när du bevisat att din idé och kan få en bolagsvärdering som gör att du inte behöver sälja halva bolaget för att få in pengar. Styrningen och kraven förändras mycket med externa ägare.
  8. Anställ inga dyra superpersoner. Hitta unga förmågor och personer som har annat att vinna på att jobba med er förutom lön.
  9. Ha som strategi att skapa vinnande lag. Dela inte ut aktier som lön för lättvindigt.
  10. Ta betalt från början. 1 krona är bättre än gratis. Genom att skapa intäkter bevisar du att ditt erbjudande har ett värde.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.