NYHET Publicerad

Jobbtrio tog hem första affären - utan färdig tjänst

I PRAKTIKEN I motsatts till många upstartsbolag har Uptrail fixat första tillväxtfasen utan en krona i riskkapital. Sälj först och bygg tjänsten sedan har varit vd Gustaf Winnbergs mantra för att få snurr på affärsidén om jobbsökningar i mobilen. ”Vi har vågat ta betalt från dag ett, även när tjänsten bara fanns på ett skissblock i ett konferensrum”, säger han.

Grundarna av Uptrail.
Foto: Christine Olsson/TT

Uptrail är ett av de snabbast växande rekryteringsplattformarna med fokus på mobil jobbannonsering. Att trion bakom företaget, Gustaf Winnberg, Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, kompletterar varandra med olika kompetenser från bland annat it- sektorn är en av framgångsfaktorerna. ”Sedan har vi enats kring vår vision om att växa organiskt med nöjda kunder”, säger Gustaf Winnberg, vd Uptrail.

Tack, men nej tack! Det är Gustaf Winnbergs inställning till riskkapital. Han är av åsikten att för mycket externt kapital i tidigt skede stjälper mer än hjälper. En lärdom han fick från sitt första bolag Unwrap som han startade direkt efter att han avslutat sin civilekonomutbildning.

– Alltför många upstartsbolag tror att de måste hitta affärsänglar med mycket pengar för att kunna växa snabbt. I min värld är det som att dopa företagets ekonomi. För att kunna betala ut löner måste man driva försäljning. Det är en enkel ekvation, säger Gustaf Winnberg.

Han konstaterar att det största misstaget han gjorde med sitt första företag Unwrap var att bygga en produkt utan att först prata med kunderna om vad för slags tjänst de ville ha. Det riskkapital han lyckades ta in tog fokus från att vara kostnadseffektiv. När han sommaren 2014 startade Uptrail tillsammans med Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, blev det en chans att göra om och göra rätt. Affärsstrategin har varit att finansiera verksamheten utifrån en bootstrapmodell, det vill säga med egna medel och intäkter. Kända förebilder är bland annat Bill Gates, Steve Jobs och Michael Dell.

Uptrails rekryteringslösning innebär att de som söker jobb inte behöver lägga ned tid på att formulera cv:n eller personliga brev. I stället får de, via mobilen, svara på ett antal frågor för att få chansen att bli kontaktade av de som erbjuder jobbet.

– Med jobbansökningar via mobilen hade vi hittat ett oprövat digitalt affärsområde. Kan man göra saker på ett nytt och annorlunda sätt är det lättare att ta betalt och konkurrensen är heller inte så stor, säger han.

I dag är Uptrail en av de snabbast växande plattformarna för mobilrekrytering. De senaste året har företaget tre dubblat sin omsättning och har nio anställda. Bland de 450 kunderna finns bland annat Schibsted, Handelsbanken och Vattenfall. Den första kunden fick de på kroken utan att ens ha en färdig produkt. Gustaf Winnberg kommer fortfarande ihåg det något nervösa säljmötet; hur han entusiastiskt ritade upp affärsidén på en white board i ett konferensrum någonstans i Stockholm.

– Jag viftade med händerna och berättade om vår vision av helt mobila jobbansökningar. Att vi kunde ge ett datum för när plattformen skulle vara klar bidrog förmodligen till att vi där och då fick till vår första affär. Vid lanseringen i december samma år hade vi ett 20-tal betalande kunder.

Annons

– Vetskapen om att vi hade intäkter på väg in var en otrolig trygghet för oss och gav en indikation om att vi var på rätt väg. Dessutom hade vi en nära kontakt med kunderna från dag ett, vilket gjorde att vi kunde anpassa tjänsten efter deras önskemål, säger Gustaf Winnberg.

Han pratar om att göra saker på ett smart sätt; att hålla nere kostnaderna och våga lägga ner dåliga idéer. Vägen dit går genom att odla en företagskultur där man säger ”ja, testa!”, när någon anställd lyfter en intressant idé. Sedan gäller det att testa, mäta och kontinuerligt utvärdera de kreativa förslagen för att snabbt skrota dem om de inte bär frukt.

– Det farligaste som finns i ett startup är prestige och emotionell relation till sina idéer.

Att lägga pengar på rätt saker sitter i ryggmärgen för alla på företaget. Gustaf Winnberg påpekar att de fortfarande håller koll på alla utgifter men att de inte är dumsnåla.

– Det gäller att lägga pengar på rätt saker, att maximera värdet av de investeringar som görs. Vi har investerat i duktiga medarbetare, vi sitter centralt i en fin lokal för att ha nära till våra kunder men vi slösar inte pengar på dyra investeringar som inte genererar något värde.

Framtiden får utvisa om de kommer att ta in externt kapital. Hittills har de tackat nej till de propåer som kommit in från olika riskkapitalbolag.

– Hamnar vi i ett läge av extrem tillväxt kommer vi ta in kapital. Men just nu siktar vi på att, inom två år, vara ledande i Sverige på det vi gör. Förhoppningsvis har vi även kontor i två andra länder.

Gustaf Winnbergs 3 tips: Självfinansiera din startup.
  1. Sälj först och bygg din produkt sen. Försäkra dig om att det finns en efterfrågan och betalningsvilja.
  2. Våga ta betalt från dag ett. Ge aldrig bort din tjänst gratis.
  3. Testa, mät och utvärdera dina idéer. Skrota de som inte fungerar i ett tidigt stadium.
Expertens 10 tips

Ta betalt från dag ett
Tomas Arctaedius
, fil dr, vd ayond, affilierad lärare och forskare i entreprenörskap vid Stockholms universitet.

  1. Snåla.Var precis lika sparsam som du är med din egen ekonomi. Köp billiga saker, gärna begagnat. Be om hjälp av kompisar och släkt.
  2. Pruta. Det går nästan alltid att få rabatt. Bjud in leverantörer att stötta er genom att ge er bra priser.
  3. Be om lång betalningstid. 30 dagar betalning på fakturor är bra, men 60, 90 eller 120 dagar är ännu bättre.
  4. Kom igång snabbt med säljet. Lägg tiden på att hitta kunder och få dem att betala. Tveka inte att be om betalt i förskott.
  5. Hitta det som ger intäkter. Var beredd på att omformulera din affärsidé utifrån kundernas önskemål.
  6. Tappa inte fokus från det som spelar roll: likviditet och kassaflöde. Följ bolagets ekonomi genom att titta på likviditeten, inte på resultaträkningen. Det hjälper dig att hålla fokus på att få in betalningar tidigt och betala sent.
  7. Ta bara in externt kapital när du bevisat att din idé och kan få en bolagsvärdering som gör att du inte behöver sälja halva bolaget för att få in pengar. Styrningen och kraven förändras mycket med externa ägare.
  8. Anställ inga dyra superpersoner. Hitta unga förmågor och personer som har annat att vinna på att jobba med er förutom lön.
  9. Ha som strategi att skapa vinnande lag. Dela inte ut aktier som lön för lättvindigt.
  10. Ta betalt från början. 1 krona är bättre än gratis. Genom att skapa intäkter bevisar du att ditt erbjudande har ett värde.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”