NYHET Publicerad

Jobbtrio tog hem första affären - utan färdig tjänst

I PRAKTIKEN I motsatts till många upstartsbolag har Uptrail fixat första tillväxtfasen utan en krona i riskkapital. Sälj först och bygg tjänsten sedan har varit vd Gustaf Winnbergs mantra för att få snurr på affärsidén om jobbsökningar i mobilen. ”Vi har vågat ta betalt från dag ett, även när tjänsten bara fanns på ett skissblock i ett konferensrum”, säger han.

Grundarna av Uptrail.
Foto: Christine Olsson/TT

Uptrail är ett av de snabbast växande rekryteringsplattformarna med fokus på mobil jobbannonsering. Att trion bakom företaget, Gustaf Winnberg, Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, kompletterar varandra med olika kompetenser från bland annat it- sektorn är en av framgångsfaktorerna. ”Sedan har vi enats kring vår vision om att växa organiskt med nöjda kunder”, säger Gustaf Winnberg, vd Uptrail.

Tack, men nej tack! Det är Gustaf Winnbergs inställning till riskkapital. Han är av åsikten att för mycket externt kapital i tidigt skede stjälper mer än hjälper. En lärdom han fick från sitt första bolag Unwrap som han startade direkt efter att han avslutat sin civilekonomutbildning.

– Alltför många upstartsbolag tror att de måste hitta affärsänglar med mycket pengar för att kunna växa snabbt. I min värld är det som att dopa företagets ekonomi. För att kunna betala ut löner måste man driva försäljning. Det är en enkel ekvation, säger Gustaf Winnberg.

Han konstaterar att det största misstaget han gjorde med sitt första företag Unwrap var att bygga en produkt utan att först prata med kunderna om vad för slags tjänst de ville ha. Det riskkapital han lyckades ta in tog fokus från att vara kostnadseffektiv. När han sommaren 2014 startade Uptrail tillsammans med Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, blev det en chans att göra om och göra rätt. Affärsstrategin har varit att finansiera verksamheten utifrån en bootstrapmodell, det vill säga med egna medel och intäkter. Kända förebilder är bland annat Bill Gates, Steve Jobs och Michael Dell.

Uptrails rekryteringslösning innebär att de som söker jobb inte behöver lägga ned tid på att formulera cv:n eller personliga brev. I stället får de, via mobilen, svara på ett antal frågor för att få chansen att bli kontaktade av de som erbjuder jobbet.

– Med jobbansökningar via mobilen hade vi hittat ett oprövat digitalt affärsområde. Kan man göra saker på ett nytt och annorlunda sätt är det lättare att ta betalt och konkurrensen är heller inte så stor, säger han.

I dag är Uptrail en av de snabbast växande plattformarna för mobilrekrytering. De senaste året har företaget tre dubblat sin omsättning och har nio anställda. Bland de 450 kunderna finns bland annat Schibsted, Handelsbanken och Vattenfall. Den första kunden fick de på kroken utan att ens ha en färdig produkt. Gustaf Winnberg kommer fortfarande ihåg det något nervösa säljmötet; hur han entusiastiskt ritade upp affärsidén på en white board i ett konferensrum någonstans i Stockholm.

– Jag viftade med händerna och berättade om vår vision av helt mobila jobbansökningar. Att vi kunde ge ett datum för när plattformen skulle vara klar bidrog förmodligen till att vi där och då fick till vår första affär. Vid lanseringen i december samma år hade vi ett 20-tal betalande kunder.

– Vetskapen om att vi hade intäkter på väg in var en otrolig trygghet för oss och gav en indikation om att vi var på rätt väg. Dessutom hade vi en nära kontakt med kunderna från dag ett, vilket gjorde att vi kunde anpassa tjänsten efter deras önskemål, säger Gustaf Winnberg.

Han pratar om att göra saker på ett smart sätt; att hålla nere kostnaderna och våga lägga ner dåliga idéer. Vägen dit går genom att odla en företagskultur där man säger ”ja, testa!”, när någon anställd lyfter en intressant idé. Sedan gäller det att testa, mäta och kontinuerligt utvärdera de kreativa förslagen för att snabbt skrota dem om de inte bär frukt.

– Det farligaste som finns i ett startup är prestige och emotionell relation till sina idéer.

Att lägga pengar på rätt saker sitter i ryggmärgen för alla på företaget. Gustaf Winnberg påpekar att de fortfarande håller koll på alla utgifter men att de inte är dumsnåla.

– Det gäller att lägga pengar på rätt saker, att maximera värdet av de investeringar som görs. Vi har investerat i duktiga medarbetare, vi sitter centralt i en fin lokal för att ha nära till våra kunder men vi slösar inte pengar på dyra investeringar som inte genererar något värde.

Framtiden får utvisa om de kommer att ta in externt kapital. Hittills har de tackat nej till de propåer som kommit in från olika riskkapitalbolag.

– Hamnar vi i ett läge av extrem tillväxt kommer vi ta in kapital. Men just nu siktar vi på att, inom två år, vara ledande i Sverige på det vi gör. Förhoppningsvis har vi även kontor i två andra länder.

Gustaf Winnbergs 3 tips: Självfinansiera din startup.
  1. Sälj först och bygg din produkt sen. Försäkra dig om att det finns en efterfrågan och betalningsvilja.
  2. Våga ta betalt från dag ett. Ge aldrig bort din tjänst gratis.
  3. Testa, mät och utvärdera dina idéer. Skrota de som inte fungerar i ett tidigt stadium.
Expertens 10 tips

Ta betalt från dag ett
Tomas Arctaedius
, fil dr, vd ayond, affilierad lärare och forskare i entreprenörskap vid Stockholms universitet.

  1. Snåla.Var precis lika sparsam som du är med din egen ekonomi. Köp billiga saker, gärna begagnat. Be om hjälp av kompisar och släkt.
  2. Pruta. Det går nästan alltid att få rabatt. Bjud in leverantörer att stötta er genom att ge er bra priser.
  3. Be om lång betalningstid. 30 dagar betalning på fakturor är bra, men 60, 90 eller 120 dagar är ännu bättre.
  4. Kom igång snabbt med säljet. Lägg tiden på att hitta kunder och få dem att betala. Tveka inte att be om betalt i förskott.
  5. Hitta det som ger intäkter. Var beredd på att omformulera din affärsidé utifrån kundernas önskemål.
  6. Tappa inte fokus från det som spelar roll: likviditet och kassaflöde. Följ bolagets ekonomi genom att titta på likviditeten, inte på resultaträkningen. Det hjälper dig att hålla fokus på att få in betalningar tidigt och betala sent.
  7. Ta bara in externt kapital när du bevisat att din idé och kan få en bolagsvärdering som gör att du inte behöver sälja halva bolaget för att få in pengar. Styrningen och kraven förändras mycket med externa ägare.
  8. Anställ inga dyra superpersoner. Hitta unga förmågor och personer som har annat att vinna på att jobba med er förutom lön.
  9. Ha som strategi att skapa vinnande lag. Dela inte ut aktier som lön för lättvindigt.
  10. Ta betalt från början. 1 krona är bättre än gratis. Genom att skapa intäkter bevisar du att ditt erbjudande har ett värde.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Starkt uppåt för nyföretagandet

BAROMETER Nästan 69 000 nya företag registrerades i Sverige förra året. Det är knappt 4200 företag fler än år 2015, vilket innebär att nyföretagandet ökade med 6,4 procent. Göteborg, Trosa och Ekerö tog sig in på listan över de tio kommuner där det startas flest nya företag per invånare.
NYHET Publicerad:

Träffsäker värvning - tack vare video

I PRAKTIKEN Ica-handlaren Pernilla Eskils har halverat sin anställningsprocess med hjälp av videorekrytering. Social kompetens står högst upp på önskelistan. "Jag provade och är fast. I dag kan jag inte klara mig utan det här verktyget för att hitta rätt personer till butiken”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

En våg av ökat regelkrångel

REGELKRÅNGEL Regelkrånglet fortsätter att öka trots regeringens löften om att det ska minska. Det gör att företagen tvingas lägga ännu mer resurser på administration i stället för tillväxt och stärkt konkurrenskraft. ”Självklart ska vi hålla oss till lagar och regler men det handlar ofta om sådana petitesser”, säger Björn Rudström, vd på Pacwire.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.
NYHET Publicerad:

Äventyret fortsätter trots svängningar i konjunkturen

VAD HÄNDE SEN Traditionell arrangör av konferenser och event å ena sidan. Specialist på äventyr och upplevelser å den andra. Adventura har trotsat konjunkturerna och hittat nya områden där den ursprungliga affärsidén kan utvecklas.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.