NYHET Publicerad

Jobbtrio tog hem första affären - utan färdig tjänst

I PRAKTIKEN I motsatts till många upstartsbolag har Uptrail fixat första tillväxtfasen utan en krona i riskkapital. Sälj först och bygg tjänsten sedan har varit vd Gustaf Winnbergs mantra för att få snurr på affärsidén om jobbsökningar i mobilen. ”Vi har vågat ta betalt från dag ett, även när tjänsten bara fanns på ett skissblock i ett konferensrum”, säger han.

Grundarna av Uptrail.
Foto: Christine Olsson/TT

Uptrail är ett av de snabbast växande rekryteringsplattformarna med fokus på mobil jobbannonsering. Att trion bakom företaget, Gustaf Winnberg, Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, kompletterar varandra med olika kompetenser från bland annat it- sektorn är en av framgångsfaktorerna. ”Sedan har vi enats kring vår vision om att växa organiskt med nöjda kunder”, säger Gustaf Winnberg, vd Uptrail.

Tack, men nej tack! Det är Gustaf Winnbergs inställning till riskkapital. Han är av åsikten att för mycket externt kapital i tidigt skede stjälper mer än hjälper. En lärdom han fick från sitt första bolag Unwrap som han startade direkt efter att han avslutat sin civilekonomutbildning.

– Alltför många upstartsbolag tror att de måste hitta affärsänglar med mycket pengar för att kunna växa snabbt. I min värld är det som att dopa företagets ekonomi. För att kunna betala ut löner måste man driva försäljning. Det är en enkel ekvation, säger Gustaf Winnberg.

Han konstaterar att det största misstaget han gjorde med sitt första företag Unwrap var att bygga en produkt utan att först prata med kunderna om vad för slags tjänst de ville ha. Det riskkapital han lyckades ta in tog fokus från att vara kostnadseffektiv. När han sommaren 2014 startade Uptrail tillsammans med Tobias Jakobsson och Björn Lennartsson, blev det en chans att göra om och göra rätt. Affärsstrategin har varit att finansiera verksamheten utifrån en bootstrapmodell, det vill säga med egna medel och intäkter. Kända förebilder är bland annat Bill Gates, Steve Jobs och Michael Dell.

Uptrails rekryteringslösning innebär att de som söker jobb inte behöver lägga ned tid på att formulera cv:n eller personliga brev. I stället får de, via mobilen, svara på ett antal frågor för att få chansen att bli kontaktade av de som erbjuder jobbet.

– Med jobbansökningar via mobilen hade vi hittat ett oprövat digitalt affärsområde. Kan man göra saker på ett nytt och annorlunda sätt är det lättare att ta betalt och konkurrensen är heller inte så stor, säger han.

I dag är Uptrail en av de snabbast växande plattformarna för mobilrekrytering. De senaste året har företaget tre dubblat sin omsättning och har nio anställda. Bland de 450 kunderna finns bland annat Schibsted, Handelsbanken och Vattenfall. Den första kunden fick de på kroken utan att ens ha en färdig produkt. Gustaf Winnberg kommer fortfarande ihåg det något nervösa säljmötet; hur han entusiastiskt ritade upp affärsidén på en white board i ett konferensrum någonstans i Stockholm.

– Jag viftade med händerna och berättade om vår vision av helt mobila jobbansökningar. Att vi kunde ge ett datum för när plattformen skulle vara klar bidrog förmodligen till att vi där och då fick till vår första affär. Vid lanseringen i december samma år hade vi ett 20-tal betalande kunder.

Annons

– Vetskapen om att vi hade intäkter på väg in var en otrolig trygghet för oss och gav en indikation om att vi var på rätt väg. Dessutom hade vi en nära kontakt med kunderna från dag ett, vilket gjorde att vi kunde anpassa tjänsten efter deras önskemål, säger Gustaf Winnberg.

Han pratar om att göra saker på ett smart sätt; att hålla nere kostnaderna och våga lägga ner dåliga idéer. Vägen dit går genom att odla en företagskultur där man säger ”ja, testa!”, när någon anställd lyfter en intressant idé. Sedan gäller det att testa, mäta och kontinuerligt utvärdera de kreativa förslagen för att snabbt skrota dem om de inte bär frukt.

– Det farligaste som finns i ett startup är prestige och emotionell relation till sina idéer.

Att lägga pengar på rätt saker sitter i ryggmärgen för alla på företaget. Gustaf Winnberg påpekar att de fortfarande håller koll på alla utgifter men att de inte är dumsnåla.

– Det gäller att lägga pengar på rätt saker, att maximera värdet av de investeringar som görs. Vi har investerat i duktiga medarbetare, vi sitter centralt i en fin lokal för att ha nära till våra kunder men vi slösar inte pengar på dyra investeringar som inte genererar något värde.

Framtiden får utvisa om de kommer att ta in externt kapital. Hittills har de tackat nej till de propåer som kommit in från olika riskkapitalbolag.

– Hamnar vi i ett läge av extrem tillväxt kommer vi ta in kapital. Men just nu siktar vi på att, inom två år, vara ledande i Sverige på det vi gör. Förhoppningsvis har vi även kontor i två andra länder.

Gustaf Winnbergs 3 tips: Självfinansiera din startup.
  1. Sälj först och bygg din produkt sen. Försäkra dig om att det finns en efterfrågan och betalningsvilja.
  2. Våga ta betalt från dag ett. Ge aldrig bort din tjänst gratis.
  3. Testa, mät och utvärdera dina idéer. Skrota de som inte fungerar i ett tidigt stadium.
Expertens 10 tips

Ta betalt från dag ett
Tomas Arctaedius
, fil dr, vd ayond, affilierad lärare och forskare i entreprenörskap vid Stockholms universitet.

  1. Snåla.Var precis lika sparsam som du är med din egen ekonomi. Köp billiga saker, gärna begagnat. Be om hjälp av kompisar och släkt.
  2. Pruta. Det går nästan alltid att få rabatt. Bjud in leverantörer att stötta er genom att ge er bra priser.
  3. Be om lång betalningstid. 30 dagar betalning på fakturor är bra, men 60, 90 eller 120 dagar är ännu bättre.
  4. Kom igång snabbt med säljet. Lägg tiden på att hitta kunder och få dem att betala. Tveka inte att be om betalt i förskott.
  5. Hitta det som ger intäkter. Var beredd på att omformulera din affärsidé utifrån kundernas önskemål.
  6. Tappa inte fokus från det som spelar roll: likviditet och kassaflöde. Följ bolagets ekonomi genom att titta på likviditeten, inte på resultaträkningen. Det hjälper dig att hålla fokus på att få in betalningar tidigt och betala sent.
  7. Ta bara in externt kapital när du bevisat att din idé och kan få en bolagsvärdering som gör att du inte behöver sälja halva bolaget för att få in pengar. Styrningen och kraven förändras mycket med externa ägare.
  8. Anställ inga dyra superpersoner. Hitta unga förmågor och personer som har annat att vinna på att jobba med er förutom lön.
  9. Ha som strategi att skapa vinnande lag. Dela inte ut aktier som lön för lättvindigt.
  10. Ta betalt från början. 1 krona är bättre än gratis. Genom att skapa intäkter bevisar du att ditt erbjudande har ett värde.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.