NYHET Publicerad

Kunderna visar vägen till nya affärer

I PRAKTIKEN Hos mobiloperatören Vimla är kunden inte bara kund utan även affärsutvecklare. Låter det konstigt? Inte alls, hävdar affärsansvarige Johan Littorin. ”Tack vare vårt forum kan vi bjuda in kunderna i vårt innovationsarbete. Senast fick vi hjälp att ta fram en ny prismodell”, säger han.

a7de76f0-c689-4a7c-b617-1e364e947db5-image

Att affärsutveckla med kunderna hör inte till vanligheterna. Med det är inte så krångligt som det låter, enligt Johan Littorin, chef för Vimla.

– Hur många gånger har du blivit uppringd eller stött på en säljare som erbjuder dig ett förmånligt mobilabonnemang? Med Vimla ville vi göra tvärtom – istället för att vara en mobiloperatör som jagar ifatt sina kunder ville vi bygga vår rykte om nöjda användare, säger Johan Littorin, chef för Vimla.

Vimla började som ett intraprenörsprojekt inom Telenor 2014 för att möta konkurrensen från lågprisoperatörerna. En begränsad marknadsföringsbudget fick dem att snegla åt trenden med Crowd sourcing; där företagen knyter till sig kunderna genom att göra dom delaktiga i företaget.

– Eftersom vi inte hade så mycket pengar att lägga på marknadsföring valde vi att istället satsa på att interagera med kunderna och därigenom bygga ett förtroende och engagemang i Vimla, säger Johan Littorin.

Istället för att outsourca kundservicen, som de flesta mobiloperatörer gör, blev den istället hjärtat i Vimla.

– Många företag gömmer idag sina kontaktuppgifter på sina sajter, vilket är oerhört dumt. Direktkontakten är ett ovärderligt sätt för att få upp ögonen för vad användarna efterfrågar och vilka frågor vi ska prioritera i företaget, säger Johan Littorin.

Han påpekar att hos Vimla är man inte kund utan medlem; företaget drivs framåt tillsammans med medlemmarna genom att de är med och utvecklar nya tjänster.

– Vi har ett forum på vimla.se där alla inlägg är offentliga och sökbara. Medlemmarna kan ställa frågor och komma med idéer på hur de tycker att tjänsten ska se ut. Och vi kan slänga ut en fråga och be om idéer på hur våra mobilabonnemang kan förbättras.

Annons

En person ansvarar för nöjdhet och medlemsinteraktionen i forumet.

– Det är en kreativ person som kan mycket om vår bransch, som kan fånga upp frågeställningar och skicka dem vidare experter inom företaget för snabba insiktsfulla svar.

Deras senaste prismodell kom till efter att en av deras medlemmar föreslog att Vimla borde ha ett Mc Donalds liknande abonnemang där kunderna själva kunde plocka ihop innehållet i sitt abonnemang.  

– Eftersom vi såg att det fanns utvecklingsmöjligheter lät vi vår våra medlemmar arbeta fram ett förslag på en ny prismodell som passade Vimla.

Förslaget till den nya prismodellen presenterades sen på diskussionsforumet där medlemmarna fick komma med input innan det omarbetades igen. Efter tre månader kunde de lansera en helt ny prismodell där medlemmarna själva väljer hur mycket samtal, meddelanden och data som de vill ha.

– Det behöver inte vara svårare än så. Det viktiga är att man verkligen ger de idéer som kommer in en ärlig chans. Sen har vi lärt oss att man kan begränsa feedbackrundorna kring nya idéer med kunderna.

Var gränsen går för insyn i företaget, sätter man bara själv, konstaterar Johan Littorin. Vimlas går vid att berätta hur de finansiella siffrorna ser ut.

Alla som tecknar ett abonnemang får en inbjudan till forumet tillsammans med sitt välkomstbrev och SIM-kort. Och de flesta nappar på inviten.

– Vår målgrupp är mellan 16-35 år och de flesta är bosatta i storstäder. Den gemensamma nämnaren är att de är digitala och de har en vana av att interagera med andra människor på olika sociala plattformar online.

Engagemanget sträcker sig från enkla frågor om priser till utförliga förslag på hur Vimla kan förbättra sina abonnemang. De har ett femtiotal, så kallade superanvändare, som följer varje steg företaget tar i allt från att ge kommentarer, komma med idéer och delta i omröstningar i diskussionsforumet.

Tumregeln är frivillighet. Inga idéer belönas med pengar.

– Vill man samla människor med ett genuint intresse för de frågor som ska diskuteras ska man inte ta in pengar som uppskattningsmedel utan det som driver medlemmarna är känslan av att bygga något tillsammans med oss.

– Det finns en forumsmekanik på nätet som är frånkopplad det ekonomiska som man inte ska vara rädd att luta sig mot. Den bygger på att människor delar med sig av sin kunskap när de får uppskattning för den.

Tidigare i år kontaktades Johan Littorin av några medlemmar som utvecklat en saldo-app där Vimlas användare kan logga in och se hur mycket data de har kvar.

– Det måste ju vara det ultimata tecknet på hur crowd sourcing kan bidra till företagets utveckling. När kunderna känner sånt engagemang att de tar fram produkter på egen hand för företaget.

Det här är Vimla:

Start:2014

Gör:Säljer enkla, prisvärda mobilabonnemang som utvecklas tillsammans med sina användare.

Vd:Johan Littorin.

Antal anställda:5 personer.

3 tips. Så tar Vimla hjälp av kunderna:
  1. Var nåbar. Skylta med era kontaktuppgifter men gör det enkelt att hitta rätt svar själv.
  2. Skapa en digital mötesplats där ni kan kommunicera med kunderna dagligen.
  3. Belöna med uppskattning, inte med pengar.
Expertens 10 tips

Involvera kunderna i affärsutvecklingen
Beata Wickbom
, Digital strateg och grundare av HelDigitalt.

  1. Kalla era kunder för något som avspeglar ert engagemang och er relation till dem – till exempel fans, vänner, medlemmar.
  2. Identifiera och inled dialog med andra som bidrar med värde i era nätverk (som kanske inte är betalande kunder). De som till exempel är med och sprider vad ni gör på sociala medier eller rekommenderar nya medarbetare eller kunder.
  3. Be aktivt om hjälp. Var tydlig med vad ni behöver för idéer, input eller förslag. Sprid i många olika kanaler.
  4. Fundera på vad kunderna vill ha för värde för sitt engagemang och ge rikligt med feedback. Oftast handlar det inte om pengar utan om att de vill få mer kunskap, ”gå bakom kulisserna” eller helt enkelt få veta vad som hände med deras idé eller förslag.
  5. Ha flera olika kommunikationskanaler för kunddialog. Se till att de är öppna och lättillgängliga och att era medarbetare vet vad som förväntas av dem i dialogen.
  6. Håll koll på era register och er kunddata. Var noga med att de kunder som bidrar i er affärsutveckling blir behandlade som ”partners” och inte som prospects.
  7. Vad är skillnaden mellan att vara anställd hos er och att vara kund – går det att sudda ut den gränsen lite för att knyta kunderna närmare er?
  8. Låt kunderna sätta agendan för kunddialogen. Utveckla fler systematiska former för dialog där utgångspunkten är öppna frågor snarare än kundundersökning med kryssfrågor.
  9. Fundera på hur ni får med de ”tysta” kunderna. De som inte aktivt söker upp er med idéer och förslag. Kanske ska ni ha andra former för dialog, andra frågor, annat fokus?
  10. Belöna de medarbetare som är bra på att ”få kunderna att prata”.  Var tydlig med hur en aktiv kunddialog bidrar till ökat värdeskapande.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Tillsynen av kör- och vilotider måste verklighetsanpassas"

DEBATT Det behövs ett mer verklighetsanpassat system för kör- och vilotidsregler, skriver Anna Grönlund på Transportföretagen. Och tack vare en aktuell dom i Kammarrätten kan det nu bli möjlighet, konstaterar hon.
NYHET Publicerad:

Få företag redo för skilsmässan

HALLÅ DÄR Att företagsägare separerar kan vara ett av de större hoten mot svenska företag, enligt forskarna Kajsa Haag och Hanna Almlöf. "En skilsmässa kan få effekter som negativt påverkar inte bara ägaren och eventuella delägare, utan i förlängningen också anställda, leverantörer och kunder".
NYHET Publicerad:

Två lärare i bråk med Academedia - nu kan det bli rättssak

SKOLA Två Academedialärare betedde sig hotfullt mot sina kollegor och använde arbetstid åt att sprida politiska budskap. Nu vill en tidigare förbundsjurist på Lärarförbundet att fallet prövas i domstol eftersom han anser att Academedia bryter mot meddelarskyddet. Kommunikationsdirektör Paula Hammerskog menar att det inte handlar om meddelarskydd utan om att företaget måste ha en bra arbetsmiljö.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.
NYHET Publicerad:

Monaco nästa för AQ Group

TÄVLING När ABB lade ner startade företaget. Sedan dess har AQ Group levererat vinst varje kvartal i 24 år. I går vann de dessutom SM i företagsamhet, Entrepreneur of The Year. Nu väntar världsfinalen i Monaco.
NYHET Publicerad:

Hemtjänstföretag nobbar Göteborg – "absurt dåligt företagsklimat"

VALFRIHET Göteborgs stad har nyligen öppnat för LOV i hemtjänsten. Trots detta har bara ett fåtal visat intresse – och inte en enda av de större hemtjänstföretagen. ”Det är absurt att Sveriges andra största stad har så dåligt företagsklimat”, säger David Lega (KD), oppositionsråd i Göteborgs stad, och skyller på de rödgröna.
NYHET Publicerad:

Rune Andersson om exitskatten: ”För tankarna tillbaka till 1970-talet”

SKATT Regeringens förslag om en flyttskatt på kapital kommer att skada företagandet om den genomförs. Det konstaterades på ett seminarium som Stockholms Handelskammare arrangerade igår.
NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.