NYHET Publicerad

Kunderna visar vägen till nya affärer

I PRAKTIKEN Hos mobiloperatören Vimla är kunden inte bara kund utan även affärsutvecklare. Låter det konstigt? Inte alls, hävdar affärsansvarige Johan Littorin. ”Tack vare vårt forum kan vi bjuda in kunderna i vårt innovationsarbete. Senast fick vi hjälp att ta fram en ny prismodell”, säger han.

a7de76f0-c689-4a7c-b617-1e364e947db5-image

Att affärsutveckla med kunderna hör inte till vanligheterna. Med det är inte så krångligt som det låter, enligt Johan Littorin, chef för Vimla.

– Hur många gånger har du blivit uppringd eller stött på en säljare som erbjuder dig ett förmånligt mobilabonnemang? Med Vimla ville vi göra tvärtom – istället för att vara en mobiloperatör som jagar ifatt sina kunder ville vi bygga vår rykte om nöjda användare, säger Johan Littorin, chef för Vimla.

Vimla började som ett intraprenörsprojekt inom Telenor 2014 för att möta konkurrensen från lågprisoperatörerna. En begränsad marknadsföringsbudget fick dem att snegla åt trenden med Crowd sourcing; där företagen knyter till sig kunderna genom att göra dom delaktiga i företaget.

– Eftersom vi inte hade så mycket pengar att lägga på marknadsföring valde vi att istället satsa på att interagera med kunderna och därigenom bygga ett förtroende och engagemang i Vimla, säger Johan Littorin.

Istället för att outsourca kundservicen, som de flesta mobiloperatörer gör, blev den istället hjärtat i Vimla.

– Många företag gömmer idag sina kontaktuppgifter på sina sajter, vilket är oerhört dumt. Direktkontakten är ett ovärderligt sätt för att få upp ögonen för vad användarna efterfrågar och vilka frågor vi ska prioritera i företaget, säger Johan Littorin.

Han påpekar att hos Vimla är man inte kund utan medlem; företaget drivs framåt tillsammans med medlemmarna genom att de är med och utvecklar nya tjänster.

– Vi har ett forum på vimla.se där alla inlägg är offentliga och sökbara. Medlemmarna kan ställa frågor och komma med idéer på hur de tycker att tjänsten ska se ut. Och vi kan slänga ut en fråga och be om idéer på hur våra mobilabonnemang kan förbättras.

Annons

En person ansvarar för nöjdhet och medlemsinteraktionen i forumet.

– Det är en kreativ person som kan mycket om vår bransch, som kan fånga upp frågeställningar och skicka dem vidare experter inom företaget för snabba insiktsfulla svar.

Deras senaste prismodell kom till efter att en av deras medlemmar föreslog att Vimla borde ha ett Mc Donalds liknande abonnemang där kunderna själva kunde plocka ihop innehållet i sitt abonnemang.  

– Eftersom vi såg att det fanns utvecklingsmöjligheter lät vi vår våra medlemmar arbeta fram ett förslag på en ny prismodell som passade Vimla.

Förslaget till den nya prismodellen presenterades sen på diskussionsforumet där medlemmarna fick komma med input innan det omarbetades igen. Efter tre månader kunde de lansera en helt ny prismodell där medlemmarna själva väljer hur mycket samtal, meddelanden och data som de vill ha.

– Det behöver inte vara svårare än så. Det viktiga är att man verkligen ger de idéer som kommer in en ärlig chans. Sen har vi lärt oss att man kan begränsa feedbackrundorna kring nya idéer med kunderna.

Var gränsen går för insyn i företaget, sätter man bara själv, konstaterar Johan Littorin. Vimlas går vid att berätta hur de finansiella siffrorna ser ut.

Alla som tecknar ett abonnemang får en inbjudan till forumet tillsammans med sitt välkomstbrev och SIM-kort. Och de flesta nappar på inviten.

– Vår målgrupp är mellan 16-35 år och de flesta är bosatta i storstäder. Den gemensamma nämnaren är att de är digitala och de har en vana av att interagera med andra människor på olika sociala plattformar online.

Engagemanget sträcker sig från enkla frågor om priser till utförliga förslag på hur Vimla kan förbättra sina abonnemang. De har ett femtiotal, så kallade superanvändare, som följer varje steg företaget tar i allt från att ge kommentarer, komma med idéer och delta i omröstningar i diskussionsforumet.

Tumregeln är frivillighet. Inga idéer belönas med pengar.

– Vill man samla människor med ett genuint intresse för de frågor som ska diskuteras ska man inte ta in pengar som uppskattningsmedel utan det som driver medlemmarna är känslan av att bygga något tillsammans med oss.

– Det finns en forumsmekanik på nätet som är frånkopplad det ekonomiska som man inte ska vara rädd att luta sig mot. Den bygger på att människor delar med sig av sin kunskap när de får uppskattning för den.

Tidigare i år kontaktades Johan Littorin av några medlemmar som utvecklat en saldo-app där Vimlas användare kan logga in och se hur mycket data de har kvar.

– Det måste ju vara det ultimata tecknet på hur crowd sourcing kan bidra till företagets utveckling. När kunderna känner sånt engagemang att de tar fram produkter på egen hand för företaget.

Det här är Vimla:

Start:2014

Gör:Säljer enkla, prisvärda mobilabonnemang som utvecklas tillsammans med sina användare.

Vd:Johan Littorin.

Antal anställda:5 personer.

3 tips. Så tar Vimla hjälp av kunderna:
  1. Var nåbar. Skylta med era kontaktuppgifter men gör det enkelt att hitta rätt svar själv.
  2. Skapa en digital mötesplats där ni kan kommunicera med kunderna dagligen.
  3. Belöna med uppskattning, inte med pengar.
Expertens 10 tips

Involvera kunderna i affärsutvecklingen
Beata Wickbom
, Digital strateg och grundare av HelDigitalt.

  1. Kalla era kunder för något som avspeglar ert engagemang och er relation till dem – till exempel fans, vänner, medlemmar.
  2. Identifiera och inled dialog med andra som bidrar med värde i era nätverk (som kanske inte är betalande kunder). De som till exempel är med och sprider vad ni gör på sociala medier eller rekommenderar nya medarbetare eller kunder.
  3. Be aktivt om hjälp. Var tydlig med vad ni behöver för idéer, input eller förslag. Sprid i många olika kanaler.
  4. Fundera på vad kunderna vill ha för värde för sitt engagemang och ge rikligt med feedback. Oftast handlar det inte om pengar utan om att de vill få mer kunskap, ”gå bakom kulisserna” eller helt enkelt få veta vad som hände med deras idé eller förslag.
  5. Ha flera olika kommunikationskanaler för kunddialog. Se till att de är öppna och lättillgängliga och att era medarbetare vet vad som förväntas av dem i dialogen.
  6. Håll koll på era register och er kunddata. Var noga med att de kunder som bidrar i er affärsutveckling blir behandlade som ”partners” och inte som prospects.
  7. Vad är skillnaden mellan att vara anställd hos er och att vara kund – går det att sudda ut den gränsen lite för att knyta kunderna närmare er?
  8. Låt kunderna sätta agendan för kunddialogen. Utveckla fler systematiska former för dialog där utgångspunkten är öppna frågor snarare än kundundersökning med kryssfrågor.
  9. Fundera på hur ni får med de ”tysta” kunderna. De som inte aktivt söker upp er med idéer och förslag. Kanske ska ni ha andra former för dialog, andra frågor, annat fokus?
  10. Belöna de medarbetare som är bra på att ”få kunderna att prata”.  Var tydlig med hur en aktiv kunddialog bidrar till ökat värdeskapande.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.