Medlemmar av familjeföretaget Tractive.
Foto: Maria Hansson

Tractives generationsskifte påbörjades 2001, när dottern Marie Peil (längst till vänster) började jobba i familjeföretaget. De senaste två åren har resten av syskonskaran, Kristoffer Johnsen och Jenny Muda (längst till höger), anslutit sig. "Vi har helt enkelt haft tur att alla tre barnen vill jobba i företaget, säger Ingrid Johnsen (i mitten).

NYHET Publicerad

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.

Inom fem år planerar var fjärde egenföretagare att gå i pension. Hos Tractive i Borlänge är generationsväxlingen redan på gång, tack vare att ägarnas barn gått in i företaget.

Tractive är ett specialiserat industriföretag med två olika produktionslinjer. När verksamheten startade 1992 tillverkade företaget växellådor för motorsport. Fem år senare utökades produktionen med tillverkning av betonghåltagningsmaskiner, som nu är det största segmentet. Tractive har återförsäljare över hela världen och har vuxit med en tredjedel sedan 2014.

– Det gäller att hänga med i utvecklingen. Vi investerar nu i tredje generationens teknikskifte i våra produkter, förklarar Ingrid Johnsen.

Hon startade företaget tillsammans med sin man Anders som är hjärnan bakom all utveckling i företaget.

Tractives generationsskifte påbörjades redan 2001, när dottern Marie Peil började jobba i familjeföretaget. De senaste två åren har även resten av syskonskaran, Kristoffer Johnsen och Jenny Muda, anslutit sig.

– Vi har helt enkelt haft tur att alla tre barnen vill jobba i företaget, säger Ingrid.

Hon planerar att gå ner i tid och lämna över fler arbetsuppgifter till dottern Jenny, som förutom att ingå i ledningen arbetar med administration och ekonomi.

Annons

Att låta växlingen ta tid är en nyckelfaktor för att det ska lyckas, resonerar familjen.

– Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar, säger Ingrid.

Just värderingarna är en framgångsfaktor för Tractive, som byggt ett rykte om sig att stå för kvalitet och precision.

– Genom att ha produkter som håller vad de lovar har vi lyckats komma till ett läge där kunderna faktiskt gör marknadsföring åt oss. Det finns till exempel flera Facebookgrupper inom håltagningsbranschen där kunderna tipsar varandra om våra produkter. Vi har ett rykte om oss att stå för god kvalitet och hållbar prestanda, säger Kristoffer Johnsen.

Marie Peil fyller i:

– Vi är ett värderingsstyrt företag och vill fortsätta vara det. Entreprenörsledda företag får ofta en stark kultur som präglas av grundarna och då kan det uppstå ett vakuum om de försvinner. Vi har lyft frågan i vår ledningsgrupp och vi i styrelsen delar de här värderingarna, även om vi är olika som personer. Det är viktigt.

För några år sedan tog de in en extern styrelseledamot, amerikanen Ian Osborne, som har titeln business development director. Det har varit nyttigt för det långsiktiga, strategiska arbetet, men också för att lyfta nivån på styrelsearbetet.

– När vi har en extern styrelseledamot blir det mer ett riktigt styrelsearbete, där vi skriver protokoll och har regelbundna möten. Ian är även med i ledningsgruppen, där han kompletterar på ett bra sätt och kommer med nya perspektiv. Som entreprenör kör man gärna lite ad hoc, det är enkelt att ta snabba beslut, på gott och ont. När företaget växer behövs det mer rutinstyrning. Det har tidigare inte funnits tid till saker som att göra en varumärkesstrategi, men det är vi igång med nu. Att företagets långsiktiga målsättningar är klara är ju också viktigt för att kunna lämna över på ett tydligt sätt, säger Ingrid.

En viktig faktor för att barnen ska kunna överta ägandet i framtiden är den nuvarande skattelagstiftningen.

– Nu, när det är ett enkelt gåvobrev som vi kan göra utan att det blir skatteeffekt, är det ju enkelt. Om det skulle ha sett ut som det gjorde tidigare, när det skulle skattas fram kapital, hade nog risken funnits att vi tvingats sälja företaget till en utländsk konkurrent i stället, säger Ingrid.

Genom åren har de fått flera erbjudanden från just sina konkurrenter.

– Men det har inte känts aktuellt. Det är självklart, särskilt nu när vi har lagt ner så mycket jobb på tredje generationens teknikskifte, att behålla det inom familjen än att låta ett annat företag få den framtida omsättningen. Dessutom är det så mycket arbete, kreativitet och känslor nedlagt, säger Ingrid.

Sonen Kristoffer fyller i:

– Och så är det här ett sätt att behålla arbetstillfällen. Jag tror inte att företaget hade funnits kvar långsiktigt om vi hade sålt det.

Karin Janson

Tractive

Grundades: 1992.
Ort: Borlänge.
VD: Anders Johnsen.
Ägare: Anders och Ingrid Johnsen.
Omsättning: 104 miljoner kronor.
Antal anställda: 47 personer.

Expertens 10 tips

Så lyckas du med generationsväxlingen
Mathias Bergqvist
, sakkunnig på Ägarskiftescentrum.

  1. Börja i tid. Ett ägarskifte tar alltid längre tid än man tror. Ju tidigare du börjar desto fler ägarskifteslösningar är möjliga.
  2. För att ett företag ska vara möjligt att sälja får det inte vara för beroende av dig som ägare. Fundera på hur mycket tid du lägger i den operativa driften.
  3. Att sälja ett företag kan vara mer känslomässigt än man tror. Ha respekt för att det kan kännas befriande men också sorgligt och tomt.
  4. Låt dina egna värderingar lägga grunden för det framtida ägarskiftet. Det som är viktigt för dig i dag kommer också att vara viktigt när ägarskiftet är klart.
  5. Låt alla berörda av ägarskiftet vara delaktiga i diskussionen. Relationer kommer att bevaras om alla är lika nöjda med ägarskiftet såväl som processen dit.
  6. Även om barnen har en annan karriär och bor långt borta, ställ frågan om de är intresserade av företaget.
  7. Låt inte rättvisefrågan vara ett hinder för att genomföra ditt ägarskifte. För vad är egentligen rättvist, när alla har fått lika eller när alla är nöjda?
  8. Gör en plan för hur din kompetens kan föras vidare. Skriv ned vad du gör på dagarna och fundera sedan på vem som kan ta över de arbetsuppgifterna.
  9. Ta hjälp av rådgivare, men fatta dina egna beslut utifrån vad som är viktigt för dig.
  10. Fundera över vad du ska göra efter ägarskiftet. Försäkra dig om att det ger dig samma tillfredsställelse som dagarna på firman har gjort.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.