Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

Medlemmar av familjeföretaget Tractive.
Foto: Maria Hansson
Tractives generationsskifte påbörjades 2001, när dottern Marie Peil (längst till vänster) började jobba i familjeföretaget. De senaste två åren har resten av syskonskaran, Kristoffer Johnsen och Jenny Muda (längst till höger), anslutit sig. "Vi har helt enkelt haft tur att alla tre barnen vill jobba i företaget, säger Ingrid Johnsen (i mitten).

I Praktiken I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.

Inom fem år planerar var fjärde egenföretagare att gå i pension. Hos Tractive i Borlänge är generationsväxlingen redan på gång, tack vare att ägarnas barn gått in i företaget.

Tractive är ett specialiserat industriföretag med två olika produktionslinjer. När verksamheten startade 1992 tillverkade företaget växellådor för motorsport. Fem år senare utökades produktionen med tillverkning av betonghåltagningsmaskiner, som nu är det största segmentet. Tractive har återförsäljare över hela världen och har vuxit med en tredjedel sedan 2014.

– Det gäller att hänga med i utvecklingen. Vi investerar nu i tredje generationens teknikskifte i våra produkter, förklarar Ingrid Johnsen.

Hon startade företaget tillsammans med sin man Anders som är hjärnan bakom all utveckling i företaget.

Tractives generationsskifte påbörjades redan 2001, när dottern Marie Peil började jobba i familjeföretaget. De senaste två åren har även resten av syskonskaran, Kristoffer Johnsen och Jenny Muda, anslutit sig.

– Vi har helt enkelt haft tur att alla tre barnen vill jobba i företaget, säger Ingrid.

Hon planerar att gå ner i tid och lämna över fler arbetsuppgifter till dottern Jenny, som förutom att ingå i ledningen arbetar med administration och ekonomi.

Att låta växlingen ta tid är en nyckelfaktor för att det ska lyckas, resonerar familjen.

– Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar, säger Ingrid.

Just värderingarna är en framgångsfaktor för Tractive, som byggt ett rykte om sig att stå för kvalitet och precision.

– Genom att ha produkter som håller vad de lovar har vi lyckats komma till ett läge där kunderna faktiskt gör marknadsföring åt oss. Det finns till exempel flera Facebookgrupper inom håltagningsbranschen där kunderna tipsar varandra om våra produkter. Vi har ett rykte om oss att stå för god kvalitet och hållbar prestanda, säger Kristoffer Johnsen.

Marie Peil fyller i:

– Vi är ett värderingsstyrt företag och vill fortsätta vara det. Entreprenörsledda företag får ofta en stark kultur som präglas av grundarna och då kan det uppstå ett vakuum om de försvinner. Vi har lyft frågan i vår ledningsgrupp och vi i styrelsen delar de här värderingarna, även om vi är olika som personer. Det är viktigt.

För några år sedan tog de in en extern styrelseledamot, amerikanen Ian Osborne, som har titeln business development director. Det har varit nyttigt för det långsiktiga, strategiska arbetet, men också för att lyfta nivån på styrelsearbetet.

– När vi har en extern styrelseledamot blir det mer ett riktigt styrelsearbete, där vi skriver protokoll och har regelbundna möten. Ian är även med i ledningsgruppen, där han kompletterar på ett bra sätt och kommer med nya perspektiv. Som entreprenör kör man gärna lite ad hoc, det är enkelt att ta snabba beslut, på gott och ont. När företaget växer behövs det mer rutinstyrning. Det har tidigare inte funnits tid till saker som att göra en varumärkesstrategi, men det är vi igång med nu. Att företagets långsiktiga målsättningar är klara är ju också viktigt för att kunna lämna över på ett tydligt sätt, säger Ingrid.

En viktig faktor för att barnen ska kunna överta ägandet i framtiden är den nuvarande skattelagstiftningen.

– Nu, när det är ett enkelt gåvobrev som vi kan göra utan att det blir skatteeffekt, är det ju enkelt. Om det skulle ha sett ut som det gjorde tidigare, när det skulle skattas fram kapital, hade nog risken funnits att vi tvingats sälja företaget till en utländsk konkurrent i stället, säger Ingrid.

Genom åren har de fått flera erbjudanden från just sina konkurrenter.

– Men det har inte känts aktuellt. Det är självklart, särskilt nu när vi har lagt ner så mycket jobb på tredje generationens teknikskifte, att behålla det inom familjen än att låta ett annat företag få den framtida omsättningen. Dessutom är det så mycket arbete, kreativitet och känslor nedlagt, säger Ingrid.

Sonen Kristoffer fyller i:

– Och så är det här ett sätt att behålla arbetstillfällen. Jag tror inte att företaget hade funnits kvar långsiktigt om vi hade sålt det.

Karin Janson

Tractive

Grundades: 1992.
Ort: Borlänge.
VD: Anders Johnsen.
Ägare: Anders och Ingrid Johnsen.
Omsättning: 104 miljoner kronor.
Antal anställda: 47 personer.

Expertens 10 tips

Så lyckas du med generationsväxlingen
Mathias Bergqvist
, sakkunnig på Ägarskiftescentrum.

  1. Börja i tid. Ett ägarskifte tar alltid längre tid än man tror. Ju tidigare du börjar desto fler ägarskifteslösningar är möjliga.
  2. För att ett företag ska vara möjligt att sälja får det inte vara för beroende av dig som ägare. Fundera på hur mycket tid du lägger i den operativa driften.
  3. Att sälja ett företag kan vara mer känslomässigt än man tror. Ha respekt för att det kan kännas befriande men också sorgligt och tomt.
  4. Låt dina egna värderingar lägga grunden för det framtida ägarskiftet. Det som är viktigt för dig i dag kommer också att vara viktigt när ägarskiftet är klart.
  5. Låt alla berörda av ägarskiftet vara delaktiga i diskussionen. Relationer kommer att bevaras om alla är lika nöjda med ägarskiftet såväl som processen dit.
  6. Även om barnen har en annan karriär och bor långt borta, ställ frågan om de är intresserade av företaget.
  7. Låt inte rättvisefrågan vara ett hinder för att genomföra ditt ägarskifte. För vad är egentligen rättvist, när alla har fått lika eller när alla är nöjda?
  8. Gör en plan för hur din kompetens kan föras vidare. Skriv ned vad du gör på dagarna och fundera sedan på vem som kan ta över de arbetsuppgifterna.
  9. Ta hjälp av rådgivare, men fatta dina egna beslut utifrån vad som är viktigt för dig.
  10. Fundera över vad du ska göra efter ägarskiftet. Försäkra dig om att det ger dig samma tillfredsställelse som dagarna på firman har gjort.