Makarna Viktor och Nina Garmiani siktade utanför Sveriges gränser från start med Candles Scandinavia.
Foto: Pia Gyllin

Makarna Viktor och Nina Garmiani siktade utanför Sveriges gränser från start med Candles Scandinavia. I dag är man ledande i sin bransch inom ljus och rumsdoftsättning. En inspirationskälla är Elon Musk. ”Tänk stort och framåt. Musk ser inga hinder och gör man fel så får man parera dem”, säger vd Viktor Garmiani.

NYHET Publicerad

Ljus framtid tack vare nordisk expansion

EXPORT Två år efter att Candles Scandinavia startade bestämde sig makarna Viktor och Nina Garmiani för att satsa på Norden. Sverige var helt enkelt för litet. ”Vi insåg snabbt att Sverige är för litet för att bygga upp något stort. Vi behövde även Danmark, Norge, Finland och Island”, säger vd Viktor Garmiani.

Det var i samband med att Candles om Scandinavia blev agentur åt amerikanska WoodWick som insikten slog Viktor och Nina Garmiani – Sverige är för litet.

– Under förhandlingens gång insåg vi att Norden var ett måste för oss. Det fanns hela tiden en logik bakom det, vi skulle göra ett bättre jobb om vi hade chansen att växa oss stora.

Candles Scandinavia startade för åtta år sedan, då med tre anställda. I dag huserar man i lokaler på 4 000 kvadrat och har just nu 40 personer i personalen.

Satsningen skedde först i Danmark och Norge och hela tiden har en given strategi funnits.

– Vi har haft, och har fortfarande, stort fokus på att växa och greppa marknaden. Vi hade inte råd att vänta utan började i stället överallt. För oss gällde det att växa fort och vara offensiva.

Företaget har investerat sitt resultat hårt och expanderat på kort tid.

– Från år två, när vi började jobba med Norden, till i dag har vi växt med 1 000 procent, säger Nina Garmiani.

Annons

Det har inte varit några större problem under resans gång, däremot har utmaningarna varit lite högre när det kommer till Norge.

– Eftersom de inte är medlemmar i EU blir det till exempel lite andra tullregler att lära sig. Men det är inget som ska sätta stopp för den som vill satsa, det kräver bara lite mer utmaning, säger Nina.

De har nischat sig hårt på ljus och rumsdoftsättning och har skalat bort många produkter.

– Vi har 4 000 artiklar av både doftfria och doftljus, doftpinnar och doftpåsar. Vi är störst i Norden med störst sortiment och även agentur för flera stora märken på marknaden. Vi har även samarbetspartners som till exempel Åhléns, Carolina Gynning, Efva Attling och Hennes & Mauritz, säger Viktor.

Hur många andelar Candles Scandinavia har på den nordiska marknaden vet de inte exakt, men konkurrenten som kommer strax under dem har 25 procent mindre.

– Det avståndet ska öka. Målet är att vi år 2020 ska omsätta 200 miljoner kronor och ha 100 anställda, säger Nina.

Även om makarna aldrig har varit rädda för att ge sig in på nya marknader och att inget hindrat dem så vill de ändå tipsa om att göra marknadsundersökningar i respektive land.

– Det skiljer sig mellan länderna och det gäller att ha ett anpassat sortiment. Ha koll på dina branschkollegor, säger Nina.

– När man är ett snabbväxande företag blir det hektiskt vissa perioder och viktiga beslut måste fattas snabbt. Då är personalen avgörande, jag skulle säga att det är den viktigaste konkurrensbiten vi har. Felrekryteringar kostar mycket i både tid och pengar och gör mest ont, tipsar Viktor.

Paret pushar för att deras anställda ska våga ta egna beslut.

– Blir det fel så löser vi det. Vi vill bygga stort och förutom Norden är vi inne lite i USA och i några fler länder i Europa, säger Viktor.

Skillnaden mellan länderna kan ibland vara stora trots att avståndet inte är långt. I Danmark är bolag, enligt Viktor, ganska dåliga betalare.

– Det bara är så, det beror på deras kultur. Det är svårt med indrivning i Danmark, det är inte uppbyggt som här i Sverige. På Island är det inte många invånare, men däremot många turister. Det är en bra marknad, men det tar lång tid med frakt och det är kostsamt.

–Se inga hinder och var inte rädd! Kör bara och lär allt eftersom, säger Viktor.

Själva sneglar de på andra aktörer för inspiration, ett exempel är Elon Musk.

– Tänk stort och framåt. Musk ser inga hinder och gör man fel så får man parera dem.

– Och tyck om det du gör och våga, ha den inställningen så går det. Men ta hjälp när ni ska till Norge, de är mycket hårdare i tullen, annars kan det gå illa, avslutar Nina.

Maria Eremo

Expertens 10 tips

Karin Darlington, Regional Exportrådgivare på Business Sweden.

  1. Analysera dina egna förutsättningar. Analysera och ta beslut om en exportstrategi utifrån interna förutsättningar i bolaget. Lägg upp en tidplan och anpassa erbjudandet till marknadens krav och efterfrågan
  2. Gör ordentliga underlag. Satsa på lönsam exportförsäljning baserat på underlag om segmentering, marknadspotential samt konkurrensanalys.
  3. Titta noga på dina kanaler. Säkerställ valet av distributionskanal eller etableringsform som når kunden enkelt, i tid och med rätt service.
  4. Ta reda på vilka krav som gäller. Finns det regelmässiga krav eller certifieringskrav på erbjudandet att ta hänsyn till?
  5. Välj dina samarbetspartners noga. Utvärdera olika samarbetspartners som bärare av ditt varumärke. Skriv avtal med tydliga mål och möjlighet till exit. Investera i partnerskapet och tänk att exklusivitet måste förtjänas.
  6. Gör alltid en utvärdering på riskerna. Utvärdera riskerna, till exempel betalningar, tullar, frakter och dokumentation.
  7. Gör en tydlig marknadsplan. Gör en marknadsplan med omvärldsbevakning, volymutveckling, prisutveckling och konkurrentuppföljning.
  8. Följ alltid upp och utvärdera din satsning på en ny marknad. När är det dags att gå från partner till eget bolag? Kan köp av konkurrent vara ett alternativ? När ska bolaget dra sig ur en marknad som inte lönar sig?
  9. Finns tid och pengar för er att satsa? Export är en investering i både tid och pengar. Finns det uthållighet hos styrelse och aktieägare? Behöver bolaget nya finansiärer?
  10. Tänk på att de nordiska länderna skiljer sig åt. Beakta sociokulturella aspekter som demografi, affärskultur, utbildningsnivå och digital mognadsgrad. Även de nordiska länderna skiljer sig åt.
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Debatt: Företag som inte förbereder brexit kan förlora stort

DEBATT Det är hög tid för företagen att börja förbereda sig för brexit. Det menar debattörerna Mattias Hedvall och Johan Zetterström. Företag som inte är förberedda när separationen sker kommer förlora stora värden, menar de.
NYHET Publicerad:

Musikentreprenören som fick stjärnproducenterna på kroken

ENTREPRENÖR Hans musiktjänst Auddly hjälper artister och låtskrivare att få koll på sina rättigheter. Det har fått stjärnproducenter som Björn Ulvaeus och Max Martin att öppna plånboken. Möt den musikaliska mångsysslaren Niclas Molinder, vars nya affärsidé är att göra Örebro till Sveriges svängigaste företagshubb. 
NYHET Publicerad:

Konkursen gav nya affärsidé – Splitgrid hjälper butiker med likviditeten

NYKLÄCKT När Göran Erikssons klädbutik gick i konkurs slogs han av tanken: Varför ska handlare behöva låsa in en massa pengar i varulager och varför ska leverantörerna behöva vänta på att få betalt? Tanken blev en ny affärsidé – en programvara för säkra betalningar mellan butiker och leverantörer.
NYHET Publicerad:

Ungdomsförbunden: Riv upp LAS för att fler ska få jobb

DEBATT "En reform av arbetsrätten är nödvändig för att företag ska kunna anställa och fler människor ska kunna få ett arbete. Vi kommer att arbeta hårt tillsammans för att en alliansregering prioriterar en genomgripande LAS-reform", skriver företrädare för alliansens ungdomsförbund.
NYHET Publicerad:

Kommunalt tvätteri kan bryta mot lagen

OSUND KONKURRENS Kommunala verksamheter som agerar på den öppna marknaden får inte ta del av regeringens uppmärksammade anställningsstöd extratjänster, enligt Arbetsförmedlingens regler. Ändå har Landskrona bemannat ett kommunalt tvätteri med extratjänster. Detta kan strida mot regelverket och möjligen även lagen.
NYHET Publicerad:

Externa ledamöter avgörande för utvecklingen

UNDERSÖKNING Många företagare saknar externa ledamöter i sin styrelse, något som kan vara avgörande för bolagets utveckling, menar affärsrådgivaren Lars-Erik Wiik. ”De flesta entreprenörer är så fokuserade på att hantera den dagliga operativa verksamheten att tiden för de strategiska framtidsfrågorna inte finns eller prioriteras. ”, säger han.
NYHET Publicerad:

Storm i skogspolitiken: Spricka mellan S och MP

ENTREPRENÖR GRANSKAR Att privata skogsägare blir utan ersättning när staten inför avverkningsförbud har lett till en kritikstorm. Politikerna skyller på varandra i den infekterade frågan om äganderätt och miljöhänsyn. En spricka framträder mellan regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.
NYHET Publicerad:

Skogsägare utan ersättning efter myndighetsbråk

ENTREPRENÖR GRANSKAR Sedan en uppmärksammad dom 2015 har staten valt att stoppa avverkning av stora arealer fjällnära skog utan att ge ersättning till skogsägarna. Tidningen Entreprenörs granskning visar att arkitekten bakom är Kammarkollegiet. ”Det övergår min fattningsförmåga hur Kammarkollegiet kommit fram till ståndpunkten”, säger Stefan Rubenson, jurist på advokatfirman Åberg & Co och tidigare rättschef på miljödepartementet.
NYHET Publicerad:

”Gymnasieministern drar förhastade slutsatser om glädjebetyg”

VINSTER I VÄLFÄRDEN Gymnasieminister Anna Ekström anklagar friskolorna för glädjebetyg – hänvisar till rapport som saknar analys.
NYHET Publicerad:

Bil Sweden: “Brexit kommer att slå negativt”

BREXIT Svensk fordonsindustri är en av de sektorer som riskerar att drabbas hårdast av Brexit. Det visar en ny rapport från myndigheten Kommerskollegium som presenterades under torsdagen. "Det kan blir stora problem", säger Mattias Bergman, vd Bil Sweden.
NYHET Publicerad:

Regeringen sinkar miljardsatsning i skogsindustrin

BIORAFFINADERIET I DOMSJÖ Bioraffinaderiet Domsjö Fabriker vill göra den största investeringen någonsin i svensk skogsindustri. Men regeringens skogspolitik som innebär att allt större skogsarealer skyddsklassas sätter käppar i hjulen. På spel står 4-5 000 jobb, uppskattar Domsjös vd Lars Winter.
NYHET Publicerad:

Miljöministern KU-anmäld för påhopp på Svenskt Flyg

KLIMAT Miljöminister Karolina Skog, MP, krävde i Dagens Nyheter att statliga Swedavia och Luftfartsverket lämnar branschorganisationen Svenskt Flyg. "Ett angrepp ovärdigt en minister", anser Svenskt Flygs ordförande Niklas Nordström. På fredagseftermiddagen KU-anmäldes Skog för ministerstyre.
NYHET Publicerad:

Sänkte sin lön för att företaget skulle överleva – utvisas

KOMPETENSUTVISNINGAR Entreprenören Ahmed Alnomany behövde sänka sin lön för att företaget skulle överleva. "Lönen var för låg" säger Migrationsverket och utvisar honom.
NYHET Publicerad:

Kjell-Olof Feldt: "Vinsttaket är värre än löntagarfonderna"

VÄLFÄRD Kjell-Olof Feldt, tidigare ordföranden för Friskolornas riksförbund och Sveriges finansminister, kommer med hård kritik mot regeringens och vänsterpartiets förslag om ett vinsttak i den privata välfärden. Han menar att förslaget i princip utgör ett vinstförbud, vilket är ett radikalt politiskt beslut som inte ens togs under den heta striden om löntagarfonderna, enligt honom.
NYHET Publicerad:

"Gråsossen" som värnar vinst i välfärden

PROFIL När Göran Gruber började på Aleris lasarett i Motala innebar det mer än en ny arbetsplats. Den 60-årige kirurgen var tvungen att ompröva sin politiska kompass och syn på vinster i välfärden. "Man kan väl säga att jag fick alla mina fördomar motbevisade", säger han.