Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Enligt Monica Westberg handlar mångfald om att ha ett inkluderande förhållningssätt. Hon ger rådet att definiera vad företaget menar med mångfald och koppla det till den egna verksamheten. "Analysera varför ni ska jobba med frågorna. Vilket konkret mervärde skulle det kunna ge för era kunder, medarbetare eller andra intressenter? Låt sedan arbetet ha sin utgångspunkt i ledningens engagemang", säger hon.

NYHET Publicerad

Mångfald nyckel för samhällsbyggare

I PRAKTIKEN En förlorad upphandling fick byggkoncernen Skanska att inse att de riskerar att missa viktiga affärer när den egna verksamheten inte speglar samhället de verkar i. Inkludering är i dag en viktig del av företagets mångfaldsarbete. ”I vårt fall har det handlat om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser”, säger Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Mångfald är inget nytt för byggkoncernen Skanska. Frågan har funnits på agendan i flera år, men inte varit tillräckligt starkt kopplad till affärsutveckling. En förlorad upphandling i USA blev en väckarklocka. En efterföljande analys visade att det saknades såväl en fungerande strategi som djupare kompetens på området.

Erfarenheten får företagsledningen att tänka i nya banor. Riktlinjer dras upp, planer skissas och en ny tjänst som mångfaldschef inrättas. Numera är mångfald och inkludering ett hållbarhetsområde och en del av företagets värderingar. Området ses som en självklar del av hur företaget jobbar och är starkt kopplat till affärsplanen, berättar Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Vi slår oss ner i ett mötesrum i byggjättens lokaler på Warfwinges väg på Kungsholmen i Stockholm.

– Att ledningen är med på banan är A och O. Utan chefer, med en genuin vilja att fokusera på frågan, är det svårt att lyckas. Mångfaldsarbete går inte att driva som ett sidoprojekt. Det måste systematiskt sättas upp mål, mätas och följas upp som allt annat i företaget.

– Vi måste förstå våra kunder, deras behov i det samhälle vi är med och skapar. Det går inte att arbeta på samma sätt som vi alltid har gjort. Vi måste utmana oss själva och hela tiden anpassa oss efter förutsättningarna. Det är så mycket lättare, om vi speglar våra kunder och den omvärld vi lever i, säger hon.

Men det räcker inte att jobba med mångfald. Det måste även finnas ett inkluderande förhållningsätt. Att bygga en kultur där alla trivs, mår bra och där kompetens kommer till sin rätt oavsett bakgrund, kön, ålder och utbildning. I Skanskas fall handlar det om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser.

– Vi jobbar mycket projektbaserat, och då vill man ha olika infallsvinklar. Vi möter också kunden på ett nytt och mer nära sätt. Nära kundrelationer ger en bättre dialog och ökad förståelse för kundbehoven. Resultatet är bättre beslut, vilket gör att vi förhoppningsvis vinner affären.

Annons

I satsningen på mångfald har koncernen satt upp tydliga mål. Nya kompetenser välkomnas, fler kvinnor ska finnas på ledande poster, av nyutexaminerade ingenjörer ska fyra av tio vara kvinnor. Ett fokusområde är också att jobba med social hållbarhet.

Ett program riktar sig till utlandsfödda ingenjörer med arbetslivserfarenhet. Här varvas utbildning med praktik och tanken är att det ska leda till fast anställning.

– Det råder kompetensbrist i vår bransch. Det finns ett oräknat antal utlandsfödda personer som är utbildade byggnadsingenjörer, men som jobbar med annat eller inte alls. Det är en jättepotential som inte fångas upp.

Enligt Monica Westerberg finns det inget standardrecept som man kan använda på alla bolag. Mångfaldsarbete bör utgå från varje specifikt företags egna förutsättningar och situation.

– Vi ska vara modiga, göra det vi tror på. Skanska vill leverera de bästa byggprojekten, ha de bästa medarbetarna och vara en attraktiv arbetsgivare. Då är mångfald och inkludering en förutsättning på sikt.

Monica Westerberg har på nära håll märkt hur det finns en större medvetenhet om detta i dag och att företaget jobbar mer aktivt med dessa frågor.

Hon betonar att det är erfarenheten av att göra ett bra jobb tillsammans, som leder till att människor känner sig nöjda och motiverade och blir effektiva. En arbetsgrupps effektivitet avgörs inte av vad medlemmarna tycker om varandra, utan av vad de åstadkommer tillsammans. Att alla känner sig delaktiga och får bidra fullt ut.

Monica Westerberg lyfter fram goda exempel från verksamheten.

Hon berättar att Skanska har en social fond för hållbara initiativ, där det går att söka medel. Ett exempel är medarbetare som vill bygga en umgängesplats med utegym och grillplats för de boende i anslutning till uppförandet av ett flyktingboende. Initiativet ingår inte i kundens uppdrag men finansieras ur fonden. Det skapar stolthet och engagemang men framförallt ett mervärde för de boende, betonar Monica Westerberg.

Ett annat exempel är när Skanskas snickare och lokala ungdomar på eget initiativ bygger en idrottsrink av återvinningsmaterial till en turnering. Ett tredje exempel är att företagets alla medarbetare har möjlighet att göra volontärarbete på arbetstid en gång per år, ett fjärde är att ledningen agerar mentorer i olika sammanhang.

Monica Westerbergs erfarenhet är att det finns en utbredd välvilja att bidra till ett bättre samhälle bland Skanskas medarbetare.

– Det finns så mycket att göra inom det här området. Kom ihåg att alla kan göra något, även om det är det lilla, säger hon.

Expertens 7 tips

Tänk nytt för ökad mångfald
Maja Mutsson
, mångfaldsexpert på rekryterings- och konsultföretaget International Minds.

  1. Identifiera drivkrafter till mångfaldsarbetet. Svaret finns i organisationen och är direkt kopplat till verksamhets- och affärsmål. Stärk arbetsgivarvarumärket, hitta de bästa talangerna, få friskare medarbetare, nå fler kunder, öka lönsamheten, skapa fler innovativa idéer är några exempel.
  2. Sätt mätbara mål, ha tydliga deadlines och se till att det finns nyckeltal som ni kan arbeta med samt följa upp.
  3. Våga tänka nytt, bryt traditionella mönster kring till exempel kompetens och företagetspositionering på marknaden.
  4. Mångfaldsarbetet är en strategisk fråga som ska vara förankrad i hela organisationen, framförallt i ledningsgruppen. De högsta cheferna ska äga frågan om mångfald och inkludering.
  5. Arbeta aktivt med mångfald och inkludering. Då skapas en företagskultur där medarbetarna mår bra och presterar bättre. ”Mångfald är att få vara med på fest, inkludering är att bjudas in till dansen.”
  6. Ta hjälp av externa konsulter om ni har fastnat – de ser med nya ögon och har andra verktyg vilket kan skynda på processen.
  7. Kom ihåg att det finns nya direktiv i diskrimineringslagen som gäller från januari i år. Arbetsgivare ska kunna redovisa ett aktivt arbete mot diskriminering och för likabehandling. Krav på en likabehandlingsplan har ersatts med krav på att redovisa aktiva åtgärder kring mångfald och inkludering. Ett nytt EU-direktiv ställer hårdare krav på företag att redovisa aktiva åtgärder för att öka mångfalden i ledningsgrupper och styrelser.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”