Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Enligt Monica Westberg handlar mångfald om att ha ett inkluderande förhållningssätt. Hon ger rådet att definiera vad företaget menar med mångfald och koppla det till den egna verksamheten. "Analysera varför ni ska jobba med frågorna. Vilket konkret mervärde skulle det kunna ge för era kunder, medarbetare eller andra intressenter? Låt sedan arbetet ha sin utgångspunkt i ledningens engagemang", säger hon.

NYHET Publicerad

Mångfald nyckel för samhällsbyggare

I PRAKTIKEN En förlorad upphandling fick byggkoncernen Skanska att inse att de riskerar att missa viktiga affärer när den egna verksamheten inte speglar samhället de verkar i. Inkludering är i dag en viktig del av företagets mångfaldsarbete. ”I vårt fall har det handlat om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser”, säger Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Mångfald är inget nytt för byggkoncernen Skanska. Frågan har funnits på agendan i flera år, men inte varit tillräckligt starkt kopplad till affärsutveckling. En förlorad upphandling i USA blev en väckarklocka. En efterföljande analys visade att det saknades såväl en fungerande strategi som djupare kompetens på området.

Erfarenheten får företagsledningen att tänka i nya banor. Riktlinjer dras upp, planer skissas och en ny tjänst som mångfaldschef inrättas. Numera är mångfald och inkludering ett hållbarhetsområde och en del av företagets värderingar. Området ses som en självklar del av hur företaget jobbar och är starkt kopplat till affärsplanen, berättar Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Vi slår oss ner i ett mötesrum i byggjättens lokaler på Warfwinges väg på Kungsholmen i Stockholm.

– Att ledningen är med på banan är A och O. Utan chefer, med en genuin vilja att fokusera på frågan, är det svårt att lyckas. Mångfaldsarbete går inte att driva som ett sidoprojekt. Det måste systematiskt sättas upp mål, mätas och följas upp som allt annat i företaget.

– Vi måste förstå våra kunder, deras behov i det samhälle vi är med och skapar. Det går inte att arbeta på samma sätt som vi alltid har gjort. Vi måste utmana oss själva och hela tiden anpassa oss efter förutsättningarna. Det är så mycket lättare, om vi speglar våra kunder och den omvärld vi lever i, säger hon.

Men det räcker inte att jobba med mångfald. Det måste även finnas ett inkluderande förhållningsätt. Att bygga en kultur där alla trivs, mår bra och där kompetens kommer till sin rätt oavsett bakgrund, kön, ålder och utbildning. I Skanskas fall handlar det om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser.

– Vi jobbar mycket projektbaserat, och då vill man ha olika infallsvinklar. Vi möter också kunden på ett nytt och mer nära sätt. Nära kundrelationer ger en bättre dialog och ökad förståelse för kundbehoven. Resultatet är bättre beslut, vilket gör att vi förhoppningsvis vinner affären.

Annons

I satsningen på mångfald har koncernen satt upp tydliga mål. Nya kompetenser välkomnas, fler kvinnor ska finnas på ledande poster, av nyutexaminerade ingenjörer ska fyra av tio vara kvinnor. Ett fokusområde är också att jobba med social hållbarhet.

Ett program riktar sig till utlandsfödda ingenjörer med arbetslivserfarenhet. Här varvas utbildning med praktik och tanken är att det ska leda till fast anställning.

– Det råder kompetensbrist i vår bransch. Det finns ett oräknat antal utlandsfödda personer som är utbildade byggnadsingenjörer, men som jobbar med annat eller inte alls. Det är en jättepotential som inte fångas upp.

Enligt Monica Westerberg finns det inget standardrecept som man kan använda på alla bolag. Mångfaldsarbete bör utgå från varje specifikt företags egna förutsättningar och situation.

– Vi ska vara modiga, göra det vi tror på. Skanska vill leverera de bästa byggprojekten, ha de bästa medarbetarna och vara en attraktiv arbetsgivare. Då är mångfald och inkludering en förutsättning på sikt.

Monica Westerberg har på nära håll märkt hur det finns en större medvetenhet om detta i dag och att företaget jobbar mer aktivt med dessa frågor.

Hon betonar att det är erfarenheten av att göra ett bra jobb tillsammans, som leder till att människor känner sig nöjda och motiverade och blir effektiva. En arbetsgrupps effektivitet avgörs inte av vad medlemmarna tycker om varandra, utan av vad de åstadkommer tillsammans. Att alla känner sig delaktiga och får bidra fullt ut.

Monica Westerberg lyfter fram goda exempel från verksamheten.

Hon berättar att Skanska har en social fond för hållbara initiativ, där det går att söka medel. Ett exempel är medarbetare som vill bygga en umgängesplats med utegym och grillplats för de boende i anslutning till uppförandet av ett flyktingboende. Initiativet ingår inte i kundens uppdrag men finansieras ur fonden. Det skapar stolthet och engagemang men framförallt ett mervärde för de boende, betonar Monica Westerberg.

Ett annat exempel är när Skanskas snickare och lokala ungdomar på eget initiativ bygger en idrottsrink av återvinningsmaterial till en turnering. Ett tredje exempel är att företagets alla medarbetare har möjlighet att göra volontärarbete på arbetstid en gång per år, ett fjärde är att ledningen agerar mentorer i olika sammanhang.

Monica Westerbergs erfarenhet är att det finns en utbredd välvilja att bidra till ett bättre samhälle bland Skanskas medarbetare.

– Det finns så mycket att göra inom det här området. Kom ihåg att alla kan göra något, även om det är det lilla, säger hon.

Expertens 7 tips

Tänk nytt för ökad mångfald
Maja Mutsson
, mångfaldsexpert på rekryterings- och konsultföretaget International Minds.

  1. Identifiera drivkrafter till mångfaldsarbetet. Svaret finns i organisationen och är direkt kopplat till verksamhets- och affärsmål. Stärk arbetsgivarvarumärket, hitta de bästa talangerna, få friskare medarbetare, nå fler kunder, öka lönsamheten, skapa fler innovativa idéer är några exempel.
  2. Sätt mätbara mål, ha tydliga deadlines och se till att det finns nyckeltal som ni kan arbeta med samt följa upp.
  3. Våga tänka nytt, bryt traditionella mönster kring till exempel kompetens och företagetspositionering på marknaden.
  4. Mångfaldsarbetet är en strategisk fråga som ska vara förankrad i hela organisationen, framförallt i ledningsgruppen. De högsta cheferna ska äga frågan om mångfald och inkludering.
  5. Arbeta aktivt med mångfald och inkludering. Då skapas en företagskultur där medarbetarna mår bra och presterar bättre. ”Mångfald är att få vara med på fest, inkludering är att bjudas in till dansen.”
  6. Ta hjälp av externa konsulter om ni har fastnat – de ser med nya ögon och har andra verktyg vilket kan skynda på processen.
  7. Kom ihåg att det finns nya direktiv i diskrimineringslagen som gäller från januari i år. Arbetsgivare ska kunna redovisa ett aktivt arbete mot diskriminering och för likabehandling. Krav på en likabehandlingsplan har ersatts med krav på att redovisa aktiva åtgärder kring mångfald och inkludering. Ett nytt EU-direktiv ställer hårdare krav på företag att redovisa aktiva åtgärder för att öka mångfalden i ledningsgrupper och styrelser.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.