Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Enligt Monica Westberg handlar mångfald om att ha ett inkluderande förhållningssätt. Hon ger rådet att definiera vad företaget menar med mångfald och koppla det till den egna verksamheten. "Analysera varför ni ska jobba med frågorna. Vilket konkret mervärde skulle det kunna ge för era kunder, medarbetare eller andra intressenter? Låt sedan arbetet ha sin utgångspunkt i ledningens engagemang", säger hon.

NYHET Publicerad

Mångfald nyckel för samhällsbyggare

I PRAKTIKEN En förlorad upphandling fick byggkoncernen Skanska att inse att de riskerar att missa viktiga affärer när den egna verksamheten inte speglar samhället de verkar i. Inkludering är i dag en viktig del av företagets mångfaldsarbete. ”I vårt fall har det handlat om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser”, säger Monica Westberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Mångfald är inget nytt för byggkoncernen Skanska. Frågan har funnits på agendan i flera år, men inte varit tillräckligt starkt kopplad till affärsutveckling. En förlorad upphandling i USA blev en väckarklocka. En efterföljande analys visade att det saknades såväl en fungerande strategi som djupare kompetens på området.

Erfarenheten får företagsledningen att tänka i nya banor. Riktlinjer dras upp, planer skissas och en ny tjänst som mångfaldschef inrättas. Numera är mångfald och inkludering ett hållbarhetsområde och en del av företagets värderingar. Området ses som en självklar del av hur företaget jobbar och är starkt kopplat till affärsplanen, berättar Monica Westerberg, mångfaldschef på Skanska Sverige.

Vi slår oss ner i ett mötesrum i byggjättens lokaler på Warfwinges väg på Kungsholmen i Stockholm.

– Att ledningen är med på banan är A och O. Utan chefer, med en genuin vilja att fokusera på frågan, är det svårt att lyckas. Mångfaldsarbete går inte att driva som ett sidoprojekt. Det måste systematiskt sättas upp mål, mätas och följas upp som allt annat i företaget.

– Vi måste förstå våra kunder, deras behov i det samhälle vi är med och skapar. Det går inte att arbeta på samma sätt som vi alltid har gjort. Vi måste utmana oss själva och hela tiden anpassa oss efter förutsättningarna. Det är så mycket lättare, om vi speglar våra kunder och den omvärld vi lever i, säger hon.

Men det räcker inte att jobba med mångfald. Det måste även finnas ett inkluderande förhållningsätt. Att bygga en kultur där alla trivs, mår bra och där kompetens kommer till sin rätt oavsett bakgrund, kön, ålder och utbildning. I Skanskas fall handlar det om att gå från traditionellt manliga strukturer till blandade och förändringsorienterade arbetsplatser.

– Vi jobbar mycket projektbaserat, och då vill man ha olika infallsvinklar. Vi möter också kunden på ett nytt och mer nära sätt. Nära kundrelationer ger en bättre dialog och ökad förståelse för kundbehoven. Resultatet är bättre beslut, vilket gör att vi förhoppningsvis vinner affären.

Annons

I satsningen på mångfald har koncernen satt upp tydliga mål. Nya kompetenser välkomnas, fler kvinnor ska finnas på ledande poster, av nyutexaminerade ingenjörer ska fyra av tio vara kvinnor. Ett fokusområde är också att jobba med social hållbarhet.

Ett program riktar sig till utlandsfödda ingenjörer med arbetslivserfarenhet. Här varvas utbildning med praktik och tanken är att det ska leda till fast anställning.

– Det råder kompetensbrist i vår bransch. Det finns ett oräknat antal utlandsfödda personer som är utbildade byggnadsingenjörer, men som jobbar med annat eller inte alls. Det är en jättepotential som inte fångas upp.

Enligt Monica Westerberg finns det inget standardrecept som man kan använda på alla bolag. Mångfaldsarbete bör utgå från varje specifikt företags egna förutsättningar och situation.

– Vi ska vara modiga, göra det vi tror på. Skanska vill leverera de bästa byggprojekten, ha de bästa medarbetarna och vara en attraktiv arbetsgivare. Då är mångfald och inkludering en förutsättning på sikt.

Monica Westerberg har på nära håll märkt hur det finns en större medvetenhet om detta i dag och att företaget jobbar mer aktivt med dessa frågor.

Hon betonar att det är erfarenheten av att göra ett bra jobb tillsammans, som leder till att människor känner sig nöjda och motiverade och blir effektiva. En arbetsgrupps effektivitet avgörs inte av vad medlemmarna tycker om varandra, utan av vad de åstadkommer tillsammans. Att alla känner sig delaktiga och får bidra fullt ut.

Monica Westerberg lyfter fram goda exempel från verksamheten.

Hon berättar att Skanska har en social fond för hållbara initiativ, där det går att söka medel. Ett exempel är medarbetare som vill bygga en umgängesplats med utegym och grillplats för de boende i anslutning till uppförandet av ett flyktingboende. Initiativet ingår inte i kundens uppdrag men finansieras ur fonden. Det skapar stolthet och engagemang men framförallt ett mervärde för de boende, betonar Monica Westerberg.

Ett annat exempel är när Skanskas snickare och lokala ungdomar på eget initiativ bygger en idrottsrink av återvinningsmaterial till en turnering. Ett tredje exempel är att företagets alla medarbetare har möjlighet att göra volontärarbete på arbetstid en gång per år, ett fjärde är att ledningen agerar mentorer i olika sammanhang.

Monica Westerbergs erfarenhet är att det finns en utbredd välvilja att bidra till ett bättre samhälle bland Skanskas medarbetare.

– Det finns så mycket att göra inom det här området. Kom ihåg att alla kan göra något, även om det är det lilla, säger hon.

Expertens 7 tips

Tänk nytt för ökad mångfald
Maja Mutsson
, mångfaldsexpert på rekryterings- och konsultföretaget International Minds.

  1. Identifiera drivkrafter till mångfaldsarbetet. Svaret finns i organisationen och är direkt kopplat till verksamhets- och affärsmål. Stärk arbetsgivarvarumärket, hitta de bästa talangerna, få friskare medarbetare, nå fler kunder, öka lönsamheten, skapa fler innovativa idéer är några exempel.
  2. Sätt mätbara mål, ha tydliga deadlines och se till att det finns nyckeltal som ni kan arbeta med samt följa upp.
  3. Våga tänka nytt, bryt traditionella mönster kring till exempel kompetens och företagetspositionering på marknaden.
  4. Mångfaldsarbetet är en strategisk fråga som ska vara förankrad i hela organisationen, framförallt i ledningsgruppen. De högsta cheferna ska äga frågan om mångfald och inkludering.
  5. Arbeta aktivt med mångfald och inkludering. Då skapas en företagskultur där medarbetarna mår bra och presterar bättre. ”Mångfald är att få vara med på fest, inkludering är att bjudas in till dansen.”
  6. Ta hjälp av externa konsulter om ni har fastnat – de ser med nya ögon och har andra verktyg vilket kan skynda på processen.
  7. Kom ihåg att det finns nya direktiv i diskrimineringslagen som gäller från januari i år. Arbetsgivare ska kunna redovisa ett aktivt arbete mot diskriminering och för likabehandling. Krav på en likabehandlingsplan har ersatts med krav på att redovisa aktiva åtgärder kring mångfald och inkludering. Ett nytt EU-direktiv ställer hårdare krav på företag att redovisa aktiva åtgärder för att öka mångfalden i ledningsgrupper och styrelser.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.