NYHET Publicerad

Motgång triggade revanschlusta

I PRAKTIKEN Louise Fritjofsson vet att livet som företagare går upp och ner. För några år sedan ansågs hennes företag Vint dödsdömt. Men med en förändrad affärsmodell är hon nu på väg att få ny fart på företaget. ”Vi ska gasa på ordentligt”, säger Louise Fritjofsson, vd för Vint.

Louise Fritjofsson, vd för träningsappen Vint.
Foto: Anders Wiklund/TT

18 månader efter lanseringen av träningsappen Vint tvingades Louise Fritjofsson lägga ned bolaget. Hon såg att det fanns möjligheter att ta den tekniska plattformen vidare. Tre år senare utnämndes hon, av tidningen Dagens Industri, till en av de hetaste unga svenska entreprenörerna med samma bolag, fast nu i ny kostym.

– Vi har sett döden i vitögat med ett tomt bankkonto och helt utan team. Men nu tjänar vi pengar och har spännande saker på gång, konstaterar Louise Fritjofsson, vd för Vint, som är på snabbvisit i Stockholm. Hemma är numera San Francisco, där hon bor med sin make, även han serieentreprenör.

Vint var ursprungligen en träningsapp som kopplade samman motionärer med personliga tränare. Den togs mycket väl emot av användarna, men det blev ändå problem.

– Många instruktörer dök inte upp till sina pass eller ställde in sina pass. Då kommer man inte tillbaka som kund, berättar Louise.

Redan 18 månader efter lanseringen 2013 fattade grundarna tillsammans med investerarna det svåra beslutet att lägga ned affärsmodellen – den funkade helt enkelt inte. Louise såg däremot en möjlighet att göra något annat av den tekniska plattform de hade byggt. Hon köpte tillbaka majoriteten av bolaget för att testa ett par andra koncept.

Det måste ha varit tufft?

– Ja, det var hårt att ta. Företagande kan vara svårt även när det går bra. Det är som med kärlek. Det är härligt, men gör ont ganska ofta, säger Louise och fortsätter:

– Startups är aldrig lätt. Jag har kanske tur som inte kraschat med några av mina tidigare bolag, de har varit väldigt framgångsrika. Med Vint försökte vi verkligen, under tre, fyra månader gjorde vi allt för att lösa problemen, men det gick inte. Jag är ändå stolt över allt som vi gjorde bra. Nu tar vi med oss lärdomarna och hittar ett nytt hem för dem.

Annons

Louise säger gärna vi, men är egentligen ensam om att jobba operativt med företaget. Hon har fyra utvecklare, men just nu söker hon ytterligare en operativ medarbetare.

Vints nya affärsmodell fokuserar på fitnessindustrin, inte på enskilda användare. Det är en teknisk plattform där tränare och träningshallar kan bygga relationer till sina kunder, hantera schemaläggning, bokningar och betalningar.

– Gym och studios har inte tagit sig an teknologi och digitalt drivna communitys – och det är här vi kan ta mark, säger Louise.

I september 2016 genomfördes lanseringen och hur går det nu?

– Bra! Vi har fått igång ett antal kunder, allt fungerar och vi tjänar pengar, säger Louise. Fokus är nu på att planera den framtida finansieringen. Vi vill växa som team och dra nytta av tidigare erfarenheter.

Hon understryker vikten av att ha koll på sin marknad och användare.

– Man måste ha ”product-market fit”, en mycket stark relation mellan det som företaget erbjuder och kundunderlaget. Det är kritiskt att alltid ifrågasätta PMF som entreprenör eftersom många problem här dyker upp först efter att du nått en större kostym, det betyder att dina KPI:er och utsikter förändras.

För Louise har berg-och-dal-banan med Vint inneburit att hon utvecklats som person och ledare. Även detta har hon med sig in i det nya företaget.

– Varje år skriver jag en årsdagbok för att kunna se tillbaka på vad jag tar med mig. Jag kan se att jag springer väldigt snabb och inte stannar upp och förklarar strategin för mina medarbetare. Det kan göra att folk undrar vart vi är på väg.

– Jag har lagt ner mycket jobb på att lära mig agera annorlunda och börjar få bra koll.

Kan du delegera?

– I dag är jag ganska trygg med mitt ledarskap och hur man delegerar. Men jag ledde stora team redan som 23-åring och inser nu att jag då var förbannat dålig på det. Ibland går det snabbare att göra en sak själv än att be någon annan var tankesättet då. Men det innebar ju att jag aldrig blev avlastad trots att jag hade en massa folk omkring mig, svarar hon och tillägger:

– Och det håller inte i längden om du är ute efter att bygga bolag och inte en konsultverksamhet.

Ytterligare en lärdom är att som företagare vara väldigt strategisk med finansieringen och inte låta sig pressas till snabba lösningar.

– Att försöka springa så fort att benen går av är inte en bra lösning. Det bästa bolagen kan ju ta fyra år för att preppa en teknisk grund innan de ens har lanserat någonting.

Med din erfarenhet, vilka konkreta råd skulle du vilja ge till den som vill starta ett företag?

– Fokusera först på hur ni ska få in 10 000 i månaden, sedan 100 000 i månaden och sedan på hur ni skapar er första miljon. Ta en milstolpe i taget! Kommer ni sedan till tio miljoner, då kommer det att lösa sig, svarar Louise.

De flesta vill bli Skype eller King, men den som redan vid starten satsar på att bli en unicorn, i stället för att lösa den närmsta framtiden, kommer att ha svårt att lyckas, menar hon.

– Det är bra att ha stora visioner, men utan milstolpar kommer man ingenstans.

Louise Fritjoffsons 3 tips: Så väljer du rätt bana i uppstartsfasen
  1. Ha koll på din marknad och användarna.
  2. Var strategisk med finansieringen. Låt dig inte pressas till snabba lösningar.
  3. Sätt upp milstolpar som du kan boka av en i taget.
Se till att äga dina misstag

Ebba Hallin, initiativtagare till after workkonceptet FuckUp Nights i Sverige och medförfattare till boken
”F*ckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept”.

  1. Var ärlig mot dig själv och erkänn misslyckandet utåt för andra. Om du inte vågar inse faktum kan du inte skapa en plan för att vända motgången.
  2. Våga be om hjälp. Sopar du misstaget under mattan för att du är rädd för vad andra ska tycka? Underskatta inte att igenkänningsfaktorn trumfar skadeglädje varje gång. Den som inte uppfattas som perfekt upplevs faktiskt som mer genuin och sympatisk.
  3. Ett misslyckande är alltid ett resultat och ett resultat är en erfarenhet som bygger din visdom du behöver i framtiden. Identifiera och ta in lärdomen. Hela vår fantastiska värld är framslipad genom denna princip – utan försök, oavsett bra eller dåliga, står vi stilla.
  4. Kasta inte ut idén med rubb och stubb. Finns det guldkorn som går att lyfta ut och fokusera på? Kan du vända och vrida på idén? Välja en annan affärsmodell eller applicera idén på en annan marknad?
  5. Visualisera ditt mål och gör en handlingsplan bakifrån steg för steg till där du är nu. Och gör det bara. Känner du eller känner du till någon som varit med om något liknande vars handlingsplan du kan inspireras av? De flesta tycker om att dela med sig av erfarenheter och råd.
  6. Ånger och oro driver ingenting framåt. Men negativ energi från andra eller dig själv kan vara en stor motivationsfaktor. Använd den för att ta dig framåt. Tricket är inte att försöka vara positiv hela tiden, alla känslor tjänar ett syfte. Behärskar konsten att utvinna driv ur negativ energi kommer du kunna hantera det mesta livet ger dig.
  7. Framgång sker aldrig över en natt. Även om det ibland verkar så. Det tar tid. Det finns de med tur som lyckas tajma ett behov snabbt, men många är före sin tid och måste ge marknaden tid att mogna. Ge din idé ditt fulla engagemang och fokus från dag ett men var inte den sista att inse när det inte fungerar. Var då redo att planera för nya äventyr.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Vann mot Skatteverket i högsta instans – kan vara förgäves

SKATT Han har drivit momsfrågan mot Skatteverket i 27 år, genom alla rättsinstanser och fått en lag uppkallad efter sig. Nyligen avgjorde Högsta förvaltningsdomstolen frågan till hans fördel. Men det bekymrar inte Skatteverket som fortsätter att särbehandla honom, något som kostat företaget miljonbelopp.
NYHET Publicerad:

"En attack mot skolor som drivs av människor"

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Stitch väcker liv i svensk textilindustri

NYKLÄCKT Med ambitionen att väcka liv i svensk textilindustri har Mia Berg och Stina Anderson startat syfabriken Stitch. De har fått en otrolig respons.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”