NYHET Publicerad

Motgång triggade revanschlusta

I PRAKTIKEN Louise Fritjofsson vet att livet som företagare går upp och ner. För några år sedan ansågs hennes företag Vint dödsdömt. Men med en förändrad affärsmodell är hon nu på väg att få ny fart på företaget. ”Vi ska gasa på ordentligt”, säger Louise Fritjofsson, vd för Vint.

Louise Fritjofsson, vd för träningsappen Vint.
Foto: Anders Wiklund/TT

18 månader efter lanseringen av träningsappen Vint tvingades Louise Fritjofsson lägga ned bolaget. Hon såg att det fanns möjligheter att ta den tekniska plattformen vidare. Tre år senare utnämndes hon, av tidningen Dagens Industri, till en av de hetaste unga svenska entreprenörerna med samma bolag, fast nu i ny kostym.

– Vi har sett döden i vitögat med ett tomt bankkonto och helt utan team. Men nu tjänar vi pengar och har spännande saker på gång, konstaterar Louise Fritjofsson, vd för Vint, som är på snabbvisit i Stockholm. Hemma är numera San Francisco, där hon bor med sin make, även han serieentreprenör.

Vint var ursprungligen en träningsapp som kopplade samman motionärer med personliga tränare. Den togs mycket väl emot av användarna, men det blev ändå problem.

– Många instruktörer dök inte upp till sina pass eller ställde in sina pass. Då kommer man inte tillbaka som kund, berättar Louise.

Redan 18 månader efter lanseringen 2013 fattade grundarna tillsammans med investerarna det svåra beslutet att lägga ned affärsmodellen – den funkade helt enkelt inte. Louise såg däremot en möjlighet att göra något annat av den tekniska plattform de hade byggt. Hon köpte tillbaka majoriteten av bolaget för att testa ett par andra koncept.

Det måste ha varit tufft?

– Ja, det var hårt att ta. Företagande kan vara svårt även när det går bra. Det är som med kärlek. Det är härligt, men gör ont ganska ofta, säger Louise och fortsätter:

– Startups är aldrig lätt. Jag har kanske tur som inte kraschat med några av mina tidigare bolag, de har varit väldigt framgångsrika. Med Vint försökte vi verkligen, under tre, fyra månader gjorde vi allt för att lösa problemen, men det gick inte. Jag är ändå stolt över allt som vi gjorde bra. Nu tar vi med oss lärdomarna och hittar ett nytt hem för dem.

Annons

Louise säger gärna vi, men är egentligen ensam om att jobba operativt med företaget. Hon har fyra utvecklare, men just nu söker hon ytterligare en operativ medarbetare.

Vints nya affärsmodell fokuserar på fitnessindustrin, inte på enskilda användare. Det är en teknisk plattform där tränare och träningshallar kan bygga relationer till sina kunder, hantera schemaläggning, bokningar och betalningar.

– Gym och studios har inte tagit sig an teknologi och digitalt drivna communitys – och det är här vi kan ta mark, säger Louise.

I september 2016 genomfördes lanseringen och hur går det nu?

– Bra! Vi har fått igång ett antal kunder, allt fungerar och vi tjänar pengar, säger Louise. Fokus är nu på att planera den framtida finansieringen. Vi vill växa som team och dra nytta av tidigare erfarenheter.

Hon understryker vikten av att ha koll på sin marknad och användare.

– Man måste ha ”product-market fit”, en mycket stark relation mellan det som företaget erbjuder och kundunderlaget. Det är kritiskt att alltid ifrågasätta PMF som entreprenör eftersom många problem här dyker upp först efter att du nått en större kostym, det betyder att dina KPI:er och utsikter förändras.

För Louise har berg-och-dal-banan med Vint inneburit att hon utvecklats som person och ledare. Även detta har hon med sig in i det nya företaget.

– Varje år skriver jag en årsdagbok för att kunna se tillbaka på vad jag tar med mig. Jag kan se att jag springer väldigt snabb och inte stannar upp och förklarar strategin för mina medarbetare. Det kan göra att folk undrar vart vi är på väg.

– Jag har lagt ner mycket jobb på att lära mig agera annorlunda och börjar få bra koll.

Kan du delegera?

– I dag är jag ganska trygg med mitt ledarskap och hur man delegerar. Men jag ledde stora team redan som 23-åring och inser nu att jag då var förbannat dålig på det. Ibland går det snabbare att göra en sak själv än att be någon annan var tankesättet då. Men det innebar ju att jag aldrig blev avlastad trots att jag hade en massa folk omkring mig, svarar hon och tillägger:

– Och det håller inte i längden om du är ute efter att bygga bolag och inte en konsultverksamhet.

Ytterligare en lärdom är att som företagare vara väldigt strategisk med finansieringen och inte låta sig pressas till snabba lösningar.

– Att försöka springa så fort att benen går av är inte en bra lösning. Det bästa bolagen kan ju ta fyra år för att preppa en teknisk grund innan de ens har lanserat någonting.

Med din erfarenhet, vilka konkreta råd skulle du vilja ge till den som vill starta ett företag?

– Fokusera först på hur ni ska få in 10 000 i månaden, sedan 100 000 i månaden och sedan på hur ni skapar er första miljon. Ta en milstolpe i taget! Kommer ni sedan till tio miljoner, då kommer det att lösa sig, svarar Louise.

De flesta vill bli Skype eller King, men den som redan vid starten satsar på att bli en unicorn, i stället för att lösa den närmsta framtiden, kommer att ha svårt att lyckas, menar hon.

– Det är bra att ha stora visioner, men utan milstolpar kommer man ingenstans.

Louise Fritjoffsons 3 tips: Så väljer du rätt bana i uppstartsfasen
  1. Ha koll på din marknad och användarna.
  2. Var strategisk med finansieringen. Låt dig inte pressas till snabba lösningar.
  3. Sätt upp milstolpar som du kan boka av en i taget.
Se till att äga dina misstag

Ebba Hallin, initiativtagare till after workkonceptet FuckUp Nights i Sverige och medförfattare till boken
”F*ckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept”.

  1. Var ärlig mot dig själv och erkänn misslyckandet utåt för andra. Om du inte vågar inse faktum kan du inte skapa en plan för att vända motgången.
  2. Våga be om hjälp. Sopar du misstaget under mattan för att du är rädd för vad andra ska tycka? Underskatta inte att igenkänningsfaktorn trumfar skadeglädje varje gång. Den som inte uppfattas som perfekt upplevs faktiskt som mer genuin och sympatisk.
  3. Ett misslyckande är alltid ett resultat och ett resultat är en erfarenhet som bygger din visdom du behöver i framtiden. Identifiera och ta in lärdomen. Hela vår fantastiska värld är framslipad genom denna princip – utan försök, oavsett bra eller dåliga, står vi stilla.
  4. Kasta inte ut idén med rubb och stubb. Finns det guldkorn som går att lyfta ut och fokusera på? Kan du vända och vrida på idén? Välja en annan affärsmodell eller applicera idén på en annan marknad?
  5. Visualisera ditt mål och gör en handlingsplan bakifrån steg för steg till där du är nu. Och gör det bara. Känner du eller känner du till någon som varit med om något liknande vars handlingsplan du kan inspireras av? De flesta tycker om att dela med sig av erfarenheter och råd.
  6. Ånger och oro driver ingenting framåt. Men negativ energi från andra eller dig själv kan vara en stor motivationsfaktor. Använd den för att ta dig framåt. Tricket är inte att försöka vara positiv hela tiden, alla känslor tjänar ett syfte. Behärskar konsten att utvinna driv ur negativ energi kommer du kunna hantera det mesta livet ger dig.
  7. Framgång sker aldrig över en natt. Även om det ibland verkar så. Det tar tid. Det finns de med tur som lyckas tajma ett behov snabbt, men många är före sin tid och måste ge marknaden tid att mogna. Ge din idé ditt fulla engagemang och fokus från dag ett men var inte den sista att inse när det inte fungerar. Var då redo att planera för nya äventyr.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.