NYHET Publicerad

Motgång triggade revanschlusta

I PRAKTIKEN Louise Fritjofsson vet att livet som företagare går upp och ner. För några år sedan ansågs hennes företag Vint dödsdömt. Men med en förändrad affärsmodell är hon nu på väg att få ny fart på företaget. ”Vi ska gasa på ordentligt”, säger Louise Fritjofsson, vd för Vint.

Louise Fritjofsson, vd för träningsappen Vint.
Foto: Anders Wiklund/TT

18 månader efter lanseringen av träningsappen Vint tvingades Louise Fritjofsson lägga ned bolaget. Hon såg att det fanns möjligheter att ta den tekniska plattformen vidare. Tre år senare utnämndes hon, av tidningen Dagens Industri, till en av de hetaste unga svenska entreprenörerna med samma bolag, fast nu i ny kostym.

– Vi har sett döden i vitögat med ett tomt bankkonto och helt utan team. Men nu tjänar vi pengar och har spännande saker på gång, konstaterar Louise Fritjofsson, vd för Vint, som är på snabbvisit i Stockholm. Hemma är numera San Francisco, där hon bor med sin make, även han serieentreprenör.

Vint var ursprungligen en träningsapp som kopplade samman motionärer med personliga tränare. Den togs mycket väl emot av användarna, men det blev ändå problem.

– Många instruktörer dök inte upp till sina pass eller ställde in sina pass. Då kommer man inte tillbaka som kund, berättar Louise.

Redan 18 månader efter lanseringen 2013 fattade grundarna tillsammans med investerarna det svåra beslutet att lägga ned affärsmodellen – den funkade helt enkelt inte. Louise såg däremot en möjlighet att göra något annat av den tekniska plattform de hade byggt. Hon köpte tillbaka majoriteten av bolaget för att testa ett par andra koncept.

Det måste ha varit tufft?

– Ja, det var hårt att ta. Företagande kan vara svårt även när det går bra. Det är som med kärlek. Det är härligt, men gör ont ganska ofta, säger Louise och fortsätter:

– Startups är aldrig lätt. Jag har kanske tur som inte kraschat med några av mina tidigare bolag, de har varit väldigt framgångsrika. Med Vint försökte vi verkligen, under tre, fyra månader gjorde vi allt för att lösa problemen, men det gick inte. Jag är ändå stolt över allt som vi gjorde bra. Nu tar vi med oss lärdomarna och hittar ett nytt hem för dem.

Louise säger gärna vi, men är egentligen ensam om att jobba operativt med företaget. Hon har fyra utvecklare, men just nu söker hon ytterligare en operativ medarbetare.

Vints nya affärsmodell fokuserar på fitnessindustrin, inte på enskilda användare. Det är en teknisk plattform där tränare och träningshallar kan bygga relationer till sina kunder, hantera schemaläggning, bokningar och betalningar.

– Gym och studios har inte tagit sig an teknologi och digitalt drivna communitys – och det är här vi kan ta mark, säger Louise.

I september 2016 genomfördes lanseringen och hur går det nu?

– Bra! Vi har fått igång ett antal kunder, allt fungerar och vi tjänar pengar, säger Louise. Fokus är nu på att planera den framtida finansieringen. Vi vill växa som team och dra nytta av tidigare erfarenheter.

Hon understryker vikten av att ha koll på sin marknad och användare.

– Man måste ha ”product-market fit”, en mycket stark relation mellan det som företaget erbjuder och kundunderlaget. Det är kritiskt att alltid ifrågasätta PMF som entreprenör eftersom många problem här dyker upp först efter att du nått en större kostym, det betyder att dina KPI:er och utsikter förändras.

För Louise har berg-och-dal-banan med Vint inneburit att hon utvecklats som person och ledare. Även detta har hon med sig in i det nya företaget.

– Varje år skriver jag en årsdagbok för att kunna se tillbaka på vad jag tar med mig. Jag kan se att jag springer väldigt snabb och inte stannar upp och förklarar strategin för mina medarbetare. Det kan göra att folk undrar vart vi är på väg.

– Jag har lagt ner mycket jobb på att lära mig agera annorlunda och börjar få bra koll.

Kan du delegera?

– I dag är jag ganska trygg med mitt ledarskap och hur man delegerar. Men jag ledde stora team redan som 23-åring och inser nu att jag då var förbannat dålig på det. Ibland går det snabbare att göra en sak själv än att be någon annan var tankesättet då. Men det innebar ju att jag aldrig blev avlastad trots att jag hade en massa folk omkring mig, svarar hon och tillägger:

– Och det håller inte i längden om du är ute efter att bygga bolag och inte en konsultverksamhet.

Ytterligare en lärdom är att som företagare vara väldigt strategisk med finansieringen och inte låta sig pressas till snabba lösningar.

– Att försöka springa så fort att benen går av är inte en bra lösning. Det bästa bolagen kan ju ta fyra år för att preppa en teknisk grund innan de ens har lanserat någonting.

Med din erfarenhet, vilka konkreta råd skulle du vilja ge till den som vill starta ett företag?

– Fokusera först på hur ni ska få in 10 000 i månaden, sedan 100 000 i månaden och sedan på hur ni skapar er första miljon. Ta en milstolpe i taget! Kommer ni sedan till tio miljoner, då kommer det att lösa sig, svarar Louise.

De flesta vill bli Skype eller King, men den som redan vid starten satsar på att bli en unicorn, i stället för att lösa den närmsta framtiden, kommer att ha svårt att lyckas, menar hon.

– Det är bra att ha stora visioner, men utan milstolpar kommer man ingenstans.

Louise Fritjoffsons 3 tips: Så väljer du rätt bana i uppstartsfasen
  1. Ha koll på din marknad och användarna.
  2. Var strategisk med finansieringen. Låt dig inte pressas till snabba lösningar.
  3. Sätt upp milstolpar som du kan boka av en i taget.
Se till att äga dina misstag

Ebba Hallin, initiativtagare till after workkonceptet FuckUp Nights i Sverige och medförfattare till boken
”F*ckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept”.

  1. Var ärlig mot dig själv och erkänn misslyckandet utåt för andra. Om du inte vågar inse faktum kan du inte skapa en plan för att vända motgången.
  2. Våga be om hjälp. Sopar du misstaget under mattan för att du är rädd för vad andra ska tycka? Underskatta inte att igenkänningsfaktorn trumfar skadeglädje varje gång. Den som inte uppfattas som perfekt upplevs faktiskt som mer genuin och sympatisk.
  3. Ett misslyckande är alltid ett resultat och ett resultat är en erfarenhet som bygger din visdom du behöver i framtiden. Identifiera och ta in lärdomen. Hela vår fantastiska värld är framslipad genom denna princip – utan försök, oavsett bra eller dåliga, står vi stilla.
  4. Kasta inte ut idén med rubb och stubb. Finns det guldkorn som går att lyfta ut och fokusera på? Kan du vända och vrida på idén? Välja en annan affärsmodell eller applicera idén på en annan marknad?
  5. Visualisera ditt mål och gör en handlingsplan bakifrån steg för steg till där du är nu. Och gör det bara. Känner du eller känner du till någon som varit med om något liknande vars handlingsplan du kan inspireras av? De flesta tycker om att dela med sig av erfarenheter och råd.
  6. Ånger och oro driver ingenting framåt. Men negativ energi från andra eller dig själv kan vara en stor motivationsfaktor. Använd den för att ta dig framåt. Tricket är inte att försöka vara positiv hela tiden, alla känslor tjänar ett syfte. Behärskar konsten att utvinna driv ur negativ energi kommer du kunna hantera det mesta livet ger dig.
  7. Framgång sker aldrig över en natt. Även om det ibland verkar så. Det tar tid. Det finns de med tur som lyckas tajma ett behov snabbt, men många är före sin tid och måste ge marknaden tid att mogna. Ge din idé ditt fulla engagemang och fokus från dag ett men var inte den sista att inse när det inte fungerar. Var då redo att planera för nya äventyr.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Franchising får hjulen att snurra snabbare

I PRAKTIKEN Genom att satsa på franchise kunde Andreas Nilsson snabbt expandera sitt uthyrningsföretag Lastbilen.se. Modellen bygger på att franchisetagaren investerar i egna lokaler och lastbilar. Nu är målet att rekrytera tre nya franchisetagare om året.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.
NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Aron Andersson: ”Företagandet en möjlighet att göra något bra för andra”

TIO FRÅGOR Aron Andersson har bestigit Kilimanjaro, simmat över Ålands hav och cyklat till Paris – trots att han är rullstolsburen efter att ha drabbats av cancer som nioåring. I det egna företaget är han äventyrare och föreläsare, och dessutom har han dragit in miljontals kronor till Barncancerfonden.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.