NYHET Publicerad

Motgång triggade revanschlusta

I PRAKTIKEN Louise Fritjofsson vet att livet som företagare går upp och ner. För några år sedan ansågs hennes företag Vint dödsdömt. Men med en förändrad affärsmodell är hon nu på väg att få ny fart på företaget. ”Vi ska gasa på ordentligt”, säger Louise Fritjofsson, vd för Vint.

Louise Fritjofsson, vd för träningsappen Vint.
Foto: Anders Wiklund/TT

18 månader efter lanseringen av träningsappen Vint tvingades Louise Fritjofsson lägga ned bolaget. Hon såg att det fanns möjligheter att ta den tekniska plattformen vidare. Tre år senare utnämndes hon, av tidningen Dagens Industri, till en av de hetaste unga svenska entreprenörerna med samma bolag, fast nu i ny kostym.

– Vi har sett döden i vitögat med ett tomt bankkonto och helt utan team. Men nu tjänar vi pengar och har spännande saker på gång, konstaterar Louise Fritjofsson, vd för Vint, som är på snabbvisit i Stockholm. Hemma är numera San Francisco, där hon bor med sin make, även han serieentreprenör.

Vint var ursprungligen en träningsapp som kopplade samman motionärer med personliga tränare. Den togs mycket väl emot av användarna, men det blev ändå problem.

– Många instruktörer dök inte upp till sina pass eller ställde in sina pass. Då kommer man inte tillbaka som kund, berättar Louise.

Redan 18 månader efter lanseringen 2013 fattade grundarna tillsammans med investerarna det svåra beslutet att lägga ned affärsmodellen – den funkade helt enkelt inte. Louise såg däremot en möjlighet att göra något annat av den tekniska plattform de hade byggt. Hon köpte tillbaka majoriteten av bolaget för att testa ett par andra koncept.

Det måste ha varit tufft?

– Ja, det var hårt att ta. Företagande kan vara svårt även när det går bra. Det är som med kärlek. Det är härligt, men gör ont ganska ofta, säger Louise och fortsätter:

– Startups är aldrig lätt. Jag har kanske tur som inte kraschat med några av mina tidigare bolag, de har varit väldigt framgångsrika. Med Vint försökte vi verkligen, under tre, fyra månader gjorde vi allt för att lösa problemen, men det gick inte. Jag är ändå stolt över allt som vi gjorde bra. Nu tar vi med oss lärdomarna och hittar ett nytt hem för dem.

Annons

Louise säger gärna vi, men är egentligen ensam om att jobba operativt med företaget. Hon har fyra utvecklare, men just nu söker hon ytterligare en operativ medarbetare.

Vints nya affärsmodell fokuserar på fitnessindustrin, inte på enskilda användare. Det är en teknisk plattform där tränare och träningshallar kan bygga relationer till sina kunder, hantera schemaläggning, bokningar och betalningar.

– Gym och studios har inte tagit sig an teknologi och digitalt drivna communitys – och det är här vi kan ta mark, säger Louise.

I september 2016 genomfördes lanseringen och hur går det nu?

– Bra! Vi har fått igång ett antal kunder, allt fungerar och vi tjänar pengar, säger Louise. Fokus är nu på att planera den framtida finansieringen. Vi vill växa som team och dra nytta av tidigare erfarenheter.

Hon understryker vikten av att ha koll på sin marknad och användare.

– Man måste ha ”product-market fit”, en mycket stark relation mellan det som företaget erbjuder och kundunderlaget. Det är kritiskt att alltid ifrågasätta PMF som entreprenör eftersom många problem här dyker upp först efter att du nått en större kostym, det betyder att dina KPI:er och utsikter förändras.

För Louise har berg-och-dal-banan med Vint inneburit att hon utvecklats som person och ledare. Även detta har hon med sig in i det nya företaget.

– Varje år skriver jag en årsdagbok för att kunna se tillbaka på vad jag tar med mig. Jag kan se att jag springer väldigt snabb och inte stannar upp och förklarar strategin för mina medarbetare. Det kan göra att folk undrar vart vi är på väg.

– Jag har lagt ner mycket jobb på att lära mig agera annorlunda och börjar få bra koll.

Kan du delegera?

– I dag är jag ganska trygg med mitt ledarskap och hur man delegerar. Men jag ledde stora team redan som 23-åring och inser nu att jag då var förbannat dålig på det. Ibland går det snabbare att göra en sak själv än att be någon annan var tankesättet då. Men det innebar ju att jag aldrig blev avlastad trots att jag hade en massa folk omkring mig, svarar hon och tillägger:

– Och det håller inte i längden om du är ute efter att bygga bolag och inte en konsultverksamhet.

Ytterligare en lärdom är att som företagare vara väldigt strategisk med finansieringen och inte låta sig pressas till snabba lösningar.

– Att försöka springa så fort att benen går av är inte en bra lösning. Det bästa bolagen kan ju ta fyra år för att preppa en teknisk grund innan de ens har lanserat någonting.

Med din erfarenhet, vilka konkreta råd skulle du vilja ge till den som vill starta ett företag?

– Fokusera först på hur ni ska få in 10 000 i månaden, sedan 100 000 i månaden och sedan på hur ni skapar er första miljon. Ta en milstolpe i taget! Kommer ni sedan till tio miljoner, då kommer det att lösa sig, svarar Louise.

De flesta vill bli Skype eller King, men den som redan vid starten satsar på att bli en unicorn, i stället för att lösa den närmsta framtiden, kommer att ha svårt att lyckas, menar hon.

– Det är bra att ha stora visioner, men utan milstolpar kommer man ingenstans.

Louise Fritjoffsons 3 tips: Så väljer du rätt bana i uppstartsfasen
  1. Ha koll på din marknad och användarna.
  2. Var strategisk med finansieringen. Låt dig inte pressas till snabba lösningar.
  3. Sätt upp milstolpar som du kan boka av en i taget.
Se till att äga dina misstag

Ebba Hallin, initiativtagare till after workkonceptet FuckUp Nights i Sverige och medförfattare till boken
”F*ckups och businessblunders – felsteg som framgångsrecept”.

  1. Var ärlig mot dig själv och erkänn misslyckandet utåt för andra. Om du inte vågar inse faktum kan du inte skapa en plan för att vända motgången.
  2. Våga be om hjälp. Sopar du misstaget under mattan för att du är rädd för vad andra ska tycka? Underskatta inte att igenkänningsfaktorn trumfar skadeglädje varje gång. Den som inte uppfattas som perfekt upplevs faktiskt som mer genuin och sympatisk.
  3. Ett misslyckande är alltid ett resultat och ett resultat är en erfarenhet som bygger din visdom du behöver i framtiden. Identifiera och ta in lärdomen. Hela vår fantastiska värld är framslipad genom denna princip – utan försök, oavsett bra eller dåliga, står vi stilla.
  4. Kasta inte ut idén med rubb och stubb. Finns det guldkorn som går att lyfta ut och fokusera på? Kan du vända och vrida på idén? Välja en annan affärsmodell eller applicera idén på en annan marknad?
  5. Visualisera ditt mål och gör en handlingsplan bakifrån steg för steg till där du är nu. Och gör det bara. Känner du eller känner du till någon som varit med om något liknande vars handlingsplan du kan inspireras av? De flesta tycker om att dela med sig av erfarenheter och råd.
  6. Ånger och oro driver ingenting framåt. Men negativ energi från andra eller dig själv kan vara en stor motivationsfaktor. Använd den för att ta dig framåt. Tricket är inte att försöka vara positiv hela tiden, alla känslor tjänar ett syfte. Behärskar konsten att utvinna driv ur negativ energi kommer du kunna hantera det mesta livet ger dig.
  7. Framgång sker aldrig över en natt. Även om det ibland verkar så. Det tar tid. Det finns de med tur som lyckas tajma ett behov snabbt, men många är före sin tid och måste ge marknaden tid att mogna. Ge din idé ditt fulla engagemang och fokus från dag ett men var inte den sista att inse när det inte fungerar. Var då redo att planera för nya äventyr.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.