Nykomling med stenkoll fångade storfinansiär

222

I Praktiken Industridesignern Mehrdad Mahdjoubi vet hur man vinner finansiärernas hjärtan. Genom att hålla fokus på produkten och inte lockas av sidospår fick han Skype-grundaren Niklas Zennström på fall. Tack vare investeringen är hans resurssnåla duschlösning redo för den globala marknaden.

379dfaf4-d784-4630-b03d-6dcdbfffcbc1-image
Foto: OLA TORKELSSON / TT NYHETSBYRÅN
Mehrdad Mahdjoubi tycker att alla som letar finansiering ska blicka utanför Sveriges gränser. "Vi lever i en global värld. Du gör dig en otjänst om du begränsar dig geografiskt. Jobba nyanserat och överväg flera spår samtidigt", säger han.

För att lyckas som entreprenör räcker det inte att du har en unik och bärkraftig idé. Eller att du är en slipad marknadsförare. Lika avgörande är förmågan att locka rätt typ av intressenter och samarbetspartners. Vilken slags samarbetspartner du fokuserar på beror förstås på din affärsidé. För en teknikintensiv entreprenör är det kanske extra viktigt att satsa på externa finansiärer. Så var fallet för Mehrdad Mahdjoubi, vd och grundare av företaget Orbital System i Malmö, när han för två år sedan började utveckla världens mest avancerade och effektiva duschsystem. Systemet är konstruerat för att spara 90 procent vatten och 80 procent energi, samtidigt som duschvattnet blir renare än vanligt kranvarmvatten.

Idén föddes under 2012 när Mehrdad Mahdjoubi studerade till industridesigner på Lunds tekniska högskola. Skolan samarbetade med Johnson Space Center i Houston, där Nasa har sin markkontroll för alla bemannade rymdfärder. En av examensuppgifterna var att hitta lösningar för att överleva en resa tillbaka från Mars.  

– Jag tänkte att vattenreningstekniken som används av Nasa borde kunna fungera på jorden också, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Effektiv vattenreningsteknik har en uppsjö användningsområden. För Mehrdad Mahdjoubi var det självklart att fokusera på det mest lönsamma området redan från början.

– Då verkade duschen vara rätt val. Den står för trettio procent av hushållets vattenförbrukning. Här slösar vi alltså bort en enorm mängd vatten som kan återanvändas i stället. Alla kan ju relatera till duschen där hemma, alla förstår sammanhanget.

Vilket naturligtvis gjorde lösningen lätt att förklara för omvärlden, inte minst för media och potentiella investerare. Och just investerare behövdes eftersom resan från idé till färdig produkt ofta är lång. De allra flesta går från ett första proof of concept till en produkt som utvecklas i flera steg.

– Att göra ett proof of concept innebär att rigga upp nyckeldelarna i en lösning och visa att det fungerar i praktiken. Det stadiet finansierade jag med en kombination av egna pengar, verifieringsmedel från Vinnova och förstudiemedel från Almi, säger Mehrdad Mahdjoubi.

Något som bland annat ledde till att Ribersborgs Kallbadhus i Malmö installerade två duschar och sparade 100 000 liter vatten på två månader. Ett resultat som Mehrdad använde för att få loss mer pengar från just Almi och Vinnova.

– Samtidigt började jag se mig om efter andra finansiärer. Det kan vara helt förödande att förlita sig på bara en eller två finansieringskällor, konstaterar han.

Samtidigt ställde han upp i tävlingen Green Mentorship Award, som arrangerades av Niklas Zennström.

– Jag vann tävlingen, och första priset var att få Niklas Zennström som mentor under ett år.

Ingen finansiering var kopplad till priset, men när Niklas Zennström förstod att Mehrdad Mahdjoubi var på jakt efter investerare bestämde han sig för att hoppa på. Han har idag gått in med pengar i två omgångar.

– Han är min ende finansiär idag, och finansierar verksamheten löpande. Han kan närmast beskrivas som en affärsängel på supernivå.

Nu kan förstås inte alla entreprenörer ställa upp i Green Mentorship Award. Och ännu mindre få Niklas Zennströms uppmärksamhet genom att vinna. Men den som vill attrahera finansiärer kan ändå lära sig en hel del av Mehrdad Mahdjoubi sätt att jobba. Vägen till investerarnas hjärtan handlar först och främst om att jobba fokuserat.

Det snabbaste sättet att få finansiärer är att hålla fokus på grunderna, enligt Mehrdad Mahdjoubi.

– Som entreprenör är det lätt att hamna i sidospår, men det måste man undvika. Utveckla produkten, bygg upp ett bra team och fokusera på vad marknaden vill ha. Då kommer det mesta att falla på plats och det blir en tacksammare resa. Det gör att investerarna ser att du har koll och blir lättare intresserade. Lägger du mycket tid på att mingla går det inte lika snabbt, säger han.

Mehrdad Mahdjoubi tipsar om att gå utanför Sveriges gränser.

– Vi lever i en global värld. Du gör dig en otjänst om du begränsar dig geografiskt. Sverige är inte världens största marknad och antalet riskkapitalister är inte imponerande många. Så jobba nyanserat och överväg flera spår samtidigt. Det gäller att diversifiera och sprida riskerna.

Att kontakta investerare har aldrig varit några svårigheter, enligt Mehrdad Mahdjoubi

– Nej, det finns mängder med events som kopplar ihop entreprenörer med investerare. Eller så kan du ta kontakt direkt. Se bara till att göra din research och ta reda på vad de vill ha för underlag av dig.

Han påminner om att allt tar längre tid än vad man tror. Och att alla jobbar lite olika.

– Vinnova och Almi är offentligt finansierade. Det gör deras processer skiljer sig från en affärsängel, som kan agera snabbare med sina privata pengar. Tänk inte bara på summorna utan även på tidsramarna. Du gör dig en otjänst om du hoppas på tre månader när det i verkligheten kommer att ta upp till ett år.

Jacob Härnqvist

Expertens 10 tips

Så skaffar du finansiärer

Jeanette Andersson, nationellt ansvarig för finansieringsfrågor i Connect.

 

  1. Var transparent med ekonomin. Visa var när och hur företaget kommer att tjäna pengar. Behöver du totalt tio miljoner kronor och har två på gång från en affärsängel ska du visa var de andra åtta miljonerna ska komma ifrån.
  2. Håll ordning och reda. Var noga med att alla avtal finns på plats, från kundavtal och leverantörsavtal till mera affärskritiska överenskommelser. Ha koll även på praktiska saker som att backup är fixad om något inträffar.
  3. Ha en tydlig gräns mellan din egen och bolagets ekonomi så att investeraren ser bolaget som en separat ekonomisk enhet.
  4. Försök hitta en typ av investerare som passar till ditt bolag. Till exempel kan ägarkapital passa en del bolag men inte alla.
  5. Fundera vad investeraren kan bidra med mer än reda pengar. Du kanske kan hitta någon som kan både finansiera och bidra med branschkompetens eller ett kontaktnät.
  6. Visa investeraren hur han eller hon kommer att tjäna pengar på din idé. Berätta exakt hur du tänker dig bolagets utveckling och varför detta är intressant att satsa på. Gör till exempel en tydlig marknadsanalys som visar att du har koll på produkten, konkurrenterna och marknaden i stort.
  7. Sälj in dig själv. Eftersom ditt bolag saknar historik kommer du som entreprenör att vara den viktigaste pusselbiten. Beskriv vad du gjort tidigare och varför du kommer att lyckas. Och vilka du ska jobba tillsammans med. En investerare är ofta mer intresserad av ett a-team med en b-idé än tvärtom.
  8. Gör en rimlig värdering av bolaget. Den vanligaste orsaken till att förhandlingarna strandar är att parterna inte är överens om bolagets värde. Kom ihåg att ditt bolag saknar både historik och omsättning. Var rimlig och försök hitta flexibla modeller för värderingen.
  9. Gå in med en egen risk. Det är svårt att få andra att satsa pengar om du inte gör det själv.
  10. Var beredd på att allt tar längre tid. En rutinerad affärsängel dubblar ofta tidsperspektivet. Och delar kassaflödet med tre. Ofta stämmer det bättre med verkligheten.