Så får e-handelsbutiken Fina mig lojala kunder

Personalen på e-handelsbutiken Fina mig samlade på lagret i Hedmora.
Foto: Maria Hansson
171

I Praktiken Det råder stenhård konkurrens på e-handelsmarknaden för hudvårdsprodukter och makeup. Webbshoppen Fina Mig har lyckats skapa hög kundlojalitet genom att överträffa kundernas förväntningar och satsa på innehållsmarknadsföring.

Erika Nordlöf, vd på e-handelsbutiken Fina mig i Hedemora.
Foto: Maria Hansson
"Vi är väldigt noga med vilka varumärken och leverantörer vi samarbetar med. Alla varumärken är noga utvalda av våra hudterapeuter," säger Fina migs vd Erika Nordlöf.

Fina mig startade 2014 och säljer professionell hudvård och makeup på nätet. I den nischen är företaget knappast ensamt, hudvårdsbranschen är tuff och konkurrenterna många. Trots det har Fina mig närapå dubblat sin omsättning på två år.

– Våra produkter och varumärken går förstås att hitta även i andra butiker, men det jag ser som den stora konkurrensfördelen är att vi har en genuin omtanke om kunderna och ger förstklassig service. Det finns en stor kompetens i företaget, vi har hudterapeuter som kan ge expertråd, duktiga programmerare och marknadsförare. Alla brinner verkligen för det här, säger vd:n Erika Nordlöf.

Hon berättar att målet är att kundupplevelsen ska kännas personlig hela vägen. Företaget jobbar mycket med sociala medier, både på Instagram och i bloggform, där hudvårdsterapeuterna ger tips och råd.

– Kunderna blir allt mer välinformerade, de ställer höga krav på produkterna och vill ha råd som känns riktade till dem, till exempel för deras speciella hudtyp. Vi har som målsättning att vara personliga och enkla i vår kommunikation, texterna ska kännas både lockande och lättlästa för kunden, säger Erika Nordlöf.

En viktig del i det är att supporten har kunskap om produkterna och svarar snabbt.

– Just nu håller vi på och tittar på en förbättring av vår rådgivning, så att dialogen med kunderna kan bli ännu bättre, säger Erika Nordlöf.

Något som företagen fått mycket goda kundomdömen om är själva paketen, som är fint packade med silkespapper och rosett och innehåller en liten gåva och en personlig hälsning.

På jämförelsesajten Prisjakt.nu kan man till exempel läsa omdömen som ”Snabb leverans! Mycket fint paketerat, det känns lyxigt! Rekommenderas!” och ”Leverans i tid och oerhört fint paketerat och en liten extra gåva. Till skillnad från alla andra nätshoppar som bara slänger ner allt i en tråkig kartong. En ny stjärna i näthandeln?”

Snittbetyget för Fina mig hos Prisjakt.nu är 8,33 av 10 och på Facebook fem av fem stjärnor.

– Vi vill att det ska vara en upplevelse hela vägen, från det att man kommer in på sidan tills att man får hem sin produkt. Vi har också lagt stort fokus på att lösa transportsidan och att vara snabba med att återkoppla om det skulle uppstå något fel, vilket det ju kan göra ibland, och se till så att kunderna får sina varor så snabbt som möjligt, säger Erika Nordlöf.

För två år sedan gjorde företaget ett aktivt val att plocka bort vissa märken som inte levde upp till kvalitetskraven.

– Vi är väldigt noga med vilka varumärken och leverantörer vi samarbetar med. Alla våra varumärken är noga utvalda och handplockade av våra hudterapeuter, säger Erika Nordlöf.

Målet för framtiden är att växa i kontrollerad takt, genom att satsa mer på sortimentet och på marknadsföringen i sociala och digitala kanaler.

– Hela marknaden växer och vi vill växa med den. Vi vill hjälpa till att reda ut frågetecken i djungeln som finns bland hudvårdsprodukter och göra det enkelt för människor att vara sitt finaste jag, säger Erika Nordlöf.

Personlig e-handelsbutik

Namn: Fina mig
Grundades: 2015
Ort: Hedemora
Vd: Erika Nordlöf
Ägare: Mattias Österling
Antal anställda: Sju plus extrapersonal vid behov
Omsättning: 5, 7 miljoner kronor

Erika Nordlöfs 3 tips: Så lyckas du med din e-handelsbutik
  1. Våga sticka ut och hitta något unikt. Då menar jag absolut inte att "var billigast".
  2. Prova att se din e-handel som en "vanlig butik" utifrån kundens perspektiv. Försök möta kunden digitalt på det sätt du skulle vilja möta kunden i ett fysiskt möte. Lär känna din kund genom att analysera och hitta din målgrupp.
  3. En e-handel är ett företag – driv det som ett sådant. Ha en riktigt bra plan, budget och marknadsföringsstrategi.
KJ