Johan Axelsson, försäljningschef på A-hus
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Amerikansk forskning kring säljhinder visar hur säljare tar för få kontakter med potentiella kunder. Resultaten har Småhustillverkaren A-hus dragit nytta av i sin säljverksamhet. ”Kunder är hett stoff som måste tas om hand här och nu. Tar det för lång tid finns det risk att någon annan hinner före”, säger Johan Axelsson, försäljningschef på A-hus.

NYHET Publicerad

Säljare utan hjärnspöken får fart på husaffärerna

I PRAKTIKEN Genom att kartlägga mentala hinder hos sina säljare har Småhustillverkaren A-hus snabbat på sin tillväxt. ”Vi säljer idag fler hus, vilket gagnar både företaget och enskilda medarbetare, då arbetet är provisionsbaserat, säger Johan Axelsson, försäljningschef på A-hus.

Det var 2011 som Johan Axelsson, försäljningschef på A-hus, fick upp ögonen för att vissa säljare, som han upplevde hade en god säljkunskap, hade överraskande svårt att nå ut till sina kunder. Ungefär samtidigt kom han i kontakt med begreppet Sales Call Reluctance eller som man säger på svenska – säljhinder.

– Det var vår externa säljcoach som berättade att säljare kunde ha problem med säljhinder. Och att de flesta av hindren gick att komma tillrätta med, berättar Johan Axelsson.

Ordet säljhinder syftar på de emotionella hinder som många säljare brottas med i sitt dagliga arbete. Bakom begreppet står två amerikanska forskare, George Dudley och Shannon Goodson. Sedan början av 1970-talet har de studerat människors rädslor för att marknadsföra sig själva. Bland annat har de lyckats identifiera tolv säljhinder, som alla har sin grund i en osäkerhet hos säljaren som får honom eller henne att ta för få kontakter. Överförberedelse, scenskräck och obeslutsamhet är några exempel på säljhinder.

–Så vi började göra säljhindertester med hjälp av en konsult som både utförde och analyserade testerna . Och mycket riktigt visade det sig att ett par personer hade säljhinder som höll dem tillbaka, säger Johan Axelsson.

De blev bland annat uppmärksammade om att en av medarbetare hade uppenbara problem med att sälja hus.

– Där lyste säljhindret telefonfobi kraftigt rött. Det var till och med uppe i 100 på den skalan. Så det var ett oerhört starkt utslag.

Hos en annan medarbetare konstaterades säljhindret domedagssiare, då personen la största delen av sin energi på att förutse värsta möjliga scenario. Något som i sin tur hindrade honom från att ta kontakt med potentiella kunder. En tredje led av hyperprofessionalism, vilket bland annat kännetecknas av en överdriven upptagenhet av sin egen image.

Annons

– Länge undrade vi varför han inte lyckades bättre än han gjorde. För allt lät väldigt bra och väldigt rätt. Men det visade sig att allting inte var som det hade beskrivits. Kundmöten som han påstod sig ha gjort, hade till exempel inte blivit av, säger Johan Axelsson.

Idag gör alla säljare testerna även de som bedöms kunna bli så kallade toppresterare. Hittills har omkring 30-40 säljhinderstester utförts. De säljhinder som uppdagats har eliminerats med hjälp av ett coaching-program som sträcker sig mellan fyra till sju dagar, beroende på hur hög graden av säljhindren är. Testen har varit frivilliga men alla säljare har gjort testerna.

–De allra flesta människor har ju en viss anspänning inför ett test.  När vi väl genomfört testen och vi kommit igång med coachningen så har det varit uppskattat.

Med hjälp av tekniker hämtade från så kallad kognitiv beteendeträning har säljarna fått jobba med att förändra sina beteenden i de situationer där säljhindren brukar dyka upp.

Sedan fyra år tillbaka använder företaget säljhindertester även vid rekrytering av säljare.

– Det har tveklöst ökat kvaliteten i rekryteringarna eftersom det hjälper oss att få en mer komplett bild av den vi funderar på att rekrytera. Vi ser vilken målnivå och motivation personerna har samt indikationer på säljhinder – bitar som inta alltid upptäcks vid en intervju.

Arbetet med säljhinder har lett till kraftigt ökade volymer och en ökad lönsamhet.

–Resultaten har inte låtit vänta på sig, utan mycket riktigt har vi nått framgång med arbetet. Vi säljer idag fler hus, vilket gagnar både företaget och enskilda medarbetare, då arbetet är provisionsbaserat.

Kommer ni att arbeta med säljhinder också i framtiden?

–Absolut. Vi kommer att fortsätta på den inslagna vägen. Både vid rekrytering, och som stöd till våra befintliga säljare när vi upplever att det finns behov.

Per Widman

A-hus

Startår: 1947.
Verksamhet: Tillverkare av prefabricerade trähus med huvudkontor i Anneberg utanför Kungsbacka och ett 20-tal lokalkontor över landet. Varje år utvecklar, bygger och säljer företaget cirka 600 hus och lägenheter. A-hus tillhör sedan år 1981 halländska Deromegruppen, som är Sveriges största familjeägda träindustri.
Vd:Magnus Andersson.
Antal anställda: Cirka 180 personer.
Omsättning: 560 miljoner kronor år 2015.

Expertens 8 tips

Så undviker du säljhinder
Christer B Jansson
, säljrådgivare och expert på säljhinder

  1. Var ett föredöme och gör en säljhinderprofil på dig själv som chef. Åtgärda dina hinder, antingen på egen hand eller med hjälp av en tränad säljhinderkonsult.
  2. Utvärdera eventuella säljhinder hos både ledning och säljchefer. Det tar bara cirka åtta veckor innan en nyanställd säljare börjar få samma problem med säljet som finns i ledningen och hos chefer.
  3. Se till att de som rekryterar och de som tränar dina säljare har samma säljfilosofi som ni har.
  4. Diskutera öppet er säljträningsfilosofi. Säkerställ att den är pro försäljning och prospektering. Leta efter dolda budskap som har negativt inflytande på prospektering.
  5. Säkra upp att HR och annan supportpersonal är positiva till sälj och inte underförstått motståndare till säljfunktionen.
  6. Gå igenom era urvalsprocesser och den praxis ni har vid rekrytering, så att ni inte omedvetet rekryterar säljare med vissa säljhinder.
  7. Använd diagnosinstrument vid rekrytering av säljare så att ni anställer säljare med ett minimalt antal hinder.
  8. Åtgärda säljhindren i den säljorganisation ni har idag så minskar ni risken att nya säljare smittas.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Kickar igång digital fotbollskarriär för unga

NYKLÄCKT Med Just Football tar Christopher Brandeborn ungas fotbollskickande till en arena där de känner sig hemma – mobilen. "Som fotbollsspelare känns det extra kul att utveckla en app som får unga att engagera sig fysiskt tillsammans med andra”, säger han.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.