a93257ef-1b67-41ec-b45c-364fa791a911-image
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Endast svensk musik spelas på Max Hamburgerrestauranger. "Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då är det självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik", säger Richard Bergfors.

NYHET Publicerad

Satsning på ljuv musik ska ge klirr i kassan

I PRAKTIKEN Bakgrundsmusiken i butiker och restauranger har blivit en vana för konsumenterna. Noggrant komponerade listor som går hand i hand med företagets varumärke är nyckeln till kundernas hjärta. Det är de svenska företagen Max Hamburgerrestauranger och Indiska övertygade om.

Att musiken som spelas i en butik eller restaurang, påverkar kundernas beteende är ingen nyhet. Det är däremot sättet att tänka kring musiken i verksamheter. Sedan digitaliseringen har de klassiska CD- skivorna långsamt bytts ut mot streaming från tjänster som Spotify. Problemet har varit att Spotify inte får användas för kommersiellt bruk, och därför har nya lösningar krävts. Nu är de nya företagsanpassade streamingtjänsterna här, och med dem många nya funderingar kring musiken i verksamheten.  

– Musiken har alltid funnits i vårt fokus, det är inget nytt för oss. Det vi arbetar med nu är att se över hur den kommer ut i butik, och det är där förändringen ligger, säger Fredrik Henriksson, PR- och kommunikationsansvarig på Indiska.

Richard Bergfors håller med, och menar att musiken är en del av Max Hamburgerrestaurangers historia.

– Max ägde nattklubbar mellan 1980- talet och 2000- talet, och själv har jag varit DJ. Så musiken naturlig för oss, vi älskar musik, säger han.

Som de flesta företag började både Indiska och Max Hamburgerrestauranger sin musikbana med att skicka ut CD-skivor till alla butiker och restauranger. Med digitaliseringen insåg de båda företagen snart att CD-skivor var ett överspelat kapitel.

– Vi har fortfarande kvar CD-läsning i några butiker, men går allt mer mot en total streaminglösning. Det blir enklare och smidigare för alla om musiken styrs centralt och är enhetlig i alla butiker, säger Fredrik Henriksson.

Både Fredrik Henriksson och Richard Bergfors ser stora fördelar med streamingtjänsterna och använder dem medvetet för att stärka sina varumärken.

– Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då tycker vi att det är självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik som är riktigt bra.  Det är ännu ett sätt att skilja oss från våra amerikanska huvudkonkurrenter och en del av vårt arv, säger Richard Bergfors.

Indiska delar samma grundtanke, att låta musiken spegla varumärket och arvet.

– Vi har en koppling till Indien sedan vår start för 114 år sedan, så självklart är den indiska musiken viktig för oss. Med det sagt spelar vi inte bara indiskt, men musiken måste stämma med vårt koncept och varumärke. Alla butiker slåss om kunderna, det är upplevelsen kunden får som skiljer oss åt.

Förutom den starka kopplingen till företagens arv, har både Max Hamburgerrestauranger och Indiska en tydlig vision kring hur musiken ska låta. Max Hamburgerrestauranger kallar sig själva för P3-alternativ, musik med lite edge som låter ny och spännande, utan att för den delen skrämma bort kunder som inte faller inom den musikramen.

– Vår musikprofil är en ständigt föränderlig historia, vilket är naturligt för musik. Nytt kommer och gammalt går, men stommen i vår stil är den svenska musiken, säger Richard Bergfors.

Med grunden i Indiskas varumärke, som ska referera till värme och inspiration, sattes benämningen bohemian modern på musikstilen.

– Våra kunder ska känna igen sig i musiken, det ska kännas att det är vår musik i butikerna. För att uppnå det använder vi en mix av gammalt och nytt, gärna kända låtar i nya tappningar, och även jazz och loungemusik. Både vår design och vår musik kallas bohemian modern- den skandinaviska tolkningen av det indiska arvet, säger Fredrik Henriksson.

Indiska har än så länge valt att själva komponera musiklistorna som förmedlas till de olika butikerna.

– Kunderna frågar och pratar med butikspersonalen om musiken, som sedan berättar för oss om responsen, vilket är jätteviktigt. Vi sköter fortfarande vår musik själv, och har en musikansvarig som plockar ut månadens musik med varumärket i fokus. Eftersom han tidigare jobbade i butik, vet han vad som går hem hos kunderna.

Max Hamburgerrestauranger har däremot valt att anlita ett streamingföretag, som de har jobbat med under en tid.

– Vi har tillsammans med Heartbeat skapat en egen radiokanal, Radio Max. Vi arbetade fram en musikprofil som de underhåller enligt våra önskemål.

Oavsett om musiken sköts internt eller är utlagd på streamingtjänst är tanken med en variation samma för de flesta användare. En väl beprövad metod för att slippa tristess i musiken är att anpassa musikrytmen efter dygnsrytmen. Genom att jobba med tempot skapas en förstärkt upplevelse, menar Richard Bergfors.

– Vi anpassar musiken efter stämningen och dygnsrytmen. Vi har lugnare musik på morgnar och eftermiddagar, men skruvar upp tempot lite under lunchen och middagen.

Indiska har ännu inte undersökt hur handeln ser ut i förhållande till musiken, men det är något som står på listan för framtiden.

– Vi hoppas på att kunna mäta det i framtiden. Men det viktigaste i grunden är att våra kunder känner sig välkomna och att musiken och designen går i ett för hela konceptet som ligger bakom Indiska, säger Fredrik Henriksson.

Expertens 10 tips

Så stärker du varumärket med en egen musikprofil

Ola Sars och Andreas Liffgarden, grundare av Soundtrack Your Brand.

1. Varför musik? Därför att forskningen visar att musik är bra för kommersiella miljöer och att kunderna bli nöjdare, köper mer och stannar längre. Musik är ett kraftfullt verktyg för dina affärer.

2. Musiken måste vara rätt för varumärket. Ibland är speed metal rätt, ibland inte. Varumärket, kunderna och behoven avgör. Det är bra att låta en musikkonsult eller Brand-DJ hjälpa till.

3. Hur ser arbetsveckan ut? McDonalds låter olika på en fredagskväll när tonåringarna är där jämfört med en söndagseftermiddag då familjerna är där. Schemalägg musiken för att passa under dagens rytm.

4. Vill du inspirera dina kunder? Spela musik i genrer de gillar men låtar som är “up and coming”. Spotify Enterprise använder sig av trenddata från tiotals miljoner lyssnare för att skapa rätt musikmix.

5. Vill du möta dina kunder i en familjär miljö? Spela musik de känner igen. Spotify Enterprise använder sig av lyssningsdata från Spotify och vet topplistorna inom alla demografier och genrer. Lite fördomsfullt – men vi vet vilken rock äldre män i Norrland gillar och vi vet vilken hiphop yngre tjejer gillar i Skåne. 

6. Tänk på variationen! Tänk på de som jobbar i butiken. Glad personal ger glada kunder och ingen blir glad av att höra samma musik om och om igen.

7. Musiken styr konsumtionen. Spelar du tysk musik så säljer tyskt vin bättre än franskt. 

8. Musiken som tidsmaskin. Vill du få kötiden att verka kortare? Spela snabbare musik så upplevs kötiden som kortare av de som väntar. 

9. Mindre klotter och vandalism. Klassisk musik i tunnelbanan har visat att vandalism och våld sjunker dramatiskt. 

10. Glöm inte att betala STIM & SAMI. Använder du musik för att göra bättre affärer så förtjänar kompositörer och musiker att få betalt. Blir konstigt om alla musiker på besök i din restaurang vill börja äta gratis.

comments powered by Disqus

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.
NYHET Publicerad:

Ett av fyra småföretag har likviditetsbehov

UNDERSÖKNING Ett av fyra småföretag har haft likviditetsbehov under senaste tre månaderna. Många företagare löser problemen med sin privata ekonomi, visar en ny enkät. I den tror även 66 procent att aktuella politiska beslut kommer att påverka dem.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart drag öppnar för nya investeringar

I PRAKTIKEN Utan större kraftansträngningar har RZ ZamPart rensat produktionen från energitjuvar och samtidigt sparat flera hundratusen kronor. ”Som medelstort företag har man oftast en begränsad investeringsbudget med fokus på nya kundprojekt. Här lyckades vi, på ett enkelt sätt, frigöra kapital, säger Anders Helgesson, produktionsansvarig på industriföretaget RZ ZamPart.
NYHET Publicerad:

Ny podd lyfter fram goda exempel i välfärden

HALLÅ DÄR... Oscar Lundin, som driver podcasten ”Kreativ välfärd” för att lyfta fram goda exempel inom välfärdssektorn och belysa debatten om vinster i välfärden ur nya perspektiv. Både entreprenörer och politiker får komma till tals.
NYHET Publicerad:

Fackförbund med olika syn på konfliktvapnet

KONFLIKTREGLER Facken inom 6F, Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko, ser användandet av sympatiåtgärder som en naturlig del av maktbalansen mellan parterna och utnyttjar möjligheten flitigt. Men IF Metalls ordförande Anders Ferbe manar till försiktighet. ”Ska facken ha möjlighet till den typ av sympatiåtgärder vi har i dag krävs det att de inte överutnyttjas”, säger han.
NYHET Publicerad:

Ojämn dragkamp om konfliktregler

KONFLIKTREGLER Sverige har mer generösa konfliktregler på arbetsmarknaden än de flesta andra länder, visar en genomgång som Entreprenör har gjort i samarbete med Arbetsmarknadsnytt. Kärvar förhandlingarna i avtalsrörelsen kan facken plocka fram konfliktvapnet och tvinga till sig dyrare löneavtal än företagen tål, vilket rubbar maktbalansen mellan parterna. Arbetsgivarna anser därför att det är hög tid att se över de svenska konfliktreglerna, särskilt med tanke på 2017 års avtalsrörelse.
NYHET Publicerad:

Fredrik Kempe: "Annat var det på Mozarts tid när man anställdes av kungen"

TIO FRÅGOR Låtskrivaren och artisten Fredrik Kempe är det nog många som känner till. Men vad få vet är att han är utbildad civilekonom, aldrig fokuserar på det negativa och finner lyckan i pianot.
NYHET Publicerad:

Acceleratorn som ska hjälpa nyanlända att starta företag

HALLÅ DÄR… Jenny Sandberg, projektledare på Drivhuset och ansvarig för nysatsningen Grit Malmö, en företagsaccelerator som ska hjälpa nyanlända att starta företag i Sverige.
NYHET Publicerad:

Troligt att Storbritannien lämnar inre marknaden

HANDEL Mycket talar för Storbritannien kastas ut från den inre marknaden, vilket slår mot de 1 000 svenska företag som finns och verkar i landet, berättar handelsminister Ann Linde i en intervju. I det läget har Sverige väldigt liten påverkansmöjlighet, utan måste följa EU-linjen.