Satsning på ljuv musik ska ge klirr i kassan

a93257ef-1b67-41ec-b45c-364fa791a911-image
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Endast svensk musik spelas på Max Hamburgerrestauranger. "Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då är det självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik", säger Richard Bergfors.

I Praktiken Bakgrundsmusiken i butiker och restauranger har blivit en vana för konsumenterna. Noggrant komponerade listor som går hand i hand med företagets varumärke är nyckeln till kundernas hjärta. Det är de svenska företagen Max Hamburgerrestauranger och Indiska övertygade om.

Att musiken som spelas i en butik eller restaurang, påverkar kundernas beteende är ingen nyhet. Det är däremot sättet att tänka kring musiken i verksamheter. Sedan digitaliseringen har de klassiska CD- skivorna långsamt bytts ut mot streaming från tjänster som Spotify. Problemet har varit att Spotify inte får användas för kommersiellt bruk, och därför har nya lösningar krävts. Nu är de nya företagsanpassade streamingtjänsterna här, och med dem många nya funderingar kring musiken i verksamheten.  

– Musiken har alltid funnits i vårt fokus, det är inget nytt för oss. Det vi arbetar med nu är att se över hur den kommer ut i butik, och det är där förändringen ligger, säger Fredrik Henriksson, PR- och kommunikationsansvarig på Indiska.

Richard Bergfors håller med, och menar att musiken är en del av Max Hamburgerrestaurangers historia.

– Max ägde nattklubbar mellan 1980- talet och 2000- talet, och själv har jag varit DJ. Så musiken naturlig för oss, vi älskar musik, säger han.

Som de flesta företag började både Indiska och Max Hamburgerrestauranger sin musikbana med att skicka ut CD-skivor till alla butiker och restauranger. Med digitaliseringen insåg de båda företagen snart att CD-skivor var ett överspelat kapitel.

– Vi har fortfarande kvar CD-läsning i några butiker, men går allt mer mot en total streaminglösning. Det blir enklare och smidigare för alla om musiken styrs centralt och är enhetlig i alla butiker, säger Fredrik Henriksson.

Både Fredrik Henriksson och Richard Bergfors ser stora fördelar med streamingtjänsterna och använder dem medvetet för att stärka sina varumärken.

– Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då tycker vi att det är självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik som är riktigt bra.  Det är ännu ett sätt att skilja oss från våra amerikanska huvudkonkurrenter och en del av vårt arv, säger Richard Bergfors.

Indiska delar samma grundtanke, att låta musiken spegla varumärket och arvet.

– Vi har en koppling till Indien sedan vår start för 114 år sedan, så självklart är den indiska musiken viktig för oss. Med det sagt spelar vi inte bara indiskt, men musiken måste stämma med vårt koncept och varumärke. Alla butiker slåss om kunderna, det är upplevelsen kunden får som skiljer oss åt.

Förutom den starka kopplingen till företagens arv, har både Max Hamburgerrestauranger och Indiska en tydlig vision kring hur musiken ska låta. Max Hamburgerrestauranger kallar sig själva för P3-alternativ, musik med lite edge som låter ny och spännande, utan att för den delen skrämma bort kunder som inte faller inom den musikramen.

– Vår musikprofil är en ständigt föränderlig historia, vilket är naturligt för musik. Nytt kommer och gammalt går, men stommen i vår stil är den svenska musiken, säger Richard Bergfors.

Med grunden i Indiskas varumärke, som ska referera till värme och inspiration, sattes benämningen bohemian modern på musikstilen.

– Våra kunder ska känna igen sig i musiken, det ska kännas att det är vår musik i butikerna. För att uppnå det använder vi en mix av gammalt och nytt, gärna kända låtar i nya tappningar, och även jazz och loungemusik. Både vår design och vår musik kallas bohemian modern- den skandinaviska tolkningen av det indiska arvet, säger Fredrik Henriksson.

Indiska har än så länge valt att själva komponera musiklistorna som förmedlas till de olika butikerna.

– Kunderna frågar och pratar med butikspersonalen om musiken, som sedan berättar för oss om responsen, vilket är jätteviktigt. Vi sköter fortfarande vår musik själv, och har en musikansvarig som plockar ut månadens musik med varumärket i fokus. Eftersom han tidigare jobbade i butik, vet han vad som går hem hos kunderna.

Max Hamburgerrestauranger har däremot valt att anlita ett streamingföretag, som de har jobbat med under en tid.

– Vi har tillsammans med Heartbeat skapat en egen radiokanal, Radio Max. Vi arbetade fram en musikprofil som de underhåller enligt våra önskemål.

Oavsett om musiken sköts internt eller är utlagd på streamingtjänst är tanken med en variation samma för de flesta användare. En väl beprövad metod för att slippa tristess i musiken är att anpassa musikrytmen efter dygnsrytmen. Genom att jobba med tempot skapas en förstärkt upplevelse, menar Richard Bergfors.

– Vi anpassar musiken efter stämningen och dygnsrytmen. Vi har lugnare musik på morgnar och eftermiddagar, men skruvar upp tempot lite under lunchen och middagen.

Indiska har ännu inte undersökt hur handeln ser ut i förhållande till musiken, men det är något som står på listan för framtiden.

– Vi hoppas på att kunna mäta det i framtiden. Men det viktigaste i grunden är att våra kunder känner sig välkomna och att musiken och designen går i ett för hela konceptet som ligger bakom Indiska, säger Fredrik Henriksson.

Expertens 10 tips

Så stärker du varumärket med en egen musikprofil

Ola Sars och Andreas Liffgarden, grundare av Soundtrack Your Brand.

1. Varför musik? Därför att forskningen visar att musik är bra för kommersiella miljöer och att kunderna bli nöjdare, köper mer och stannar längre. Musik är ett kraftfullt verktyg för dina affärer.

2. Musiken måste vara rätt för varumärket. Ibland är speed metal rätt, ibland inte. Varumärket, kunderna och behoven avgör. Det är bra att låta en musikkonsult eller Brand-DJ hjälpa till.

3. Hur ser arbetsveckan ut? McDonalds låter olika på en fredagskväll när tonåringarna är där jämfört med en söndagseftermiddag då familjerna är där. Schemalägg musiken för att passa under dagens rytm.

4. Vill du inspirera dina kunder? Spela musik i genrer de gillar men låtar som är “up and coming”. Spotify Enterprise använder sig av trenddata från tiotals miljoner lyssnare för att skapa rätt musikmix.

5. Vill du möta dina kunder i en familjär miljö? Spela musik de känner igen. Spotify Enterprise använder sig av lyssningsdata från Spotify och vet topplistorna inom alla demografier och genrer. Lite fördomsfullt – men vi vet vilken rock äldre män i Norrland gillar och vi vet vilken hiphop yngre tjejer gillar i Skåne. 

6. Tänk på variationen! Tänk på de som jobbar i butiken. Glad personal ger glada kunder och ingen blir glad av att höra samma musik om och om igen.

7. Musiken styr konsumtionen. Spelar du tysk musik så säljer tyskt vin bättre än franskt. 

8. Musiken som tidsmaskin. Vill du få kötiden att verka kortare? Spela snabbare musik så upplevs kötiden som kortare av de som väntar. 

9. Mindre klotter och vandalism. Klassisk musik i tunnelbanan har visat att vandalism och våld sjunker dramatiskt. 

10. Glöm inte att betala STIM & SAMI. Använder du musik för att göra bättre affärer så förtjänar kompositörer och musiker att få betalt. Blir konstigt om alla musiker på besök i din restaurang vill börja äta gratis.

LW