a93257ef-1b67-41ec-b45c-364fa791a911-image
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Endast svensk musik spelas på Max Hamburgerrestauranger. "Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då är det självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik", säger Richard Bergfors.

NYHET Publicerad

Satsning på ljuv musik ska ge klirr i kassan

I PRAKTIKEN Bakgrundsmusiken i butiker och restauranger har blivit en vana för konsumenterna. Noggrant komponerade listor som går hand i hand med företagets varumärke är nyckeln till kundernas hjärta. Det är de svenska företagen Max Hamburgerrestauranger och Indiska övertygade om.

Att musiken som spelas i en butik eller restaurang, påverkar kundernas beteende är ingen nyhet. Det är däremot sättet att tänka kring musiken i verksamheter. Sedan digitaliseringen har de klassiska CD- skivorna långsamt bytts ut mot streaming från tjänster som Spotify. Problemet har varit att Spotify inte får användas för kommersiellt bruk, och därför har nya lösningar krävts. Nu är de nya företagsanpassade streamingtjänsterna här, och med dem många nya funderingar kring musiken i verksamheten.  

– Musiken har alltid funnits i vårt fokus, det är inget nytt för oss. Det vi arbetar med nu är att se över hur den kommer ut i butik, och det är där förändringen ligger, säger Fredrik Henriksson, PR- och kommunikationsansvarig på Indiska.

Richard Bergfors håller med, och menar att musiken är en del av Max Hamburgerrestaurangers historia.

– Max ägde nattklubbar mellan 1980- talet och 2000- talet, och själv har jag varit DJ. Så musiken naturlig för oss, vi älskar musik, säger han.

Som de flesta företag började både Indiska och Max Hamburgerrestauranger sin musikbana med att skicka ut CD-skivor till alla butiker och restauranger. Med digitaliseringen insåg de båda företagen snart att CD-skivor var ett överspelat kapitel.

– Vi har fortfarande kvar CD-läsning i några butiker, men går allt mer mot en total streaminglösning. Det blir enklare och smidigare för alla om musiken styrs centralt och är enhetlig i alla butiker, säger Fredrik Henriksson.

Både Fredrik Henriksson och Richard Bergfors ser stora fördelar med streamingtjänsterna och använder dem medvetet för att stärka sina varumärken.

Annons

– Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då tycker vi att det är självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik som är riktigt bra.  Det är ännu ett sätt att skilja oss från våra amerikanska huvudkonkurrenter och en del av vårt arv, säger Richard Bergfors.

Indiska delar samma grundtanke, att låta musiken spegla varumärket och arvet.

– Vi har en koppling till Indien sedan vår start för 114 år sedan, så självklart är den indiska musiken viktig för oss. Med det sagt spelar vi inte bara indiskt, men musiken måste stämma med vårt koncept och varumärke. Alla butiker slåss om kunderna, det är upplevelsen kunden får som skiljer oss åt.

Förutom den starka kopplingen till företagens arv, har både Max Hamburgerrestauranger och Indiska en tydlig vision kring hur musiken ska låta. Max Hamburgerrestauranger kallar sig själva för P3-alternativ, musik med lite edge som låter ny och spännande, utan att för den delen skrämma bort kunder som inte faller inom den musikramen.

– Vår musikprofil är en ständigt föränderlig historia, vilket är naturligt för musik. Nytt kommer och gammalt går, men stommen i vår stil är den svenska musiken, säger Richard Bergfors.

Med grunden i Indiskas varumärke, som ska referera till värme och inspiration, sattes benämningen bohemian modern på musikstilen.

– Våra kunder ska känna igen sig i musiken, det ska kännas att det är vår musik i butikerna. För att uppnå det använder vi en mix av gammalt och nytt, gärna kända låtar i nya tappningar, och även jazz och loungemusik. Både vår design och vår musik kallas bohemian modern- den skandinaviska tolkningen av det indiska arvet, säger Fredrik Henriksson.

Indiska har än så länge valt att själva komponera musiklistorna som förmedlas till de olika butikerna.

– Kunderna frågar och pratar med butikspersonalen om musiken, som sedan berättar för oss om responsen, vilket är jätteviktigt. Vi sköter fortfarande vår musik själv, och har en musikansvarig som plockar ut månadens musik med varumärket i fokus. Eftersom han tidigare jobbade i butik, vet han vad som går hem hos kunderna.

Max Hamburgerrestauranger har däremot valt att anlita ett streamingföretag, som de har jobbat med under en tid.

– Vi har tillsammans med Heartbeat skapat en egen radiokanal, Radio Max. Vi arbetade fram en musikprofil som de underhåller enligt våra önskemål.

Oavsett om musiken sköts internt eller är utlagd på streamingtjänst är tanken med en variation samma för de flesta användare. En väl beprövad metod för att slippa tristess i musiken är att anpassa musikrytmen efter dygnsrytmen. Genom att jobba med tempot skapas en förstärkt upplevelse, menar Richard Bergfors.

– Vi anpassar musiken efter stämningen och dygnsrytmen. Vi har lugnare musik på morgnar och eftermiddagar, men skruvar upp tempot lite under lunchen och middagen.

Indiska har ännu inte undersökt hur handeln ser ut i förhållande till musiken, men det är något som står på listan för framtiden.

– Vi hoppas på att kunna mäta det i framtiden. Men det viktigaste i grunden är att våra kunder känner sig välkomna och att musiken och designen går i ett för hela konceptet som ligger bakom Indiska, säger Fredrik Henriksson.

Expertens 10 tips

Så stärker du varumärket med en egen musikprofil

Ola Sars och Andreas Liffgarden, grundare av Soundtrack Your Brand.

1. Varför musik? Därför att forskningen visar att musik är bra för kommersiella miljöer och att kunderna bli nöjdare, köper mer och stannar längre. Musik är ett kraftfullt verktyg för dina affärer.

2. Musiken måste vara rätt för varumärket. Ibland är speed metal rätt, ibland inte. Varumärket, kunderna och behoven avgör. Det är bra att låta en musikkonsult eller Brand-DJ hjälpa till.

3. Hur ser arbetsveckan ut? McDonalds låter olika på en fredagskväll när tonåringarna är där jämfört med en söndagseftermiddag då familjerna är där. Schemalägg musiken för att passa under dagens rytm.

4. Vill du inspirera dina kunder? Spela musik i genrer de gillar men låtar som är “up and coming”. Spotify Enterprise använder sig av trenddata från tiotals miljoner lyssnare för att skapa rätt musikmix.

5. Vill du möta dina kunder i en familjär miljö? Spela musik de känner igen. Spotify Enterprise använder sig av lyssningsdata från Spotify och vet topplistorna inom alla demografier och genrer. Lite fördomsfullt – men vi vet vilken rock äldre män i Norrland gillar och vi vet vilken hiphop yngre tjejer gillar i Skåne. 

6. Tänk på variationen! Tänk på de som jobbar i butiken. Glad personal ger glada kunder och ingen blir glad av att höra samma musik om och om igen.

7. Musiken styr konsumtionen. Spelar du tysk musik så säljer tyskt vin bättre än franskt. 

8. Musiken som tidsmaskin. Vill du få kötiden att verka kortare? Spela snabbare musik så upplevs kötiden som kortare av de som väntar. 

9. Mindre klotter och vandalism. Klassisk musik i tunnelbanan har visat att vandalism och våld sjunker dramatiskt. 

10. Glöm inte att betala STIM & SAMI. Använder du musik för att göra bättre affärer så förtjänar kompositörer och musiker att få betalt. Blir konstigt om alla musiker på besök i din restaurang vill börja äta gratis.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Regeringen lanserar förenklingspaket för företag

REGELKRÅNGEL Förutom problemen med konkurrens och kompetensförsörjning upplever många företagare att lagar och myndighetsregler hindrar tillväxt. Nu lanserar närings- och innovationsminister Mikael Damberg ett förenklingspaket för företag.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

På tur till Stockholms smultronställen

NYKLÄCKT För sex år sedan köpte Peter Ekblom en Vespa och började köra runt sina kompisar till olika smultronställen i Stockholm. Nu erbjuder han skräddarsydda turer med vespor runt i staden och har även ett samarbete med Piaggio group som tillverkar vespor i Italien.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.