a93257ef-1b67-41ec-b45c-364fa791a911-image
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Endast svensk musik spelas på Max Hamburgerrestauranger. "Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då är det självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik", säger Richard Bergfors.

NYHET Publicerad

Satsning på ljuv musik ska ge klirr i kassan

I PRAKTIKEN Bakgrundsmusiken i butiker och restauranger har blivit en vana för konsumenterna. Noggrant komponerade listor som går hand i hand med företagets varumärke är nyckeln till kundernas hjärta. Det är de svenska företagen Max Hamburgerrestauranger och Indiska övertygade om.

Att musiken som spelas i en butik eller restaurang, påverkar kundernas beteende är ingen nyhet. Det är däremot sättet att tänka kring musiken i verksamheter. Sedan digitaliseringen har de klassiska CD- skivorna långsamt bytts ut mot streaming från tjänster som Spotify. Problemet har varit att Spotify inte får användas för kommersiellt bruk, och därför har nya lösningar krävts. Nu är de nya företagsanpassade streamingtjänsterna här, och med dem många nya funderingar kring musiken i verksamheten.  

– Musiken har alltid funnits i vårt fokus, det är inget nytt för oss. Det vi arbetar med nu är att se över hur den kommer ut i butik, och det är där förändringen ligger, säger Fredrik Henriksson, PR- och kommunikationsansvarig på Indiska.

Richard Bergfors håller med, och menar att musiken är en del av Max Hamburgerrestaurangers historia.

– Max ägde nattklubbar mellan 1980- talet och 2000- talet, och själv har jag varit DJ. Så musiken naturlig för oss, vi älskar musik, säger han.

Som de flesta företag började både Indiska och Max Hamburgerrestauranger sin musikbana med att skicka ut CD-skivor till alla butiker och restauranger. Med digitaliseringen insåg de båda företagen snart att CD-skivor var ett överspelat kapitel.

– Vi har fortfarande kvar CD-läsning i några butiker, men går allt mer mot en total streaminglösning. Det blir enklare och smidigare för alla om musiken styrs centralt och är enhetlig i alla butiker, säger Fredrik Henriksson.

Både Fredrik Henriksson och Richard Bergfors ser stora fördelar med streamingtjänsterna och använder dem medvetet för att stärka sina varumärken.

Annons

– Vi är väldigt stolta över att vara ett svenskt framgångsrikt företag som använder svenska råvaror. Då tycker vi att det är självklart att vi bara ska spela svenskproducerad musik som är riktigt bra.  Det är ännu ett sätt att skilja oss från våra amerikanska huvudkonkurrenter och en del av vårt arv, säger Richard Bergfors.

Indiska delar samma grundtanke, att låta musiken spegla varumärket och arvet.

– Vi har en koppling till Indien sedan vår start för 114 år sedan, så självklart är den indiska musiken viktig för oss. Med det sagt spelar vi inte bara indiskt, men musiken måste stämma med vårt koncept och varumärke. Alla butiker slåss om kunderna, det är upplevelsen kunden får som skiljer oss åt.

Förutom den starka kopplingen till företagens arv, har både Max Hamburgerrestauranger och Indiska en tydlig vision kring hur musiken ska låta. Max Hamburgerrestauranger kallar sig själva för P3-alternativ, musik med lite edge som låter ny och spännande, utan att för den delen skrämma bort kunder som inte faller inom den musikramen.

– Vår musikprofil är en ständigt föränderlig historia, vilket är naturligt för musik. Nytt kommer och gammalt går, men stommen i vår stil är den svenska musiken, säger Richard Bergfors.

Med grunden i Indiskas varumärke, som ska referera till värme och inspiration, sattes benämningen bohemian modern på musikstilen.

– Våra kunder ska känna igen sig i musiken, det ska kännas att det är vår musik i butikerna. För att uppnå det använder vi en mix av gammalt och nytt, gärna kända låtar i nya tappningar, och även jazz och loungemusik. Både vår design och vår musik kallas bohemian modern- den skandinaviska tolkningen av det indiska arvet, säger Fredrik Henriksson.

Indiska har än så länge valt att själva komponera musiklistorna som förmedlas till de olika butikerna.

– Kunderna frågar och pratar med butikspersonalen om musiken, som sedan berättar för oss om responsen, vilket är jätteviktigt. Vi sköter fortfarande vår musik själv, och har en musikansvarig som plockar ut månadens musik med varumärket i fokus. Eftersom han tidigare jobbade i butik, vet han vad som går hem hos kunderna.

Max Hamburgerrestauranger har däremot valt att anlita ett streamingföretag, som de har jobbat med under en tid.

– Vi har tillsammans med Heartbeat skapat en egen radiokanal, Radio Max. Vi arbetade fram en musikprofil som de underhåller enligt våra önskemål.

Oavsett om musiken sköts internt eller är utlagd på streamingtjänst är tanken med en variation samma för de flesta användare. En väl beprövad metod för att slippa tristess i musiken är att anpassa musikrytmen efter dygnsrytmen. Genom att jobba med tempot skapas en förstärkt upplevelse, menar Richard Bergfors.

– Vi anpassar musiken efter stämningen och dygnsrytmen. Vi har lugnare musik på morgnar och eftermiddagar, men skruvar upp tempot lite under lunchen och middagen.

Indiska har ännu inte undersökt hur handeln ser ut i förhållande till musiken, men det är något som står på listan för framtiden.

– Vi hoppas på att kunna mäta det i framtiden. Men det viktigaste i grunden är att våra kunder känner sig välkomna och att musiken och designen går i ett för hela konceptet som ligger bakom Indiska, säger Fredrik Henriksson.

Expertens 10 tips

Så stärker du varumärket med en egen musikprofil

Ola Sars och Andreas Liffgarden, grundare av Soundtrack Your Brand.

1. Varför musik? Därför att forskningen visar att musik är bra för kommersiella miljöer och att kunderna bli nöjdare, köper mer och stannar längre. Musik är ett kraftfullt verktyg för dina affärer.

2. Musiken måste vara rätt för varumärket. Ibland är speed metal rätt, ibland inte. Varumärket, kunderna och behoven avgör. Det är bra att låta en musikkonsult eller Brand-DJ hjälpa till.

3. Hur ser arbetsveckan ut? McDonalds låter olika på en fredagskväll när tonåringarna är där jämfört med en söndagseftermiddag då familjerna är där. Schemalägg musiken för att passa under dagens rytm.

4. Vill du inspirera dina kunder? Spela musik i genrer de gillar men låtar som är “up and coming”. Spotify Enterprise använder sig av trenddata från tiotals miljoner lyssnare för att skapa rätt musikmix.

5. Vill du möta dina kunder i en familjär miljö? Spela musik de känner igen. Spotify Enterprise använder sig av lyssningsdata från Spotify och vet topplistorna inom alla demografier och genrer. Lite fördomsfullt – men vi vet vilken rock äldre män i Norrland gillar och vi vet vilken hiphop yngre tjejer gillar i Skåne. 

6. Tänk på variationen! Tänk på de som jobbar i butiken. Glad personal ger glada kunder och ingen blir glad av att höra samma musik om och om igen.

7. Musiken styr konsumtionen. Spelar du tysk musik så säljer tyskt vin bättre än franskt. 

8. Musiken som tidsmaskin. Vill du få kötiden att verka kortare? Spela snabbare musik så upplevs kötiden som kortare av de som väntar. 

9. Mindre klotter och vandalism. Klassisk musik i tunnelbanan har visat att vandalism och våld sjunker dramatiskt. 

10. Glöm inte att betala STIM & SAMI. Använder du musik för att göra bättre affärer så förtjänar kompositörer och musiker att få betalt. Blir konstigt om alla musiker på besök i din restaurang vill börja äta gratis.

comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.