NYHET Publicerad

Sex timmars arbetsdag ökar farten mot tillväxttoppen

I PRAKTIKEN Sex timmars arbetsdag får sökmotoroptimeringsföretaget Brath att ta tag i tidstjuvar. Tilltaget har betalar sig i högt arbetstempo, glada medarbetare och en placering på topplistan över snabbväxare i Västernorrland. ”Det är roligt att visa att det går att sänka arbetstiden och samtidigt hålla produktionen på topp, säger vd Maria Bråth.

Maria Bråth, vd sökoptimeringsföretaget Brath
Foto: Håkan Nordström / TT

"Jämfört med våra konkurrenter producerar vi lika mycket, trots att vi arbetar tio timmar mindre per vecka”, säger Maria Bråth, vd på sökmotoroptimeringsföretaget Brath. Hon önskar att fler företag skulle våga införa 6-timmarsarbetsdag.

Klockan 9.00 börjar Maria Bråth, vd på sökoptimeringsföretaget Brath, sin arbetsdag. Tre timmar senare är det dags för lunch och sen väntar tre timmars jobb innan det är dags att gå hem klockan 16.00. Detsamma gäller för de 21 anställda på kontoren i Ö-vik och Stockholm.

Åtta timmars arbetsdag leder till att folk drar fötterna efter sig på jobbet, tycker Maria Bråth.

– Jag har själv varit anställd och vet att få orkar hålla koncentrationen i så många timmar. De fikaraster man lägger in för att kompensera detta drar oftast ut på tiden, säger hon.

Ryktet om det svenska företaget, som sänkt arbetstiden med två timmar per dag och samtidigt lyckats med konststycket att växa i rekordfart, har spridit så lång väga som till Japan. Maria Bråth har det senaste året figurerat i en rad tv-intervjuer och tidningsartiklar världen över.

Hon påpekar att sex timmars arbetsdag inte är ett politiskt ställningstagande, snarare ett sätt att behålla kompetensen i företaget. Strategin har funnits med sedan hennes bror, Magnus Bråth, drog upp riktlinjerna för företaget 2012.

– I vår bransch utbildar man ofta personal internt. Min bror hade, allt för många gånger, sett hur personer som nyss utbildats rekryterades av konkurrenter som kunde locka med högre löner.

– Dessutom hade han själv börjat arbeta kortare arbetsdagar och upptäckt hur bra han mådde av det, säger Maria Bråth.

Annons

Finns inte pengarna får man konkurrera med något annat eftertraktat nämligen – tid. Det visade sig att magkänslan var rätt. Två år efter starten är personalomsättning låg, likaså sjukfrånvaron och företagets tillväxtkurva pekar rakt upp. Omsättningen ökade från 8,6 miljoner kronor 2014 till 16,3 miljoner kronor 2015 och personalstyrkan fördubblades till 21 personer. De spontana jobbansökningarna trillar in i en strid ström.

– Att anställa är det svåraste och det viktigaste jag gör här på företaget. De kortare arbetsdagarna ger mig större chans att hitta rätt kompetens och dessutom behålla den länge, säger Maria.

Att lönen motsvarar en heltidstjänst är en förutsättning för att spela i samma liga som konkurrenterna.

– Drar man ned på arbetstiden måste man tänka lite annorlunda när det kommer till arbetssätt och pengar. Det gäller att se till helheten. Vi tar till exempel inte betalt per konsulttimme utan fakturerar för den tjänst vi säljer.

Stort fokus läggs på att bli effektivare. Raster har rationaliserats bort och möten hålls bara när det är absolut nödvändigt.

– Vi har tvingats se över våra arbetssätt och skalat bort sånt som tar energi och skapar frustration hos personalen. Mycket handlar om att förändra små saker som att vi fyller i olika formulär på ett så effektivt sätt som möjligt eller som nu när vi håller på att bygga upp ett eget system för informationsinsamling.

Övertid förekommer vid arbetstoppar, men regeln är sex timmars arbetsdag.

– Jag är ju vd så visst händer det att jag jobbar någon timme extra ibland på kvällarna. Som ensamstående med två barn hade jag aldrig valt att ta vd-posten om det innebar åtta timmars arbetsdag. Det hade tagit för mycket tid från mina barn.

Ur ett jämställdhetsperspektiv finns det vinster med sex timmars arbetsdag, tycker hon.

– Många, speciellt kvinnor, deltidsarbetar och befinner sig i ett ekorrhjul där de gått ned i tid där de utför exakt samma arbetsuppgifter fast på mindre tid, men med mindre lön. Dessutom missar de en del av gemenskapen när de försvinner i väg vid tidig eftermiddag. Det slipper vi här.

Hon påpekar att det inte handlar om att skapa en sträng arbetsplats där folk inte har tid att prata med varandra, stressnivån är hög och tiden upplevs som knapp. På Bråth råder det omvända, enligt henne.

– Visst jobbar vi effektivt under våra tre-timmars-pass, men det finns tid till småprat.

Den extra vilotiden har något oväntat gett ny kraft åt den kreativa processen.

– En anställd konstaterade nyligen att han är mer utvilad nu när han slipper vakna upp mitt i natten och funderar på ett jobbrelaterat problem. Svårlösta uppgifter får ofta sin lösning under kvällarna istället.

Hittills har bara en vd från ett konsultbolag varit intresserad av att kopiera Braths sex-timmars koncept.

– Hans intresse försvann när han förstod att vi inte dragit ned på lönerna, (skratt). Tyvärr är rädslan för att minskad arbetstid ska leda till ökade kostnader stor. Jag önskar att fler kunde rikta blicken mot de mjuka värdena och se till det faktum att människor som trivs och är glada på jobbet presterar mer, vilket i längden också påverkar kundrelationerna och omsättningen i rätt riktning.

Maria Bråths 3 tips: Öka effektiviteten med sex timmars arbetsdag
  1. Fokusera på utförande istället för tid. Ta till exempel inte betalt i konsulttimmar utan för den tjänst du levererar. Samt full lön för sex-timmars arbetsdag.
  2. Var uthållig. Räkna med att det tar minst sex månader för personalen att hitta rätt arbetssätt med kortare arbetsdagar.
  3. Börja i det lilla. Korta arbetsdagen med 30 min eller en timme och håll nere på övertiden. Hitta det som passar er.
Expertens 9 tips

Så gör du mindre och får mer gjort
Petra Brask,
vd och grundare av PB & Partners och Senior Effektivitetskonsult. http://petrabraskblogg.se

  1. Gör de viktigaste uppgifterna på morgonen. Hjärnan har extra energi i början på dagen. Undvik de tre M:en; möten, mail och människor, fram till klockan 10.00.
  2. Prioritera max 6 uppgifter. Lista allt du ska göra den närmaste tiden och lyft ut de sex viktigaste uppgifterna. Börja med den viktigaste.
  3. Planera dina arbetsuppgifter. Stycka upp stora uppgifter och använda små stunder till dessa. Planera in tid för de viktigaste uppgifterna. Låt mindre viktiga uppgifter få flyta emellan.
  4. Inkorgen i mejlen är en brevlåda – inte en att göra-lista. Se till att det är din planering som styr. Ställ in kalendern som din huvudvy och gå igenom mejlen ett fåtal gånger per dag.
  5. Stäng av störande aviseringar på datorn och telefonen. Vi blir avbrutna oftare än vad det tar för hjärnan att hinna fokusera igen.
  6. Dra ner på möten. Boka 45- eller 25-minuters möten. Prova gående eller stående möten. Lägg möten efter lunch då du oftast behöver stimulans från andra för att vara produktiv.
  7. Öka din tekniska flexibilitet. Ersätt papper med elektroniska anteckningsprogram som till exempel OneNote eller EverNote. Med en säker molntjänst kan du nå informationen överallt.
  8. Reflektera mera. Stäm av i slutet av veckan om den blev som du tänkt dig. Enda sättet att bli mer tidsrealistisk är att bli medveten om hur du använder din tid.
  9. Skriv en inte-att göra-lista. Vilka uppgifter kan rensas bort eller göras ett annat kvartal? Genom att rensa bort frigörs plats för det du ska fokusera på. Gör mindre och få mer gjort
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Tummen upp för borgerlighetens antiskatte-allians

POLITIK Att Alliansen enats om att inte utesluta några metoder för att stoppa regeringens skattehöjningar är goda nyheter för Sveriges företagare. "Nu är det hög tid att lägga om kursen och istället låta bättre företagsklimat och stärkt konkurrenskraft bli ledstjärnor för skatternas utformning", säger Johan Fall, chef för skatteavdelning på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Skatteverkets diktatur förstör företag och splittrar familjer

DEBATT Företagares och deras familjers ekonomi kan raseras av Skatteverkets krångliga regler och orimliga metoder. Det skriver en upprörd entreprenör.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

Svenska företag i Storbritannien trotsar brexit

BREXIT I slutet av mars lämnade Storbritannien formellt in sin ansökan om skilsmässa från EU. Men trots att det finns närmare 1 000 svenska dotterföretag i landet verkar företagarna ta utträdet med ro. Tidningen Entreprenör har besökt tre svenska företag i London för att ta reda på hur de påverkats av brexit. ”För oss rullar det på”, säger Linda Thiel, chef för White arkitekter.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft: ”Det finns stora likheter mellan att vara idrottare och entreprenör”

TIO FRÅGOR Hon är en av landets mest kända idrottare med guldmedaljer från bland annat OS, VM och EM. I dag satsar Carolina Klüft kraften och disciplinen på att föreläsa, vara programledare och sportkommentator och att inspirera unga människor till mer fysiska aktiviteter.
NYHET Publicerad:

Polisen: ”Det är ett misslyckande”

SÄKERHET Lokalpolisområdeschef Niclas Andersson har jobbat i Husby, Rinkeby och Tensta i 17 år. Han förstår företagarnas frustration över att se sitt samhälle i klorna på de kriminella. Han framhåller att den lokala polisen gör så gott de kan med de resurser de har. Men självkritiken är stor.
”Det är ett misslyckande från både polisen och från samhället att företagare tvingas stänga sina butiker på grund av kriminaliteten. Jag kan bara beklaga”, säger han.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.
NYHET Publicerad:

Företagarna förlorare när kriminella tar över

SÄKERHET Hot, våld och rån utgör vardagen för många företagare i Sveriges utanförskapsområden. Hjälp från polisen är dock inte att räkna med, vittnar flera handlare i bland annat Rosengård och Husby om. Handlarna kräver nu åtgärder för att skydda sina verksamheter. ”Kriminaliteten och våldet tar över, men vi företagare får inget gehör hos politikerna eller polisen, säger Salam Kurda, butiksägare och ordförande i Husby företagarförening, som tvingas stänga sin butik efter 30 år.