NYHET Publicerad

Sex timmars arbetsdag ökar farten mot tillväxttoppen

I PRAKTIKEN Sex timmars arbetsdag får sökmotoroptimeringsföretaget Brath att ta tag i tidstjuvar. Tilltaget har betalar sig i högt arbetstempo, glada medarbetare och en placering på topplistan över snabbväxare i Västernorrland. ”Det är roligt att visa att det går att sänka arbetstiden och samtidigt hålla produktionen på topp, säger vd Maria Bråth.

Maria Bråth, vd sökoptimeringsföretaget Brath
Foto: Håkan Nordström / TT

"Jämfört med våra konkurrenter producerar vi lika mycket, trots att vi arbetar tio timmar mindre per vecka”, säger Maria Bråth, vd på sökmotoroptimeringsföretaget Brath. Hon önskar att fler företag skulle våga införa 6-timmarsarbetsdag.

Klockan 9.00 börjar Maria Bråth, vd på sökoptimeringsföretaget Brath, sin arbetsdag. Tre timmar senare är det dags för lunch och sen väntar tre timmars jobb innan det är dags att gå hem klockan 16.00. Detsamma gäller för de 21 anställda på kontoren i Ö-vik och Stockholm.

Åtta timmars arbetsdag leder till att folk drar fötterna efter sig på jobbet, tycker Maria Bråth.

– Jag har själv varit anställd och vet att få orkar hålla koncentrationen i så många timmar. De fikaraster man lägger in för att kompensera detta drar oftast ut på tiden, säger hon.

Ryktet om det svenska företaget, som sänkt arbetstiden med två timmar per dag och samtidigt lyckats med konststycket att växa i rekordfart, har spridit så lång väga som till Japan. Maria Bråth har det senaste året figurerat i en rad tv-intervjuer och tidningsartiklar världen över.

Hon påpekar att sex timmars arbetsdag inte är ett politiskt ställningstagande, snarare ett sätt att behålla kompetensen i företaget. Strategin har funnits med sedan hennes bror, Magnus Bråth, drog upp riktlinjerna för företaget 2012.

– I vår bransch utbildar man ofta personal internt. Min bror hade, allt för många gånger, sett hur personer som nyss utbildats rekryterades av konkurrenter som kunde locka med högre löner.

– Dessutom hade han själv börjat arbeta kortare arbetsdagar och upptäckt hur bra han mådde av det, säger Maria Bråth.

Finns inte pengarna får man konkurrera med något annat eftertraktat nämligen – tid. Det visade sig att magkänslan var rätt. Två år efter starten är personalomsättning låg, likaså sjukfrånvaron och företagets tillväxtkurva pekar rakt upp. Omsättningen ökade från 8,6 miljoner kronor 2014 till 16,3 miljoner kronor 2015 och personalstyrkan fördubblades till 21 personer. De spontana jobbansökningarna trillar in i en strid ström.

– Att anställa är det svåraste och det viktigaste jag gör här på företaget. De kortare arbetsdagarna ger mig större chans att hitta rätt kompetens och dessutom behålla den länge, säger Maria.

Att lönen motsvarar en heltidstjänst är en förutsättning för att spela i samma liga som konkurrenterna.

– Drar man ned på arbetstiden måste man tänka lite annorlunda när det kommer till arbetssätt och pengar. Det gäller att se till helheten. Vi tar till exempel inte betalt per konsulttimme utan fakturerar för den tjänst vi säljer.

Stort fokus läggs på att bli effektivare. Raster har rationaliserats bort och möten hålls bara när det är absolut nödvändigt.

– Vi har tvingats se över våra arbetssätt och skalat bort sånt som tar energi och skapar frustration hos personalen. Mycket handlar om att förändra små saker som att vi fyller i olika formulär på ett så effektivt sätt som möjligt eller som nu när vi håller på att bygga upp ett eget system för informationsinsamling.

Övertid förekommer vid arbetstoppar, men regeln är sex timmars arbetsdag.

– Jag är ju vd så visst händer det att jag jobbar någon timme extra ibland på kvällarna. Som ensamstående med två barn hade jag aldrig valt att ta vd-posten om det innebar åtta timmars arbetsdag. Det hade tagit för mycket tid från mina barn.

Ur ett jämställdhetsperspektiv finns det vinster med sex timmars arbetsdag, tycker hon.

– Många, speciellt kvinnor, deltidsarbetar och befinner sig i ett ekorrhjul där de gått ned i tid där de utför exakt samma arbetsuppgifter fast på mindre tid, men med mindre lön. Dessutom missar de en del av gemenskapen när de försvinner i väg vid tidig eftermiddag. Det slipper vi här.

Hon påpekar att det inte handlar om att skapa en sträng arbetsplats där folk inte har tid att prata med varandra, stressnivån är hög och tiden upplevs som knapp. På Bråth råder det omvända, enligt henne.

– Visst jobbar vi effektivt under våra tre-timmars-pass, men det finns tid till småprat.

Den extra vilotiden har något oväntat gett ny kraft åt den kreativa processen.

– En anställd konstaterade nyligen att han är mer utvilad nu när han slipper vakna upp mitt i natten och funderar på ett jobbrelaterat problem. Svårlösta uppgifter får ofta sin lösning under kvällarna istället.

Hittills har bara en vd från ett konsultbolag varit intresserad av att kopiera Braths sex-timmars koncept.

– Hans intresse försvann när han förstod att vi inte dragit ned på lönerna, (skratt). Tyvärr är rädslan för att minskad arbetstid ska leda till ökade kostnader stor. Jag önskar att fler kunde rikta blicken mot de mjuka värdena och se till det faktum att människor som trivs och är glada på jobbet presterar mer, vilket i längden också påverkar kundrelationerna och omsättningen i rätt riktning.

Maria Bråths 3 tips: Öka effektiviteten med sex timmars arbetsdag
  1. Fokusera på utförande istället för tid. Ta till exempel inte betalt i konsulttimmar utan för den tjänst du levererar. Samt full lön för sex-timmars arbetsdag.
  2. Var uthållig. Räkna med att det tar minst sex månader för personalen att hitta rätt arbetssätt med kortare arbetsdagar.
  3. Börja i det lilla. Korta arbetsdagen med 30 min eller en timme och håll nere på övertiden. Hitta det som passar er.
Expertens 9 tips

Så gör du mindre och får mer gjort
Petra Brask,
vd och grundare av PB & Partners och Senior Effektivitetskonsult. http://petrabraskblogg.se

  1. Gör de viktigaste uppgifterna på morgonen. Hjärnan har extra energi i början på dagen. Undvik de tre M:en; möten, mail och människor, fram till klockan 10.00.
  2. Prioritera max 6 uppgifter. Lista allt du ska göra den närmaste tiden och lyft ut de sex viktigaste uppgifterna. Börja med den viktigaste.
  3. Planera dina arbetsuppgifter. Stycka upp stora uppgifter och använda små stunder till dessa. Planera in tid för de viktigaste uppgifterna. Låt mindre viktiga uppgifter få flyta emellan.
  4. Inkorgen i mejlen är en brevlåda – inte en att göra-lista. Se till att det är din planering som styr. Ställ in kalendern som din huvudvy och gå igenom mejlen ett fåtal gånger per dag.
  5. Stäng av störande aviseringar på datorn och telefonen. Vi blir avbrutna oftare än vad det tar för hjärnan att hinna fokusera igen.
  6. Dra ner på möten. Boka 45- eller 25-minuters möten. Prova gående eller stående möten. Lägg möten efter lunch då du oftast behöver stimulans från andra för att vara produktiv.
  7. Öka din tekniska flexibilitet. Ersätt papper med elektroniska anteckningsprogram som till exempel OneNote eller EverNote. Med en säker molntjänst kan du nå informationen överallt.
  8. Reflektera mera. Stäm av i slutet av veckan om den blev som du tänkt dig. Enda sättet att bli mer tidsrealistisk är att bli medveten om hur du använder din tid.
  9. Skriv en inte-att göra-lista. Vilka uppgifter kan rensas bort eller göras ett annat kvartal? Genom att rensa bort frigörs plats för det du ska fokusera på. Gör mindre och få mer gjort
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

”Jag vill höra massa galna affärsidéer”

HALLÅ DÄR... Maria Mattsson Mähl, en av Tidningen Entreprenörs krönikörer, som åter igen kommer att ta plats i en webbserie som företagsängel.
NYHET Publicerad:

Driver du Nordens mest innovativa bolag?

TÄVLING Nu har anmälan till Sveriges största entreprenörstävling för startup- och tillväxtbolag öppnat. I Serendipity Challenge kommer 50 av Sveriges och Nordens mest innovativa framtidsbolag tävla om titlarna “Årets startupbolag” och “Årets tillväxtbolag”.
NYHET Publicerad:

Uppkopplad hälsa lockar techföretag och investerare

E-HÄLSA Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa till år 2025 har regeringen satt som mål. Det har fått riskkapitalister och unga techföretag att flockas kring branschen och ta fram nya innovativa lösningar för digitalisering inom vården. Förra året investerades nästan en halv miljard kronor i medtechsektorn. Entreprenör har träffat två heta startupföretag, Visiba och Tummy Lab, som båda dragit till sig investerarnas intresse.
NYHET Publicerad:

Bygdens son blåste liv i glasbruket

ENTREPRENÖR 2015 stod Reijmyre glasbruk på randen till konkurs. Då bestämde sig bygdens son, Ulf Rosén, för att flytta hem till Östergötland och försöka rädda bruket. Tidningen Entreprenör har besökt bruksorten och under en rundvandring berättar Ulf Rosén om utmaningarna med att ta över ett konkursbo och hur det är att axla rollen som hans far en gång hade, som ägare och vd för anrika Reijmyre.
NYHET Publicerad:

Lång kö på Lantmäteriet sinkar tillväxt

REGELKRÅNGEL Lantmäteriets långa kötider slår hårt mot landets företag. Att få fram en fastighetsbeteckning för en ny tomt kan ta över ett år. Nu har några kommuner skrivit ett protestbrev mot att väntetiderna hindrar tillväxten.
NYHET Publicerad:

Mentor satte snurr på omsättningen

I PRAKTIKEN När Dag Malgeryd tog hjälp av en mentor fick omsättningen i hans nystartade företag Recaremed en ordentlig skjuts. "Jag har sparat in flera års arbete på att slippa sitta och leta upp den här informationen själv”, säger han.
NYHET Publicerad:

Olyckan blev starten – hans proteser gör exportsuccé

ENTREPRENÖR Christoffer Lindhe vaknade upp på sjukhuset med båda benen och en arm borta. Men istället för att se livet som förstört valde han att resa sig och komma igen. Med utgångspunkt i sitt eget handikapp har han skapat en helt ny fotprotes, unik i världen. I år startar lanseringen av Xtend Foot i Europa.
NYHET Publicerad:

Medarbetarna stal företagshemligheter – nu har de fällts i tre domstolar

STÖLD Tre medarbetare sa upp sig och startade eget i samma bransch och efter att ha stulit hela kundregistret. Det bestraffades med rekordhöga böter i Hovrätten. Nu har även AD fastställt skuld och höga böter.
NYHET Publicerad:

Rullande frisersalong gasar vidare

VAD HÄNDE SEN ”Jag kan klippa och jag kan köra bil.” Med de två kompetenserna i bagaget startade Sandra Wik frisörföretaget Cut and Drive. Det är en affärsidé som rullar på i allt högre hastighet och nu också kompletterats med en fast salong.
NYHET Publicerad:

Striden om personaloptionerna

SKATTEREGLER Personaloptioner är ofta en nyckelfaktor för små tillväxtföretag som vill rekrytera topptalanger. I slutet av förra året lade regeringen fram ett förslag på nya skattelättnader för den här typen av incitamentsprogram. Men förslaget väckte ett ramaskri i startupvärlden. Företag som Spotify och Klarna sågar förslaget eftersom så få bolag omfattas av de nya reglerna.
NYHET Publicerad:

Inspiration för alla blivande exportörer

EXPORT Inspiration är nyckeln för framför allt de medelstora svenska företagen som har modet att satsa på export. Det framgår av boken ”Miljardvallen”.
NYHET Publicerad:

Orimliga kontroller vid upphandling

UPPHANDLING Färre anbud, mer pappersarbete och integritetskränkande. Krav på utdrag ur belastningsregistret vid offentlig upphandling får flera negativa konsekvenser. ”En vansinnig administration väntar”, säger Marcus Westdahl, vd för möbelföretaget European Furniture Group.
NYHET Publicerad:

Andreas Carlsson: "Jag är ett vanligt popsnöre som halkade in på investeringar och entreprenörskap”

TIO FRÅGOR Han började sitt yrkesliv som låtskrivare och har flera listettor med världsartister på sin cv. Sedan dess har Andreas Carlsson startat skolor, suttit i juryn för ”Idol” och ”X Factor” och blivit en investerare av rang. Bäst mår han när han är på språng.
NYHET Publicerad:

Gamla bilbälten guld värda för Johanna

NYKLÄCKT För Johanna Boman är bilvrak en skattgömma. Hon använder begagnade bilbälten som material till Rebelts designade väska.
NYHET Publicerad:

Amerikansk dröm i svensk succéförpackning

ENTREPRENÖR De flesta skulle nog gissa att design- och inredningsföretaget Lexington är amerikanskt. Men bakom varumärket står den svenska designentreprenören Kristina Lindhe. Under 20 år har hon byggt upp ett företag som säljer amerikansk livsstil mer framgångsrikt än amerikanarna själva.