NYHET Publicerad

Sex timmars arbetsdag ökar farten mot tillväxttoppen

I PRAKTIKEN Sex timmars arbetsdag får sökmotoroptimeringsföretaget Brath att ta tag i tidstjuvar. Tilltaget har betalar sig i högt arbetstempo, glada medarbetare och en placering på topplistan över snabbväxare i Västernorrland. ”Det är roligt att visa att det går att sänka arbetstiden och samtidigt hålla produktionen på topp, säger vd Maria Bråth.

Maria Bråth, vd sökoptimeringsföretaget Brath
Foto: Håkan Nordström / TT

"Jämfört med våra konkurrenter producerar vi lika mycket, trots att vi arbetar tio timmar mindre per vecka”, säger Maria Bråth, vd på sökmotoroptimeringsföretaget Brath. Hon önskar att fler företag skulle våga införa 6-timmarsarbetsdag.

Klockan 9.00 börjar Maria Bråth, vd på sökoptimeringsföretaget Brath, sin arbetsdag. Tre timmar senare är det dags för lunch och sen väntar tre timmars jobb innan det är dags att gå hem klockan 16.00. Detsamma gäller för de 21 anställda på kontoren i Ö-vik och Stockholm.

Åtta timmars arbetsdag leder till att folk drar fötterna efter sig på jobbet, tycker Maria Bråth.

– Jag har själv varit anställd och vet att få orkar hålla koncentrationen i så många timmar. De fikaraster man lägger in för att kompensera detta drar oftast ut på tiden, säger hon.

Ryktet om det svenska företaget, som sänkt arbetstiden med två timmar per dag och samtidigt lyckats med konststycket att växa i rekordfart, har spridit så lång väga som till Japan. Maria Bråth har det senaste året figurerat i en rad tv-intervjuer och tidningsartiklar världen över.

Hon påpekar att sex timmars arbetsdag inte är ett politiskt ställningstagande, snarare ett sätt att behålla kompetensen i företaget. Strategin har funnits med sedan hennes bror, Magnus Bråth, drog upp riktlinjerna för företaget 2012.

– I vår bransch utbildar man ofta personal internt. Min bror hade, allt för många gånger, sett hur personer som nyss utbildats rekryterades av konkurrenter som kunde locka med högre löner.

– Dessutom hade han själv börjat arbeta kortare arbetsdagar och upptäckt hur bra han mådde av det, säger Maria Bråth.

Annons

Finns inte pengarna får man konkurrera med något annat eftertraktat nämligen – tid. Det visade sig att magkänslan var rätt. Två år efter starten är personalomsättning låg, likaså sjukfrånvaron och företagets tillväxtkurva pekar rakt upp. Omsättningen ökade från 8,6 miljoner kronor 2014 till 16,3 miljoner kronor 2015 och personalstyrkan fördubblades till 21 personer. De spontana jobbansökningarna trillar in i en strid ström.

– Att anställa är det svåraste och det viktigaste jag gör här på företaget. De kortare arbetsdagarna ger mig större chans att hitta rätt kompetens och dessutom behålla den länge, säger Maria.

Att lönen motsvarar en heltidstjänst är en förutsättning för att spela i samma liga som konkurrenterna.

– Drar man ned på arbetstiden måste man tänka lite annorlunda när det kommer till arbetssätt och pengar. Det gäller att se till helheten. Vi tar till exempel inte betalt per konsulttimme utan fakturerar för den tjänst vi säljer.

Stort fokus läggs på att bli effektivare. Raster har rationaliserats bort och möten hålls bara när det är absolut nödvändigt.

– Vi har tvingats se över våra arbetssätt och skalat bort sånt som tar energi och skapar frustration hos personalen. Mycket handlar om att förändra små saker som att vi fyller i olika formulär på ett så effektivt sätt som möjligt eller som nu när vi håller på att bygga upp ett eget system för informationsinsamling.

Övertid förekommer vid arbetstoppar, men regeln är sex timmars arbetsdag.

– Jag är ju vd så visst händer det att jag jobbar någon timme extra ibland på kvällarna. Som ensamstående med två barn hade jag aldrig valt att ta vd-posten om det innebar åtta timmars arbetsdag. Det hade tagit för mycket tid från mina barn.

Ur ett jämställdhetsperspektiv finns det vinster med sex timmars arbetsdag, tycker hon.

– Många, speciellt kvinnor, deltidsarbetar och befinner sig i ett ekorrhjul där de gått ned i tid där de utför exakt samma arbetsuppgifter fast på mindre tid, men med mindre lön. Dessutom missar de en del av gemenskapen när de försvinner i väg vid tidig eftermiddag. Det slipper vi här.

Hon påpekar att det inte handlar om att skapa en sträng arbetsplats där folk inte har tid att prata med varandra, stressnivån är hög och tiden upplevs som knapp. På Bråth råder det omvända, enligt henne.

– Visst jobbar vi effektivt under våra tre-timmars-pass, men det finns tid till småprat.

Den extra vilotiden har något oväntat gett ny kraft åt den kreativa processen.

– En anställd konstaterade nyligen att han är mer utvilad nu när han slipper vakna upp mitt i natten och funderar på ett jobbrelaterat problem. Svårlösta uppgifter får ofta sin lösning under kvällarna istället.

Hittills har bara en vd från ett konsultbolag varit intresserad av att kopiera Braths sex-timmars koncept.

– Hans intresse försvann när han förstod att vi inte dragit ned på lönerna, (skratt). Tyvärr är rädslan för att minskad arbetstid ska leda till ökade kostnader stor. Jag önskar att fler kunde rikta blicken mot de mjuka värdena och se till det faktum att människor som trivs och är glada på jobbet presterar mer, vilket i längden också påverkar kundrelationerna och omsättningen i rätt riktning.

Maria Bråths 3 tips: Öka effektiviteten med sex timmars arbetsdag
  1. Fokusera på utförande istället för tid. Ta till exempel inte betalt i konsulttimmar utan för den tjänst du levererar. Samt full lön för sex-timmars arbetsdag.
  2. Var uthållig. Räkna med att det tar minst sex månader för personalen att hitta rätt arbetssätt med kortare arbetsdagar.
  3. Börja i det lilla. Korta arbetsdagen med 30 min eller en timme och håll nere på övertiden. Hitta det som passar er.
Expertens 9 tips

Så gör du mindre och får mer gjort
Petra Brask,
vd och grundare av PB & Partners och Senior Effektivitetskonsult. http://petrabraskblogg.se

  1. Gör de viktigaste uppgifterna på morgonen. Hjärnan har extra energi i början på dagen. Undvik de tre M:en; möten, mail och människor, fram till klockan 10.00.
  2. Prioritera max 6 uppgifter. Lista allt du ska göra den närmaste tiden och lyft ut de sex viktigaste uppgifterna. Börja med den viktigaste.
  3. Planera dina arbetsuppgifter. Stycka upp stora uppgifter och använda små stunder till dessa. Planera in tid för de viktigaste uppgifterna. Låt mindre viktiga uppgifter få flyta emellan.
  4. Inkorgen i mejlen är en brevlåda – inte en att göra-lista. Se till att det är din planering som styr. Ställ in kalendern som din huvudvy och gå igenom mejlen ett fåtal gånger per dag.
  5. Stäng av störande aviseringar på datorn och telefonen. Vi blir avbrutna oftare än vad det tar för hjärnan att hinna fokusera igen.
  6. Dra ner på möten. Boka 45- eller 25-minuters möten. Prova gående eller stående möten. Lägg möten efter lunch då du oftast behöver stimulans från andra för att vara produktiv.
  7. Öka din tekniska flexibilitet. Ersätt papper med elektroniska anteckningsprogram som till exempel OneNote eller EverNote. Med en säker molntjänst kan du nå informationen överallt.
  8. Reflektera mera. Stäm av i slutet av veckan om den blev som du tänkt dig. Enda sättet att bli mer tidsrealistisk är att bli medveten om hur du använder din tid.
  9. Skriv en inte-att göra-lista. Vilka uppgifter kan rensas bort eller göras ett annat kvartal? Genom att rensa bort frigörs plats för det du ska fokusera på. Gör mindre och få mer gjort
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Myndighetens nej till Gutevin – anspelar på droger

REGELKRÅNGEL När den gotländska vinföretagaren Lauri Pappinen skulle förnya tillståndet för sin registreringsskylt med företagsnamnet Gutevin blev det nobben från Transportstyrelsen. 
NYHET Publicerad:

Svindlande affärer i Sveriges kommuner

REDAKTIONEN TYCKER Hässleholms kommun vägrar att ge privata bredbandsföretag markavtal för att dra fiber, Strömstads kommun driver en egen spa- och gymverksamhet och i Landskrona har politikerna startat ett tvätteri. Detta trots att det redan finns privata, etablerade aktörer i regionen.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kommunala bolag slår mot näringslivet

KONKURRENS Sveriges kommuner startar allt fler företag. Sedan år 2000 har det startats två nya kommunalägda bolag i veckan och sammanlagt finns det nu över 1 700 kommunala bolag runt om i landet. Det är en utveckling som kraftigt påverkar de privatägda företagens möjligheter att utvecklas och växa.
NYHET Publicerad:

Twittrande ekobonde på klimatsmart mission

ENTREPRENÖR Han skulle inte bli bonde. Men det blev han – Ekobonden. Men han blev också entreprenör, bipollinerare, pr-expert och planetskötare. Adam Arnesson försöker förändra världen från Jannelunds gård i Närke. Och han är på god väg att lyckas.
NYHET Publicerad:

Upplevelsen viktigast för krögaren som inte står vid spisen

ENTREPRENÖR Anna Lallerstedt är krögaren som säger att hon inte kan laga mat. Ändå ska hon öppna sin tredje restaurang till våren. Tricket, enligt henne , är att driva restaurangerna som företag. Entreprenör har träffat doldiskrögaren som inte sätter sig själv på piedestal.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.