NYHET Publicerad

Skräddarsydd digital närvaro tredubblar resultat

I PRAKTIKEN Benify har gått från traditionell marknadsföring och försäljning till att satsa digitalt. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företaget får ut tre gånger så mycket genom digitalt sälj. Nu utvidgas satsningen.

Åke Lundén, medgrundare av Benify.
Foto: Jessica Gow/TT

"Det bästa med att jobba med digitala verktyg är att vi kan mäta exakt allt. På så sätt kan vi skräddarsy service för potentiella kunder, vilket gett stor utdelning", säger Åke Lundén, medgrundare av Benify.

Adwords, Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram. Det är bara några exempel på digitala kanaler företag kan använda för att nå nya kunder. Flera av dessa är en självklarhet för företag som säljer direkt till privatkonsumenter som har höga krav på tillgänglighet och direktkontakt dygnet runt. Nu blir det allt viktigare för b2b-företag att ta fram digitala strategier.

Benify hjälper andra företag att administrera, utveckla och automatisera hanteringen av personalförmåner. De har vuxit kraftigt sedan starten för elva år sedan. I dag har de 250 anställda med en omsättning på cirka 200 miljoner kronor. De senaste två åren har företaget dessutom satsat stenhårt på en omställning till digitalt fokus inom marknadsföring och försäljning.

– Det bästa med att jobba med digitala verktyg är att vi kan mäta exakt allt. På så sätt kan vi skräddarsy service för potentiella kunder, vilket gett stor utdelning, säger Åke Lundén, medgrundare.

Fram tills för två år sedan gick försäljningen primärt ut på att skaffa leads, en säljterm för potentiella kunder, ute på mässor och genom att ringa kalla samtal.

– Det är väldigt odynamisk mätbarhet på en mässa. Du kan inte med säkerhet säga att det är just din närvaro på en mässa som lett till leads. Det kan lika gärna vara att dina säljare träffar kunder på en mässa som de tidigare träffat i något annat möte. Det är svårt att säga vad som ger vad, säger Åke Lundén.

– I det digitala är det jättetydligt. Jag kan se hur mycket pengar jag lägger ut i en kanal och direkt se var leadsen kommer från. Då förstår man om den digitala kanalen är lönsam eller inte.

Det första steget i den digitala säljplanen blev att sökordsoptimera hemsidan, det vill säga att se till så att företagets hemsida hamnar högt upp i sökmotorer, framförallt Google. För att göra det tog Benify hjälp av en extern byrå.

– Ska man ta in extern hjälp gäller det att göra en ordentlig research om byrån innan man tar hjälp för att undvika ett dyrt samarbete som inte ger något, säger Åke Lundén.

Benify fick även hjälp med att skräddarsy hemsidans olika delar.

– Beroende på vad personer sökte så hamnade de på olika delar av vår hemsida. Dessa sidor skulle vara direkt relevanta till sökningen och på så vis kunde vi rikta rätt information till rätt personer, säger han och pekar på att detta ledde till ökad försäljning.

Benifys säljteam kunde nu lättare få fram information om potentiella kunder, detta genom olika kontaktformulär på hemsidan. Efter det kontaktade säljarna de potentiella kunderna för att ro affären i hamn.

– Avsluten i vår försäljning sker fortfarande alltid genom en personlig kontakt, säger Åke Lundén.

Han berättar att de i dag betalar mindre för att skaffa kunder. Dessutom går fler vidare till att köpa produkten i högre utsträckning idag än tidigare.

– Vi jämförde våra pengar på leads mellan digitalt sälj och att närvara på mässor. Vi såg att pengarna var tre till ett på leads online, berättar Åke Lundén.

Men för många företag är vägen till en digital säljorganisation lång. Enligt siffror från Business Sweden har svenska företag en relativt låg digital mognad. Endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi. Åke Lundén instämmer i bilden av att den stora utmaningen är att knyta till sig rätt kompetens.

Hur gjorde ni för att lösa det problemet?

– Detta är verkligen en nischkunskap och vi har inte rotat i särskilt seniora lådor efter personal, snarare tvärtom. I stället rekryterade vi en person som kom direkt från utbildningen inom sociala medier. 

Åke Lundén tipsar även om att börja smått.

– Sätt upp en väldigt begränsad budget till en början. På sätt kan man testa och se hur det går. För vår del märkte vi väldigt snabbt att det gav utdelning, säger Åke Lundén.

Till en början lade Benify cirka fem procent av marknadsföringsbudgeten på det digitala. I år satsar de runt 20 procent.

– För 18 månader sedan hade vi bara en person som jobbade med detta hos oss. I dag har vi ett team på fem personer. Till nästa år kommer vi antagligen ha ännu fler och då specifikt för utlandet.

Just nu bygger Benify upp lokala bloggar internationellt. De investerar även på att anställa lokala digitala marknadsförare. Företaget finns på tio marknader, men till en början satsar de digitalt på Frankrike och Tyskland.

– Hade vi inte sett så tydliga resultat av en digital säljstrategi hade vi aldrig ens tänkt på att göra detta.

Expertens 8 tips

Tänk digitalt från start
Arash Gilans
, författare och föreläsare om digitala medier samt vice vd Viva Media group.
 

  1. Börja med att öka användningen av de digitala verktyg ni redan har. Skapa en synkron digital upplevelse genom att säkerställa att ditt arbete på de olika enheterna lagras under ett och samma konto, vare sig du arbetar från laptopen, mobiltelefon eller surfplattan.
  2. Öka den digitala medvetenheten med en digital mentor. Skaffa allierade på jobbet så att ni tillsammans adopterar ny teknik och skapar digitala mönster.
  3. Tänk ”digital först” när det gäller möten och välj fysiska möten enbart där det finns en vinning med det.
  4. Öka effektiviteten genom att gå mot det mobila. Börja med att utreda vilka möjligheter som finns i de applikationer ni använder i verksamheten i nuläget. Kanske går det att få översikt över försäljningsläget direkt i mobilen (till exempel via Microsoft Dynamics CRM eller Salesforce). Bli van vid ett mönster där all information finns i fickan.
  5. Använd den mobila tekniken för att öka kommunikationen och transparensen. Informera mera och uppdatera om vad som händer genom intranät, e-post eller sociala chatfunktioner såsom Slacker. Genom dessa kanaler kan du informera om hur ett kundmöte gick, ställa en snabb fråga till en kollega, uppdatera din status för tillgänglighet och aktivera frånvaromeddelande.
  6. Använd en central lagring för distribution av information, ett intranät eller molnbaserat verktyg där du kan sprida dokument som är av intresse för flera kollegor, såsom rapporter eller mallar.
  7. Samla data och analysera för att ta effektiva, datadrivna beslut. Ett sådant verktyg kan vara ett molnbaserat CRM-system där ni samlar kunddata och alla sälj- och serviceorienterade aktiviteter.
  8. Använd sociala medier som är relevanta för er som verktyg för att bygga er närvaro och ert varumärke utåt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.