NYHET Publicerad

Skräddarsydd digital närvaro tredubblar resultat

I PRAKTIKEN Benify har gått från traditionell marknadsföring och försäljning till att satsa digitalt. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företaget får ut tre gånger så mycket genom digitalt sälj. Nu utvidgas satsningen.

Åke Lundén, medgrundare av Benify.
Foto: Jessica Gow/TT

"Det bästa med att jobba med digitala verktyg är att vi kan mäta exakt allt. På så sätt kan vi skräddarsy service för potentiella kunder, vilket gett stor utdelning", säger Åke Lundén, medgrundare av Benify.

Adwords, Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram. Det är bara några exempel på digitala kanaler företag kan använda för att nå nya kunder. Flera av dessa är en självklarhet för företag som säljer direkt till privatkonsumenter som har höga krav på tillgänglighet och direktkontakt dygnet runt. Nu blir det allt viktigare för b2b-företag att ta fram digitala strategier.

Benify hjälper andra företag att administrera, utveckla och automatisera hanteringen av personalförmåner. De har vuxit kraftigt sedan starten för elva år sedan. I dag har de 250 anställda med en omsättning på cirka 200 miljoner kronor. De senaste två åren har företaget dessutom satsat stenhårt på en omställning till digitalt fokus inom marknadsföring och försäljning.

– Det bästa med att jobba med digitala verktyg är att vi kan mäta exakt allt. På så sätt kan vi skräddarsy service för potentiella kunder, vilket gett stor utdelning, säger Åke Lundén, medgrundare.

Fram tills för två år sedan gick försäljningen primärt ut på att skaffa leads, en säljterm för potentiella kunder, ute på mässor och genom att ringa kalla samtal.

– Det är väldigt odynamisk mätbarhet på en mässa. Du kan inte med säkerhet säga att det är just din närvaro på en mässa som lett till leads. Det kan lika gärna vara att dina säljare träffar kunder på en mässa som de tidigare träffat i något annat möte. Det är svårt att säga vad som ger vad, säger Åke Lundén.

– I det digitala är det jättetydligt. Jag kan se hur mycket pengar jag lägger ut i en kanal och direkt se var leadsen kommer från. Då förstår man om den digitala kanalen är lönsam eller inte.

Det första steget i den digitala säljplanen blev att sökordsoptimera hemsidan, det vill säga att se till så att företagets hemsida hamnar högt upp i sökmotorer, framförallt Google. För att göra det tog Benify hjälp av en extern byrå.

Annons

– Ska man ta in extern hjälp gäller det att göra en ordentlig research om byrån innan man tar hjälp för att undvika ett dyrt samarbete som inte ger något, säger Åke Lundén.

Benify fick även hjälp med att skräddarsy hemsidans olika delar.

– Beroende på vad personer sökte så hamnade de på olika delar av vår hemsida. Dessa sidor skulle vara direkt relevanta till sökningen och på så vis kunde vi rikta rätt information till rätt personer, säger han och pekar på att detta ledde till ökad försäljning.

Benifys säljteam kunde nu lättare få fram information om potentiella kunder, detta genom olika kontaktformulär på hemsidan. Efter det kontaktade säljarna de potentiella kunderna för att ro affären i hamn.

– Avsluten i vår försäljning sker fortfarande alltid genom en personlig kontakt, säger Åke Lundén.

Han berättar att de i dag betalar mindre för att skaffa kunder. Dessutom går fler vidare till att köpa produkten i högre utsträckning idag än tidigare.

– Vi jämförde våra pengar på leads mellan digitalt sälj och att närvara på mässor. Vi såg att pengarna var tre till ett på leads online, berättar Åke Lundén.

Men för många företag är vägen till en digital säljorganisation lång. Enligt siffror från Business Sweden har svenska företag en relativt låg digital mognad. Endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi. Åke Lundén instämmer i bilden av att den stora utmaningen är att knyta till sig rätt kompetens.

Hur gjorde ni för att lösa det problemet?

– Detta är verkligen en nischkunskap och vi har inte rotat i särskilt seniora lådor efter personal, snarare tvärtom. I stället rekryterade vi en person som kom direkt från utbildningen inom sociala medier. 

Åke Lundén tipsar även om att börja smått.

– Sätt upp en väldigt begränsad budget till en början. På sätt kan man testa och se hur det går. För vår del märkte vi väldigt snabbt att det gav utdelning, säger Åke Lundén.

Till en början lade Benify cirka fem procent av marknadsföringsbudgeten på det digitala. I år satsar de runt 20 procent.

– För 18 månader sedan hade vi bara en person som jobbade med detta hos oss. I dag har vi ett team på fem personer. Till nästa år kommer vi antagligen ha ännu fler och då specifikt för utlandet.

Just nu bygger Benify upp lokala bloggar internationellt. De investerar även på att anställa lokala digitala marknadsförare. Företaget finns på tio marknader, men till en början satsar de digitalt på Frankrike och Tyskland.

– Hade vi inte sett så tydliga resultat av en digital säljstrategi hade vi aldrig ens tänkt på att göra detta.

Expertens 8 tips

Tänk digitalt från start
Arash Gilans
, författare och föreläsare om digitala medier samt vice vd Viva Media group.
 

  1. Börja med att öka användningen av de digitala verktyg ni redan har. Skapa en synkron digital upplevelse genom att säkerställa att ditt arbete på de olika enheterna lagras under ett och samma konto, vare sig du arbetar från laptopen, mobiltelefon eller surfplattan.
  2. Öka den digitala medvetenheten med en digital mentor. Skaffa allierade på jobbet så att ni tillsammans adopterar ny teknik och skapar digitala mönster.
  3. Tänk ”digital först” när det gäller möten och välj fysiska möten enbart där det finns en vinning med det.
  4. Öka effektiviteten genom att gå mot det mobila. Börja med att utreda vilka möjligheter som finns i de applikationer ni använder i verksamheten i nuläget. Kanske går det att få översikt över försäljningsläget direkt i mobilen (till exempel via Microsoft Dynamics CRM eller Salesforce). Bli van vid ett mönster där all information finns i fickan.
  5. Använd den mobila tekniken för att öka kommunikationen och transparensen. Informera mera och uppdatera om vad som händer genom intranät, e-post eller sociala chatfunktioner såsom Slacker. Genom dessa kanaler kan du informera om hur ett kundmöte gick, ställa en snabb fråga till en kollega, uppdatera din status för tillgänglighet och aktivera frånvaromeddelande.
  6. Använd en central lagring för distribution av information, ett intranät eller molnbaserat verktyg där du kan sprida dokument som är av intresse för flera kollegor, såsom rapporter eller mallar.
  7. Samla data och analysera för att ta effektiva, datadrivna beslut. Ett sådant verktyg kan vara ett molnbaserat CRM-system där ni samlar kunddata och alla sälj- och serviceorienterade aktiviteter.
  8. Använd sociala medier som är relevanta för er som verktyg för att bygga er närvaro och ert varumärke utåt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Kvalitet viktigare än ägandeform

DEBATT "Huvudmännen bakom välfärdsföretag är ofta eldsjälar med brinnande engagemang men utan stora ekonomiska tillgångar", skriver ordförande för LUF i Södermanland, Hannes Rudsäter, som är kritisk till ett vinsttak för välfärdsföretag.
NYHET Publicerad:

Industriavtalet behövs för att stärka industrins konkurrenskraft

DEBATT Facken inom industrin målar upp en för dyster bild av industriavtalet. Lönebildningen måste kopplas till industrins internationella konkurrenskraft, menar Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.
NYHET Publicerad:

Ny dom försvårar för styrelseledamöter

SKATT Styrelseledamöter tvingas minska på sina uppdrag efter en dom i Högsta förvaltningsrätten. Nu hotas tillväxten i företagen.
NYHET Publicerad:

”Personalliggare och kassaregister dåliga verktyg mot den svarta ekonomin”

DEBATT Personalliggare och certifierade kassaregister är dyra och ineffektiva verktyg för att komma åt den svarta ekonomin. De bör avskaffas – inte implementeras i andra branscher som Skatteverket vill.
NYHET Publicerad:

Den svenska exportkartan ritas om

EXPORT Efterfrågan i Europa är på väg upp och det ser ljust ut för svensk export. Men Brexit och Donald Trump är orosmoln som kan slå hårt mot världshandeln. Samtidigt kan det förändrade världsläget skapa nya möjligheter för länder och företag som spelar sina kort rätt, enligt Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden.
NYHET Publicerad:

Bantad budgetkalkyl ökar lönsamheten

I PRAKTIKEN En tung och tidsödande budgetprocess fick Consilium Marine & Safety att övergå till budgetlös styrning. I dag håller företaget koll på sin utveckling med rullande tolvmånadersprognoser. Vd Carl Adam Rosenblad vittnar om att det har lett till ökad konkurrenskraft och gjort verksamheten betydligt mer anpassningsbar till omvärldsförändringar.
NYHET Publicerad:

Gaddad entreprenör sticker hål på matoligopol

ENTREPRENÖR Hur vågar man utmana ett gäng matjättar på en oligopolmarknad? ”Man är förbannad”, säger Johannes Cullberg, vd och grundare av matkedjan Paradiset. Han tröttnade på de stora jättarnas dåliga sortiment och nu bygger han upp en egen butikskedja med fokus på ekologisk mat.
NYHET Publicerad:

Liten balja blev stor framgång

NYKLÄCKT För Liza Grevblad är det terapi att få krypa ned i ett varmt bad. För några år sedan flyttade hon till en lägenhet utan badkar. För att kunna täcka kroppen med varmt vatten ritade hon en badbalja för vuxna.
NYHET Publicerad:

Postnord stjäl det som är ditt

DEBATT Postnord gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande eller till och med stöld när de makulerar försändelser utan att skicka tillbaka till avsändaren, menar debattören.
NYHET Publicerad:

Hatten av för Babblarnas mamma

ENTREPRENÖR Babblarna är färgglada figurer som trollbinder små barn framför skärmen. Men de är också språkpedagogiska hjälpmedel på hög nivå. Idag har skaparen Anneli Tisells idéer blivit ett succéföretag som omfattar böcker, spel, appar, musik, film och musikvideor, som har 140 miljoner visningar på Youtube. Nu har Babblarnas mamma siktet inställt på världen.
NYHET Publicerad:

Drönarföretagare vann mot myndigheterna

REGELKRÅNGEL Från och med den 1 augusti blev det tillåtet att flyga med en kameraförsedd drönare igen. Förbudet har varit lagstadgat i endast tio månader och drönarföretagarna har under hela tiden legat på för en lagändring. Nu är lagen ändrad och drönare med kameror kan användas igen.
NYHET Publicerad:

Skatteverket kräver in pengarna – trots att frågan inte är avgjord i rätten

SKATTER Hästaveln är hobbyverksamhet. Det slår Skattemyndigheten i Uppsala fast och upptaxerar företaget Unique Dogs and Horses AB med närmare en halv miljon. Samtidigt har företagets pressats med korta svarstider. Ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten, men något anstånd med att betala den upptaxerade skatten har inte medgivits, trots den rättsliga prövningen.
NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Edward Blom: Den motvillige entreprenören

TIO FRÅGOR Böcker, sommarvärd på radio, tv-personlighet, kulturhistoriker, gastronom och så en jullåt på det. Edward Bloms portfolio går inte av för hackor, men själv hävdar han att han är en ganska motvillig entreprenör. ”Många entreprenörer gillar vägen till målet. För mig kommer den riktiga lusten när något är färdigt.”