NYHET Publicerad

Skräddarsydd digital närvaro tredubblar resultat

I PRAKTIKEN Benify har gått från traditionell marknadsföring och försäljning till att satsa digitalt. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företaget får ut tre gånger så mycket genom digitalt sälj. Nu utvidgas satsningen.

Åke Lundén, medgrundare av Benify.
Foto: Jessica Gow/TT

"Det bästa med att jobba med digitala verktyg är att vi kan mäta exakt allt. På så sätt kan vi skräddarsy service för potentiella kunder, vilket gett stor utdelning", säger Åke Lundén, medgrundare av Benify.

Adwords, Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram. Det är bara några exempel på digitala kanaler företag kan använda för att nå nya kunder. Flera av dessa är en självklarhet för företag som säljer direkt till privatkonsumenter som har höga krav på tillgänglighet och direktkontakt dygnet runt. Nu blir det allt viktigare för b2b-företag att ta fram digitala strategier.

Benify hjälper andra företag att administrera, utveckla och automatisera hanteringen av personalförmåner. De har vuxit kraftigt sedan starten för elva år sedan. I dag har de 250 anställda med en omsättning på cirka 200 miljoner kronor. De senaste två åren har företaget dessutom satsat stenhårt på en omställning till digitalt fokus inom marknadsföring och försäljning.

– Det bästa med att jobba med digitala verktyg är att vi kan mäta exakt allt. På så sätt kan vi skräddarsy service för potentiella kunder, vilket gett stor utdelning, säger Åke Lundén, medgrundare.

Fram tills för två år sedan gick försäljningen primärt ut på att skaffa leads, en säljterm för potentiella kunder, ute på mässor och genom att ringa kalla samtal.

– Det är väldigt odynamisk mätbarhet på en mässa. Du kan inte med säkerhet säga att det är just din närvaro på en mässa som lett till leads. Det kan lika gärna vara att dina säljare träffar kunder på en mässa som de tidigare träffat i något annat möte. Det är svårt att säga vad som ger vad, säger Åke Lundén.

– I det digitala är det jättetydligt. Jag kan se hur mycket pengar jag lägger ut i en kanal och direkt se var leadsen kommer från. Då förstår man om den digitala kanalen är lönsam eller inte.

Det första steget i den digitala säljplanen blev att sökordsoptimera hemsidan, det vill säga att se till så att företagets hemsida hamnar högt upp i sökmotorer, framförallt Google. För att göra det tog Benify hjälp av en extern byrå.

Annons

– Ska man ta in extern hjälp gäller det att göra en ordentlig research om byrån innan man tar hjälp för att undvika ett dyrt samarbete som inte ger något, säger Åke Lundén.

Benify fick även hjälp med att skräddarsy hemsidans olika delar.

– Beroende på vad personer sökte så hamnade de på olika delar av vår hemsida. Dessa sidor skulle vara direkt relevanta till sökningen och på så vis kunde vi rikta rätt information till rätt personer, säger han och pekar på att detta ledde till ökad försäljning.

Benifys säljteam kunde nu lättare få fram information om potentiella kunder, detta genom olika kontaktformulär på hemsidan. Efter det kontaktade säljarna de potentiella kunderna för att ro affären i hamn.

– Avsluten i vår försäljning sker fortfarande alltid genom en personlig kontakt, säger Åke Lundén.

Han berättar att de i dag betalar mindre för att skaffa kunder. Dessutom går fler vidare till att köpa produkten i högre utsträckning idag än tidigare.

– Vi jämförde våra pengar på leads mellan digitalt sälj och att närvara på mässor. Vi såg att pengarna var tre till ett på leads online, berättar Åke Lundén.

Men för många företag är vägen till en digital säljorganisation lång. Enligt siffror från Business Sweden har svenska företag en relativt låg digital mognad. Endast vartannat litet eller medelstort företag har rätt digital kompetens. Orsaken uppges vara brist på personal med relevant kunskap, och svårighet att finansiera en digital strategi. Åke Lundén instämmer i bilden av att den stora utmaningen är att knyta till sig rätt kompetens.

Hur gjorde ni för att lösa det problemet?

– Detta är verkligen en nischkunskap och vi har inte rotat i särskilt seniora lådor efter personal, snarare tvärtom. I stället rekryterade vi en person som kom direkt från utbildningen inom sociala medier. 

Åke Lundén tipsar även om att börja smått.

– Sätt upp en väldigt begränsad budget till en början. På sätt kan man testa och se hur det går. För vår del märkte vi väldigt snabbt att det gav utdelning, säger Åke Lundén.

Till en början lade Benify cirka fem procent av marknadsföringsbudgeten på det digitala. I år satsar de runt 20 procent.

– För 18 månader sedan hade vi bara en person som jobbade med detta hos oss. I dag har vi ett team på fem personer. Till nästa år kommer vi antagligen ha ännu fler och då specifikt för utlandet.

Just nu bygger Benify upp lokala bloggar internationellt. De investerar även på att anställa lokala digitala marknadsförare. Företaget finns på tio marknader, men till en början satsar de digitalt på Frankrike och Tyskland.

– Hade vi inte sett så tydliga resultat av en digital säljstrategi hade vi aldrig ens tänkt på att göra detta.

Expertens 8 tips

Tänk digitalt från start
Arash Gilans
, författare och föreläsare om digitala medier samt vice vd Viva Media group.
 

  1. Börja med att öka användningen av de digitala verktyg ni redan har. Skapa en synkron digital upplevelse genom att säkerställa att ditt arbete på de olika enheterna lagras under ett och samma konto, vare sig du arbetar från laptopen, mobiltelefon eller surfplattan.
  2. Öka den digitala medvetenheten med en digital mentor. Skaffa allierade på jobbet så att ni tillsammans adopterar ny teknik och skapar digitala mönster.
  3. Tänk ”digital först” när det gäller möten och välj fysiska möten enbart där det finns en vinning med det.
  4. Öka effektiviteten genom att gå mot det mobila. Börja med att utreda vilka möjligheter som finns i de applikationer ni använder i verksamheten i nuläget. Kanske går det att få översikt över försäljningsläget direkt i mobilen (till exempel via Microsoft Dynamics CRM eller Salesforce). Bli van vid ett mönster där all information finns i fickan.
  5. Använd den mobila tekniken för att öka kommunikationen och transparensen. Informera mera och uppdatera om vad som händer genom intranät, e-post eller sociala chatfunktioner såsom Slacker. Genom dessa kanaler kan du informera om hur ett kundmöte gick, ställa en snabb fråga till en kollega, uppdatera din status för tillgänglighet och aktivera frånvaromeddelande.
  6. Använd en central lagring för distribution av information, ett intranät eller molnbaserat verktyg där du kan sprida dokument som är av intresse för flera kollegor, såsom rapporter eller mallar.
  7. Samla data och analysera för att ta effektiva, datadrivna beslut. Ett sådant verktyg kan vara ett molnbaserat CRM-system där ni samlar kunddata och alla sälj- och serviceorienterade aktiviteter.
  8. Använd sociala medier som är relevanta för er som verktyg för att bygga er närvaro och ert varumärke utåt.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.