NYHET Publicerad

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.

Samuel Eriksson, vd för Skyltstället.
Foto: Maria Hansson

Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, strukturerade om sin säljprocess med målet att dubbla omsättningen. "Och det gjorde vi. På de orter där vi finns har vi märkt att även konkurrenterna ökat sin omsättning, hela branschen tjänar alltså på att börja fokusera mer på sälj i stället för bara produktion”, säger han.

Samuel Eriksson och hans bröder Pontus och Rickard Eriksson startade sitt familjeföretag Eriksson Business Group 2011, när de köpte skylttillverkaren Gravyrcentralen i Borlänge. Precis som andra företag i samma bransch var Gravyrcentralen en liten, specialiserad aktör som tillverkade allt själv och fungerade mer som ordermottagare än som säljare. Bröderna såg potential, både i företaget och i hela branschen.

– Vi räknade med att vi skulle kunna duplicera omsättningen genom att strukturera om och börja sälja aktivt. Och det gjorde vi. Det vi har märkt på de orter där vi finns är att även konkurrenterna ökat sin omsättning, hela branschen tjänar alltså på att börja fokusera mer på sälj i stället för bara produktion, sammanfattar Samuel Eriksson.

Skyltstället har expanderat snabbt genom franchisetagare och finns i dag på 35 orter. Samtlig personal på de olika lokalkontoren är säljare och tillverkningen sker i tre fabriker i Sverige och Litauen. När tidigare konkurrenten Sweprod Graphics gick in som delägare för två år sedan blev Skyltstället största företag i skyltbranschen. Företaget har valt att hålla ett brett utbud, med skyltar för både inom- och utomhusbruk och i alla tekniker som finns på marknaden. Det har också ett eget forsknings- och utvecklingsteam.

– En världsunik produkt som vi har tagit fram är till exempel en belyst skylt där ljuslådan är fyra centimeter djup, traditionellt brukar lådan vara tolv centimeter. Det gör stor skillnad för hur den smälter in i fasaden och sprider ljuset, dessutom är energianvändningen 80 procent lägre än hos vår närmaste konkurrent. Intressant till exempel för stora kunder som fastighetsbolag, säger Samuel Eriksson.

Ett viktigt försprång gentemot konkurrenterna är det affärssystem som företaget har byggt upp med hjälp av Databyrån i Visby. I systemet kan säljarna visa produkterna i datorn när de är ute på säljmöten och lämna en offert direkt. När kunden accepteras skickas ordern direkt till produktionen.

– Mig veterligen kan ingen annan i branschen lämna pris direkt ute hos kund. Säljarna slipper åka tillbaka till kontoret och räkna på offerter, utan kan åka vidare till nästa kund direkt. Dessutom säkerställs kvaliteten eftersom man inte kan missa något när man lägger beställningen, alla tillbehör måste klickas i och finnas med på ordern.

Systemet genererar också statistik som gör det lätt att följa hur många möten säljarna genomför, antal offerter och antal godkända offerter.

Annons

– Vi har avslut på vår tredje offert som vi skickar. Jag tycker att det är bra och då får man samtidigt komma ihåg att det finns ett mörkertal, eftersom två offerter kan gå till samma kund för att de ska kunna välja mellan olika alternativ, säger Samuel Eriksson.

Efter lanseringen av Skysales skapades en chattgrupp där säljarna kan lämna synpunkter på saker som kan förbättras. Avtalet med Databyrån gör att synpunkterna snabbt åtgärdas.

– Vi håller också på att lyfta in vår bokföring i systemet och så tittar vi på en form av modernare CRM-system som vi också kan implementera som säljstöd, säger Samuel Eriksson.

Tidsbesparingen gör att säljarna hinner träffa fler kunder och därför har omsättningen ökat jämfört med föregående år, så här långt med cirka 20 procent.

Nästa mål för Skyltstället är utöka antalet franchisetagare och även att expandera till fler länder. För att kunna vinna fler stora avtalskunder här i Sverige har de tre bröderna i Eriksson Business Group startat ett nytt bolag: Montör.nu.

– Montör.nu kommer inte bara att jobba med våra kunder, utan de ska vara tillgängliga även för våra konkurrenter så att de ska kunna bygga upp en bra lönsamhet snabbt. I systemet kan man boka montage på flera orter samtidigt, till exempel om en butikskedja vill skylta om. Även här får man fram priset direkt och kan snabbt se vilka lediga tider som finns. Pris direkt är en modell som vi verkligen tror på, säger Samuel Eriksson.

Karin Janson

Skyltstället

Grundades: 1985 men köptes upp och bytte namn 2011.
VD: Samuel Eriksson.
Huvudkontor: Borlänge.
Anställda: Moderbolaget har fem anställda, sedan tillkommer franchisetagarna och produktionsenheterna. Det sysselsätter totalt cirka 200 personer.
Omsättning: 7 miljoner kronor för moderbolaget, totalt 77 miljoner kronor med alla 35 franchisetagare.

Expertens 7 tips

Skräddarsy ditt sälj
Gunilla Jaltsén
, Product manager på Visma Spcs.

  1. Vad behöver du? Betala inte för en lösning som innehåller fler funktioner än vad du behöver. Gör en tankekarta över verksamheten, var finns eventuella flaskhalsar och vad behöver du för att kunna fatta bättre affärsbeslut?
  2. Vad kostar det? Stirra dig inte blind på pristabeller utan ställ frågor om vad alla delar kostar. Inköp, installation, underhåll? Utbildning? Utveckling av skräddarsydda funktioner? Vad kostar det att importera äldre data? Måste du betala för nya uppdateringar? Och vad kostar det att bygga ut systemet i framtiden?
  3. Ställ krav på hårdvaran. Ett affärssystem ska kunna innehålla allt och prata med dina system. Ta reda på vilken infrastruktur som krävs för att använda systemet som du vill, till exempel om du har en e-handelslösning.
  4. Sätt rutiner för säkerhet. Enklast är det om affärssystemet erbjuder tillval för backup i molnet. Om du kör din egen server måste du säkra alla data i affärssystemet och ha en rutin för backuper där säkerhetskopiorna är säkrade mot stöld och brand.
  5. Säkerställ support. Ett bra support- och underhållsavtal ska garantera att du får hjälp när du behöver den. Lika viktigt är att systemet är uppdaterat enligt gällande lagar och regler.
  6. Anpassning till specialbehov. Beroende på hur komplexa dina behov är kan du behöva skräddarsy vissa delar. Men tänk igenom behoven noga, skräddarsytt betyder oftast dyrare och inte sällan att man behöver hjälp av en konsult. Skräddarsydda system kan också bli svåra och dyra att underhålla.
  7. Styr upp molnet. Ett webbaserat affärssystem ger dig tillgång till informationen var du än befinner dig och du sparar resurser på IT-drift. Väljer du en lokal installation är du inte beroende av internetuppkoppling och har större valfrihet när det gäller integration mot annan hårdvara. Fundera på vad som passar dina behov bäst.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.