Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

154

I Praktiken Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.

Samuel Eriksson, vd för Skyltstället.
Foto: Maria Hansson
Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, strukturerade om sin säljprocess med målet att dubbla omsättningen. "Och det gjorde vi. På de orter där vi finns har vi märkt att även konkurrenterna ökat sin omsättning, hela branschen tjänar alltså på att börja fokusera mer på sälj i stället för bara produktion”, säger han.

Samuel Eriksson och hans bröder Pontus och Rickard Eriksson startade sitt familjeföretag Eriksson Business Group 2011, när de köpte skylttillverkaren Gravyrcentralen i Borlänge. Precis som andra företag i samma bransch var Gravyrcentralen en liten, specialiserad aktör som tillverkade allt själv och fungerade mer som ordermottagare än som säljare. Bröderna såg potential, både i företaget och i hela branschen.

– Vi räknade med att vi skulle kunna duplicera omsättningen genom att strukturera om och börja sälja aktivt. Och det gjorde vi. Det vi har märkt på de orter där vi finns är att även konkurrenterna ökat sin omsättning, hela branschen tjänar alltså på att börja fokusera mer på sälj i stället för bara produktion, sammanfattar Samuel Eriksson.

Skyltstället har expanderat snabbt genom franchisetagare och finns i dag på 35 orter. Samtlig personal på de olika lokalkontoren är säljare och tillverkningen sker i tre fabriker i Sverige och Litauen. När tidigare konkurrenten Sweprod Graphics gick in som delägare för två år sedan blev Skyltstället största företag i skyltbranschen. Företaget har valt att hålla ett brett utbud, med skyltar för både inom- och utomhusbruk och i alla tekniker som finns på marknaden. Det har också ett eget forsknings- och utvecklingsteam.

– En världsunik produkt som vi har tagit fram är till exempel en belyst skylt där ljuslådan är fyra centimeter djup, traditionellt brukar lådan vara tolv centimeter. Det gör stor skillnad för hur den smälter in i fasaden och sprider ljuset, dessutom är energianvändningen 80 procent lägre än hos vår närmaste konkurrent. Intressant till exempel för stora kunder som fastighetsbolag, säger Samuel Eriksson.

Ett viktigt försprång gentemot konkurrenterna är det affärssystem som företaget har byggt upp med hjälp av Databyrån i Visby. I systemet kan säljarna visa produkterna i datorn när de är ute på säljmöten och lämna en offert direkt. När kunden accepteras skickas ordern direkt till produktionen.

– Mig veterligen kan ingen annan i branschen lämna pris direkt ute hos kund. Säljarna slipper åka tillbaka till kontoret och räkna på offerter, utan kan åka vidare till nästa kund direkt. Dessutom säkerställs kvaliteten eftersom man inte kan missa något när man lägger beställningen, alla tillbehör måste klickas i och finnas med på ordern.

Systemet genererar också statistik som gör det lätt att följa hur många möten säljarna genomför, antal offerter och antal godkända offerter.

– Vi har avslut på vår tredje offert som vi skickar. Jag tycker att det är bra och då får man samtidigt komma ihåg att det finns ett mörkertal, eftersom två offerter kan gå till samma kund för att de ska kunna välja mellan olika alternativ, säger Samuel Eriksson.

Efter lanseringen av Skysales skapades en chattgrupp där säljarna kan lämna synpunkter på saker som kan förbättras. Avtalet med Databyrån gör att synpunkterna snabbt åtgärdas.

– Vi håller också på att lyfta in vår bokföring i systemet och så tittar vi på en form av modernare CRM-system som vi också kan implementera som säljstöd, säger Samuel Eriksson.

Tidsbesparingen gör att säljarna hinner träffa fler kunder och därför har omsättningen ökat jämfört med föregående år, så här långt med cirka 20 procent.

Nästa mål för Skyltstället är utöka antalet franchisetagare och även att expandera till fler länder. För att kunna vinna fler stora avtalskunder här i Sverige har de tre bröderna i Eriksson Business Group startat ett nytt bolag: Montör.nu.

– Montör.nu kommer inte bara att jobba med våra kunder, utan de ska vara tillgängliga även för våra konkurrenter så att de ska kunna bygga upp en bra lönsamhet snabbt. I systemet kan man boka montage på flera orter samtidigt, till exempel om en butikskedja vill skylta om. Även här får man fram priset direkt och kan snabbt se vilka lediga tider som finns. Pris direkt är en modell som vi verkligen tror på, säger Samuel Eriksson.

Karin Janson

Skyltstället

Grundades: 1985 men köptes upp och bytte namn 2011.
VD: Samuel Eriksson.
Huvudkontor: Borlänge.
Anställda: Moderbolaget har fem anställda, sedan tillkommer franchisetagarna och produktionsenheterna. Det sysselsätter totalt cirka 200 personer.
Omsättning: 7 miljoner kronor för moderbolaget, totalt 77 miljoner kronor med alla 35 franchisetagare.

Expertens 7 tips

Skräddarsy ditt sälj
Gunilla Jaltsén
, Product manager på Visma Spcs.

  1. Vad behöver du? Betala inte för en lösning som innehåller fler funktioner än vad du behöver. Gör en tankekarta över verksamheten, var finns eventuella flaskhalsar och vad behöver du för att kunna fatta bättre affärsbeslut?
  2. Vad kostar det? Stirra dig inte blind på pristabeller utan ställ frågor om vad alla delar kostar. Inköp, installation, underhåll? Utbildning? Utveckling av skräddarsydda funktioner? Vad kostar det att importera äldre data? Måste du betala för nya uppdateringar? Och vad kostar det att bygga ut systemet i framtiden?
  3. Ställ krav på hårdvaran. Ett affärssystem ska kunna innehålla allt och prata med dina system. Ta reda på vilken infrastruktur som krävs för att använda systemet som du vill, till exempel om du har en e-handelslösning.
  4. Sätt rutiner för säkerhet. Enklast är det om affärssystemet erbjuder tillval för backup i molnet. Om du kör din egen server måste du säkra alla data i affärssystemet och ha en rutin för backuper där säkerhetskopiorna är säkrade mot stöld och brand.
  5. Säkerställ support. Ett bra support- och underhållsavtal ska garantera att du får hjälp när du behöver den. Lika viktigt är att systemet är uppdaterat enligt gällande lagar och regler.
  6. Anpassning till specialbehov. Beroende på hur komplexa dina behov är kan du behöva skräddarsy vissa delar. Men tänk igenom behoven noga, skräddarsytt betyder oftast dyrare och inte sällan att man behöver hjälp av en konsult. Skräddarsydda system kan också bli svåra och dyra att underhålla.
  7. Styr upp molnet. Ett webbaserat affärssystem ger dig tillgång till informationen var du än befinner dig och du sparar resurser på IT-drift. Väljer du en lokal installation är du inte beroende av internetuppkoppling och har större valfrihet när det gäller integration mot annan hårdvara. Fundera på vad som passar dina behov bäst.