NYHET Publicerad

Snabbfotad sporthandlare lyfter med kapital

I PRAKTIKEN Sportamore är en av jättarna inom sportmode på nätet. Fokus har legat på tillväxt i högt tempo. Allt med ordentlig draghjälp av riskkapital. ”Tid har varit en viktig faktor, eftersom utvecklingen online går i rasande fart. Att ha stor skala i verksamheten ger oss ett försprång när marknaden mognar och kundernas krav på service ökar”, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Johan Ryding, vd på Sportamore.

Sportamores snabba tillväxt har utmanat lagerhållningen, enligt Johan Ryding, vd för Sportamore. I fyra år har de huserat i det 11 000 kvadratmeter stora lagret i Spånga. I sommar går flytten till Eskilstuna och ett automatiserat lager på 23 000 kvadratmeter med gott om expansionsutrymme för kommande år.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Vi har från början haft ambitionen att bygga ett marknadsledande bolag inom sport online. Ska man lyckas med det på kort tid måste man vara välkapitaliserad, vilket i sin tur i regel kräver att man måste släppa ifrån sig delar av ägandet, säger Johan Ryding, vd och en av grundarna av Sportamore.

Tillsammans med far och son, Jan och Joakim Friedman, har han de senaste sex åren byggt e-handelsbolag med siktet på att bli den största fullsortimentsbutiken inom sport på nätet. En tillväxtresa han själv liknar vid ett race mot tiden för att positionera sig på den snabbt växande e-handelns arena.

När de började skissa på sin storslagna vision i början av 2009 hade ingen av de stora sportkedjorna – Stadium, Intersport eller Team Sportia – gjort några större ansträngningar för att flytta sin försäljning ut på nätet. Det är något de kommer att tvingas göra på sikt, enligt Johan Ryding, och då finns Sportamore på plats i en marknadsledande position.

Strategin för att ta plats som största onlineaktör inom sport har varit densamma hela tiden – att bygga goda kundrelationer.

– Matematiken är egentligen väldigt enkel; är kunderna nöjda med ett köp kommer de tillbaka. För att skapa kännedom och locka köpare till sajten måste du lägga stora pengar på marknadsföring, säger Johan Ryding.

För att kunna göra resan snabbt valde de att ta in riskkapital. En nödvändighet då stora utgifter väntade för marknadsföring, bygge av både sajt, lager och distributionsflöde.

För att locka till sig investerare författades en väl genomarbetad affärsplan.

Annons

– Man måste vara tydlig med hur man avser bygga värde för de som stoppar in pengar i bolaget. Rent psykologiskt känns det ibland enklare att sälja drömmen om en framgångsrik idé innan man dragit igång försäljningen eftersom försäljningssiffrorna direkt efter start oftast är rätt modesta. Vi hade en ganska blygsam omsättning två månader efter lanseringen 2010. En investerare hade förmodligen sagt att Sportamore hade väldigt långt till att bli ett miljardbolag just då, säger han.

Johan Ryding konstaterar att de haft en stor fördel i den samlade kompetensen i grundarkretsen. Jan Friedman hade en gedigen e-handelserfarenhet efter att bland annat byggt upp e-handelsbolagen Tretti.se och Netonnet. Det gav ett förtroende på kapitalmarknaden. Själv hade han lång erfarenhet från sportbranschen och Joakim Friedman hade flerårig erfarenhet av att driva trafik i onlinebolag.

Något krav på att investerarna ska sitta på kompetens inom e-handel har de inte haft.

– Vi har velat bygga Sportamore på vårt eget vis. Med utgångspunkt i grundartrion har vi sedan rekryterat ett fantastiskt team för att säkerställa att vi har den kompetens vi behöver för resan.

Den första investeringsrundan slutade i att de släppte in en handfull nya investerare som tillsammans investerade drygt sju miljoner kronor. I maj 2010 slog Sportamore upp dörrarna till nätbutiken. I samband med detta genomförde bolaget sin första större emission om 18 miljoner kronor från huvudsakligen mindre investerarbolag och privatpersoner.

Totalt har omkring 275 miljoner kronor investerats i Sportamore. Bolaget har omkring 3 000 aktieägare där de tio största står för 60 procent av innehavet.

Drygt två år efter starten, i slutet av 2011, kunde de tre grundarna konstatera att Sportamores affärsidé fått vingar.

– Vår metodik har hela tiden varit att lägga ungefär lika mycket pengar på marknadsföring varje månad för att generera nya kunder till butiken. Allt annat lika får man då lika många nya kunder varje månad. Tillväxt blir en effekt av hur duktig du är på service och din förmåga att få kunderna att komma tillbaka. Lyckas du med det kommer över tid ditt marknadsföringskonto som andel av försäljning att minska.

När resultatsiffrorna närmade sig överskott valde de att lägga i en ytterligare växel för att inta övriga nordiska länder. 2012 börsintroducerades Sportamore på First North och samtidigt genomfördes en emission för att stödja expansionen.

I dag finns Sportamore i Sverige, Danmark, Norge och Finland. 2015 kunde de boka av ytterligare en milstolpe när de noterades på Nasdaqs huvudlista. Under 2016 växte bolaget med 29 procent till en omsättning på 710 miljoner kronor.

– Att växa snabbt kräver mycket planering. Ta bara en sån sak som lagerlokaler. Vi har haft perioder då vi dubblerat vårt ytbehov på sex månader. Nu har vi haft vårt lager i Spånga i fyra år och i dag omfattar det 11 000 kvadratmeter. I sommar går flytten till Eskilstuna och ett automatiserat lager på 23 000 kvadratmeter där vi säkerställer expansionsutrymme för kommande år.

Finns det ingen risk att bli fartblind med så mycket pengar och hög tempo i bolagsbygget?

– Det beror nog på hur man är som person. Vi är handelsmän och tycker i grunden att det gör ont när vi inte tjänar pengar. Vi har valt strategin att ta kalkylerade förluster för att snabbt bygga ett marknadsledande bolag men hela tiden varit noga med att säkerställa att vi haft kapaciteten att få pengar över på sista raden.

 

Johan Rydings 3 tips. Väx snabbt med riskkapital.

1. Gör en ordentlig affärsplan där du tydliggör vad du vill göra och hur det skapar värde.
2. Snabb tillväxt kräver kapital – förmodligen mer än du tror. Släpp på ägandet.
3. Lägg tid och kraft på att bygga goda relationer med dina kunder.

Sportamore

Verksamhet: Sporthandel online
Grundare: Johan Ryding, Jan Friedman och Joakim Friedman.
Startår: 2009 (handelsstart 2010)
Anställda: Cirka 200 anställda.
Omsättning: 710 Miljoner kronor 2016.

Expertens 10 tips

Utnyttja riskkapitalet till max
Annette Melander Berg
,  Ansvarig tillväxtkapital på Connect Sverige Region Syd och författare till boken ”Växtkraft. Värdeskapande verktyg för chefer och entreprenörer”, förlag Roos&Tégner.

  1. Kapital, kompetens och personkemi. Ta in rätt investerare och skapa ömsesidig tillit. Ni kommer att sitta i samma båt på resan.
  2. Förväntningar. Med riskkapital kommer det oftast in aktiva ägare med krav på avkastning och uppföljning. Se till att kalibrera målbilder och förväntningar så ni ror i samma riktning. Sätt ihop en tillväxtplan.
  3. Kultur. Bygg en företagskultur och gemensamma värderingar i bolaget. En viktig komponent är att tillåta misstag.
  4. Struktur. Ha en grundläggande ordning och reda i bolaget. Det möjliggör flexibilitet och snabba beslut
  5. Ledarskap. Ledarskapet måste växa med bolaget. Som grundare måste du vara beredd att ta in kompetens, släppa kontroll och verka genom andra.
  6. Medarbetarskap. Se till att bygga ett starkt team, få med anställda på resan och var ett bolag som talangerna vill jobba för.
  7. Kundfokus. Ha fokus på kunderna, var lyhörd och skapa värde för dem baserat på deras behov. Kultur och struktur möjliggör externt fokus och anpassningsförmåga.
  8. Sälj och marknad. Satsa på marknadsföring som skapar synlighet och rätt associationer kring bolaget, och som krattar i manegen för lyckad försäljning. Lansera och förbättra baserat på kundfeedback.
  9. Strategiska allianser. Fokusera på det som är affärsidén och stäm av den mot: Ska vi göra det här eller tar det fokus från det vi är bäst på? Ta hjälp eller samarbeta med andra där det är smartare.
  10. Innovation. Sluta aldrig affärsutveckla. Låt kunderna vara med och driva innovation i bolaget så kommer det att fortsätta utvecklas och ta marknad.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

"Rädda Sveriges anseende efter kompetensutvisningarna"

KOMPETENSUTVISNINGARNA Nu uppmanar Stockholms Handelskammare till handling för att locka fler högutbildade till Sverige.
NYHET Publicerad:

Inget stoppar Sorunda-korven

VAD HÄNDE SEN Äkta råvaror och ett omsorgsfullt hantverk. Det är filosofin på Sorunda korvfabrik, tillsammans med inställningen att växandet ska ske i lugn takt. Det betalar sig nu när den lokalproducerade korven hittar allt längre ut i landet.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.