NYHET Publicerad

Snabbfotad sporthandlare lyfter med kapital

I PRAKTIKEN Sportamore är en av jättarna inom sportmode på nätet. Fokus har legat på tillväxt i högt tempo. Allt med ordentlig draghjälp av riskkapital. ”Tid har varit en viktig faktor, eftersom utvecklingen online går i rasande fart. Att ha stor skala i verksamheten ger oss ett försprång när marknaden mognar och kundernas krav på service ökar”, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Johan Ryding, vd på Sportamore.

Sportamores snabba tillväxt har utmanat lagerhållningen, enligt Johan Ryding, vd för Sportamore. I fyra år har de huserat i det 11 000 kvadratmeter stora lagret i Spånga. I sommar går flytten till Eskilstuna och ett automatiserat lager på 23 000 kvadratmeter med gott om expansionsutrymme för kommande år.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Vi har från början haft ambitionen att bygga ett marknadsledande bolag inom sport online. Ska man lyckas med det på kort tid måste man vara välkapitaliserad, vilket i sin tur i regel kräver att man måste släppa ifrån sig delar av ägandet, säger Johan Ryding, vd och en av grundarna av Sportamore.

Tillsammans med far och son, Jan och Joakim Friedman, har han de senaste sex åren byggt e-handelsbolag med siktet på att bli den största fullsortimentsbutiken inom sport på nätet. En tillväxtresa han själv liknar vid ett race mot tiden för att positionera sig på den snabbt växande e-handelns arena.

När de började skissa på sin storslagna vision i början av 2009 hade ingen av de stora sportkedjorna – Stadium, Intersport eller Team Sportia – gjort några större ansträngningar för att flytta sin försäljning ut på nätet. Det är något de kommer att tvingas göra på sikt, enligt Johan Ryding, och då finns Sportamore på plats i en marknadsledande position.

Strategin för att ta plats som största onlineaktör inom sport har varit densamma hela tiden – att bygga goda kundrelationer.

– Matematiken är egentligen väldigt enkel; är kunderna nöjda med ett köp kommer de tillbaka. För att skapa kännedom och locka köpare till sajten måste du lägga stora pengar på marknadsföring, säger Johan Ryding.

För att kunna göra resan snabbt valde de att ta in riskkapital. En nödvändighet då stora utgifter väntade för marknadsföring, bygge av både sajt, lager och distributionsflöde.

För att locka till sig investerare författades en väl genomarbetad affärsplan.

Annons

– Man måste vara tydlig med hur man avser bygga värde för de som stoppar in pengar i bolaget. Rent psykologiskt känns det ibland enklare att sälja drömmen om en framgångsrik idé innan man dragit igång försäljningen eftersom försäljningssiffrorna direkt efter start oftast är rätt modesta. Vi hade en ganska blygsam omsättning två månader efter lanseringen 2010. En investerare hade förmodligen sagt att Sportamore hade väldigt långt till att bli ett miljardbolag just då, säger han.

Johan Ryding konstaterar att de haft en stor fördel i den samlade kompetensen i grundarkretsen. Jan Friedman hade en gedigen e-handelserfarenhet efter att bland annat byggt upp e-handelsbolagen Tretti.se och Netonnet. Det gav ett förtroende på kapitalmarknaden. Själv hade han lång erfarenhet från sportbranschen och Joakim Friedman hade flerårig erfarenhet av att driva trafik i onlinebolag.

Något krav på att investerarna ska sitta på kompetens inom e-handel har de inte haft.

– Vi har velat bygga Sportamore på vårt eget vis. Med utgångspunkt i grundartrion har vi sedan rekryterat ett fantastiskt team för att säkerställa att vi har den kompetens vi behöver för resan.

Den första investeringsrundan slutade i att de släppte in en handfull nya investerare som tillsammans investerade drygt sju miljoner kronor. I maj 2010 slog Sportamore upp dörrarna till nätbutiken. I samband med detta genomförde bolaget sin första större emission om 18 miljoner kronor från huvudsakligen mindre investerarbolag och privatpersoner.

Totalt har omkring 275 miljoner kronor investerats i Sportamore. Bolaget har omkring 3 000 aktieägare där de tio största står för 60 procent av innehavet.

Drygt två år efter starten, i slutet av 2011, kunde de tre grundarna konstatera att Sportamores affärsidé fått vingar.

– Vår metodik har hela tiden varit att lägga ungefär lika mycket pengar på marknadsföring varje månad för att generera nya kunder till butiken. Allt annat lika får man då lika många nya kunder varje månad. Tillväxt blir en effekt av hur duktig du är på service och din förmåga att få kunderna att komma tillbaka. Lyckas du med det kommer över tid ditt marknadsföringskonto som andel av försäljning att minska.

När resultatsiffrorna närmade sig överskott valde de att lägga i en ytterligare växel för att inta övriga nordiska länder. 2012 börsintroducerades Sportamore på First North och samtidigt genomfördes en emission för att stödja expansionen.

I dag finns Sportamore i Sverige, Danmark, Norge och Finland. 2015 kunde de boka av ytterligare en milstolpe när de noterades på Nasdaqs huvudlista. Under 2016 växte bolaget med 29 procent till en omsättning på 710 miljoner kronor.

– Att växa snabbt kräver mycket planering. Ta bara en sån sak som lagerlokaler. Vi har haft perioder då vi dubblerat vårt ytbehov på sex månader. Nu har vi haft vårt lager i Spånga i fyra år och i dag omfattar det 11 000 kvadratmeter. I sommar går flytten till Eskilstuna och ett automatiserat lager på 23 000 kvadratmeter där vi säkerställer expansionsutrymme för kommande år.

Finns det ingen risk att bli fartblind med så mycket pengar och hög tempo i bolagsbygget?

– Det beror nog på hur man är som person. Vi är handelsmän och tycker i grunden att det gör ont när vi inte tjänar pengar. Vi har valt strategin att ta kalkylerade förluster för att snabbt bygga ett marknadsledande bolag men hela tiden varit noga med att säkerställa att vi haft kapaciteten att få pengar över på sista raden.

 

Johan Rydings 3 tips. Väx snabbt med riskkapital.

1. Gör en ordentlig affärsplan där du tydliggör vad du vill göra och hur det skapar värde.
2. Snabb tillväxt kräver kapital – förmodligen mer än du tror. Släpp på ägandet.
3. Lägg tid och kraft på att bygga goda relationer med dina kunder.

Sportamore

Verksamhet: Sporthandel online
Grundare: Johan Ryding, Jan Friedman och Joakim Friedman.
Startår: 2009 (handelsstart 2010)
Anställda: Cirka 200 anställda.
Omsättning: 710 Miljoner kronor 2016.

Expertens 10 tips

Utnyttja riskkapitalet till max
Annette Melander Berg
,  Ansvarig tillväxtkapital på Connect Sverige Region Syd och författare till boken ”Växtkraft. Värdeskapande verktyg för chefer och entreprenörer”, förlag Roos&Tégner.

  1. Kapital, kompetens och personkemi. Ta in rätt investerare och skapa ömsesidig tillit. Ni kommer att sitta i samma båt på resan.
  2. Förväntningar. Med riskkapital kommer det oftast in aktiva ägare med krav på avkastning och uppföljning. Se till att kalibrera målbilder och förväntningar så ni ror i samma riktning. Sätt ihop en tillväxtplan.
  3. Kultur. Bygg en företagskultur och gemensamma värderingar i bolaget. En viktig komponent är att tillåta misstag.
  4. Struktur. Ha en grundläggande ordning och reda i bolaget. Det möjliggör flexibilitet och snabba beslut
  5. Ledarskap. Ledarskapet måste växa med bolaget. Som grundare måste du vara beredd att ta in kompetens, släppa kontroll och verka genom andra.
  6. Medarbetarskap. Se till att bygga ett starkt team, få med anställda på resan och var ett bolag som talangerna vill jobba för.
  7. Kundfokus. Ha fokus på kunderna, var lyhörd och skapa värde för dem baserat på deras behov. Kultur och struktur möjliggör externt fokus och anpassningsförmåga.
  8. Sälj och marknad. Satsa på marknadsföring som skapar synlighet och rätt associationer kring bolaget, och som krattar i manegen för lyckad försäljning. Lansera och förbättra baserat på kundfeedback.
  9. Strategiska allianser. Fokusera på det som är affärsidén och stäm av den mot: Ska vi göra det här eller tar det fokus från det vi är bäst på? Ta hjälp eller samarbeta med andra där det är smartare.
  10. Innovation. Sluta aldrig affärsutveckla. Låt kunderna vara med och driva innovation i bolaget så kommer det att fortsätta utvecklas och ta marknad.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Olle Burell skjuter från höften om friskolorna

DEBATT Politikerna borde tänka på kvaliteten all vaken tid och inte kasta ur sig uttalanden som får stora konsekvenser. Det menar debattören Johan Sjölin. Han reagerar starkt på att Stockholms socialdemokratiske skolborgarråd Olle Burell kräver förbud mot aktiebolagsdrivna skolor.
NYHET Publicerad:

Politiker tar åt sig äran av högkonjunkturen

EKONOMIKRÖNIKAN Det råder högkonjunktur i Sverige. Arbetslösheten sjunker, investeringarna stiger och företagen rapporterar om brist på arbetskraft. Konjunkturer följer ett visst mönster och denna uppgång är inget undantag. Precis som vanligt försöker politiker sola sig i högkonjunkturens glans, skriver Fredrik Carlgren, chef för Ekonomifakta.
NYHET Publicerad:

"Blufföretagen är näringslivets dödgrävargäng"

BLUFFAKTUROR Fejkade undersökningar och erbjudanden lurar småföretagare i fällan, med risk för flera tusen i räkningar och hot om inkasso. Anders Carlsson blev lurad, men lyckades kämpa tillbaka och gå vinnande ur striden. ”Jag blev förd bakom ljuset och sedan hotad. Det är fruktansvärt fräckt och gör mig förbannad”, säger han.
NYHET Publicerad:

Skanska-chef om #MeToo: ”Det finns ingen quick-fix”

ARBETSMARKNAD Kampanjen #MeToo har under de senaste dagarna cirkulerat på sociala medier. Den syftar till att synliggöra sexuella trakasserier och övergrepp, och har fått tusentals kvinnor dela med sig av sina historier. ”Som arbetsgivare har man ett jättestort ansvar för att vara tydlig med att det råder nolltolerans mot alla former av diskriminering” säger Veronica Rörsgård, hr-chef på Skanska.
NYHET Publicerad:

Emma Green: "Jag har aldrig haft ett vanligt jobb"

10 FRÅGOR Hon är höjdhopparen som vunnit flera medaljer vid VM och EM. Efter att hon lade friidrottskarriären på hyllan startade Emma Green ett föreläsningskoncept med sin tidigare lärare. Dessutom har hon varit entreprenör i flera år.
NYHET Publicerad:

En kärleksaffär med skygglappar

NYKLÄCKT Det var kärlek vid första ögonkastet. Det konstaterar Fredrik Ståhl som blåst liv i den över 100 år gamla disponentvillan, Villa Strömsfors. ”Ska man lyckas med ett sånt här projekt måste man vara unik och våga gå sin egen väg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Smartare skyltaffärer ger klirr i kassan

I PRAKTIKEN Samuel Eriksson, vd för Skyltstället, stuvade om i säljprocessen av skyltar så att säljarna hinner träffa fler kunder och samtidigt lägga mer tid på varje affär. Något som betalat sig snabbt. ”Vi ser redan en omsättningsökning på runt 20 procent”, säger Samuel Eriksson.
NYHET Publicerad:

De jammar fram innovationerna

I PRAKTIKEN Via digitala innovationsgig väcker Volvo cars liv i medarbetarnas innovationskraft. Alla är inbjudna och alla åsikter tas till vara. Jakten på den unika uppfinningen kräver ett öppet sinne. ”Vårt fokus ligger på att kicka igång kreativiteten och få folk att dela med sig av sina idéer”, säger Charlotta Ahlberg, Corporate innovation manager på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

Småmejerier visar vägen ur mjölkkrisen

MJÖLKBRANSCHEN I mjölkkrisens spår satsar allt fler mjölkföretagare på egna varumärken och småmejerier. En världsmarknad med kraftigt svängande priser har fått bönderna att tröttna. När konsumenterna samtidigt efterfrågar lokala produkter ser fler och fler att här finns pengar att tjäna. Monica Thörner på Wermlands mejeri är en av dem. ”Det handlar om att överleva”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Klimatsmart succé med gemensamma transporter

HÅLLBARHET Kan sopor och paket transporteras i samma bilar? Ja, när Bring, Vasakronan, Ragn-Sells och Stockholms stad samarbetar går det utmärkt. Och det är dessutom klimatsmart.
NYHET Publicerad:

Nytänkare stöper om psykiatrin

TOPP-50-LISTAN Hallå där… Anna Wiklund, grundare, ägare och operativ styrelseordförande i Prima barn- och vuxenpsykiatri.
Grattis till sjundeplatsen på listan över de 50 största kvinnliga företagarna i Sverige! Du har själv startat och byggt upp Prima tillsammans med två kvinnliga kollegor och idag är ert företag landets största vårdgivare inom specialistpsykiatri med 15 mottagningar, en akutenhet, två vårdavdelningar samt en psykossektion.
NYHET Publicerad:

Sveriges 50 största kvinnliga företagare

TOPP-50-LISTAN Carin Stoeckmann, ägare och vd på Byggmästarn i Skåne, toppar listan över Sveriges 50 största kvinnliga företagare, räknat efter företagets omsättning. Hennes byggföretag omsätter nästan en miljard kronor. Det visar en unik undersökning som Women's Business Research Institute gjort på uppdrag av tidningen Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Dansföretagare vann mot Skatteverket – får tillbaka 150 000

MOMSSTRID Skatteverket gav vid flera tillfällen felaktiga besked om moms till dansföretagarna Per Westermark och Tomas Wiklöf. Efter en lång strid har de nu vunnit mot myndigheten och får tillbaka 150 000 kronor.  ”Det är en otrolig lättnad”, säger Tomas Wiklöf.
NYHET Publicerad:

Gladys del Pilar: En showande entreprenör

10 FRÅGOR Hon har vunnit melodifestivalen med gruppen Afro-Dite, hon leder körer, sjunger och showar. Efter att Gladys del Pilar startade sitt eget företag för snart 20 år sedan har hon aldrig sett tillbaka.
NYHET Publicerad:

De vill göra matte till favorithobby

NYKLÄCKT Om våra ungdomar och Sverige ska kunna konkurrera internationellt behöver unga få upp ögonen för glädjen i matematiken. Och det redan från 6 år. Stora visioner ligger bakom företaget Matteklubben.