NYHET Publicerad

Snabbfotad sporthandlare lyfter med kapital

I PRAKTIKEN Sportamore är en av jättarna inom sportmode på nätet. Fokus har legat på tillväxt i högt tempo. Allt med ordentlig draghjälp av riskkapital. ”Tid har varit en viktig faktor, eftersom utvecklingen online går i rasande fart. Att ha stor skala i verksamheten ger oss ett försprång när marknaden mognar och kundernas krav på service ökar”, säger Johan Ryding, vd på Sportamore.

Johan Ryding, vd på Sportamore.

Sportamores snabba tillväxt har utmanat lagerhållningen, enligt Johan Ryding, vd för Sportamore. I fyra år har de huserat i det 11 000 kvadratmeter stora lagret i Spånga. I sommar går flytten till Eskilstuna och ett automatiserat lager på 23 000 kvadratmeter med gott om expansionsutrymme för kommande år.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

– Vi har från början haft ambitionen att bygga ett marknadsledande bolag inom sport online. Ska man lyckas med det på kort tid måste man vara välkapitaliserad, vilket i sin tur i regel kräver att man måste släppa ifrån sig delar av ägandet, säger Johan Ryding, vd och en av grundarna av Sportamore.

Tillsammans med far och son, Jan och Joakim Friedman, har han de senaste sex åren byggt e-handelsbolag med siktet på att bli den största fullsortimentsbutiken inom sport på nätet. En tillväxtresa han själv liknar vid ett race mot tiden för att positionera sig på den snabbt växande e-handelns arena.

När de började skissa på sin storslagna vision i början av 2009 hade ingen av de stora sportkedjorna – Stadium, Intersport eller Team Sportia – gjort några större ansträngningar för att flytta sin försäljning ut på nätet. Det är något de kommer att tvingas göra på sikt, enligt Johan Ryding, och då finns Sportamore på plats i en marknadsledande position.

Strategin för att ta plats som största onlineaktör inom sport har varit densamma hela tiden – att bygga goda kundrelationer.

– Matematiken är egentligen väldigt enkel; är kunderna nöjda med ett köp kommer de tillbaka. För att skapa kännedom och locka köpare till sajten måste du lägga stora pengar på marknadsföring, säger Johan Ryding.

För att kunna göra resan snabbt valde de att ta in riskkapital. En nödvändighet då stora utgifter väntade för marknadsföring, bygge av både sajt, lager och distributionsflöde.

För att locka till sig investerare författades en väl genomarbetad affärsplan.

Annons

– Man måste vara tydlig med hur man avser bygga värde för de som stoppar in pengar i bolaget. Rent psykologiskt känns det ibland enklare att sälja drömmen om en framgångsrik idé innan man dragit igång försäljningen eftersom försäljningssiffrorna direkt efter start oftast är rätt modesta. Vi hade en ganska blygsam omsättning två månader efter lanseringen 2010. En investerare hade förmodligen sagt att Sportamore hade väldigt långt till att bli ett miljardbolag just då, säger han.

Johan Ryding konstaterar att de haft en stor fördel i den samlade kompetensen i grundarkretsen. Jan Friedman hade en gedigen e-handelserfarenhet efter att bland annat byggt upp e-handelsbolagen Tretti.se och Netonnet. Det gav ett förtroende på kapitalmarknaden. Själv hade han lång erfarenhet från sportbranschen och Joakim Friedman hade flerårig erfarenhet av att driva trafik i onlinebolag.

Något krav på att investerarna ska sitta på kompetens inom e-handel har de inte haft.

– Vi har velat bygga Sportamore på vårt eget vis. Med utgångspunkt i grundartrion har vi sedan rekryterat ett fantastiskt team för att säkerställa att vi har den kompetens vi behöver för resan.

Den första investeringsrundan slutade i att de släppte in en handfull nya investerare som tillsammans investerade drygt sju miljoner kronor. I maj 2010 slog Sportamore upp dörrarna till nätbutiken. I samband med detta genomförde bolaget sin första större emission om 18 miljoner kronor från huvudsakligen mindre investerarbolag och privatpersoner.

Totalt har omkring 275 miljoner kronor investerats i Sportamore. Bolaget har omkring 3 000 aktieägare där de tio största står för 60 procent av innehavet.

Drygt två år efter starten, i slutet av 2011, kunde de tre grundarna konstatera att Sportamores affärsidé fått vingar.

– Vår metodik har hela tiden varit att lägga ungefär lika mycket pengar på marknadsföring varje månad för att generera nya kunder till butiken. Allt annat lika får man då lika många nya kunder varje månad. Tillväxt blir en effekt av hur duktig du är på service och din förmåga att få kunderna att komma tillbaka. Lyckas du med det kommer över tid ditt marknadsföringskonto som andel av försäljning att minska.

När resultatsiffrorna närmade sig överskott valde de att lägga i en ytterligare växel för att inta övriga nordiska länder. 2012 börsintroducerades Sportamore på First North och samtidigt genomfördes en emission för att stödja expansionen.

I dag finns Sportamore i Sverige, Danmark, Norge och Finland. 2015 kunde de boka av ytterligare en milstolpe när de noterades på Nasdaqs huvudlista. Under 2016 växte bolaget med 29 procent till en omsättning på 710 miljoner kronor.

– Att växa snabbt kräver mycket planering. Ta bara en sån sak som lagerlokaler. Vi har haft perioder då vi dubblerat vårt ytbehov på sex månader. Nu har vi haft vårt lager i Spånga i fyra år och i dag omfattar det 11 000 kvadratmeter. I sommar går flytten till Eskilstuna och ett automatiserat lager på 23 000 kvadratmeter där vi säkerställer expansionsutrymme för kommande år.

Finns det ingen risk att bli fartblind med så mycket pengar och hög tempo i bolagsbygget?

– Det beror nog på hur man är som person. Vi är handelsmän och tycker i grunden att det gör ont när vi inte tjänar pengar. Vi har valt strategin att ta kalkylerade förluster för att snabbt bygga ett marknadsledande bolag men hela tiden varit noga med att säkerställa att vi haft kapaciteten att få pengar över på sista raden.

 

Johan Rydings 3 tips. Väx snabbt med riskkapital.

1. Gör en ordentlig affärsplan där du tydliggör vad du vill göra och hur det skapar värde.
2. Snabb tillväxt kräver kapital – förmodligen mer än du tror. Släpp på ägandet.
3. Lägg tid och kraft på att bygga goda relationer med dina kunder.

Sportamore

Verksamhet: Sporthandel online
Grundare: Johan Ryding, Jan Friedman och Joakim Friedman.
Startår: 2009 (handelsstart 2010)
Anställda: Cirka 200 anställda.
Omsättning: 710 Miljoner kronor 2016.

Expertens 10 tips

Utnyttja riskkapitalet till max
Annette Melander Berg
,  Ansvarig tillväxtkapital på Connect Sverige Region Syd och författare till boken ”Växtkraft. Värdeskapande verktyg för chefer och entreprenörer”, förlag Roos&Tégner.

  1. Kapital, kompetens och personkemi. Ta in rätt investerare och skapa ömsesidig tillit. Ni kommer att sitta i samma båt på resan.
  2. Förväntningar. Med riskkapital kommer det oftast in aktiva ägare med krav på avkastning och uppföljning. Se till att kalibrera målbilder och förväntningar så ni ror i samma riktning. Sätt ihop en tillväxtplan.
  3. Kultur. Bygg en företagskultur och gemensamma värderingar i bolaget. En viktig komponent är att tillåta misstag.
  4. Struktur. Ha en grundläggande ordning och reda i bolaget. Det möjliggör flexibilitet och snabba beslut
  5. Ledarskap. Ledarskapet måste växa med bolaget. Som grundare måste du vara beredd att ta in kompetens, släppa kontroll och verka genom andra.
  6. Medarbetarskap. Se till att bygga ett starkt team, få med anställda på resan och var ett bolag som talangerna vill jobba för.
  7. Kundfokus. Ha fokus på kunderna, var lyhörd och skapa värde för dem baserat på deras behov. Kultur och struktur möjliggör externt fokus och anpassningsförmåga.
  8. Sälj och marknad. Satsa på marknadsföring som skapar synlighet och rätt associationer kring bolaget, och som krattar i manegen för lyckad försäljning. Lansera och förbättra baserat på kundfeedback.
  9. Strategiska allianser. Fokusera på det som är affärsidén och stäm av den mot: Ska vi göra det här eller tar det fokus från det vi är bäst på? Ta hjälp eller samarbeta med andra där det är smartare.
  10. Innovation. Sluta aldrig affärsutveckla. Låt kunderna vara med och driva innovation i bolaget så kommer det att fortsätta utvecklas och ta marknad.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

De blev årets vinnare i Serendipity Challenge

ALMEDALEN Av över 400 bidrag utsågs SaltX till årets tillväxtbolag och Sprinklebit till årets startup i entreprenörstävlingen Serendipity Challenge.
NYHET Publicerad:

Patentskydd lyckokast för Berries by Astrid

IMMATERIALRÄTT När forskaren Astrid Friborg startade företaget Berries by Astrid valde hon att skydda varumärket, produkten och tillverkningsprocessen. Det visade sig vara ett lyckokast eftersom försäljningen av licensrättigheter idag är en stor intäktskälla i företaget. Annars är många startupföretag dåliga på att skydda sina innovationer. Hälften av företagen har inget skydd alls, visar en undersökning från Awapatent.
NYHET Publicerad:

Strävsamhet och ansträngning ska leda till framgång

DEBATT Det ska alltid löna sig att arbeta framför att leva på bidrag. Det menar Moderata Ungdomsförbundets Benjamin Dousa som både vill sänka bidragen och minska skatterna för att människor ska komma i arbete och bli integrerade.
NYHET Publicerad:

Dags att hållbarhetsredovisa

HÅLLBARHET Har du koll på din hållbarhetsrapportering? Sedan sex månader tillbaka måste större företag göra en hållbarhetsrapport. Nu finns en snabbguide för dig som vill kicka igång din hållbarhetsredovisning.
NYHET Publicerad:

Upphandlingar drar ner brallorna på företagare

DEBATT Statliga bolag ska välja seriösa hotell- och restaurangleverantörer som försäkrar sina medarbetare och tar ansvar för gästerna. Det är fel att välja leverantör enbart baserat på pris, menar hotelldirektören Suzanne Parenius, vd på Hjortviken konferens.
NYHET Publicerad:

”Utan öppna data begränsar man innovationen”

ÖPPNA DATA Regeringens mål är att Sverige ska vara bäst i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Efter att den har presenterat sin nya digitaliseringsstrategi riktas dock kritik om att arbetet med att öppna data går för långsamt.
NYHET Publicerad:

Hon lär nybörjare att haja börsen

ENTREPRENÖR Andra Farhads uppväxt i Fittja präglades av familjens ständiga brist på pengar. Som 16-åring började hon handla med aktier och under namnet ”Börshajen” blev hon snabbt en snackis i aktiehandlarkretsar. Idag driver hon ett utbildningsföretag med målet att lära andra att bli rika på börsen.
NYHET Publicerad:

Så slår den höjda entreprenörsskatten mot ditt företag

3:12-REGLERNA Trots massiv kritik från Företagarsverige tänker regeringen ändra de så kallade 3:12-reglerna, eller entreprenörsskatten. 167 000 svenska företagare drabbas därmed av en skattehöjning på sammanlagt tre miljarder kronor. Hårdast drabbas de mindre fåmansbolagen. Revisorn Carl-Magnus Falk har tagit fram en modell som hjälper småföretagare att räkna fram hur de nya reglerna slår mot just deras företag.
NYHET Publicerad:

Småföretagare utsätts för tuff skattjakt

SKATTEVERKETS METODER I höstas fick Emanuel Imanuelsen plötsligt besked om en restskatt på över 47 miljoner kronor. Men efter att han lämnat synpunkter sänktes den till 7,5 miljoner. Hans advokat är kritisk till att Skatteverket på så lösa grunder har eftertaxerat ett så stort belopp, som dessutom visade sig vara felaktigt.
NYHET Publicerad:

En lägenhet kommer lastad

MILJARDFÖRETAG Det är sågade plankor in i ena änden av fabriken och nästan färdiga lägenheter ut i den andra. Lindbäcks bygg i Öjebyn har utvecklat ett unikt modulbyggande som gjort familjeföretaget till ett miljardbolag. Men utan den värsta byggkrisen i Sverige och en hotande konkurs hade den innovativa byggtekniken aldrig blivit verklighet.
NYHET Publicerad:

Så lägger du vantarna på digitaliseringsstödet

HALLÅ DÄR… Boo Gunnarsson, företagarexpert på Visma. Mer än nio av tio småföretagare i Sverige känner inte till de ”digitaliseringscheckar” som de kan söka sedan årsskiftet. Upp till en kvarts miljon kronor finns att hämta för de som vill stärka bolaget digitala kompetens.
NYHET Publicerad:

Ny plattform ska underlätta kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska företag skriker efter kompetens men svårigheter att nå, utveckla och behålla talang sätter käppar i hjulen. Det ska en nystartad näringslivsplattform ändra på. "Där kan privata arbetsgivare delta i interaktiva workshops där aktuella utmaningar hanteras", säger Hugo Ortiz Dubon och Minna Levin, grundare av We Link Sweden.
NYHET Publicerad:

Kenyanska nyföretagare knyter affärskontakter i Sverige

TÄVLING Mobilappen Saver Pal och en spårningstjänst för färskvaror tog Catherine Wangari Mania och Edwin Muriuki Wanjiru högst upp på prispallen i Hand in Hand Youth Award. Under några intensiva dagar i maj besökte de keyanska nyföretagarna Sverige för att hämta inspiration från andra unga entreprenörer.
NYHET Publicerad:

S-märkt godiskung gör världssuccé

ENTREPRENÖR Som tonåring jobbade Jacob Youssef i pappans lilla godisbutik i Lund. Som vuxen tog han över företaget Candy People, tänkte stort och numera säljs sötsakerna på alla kontinenter utom i Sydamerika. Storsäljaren är de klassiska svenska S-märkena.
NYHET Publicerad:

Nya beteenden driver företaget vidare

VAD HÄNDE SEN Ändra invanda beteenden. Det sparar resurser och gör företag och organisationer mer välfungerande. Beteendelabbet var först ut i Sverige med att bygga ett företag som hjälper till att ändra våra beteenden. Det visade sig vara en hållbar affärsidé.