Tony Bergh, vd Dalform
Foto: Foto: Maria Hansson

Att det är stor skillnad mellan att leda 4 och 26 personer blev Tony Bergh, vd Dalform, och Anders Proos snabbt varse när företaget växte snabbt. Stora organisationsförändringar blev nödvändiga samtidigt som han blev tvungen att börja delegera. "Allt har bara blivit bättre sedan jag släppte kontrollen, det är skönt att se att det fungerar", konstaterar han.

NYHET Publicerad

Snabbväxare får mer gjort med mindre koll

I PRAKTIKEN När skåptillverkaren Dalform köpte upp två andra företag växte personalstyrkan från fyra till 26 anställda. Tack vare delegerat ansvar och tydligare rollfördelning i organisationen flyter personalfrågorna på. "Jag har lärt mig att jag inte kan göra allting själv", säger Tony Bergh, vd, Dalform.

Dalform tillverkar slitstarka skåp och inredningar till skolor, sporthallar och arbetsplatser. Det har bland annat levererat omklädningsskåp till hela Friends Arena. Företaget startades 2008 av Tony Bergh och Anders Proos.

– Jag hade jobbat i branschen i 16 år när företaget jag jobbade på köptes upp och verksamheten flyttades till en annan ort. Jag sade upp mig och hade ingen plan för vad jag skulle göra, men Anders föreslog att vi skulle starta eget, säger Tony Bergh.

Det första året jobbade han ensam i företaget, och Anders Proos fanns med som delägare. Tony skötte försäljning och utveckling, medan produkterna tillverkades av ett annat företag. Efter hand anställde de två personer till, och under flera år var de bara fyra anställda.

– Vi var lite som ett kompisgäng, jobbade tight ihop och alla visste vad som hände hela tiden. När man är så få måste alla göra många olika uppgifter, vilket också gjorde det lättare att fylla luckan om någon var sjuk. Personalansvaret var något som nästan flöt på av sig självt, säger Tony Bergh.

För två år sedan köpte Dalform upp ett annat företag och gick snabbt från 4 till 15 anställda. I fjol växte företaget till 26 anställda efter ett annat förvärv och ett par nyanställningar. I samband med det började man också med egen produktion. På kort tid behövde Dalform nu få ihop alla praktiska bitar som att få lagersystemen att stämma och produktionen att flyta på med nya maskiner och uppdrag.

Flera tunga investeringar skedde och samtidigt skulle personal från tre olika företag sammanföras och börja jobba mot samma mål. Tony Bergh upptäckte snart att det är stor skillnad på att leda tre och 25 personer.

– Det är helt andra utmaningar, det är fler individer som alla är olika och jag hinner prata mindre med var och en än vad jag gjorde tidigare. Jag betar inte av medarbetarsamtalen på en dag längre och det är fler positioner att fylla om någon blir sjuk.

Annons

Stora organisationsförändringar blev nödvändiga för att få allt att fungera optimalt. Rollfördelningen behövde bli tydligare och personalansvaret delades upp mellan en försäljningschef och en produktionschef. En ledningsgrupp bildades också.

– Det är nytt för oss att jobba med en ledningsgrupp. Där håller vi just nu på med att sätta långsiktiga strategiska mål. Nästa steg blir att kommunicera ut det till de anställda så att alla blir involverade och vet vad vi vill, säger Tony Bergh.

I rollen som vd har han fått släppa över en del kontroll och ansvar till andra.

– Jag har lärt mig att jag inte måste göra allting själv, att man får släppa ifrån sig för att kunna fokusera på viktiga frågor. Det är svårt, man får se upp så att man inte börjar klampa in överallt ändå. Men allt har bara blivit bättre sedan jag släppte kontrollen, det är skönt att se att det fungerar.

När han ser tillbaka på de senaste två åren tycker Tony Bergh ändå att det har gått förvånansvärt smidigt att sammanföra tre olika företag till ett. En stor fördel har förstås varit att personalen från de andra företagen följde med, vilket gjorde att Dalform fick många års kompetens och yrkeserfarenhet på köpet.

– Jag är jättenöjd med alla i organisationen, de är duktiga på att arbeta och har en bra inställning. Det hade varit ett helt annat arbete att lära upp ny personal från grunden, även om vi har gjort det också med ett par nyanställda.

Men fortfarande finns mjuka bitar att jobba med. Verkstadsytan är stor, cirka 4 000 kvadratmeter, och personalen jobbar i grupper.

– Vi ska försöka få alla att prata med varandra mer, mellan grupperna. Det tar också tid att sätta organisationen och få alla att hitta sin roll. Vi jobbar vidare, även om det med facit i hand har gått väldigt bra så här långt, säger Tony Bergh.

Karin Janson

Dalform

Grundades: 2008.
VD: Tony Bergh.
Verksamhet: Tillverkar skåp och inredningar.
Anställda: 26 personer plus fyra säsongsanställda.
Omsättning: 32 miljoner kronor.

Expertens 11 tips

Så hänger du med när bolaget växer,
Anna Blomquist,
HR-konsult på Vitavia.

  1. Skapa en gemensam syn kring företagets vision och sätt upp mål att arbeta mot. Tydliggör vilka värderingar som gäller i bolaget tillsammans med medarbetarna.
  2. Lägg tid på att coacha medarbetarna. Se deras prestationer och beröm snarare än leta fel och misstag. Alla ska gå hem nöjda och stolta varje dag.
  3. Tänk igenom hur ni vill hantera personalfrågorna. Ta fram en personalpolicy med det grundläggande som rekrytering, kompetens, hållbarhet och kompetensutveckling.
  4. Tydliggör vilken kompetens som behövs för att lyckas med verksamheten och planera rekrytering och kompetensutveckling utifrån det.
  5. Rollfördelning. Skapa tydliga roller, ansvarsfördelning och struktur i företaget. Våga prioritera, fördela och välja bort.
  6. Ha en uttalad rekryteringsprocess och följ den. Det är inte säkert att en kompis är bästa valet. Se till att de personer ni anställer har samma grundvärderingar som ni tagit fram.
  7. Tänk igenom lönesättning och förmånspaket. Gör tydligt vad som gäller för befintliga och nya medarbetare. Håll koll på lönerna på marknaden.
  8. Upprätta en personalhandbok, det tydliggör vad som gäller för anställningen.
  9. Tänk hållbart arbetsliv – systematiskt arbetsmiljöarbete, plan för återhämtning, skyddsombud, mångfald och lönekartläggning.
  10. Ta hjälp utifrån när egen kompetens saknas och inte behövs på heltid. Skapa samarbete med specialister inom till exempel bokföring, ekonomi eller personalfrågor.
  11. Håll fokus utåt mot marknad och kund. Undvik att fastna i interna processer.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Fler äldre sätter högre tryck på välfärden

VÄLFÄRD Antalet stockholmare som är över åttio år kommer att öka dramatiskt de närmsta åren, vilket ställer större krav på utvecklingen. Men Reepalu-utredningen sätter käppar i hjulen för utvecklingen. "Jag hoppas att politikerna kommer att sansa sig", säger Catharina Tavakolinia, grundare av Kavat Vård.
NYHET Publicerad:

Revisionsplikten återinförs

REVISION Ökad risk för skattefusk, försvårat arbete mot ekonomisk brottslighet och få positiva effekter. Det är resultatet av att revisionsplikten för små aktiebolag avskaffades. Därför menar nu Riksrevisionen att revisionsplikten bör återinföras
NYHET Publicerad:

"Regeringen bär ansvar för negativa attityder mot företagare"

DEBATT Den rödgröna regeringen bär ett stort ansvar för negativa attityder och bristande kunskap om företagandet, menar debattören Cecilia Widegren (M) i en replik till näringsminister Mikael Damberg. Hon menar att de svenska villkoren och förutsättningarna måste hålla i en global konkurrens.
NYHET Publicerad:

David Batra: "Utan entreprenörer funkar inget samhälle"

10 FRÅGOR David Batra är ståuppkomiker och skådespelare – aktuell med showen om hans fru, toppolitikern Anna Kinberg Batra. Han tycker att entreprenörer är livsnödvändiga för samhället. ”När jag började som komiker på heltid och startade företag kändes det viktigt att visa för mig själv och omgivningen att jag kunde leva på det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Hygglig affärsidé lockar investerare

NYKLÄCKT Nystartade Hygglo vill att du delar med dig och tar del av saker som inte används. Ett år efter starten har de fått in 10,8 miljoner kronor och är nu den största tjänsten för uthyrning mellan privatpersoner i Sverige.
NYHET Publicerad:

Global rekryteringsexpert: ”Vi har mycket att vinna på det nya dataskyddet”

DATASKYDD Den nya dataskyddsförordningen ställer stora krav på hur företagen hanterar personuppgifter. Men chefsrekryteraren Mercuri Urval började ställa om i tid, vilket till och med har resulterat i vunna affärer. ”Ska man förhandla med stora företag är det otänkbart att inte kunna visa upp att man är på god väg”, säger Robin Karlestedt, direktör för affärsutveckling.
NYHET Publicerad:

EU:s nya dataskyddslag går till väders

DATASKYDD EU:s nya dataskyddslag träder i kraft den 25 maj nästa år. Kraven är stora jämfört med dagens personuppgiftslag. Som företagare kan du inte sticka huvudet i sanden och tro att förändringen inte gäller dig. Tidningen Entreprenör reder ut vad som gäller och ger de bästa omställningstipsen för att företagare ska kunna undvika bötesbelopp i mångmiljonklassen.
NYHET Publicerad:

Svenskan som gör internet säkert

ENTREPRENÖR Hon har kallats för ”hackarnas mardröm”. Hon har kunder som Google, Amazon och Facebook. Hon har blivit inbjuden till Vita huset av Barack Obama. Svenska Stina Ehrensvärd är entreprenören vars säkerhetsnyckel är för datoranvändare vad säkerhetsbältet är för bilförare. Tidningen Entreprenör reste till Silicon Valley för att träffa succéföretaget Yubicos grundare.
NYHET Publicerad:

Sista Entreprenör på papper - nu drar vi igång fPlus

BÄSTA LÄSARE Det första numret av tidningen Entreprenör kom ut i maj 2001. Det sista numret av Entreprenör på papper är det som kommer ut i veckan, nummer 10 2017. I fortsättningen hittar du nyheter för företagsamt folk på entrepenor.se, som lever vidare som nyhetssajt på nätet, och i den nya nyhetsappen fPlus.
NYHET Publicerad:

Filmklipp från jourbesök gör succé i sociala medier

MARKNADSFÖRING Med en tydlig digital strategi har Håkan Svanström, ägare av Svanströms El och VVS, hittat en framgångsrik väg till nya affärer på Facebook. ”Jag lägger ner mycket tid på att filma dråpliga jourjobb och lyfter fram exempel på dåligt utförda jobb. Ska man nå ut måste man ha ett budskap och ett intresse för att sköta och följa upp sina inlägg”, säger han.
NYHET Publicerad:

Lurades av blufföretag: ”För jävligt”

BLUFFAKTUROR Nu rasar det in bluffakturor hos svenska småföretag. Maria Larsson lurades att tro att hon fyllde i en myndighetsenkät, men fick istället en saftig faktura från blufföretaget Företagsopinion.
NYHET Publicerad:

Stopp för styrelsekompetens efter dom i högsta instans

STYRELSER En dom i Högsta förvaltningsdomstolen sätter käppar i hjulet för Tjeders. När styrelseledamöter inte längre kan fakturera sitt arbete kan det blir svårt att hitta kompetens till styrelserummen.
NYHET Publicerad:

#MeToo: Lång väg kvar för byggsektorn

DEBATT Vår bransch är inte ett undantag från förekomsten av trakasserier och sexism. Vi måste skapa en bransch som är långsiktig och hållbar. För att klara kompetensförsörjningen krävs nolltolerans, skriver Catharina Elmsäter-Svärd.
NYHET Publicerad:

Norskt familjeföretag har köpt upp 69 förskolor och skolor – i Sverige

ENTREPRENÖRER Fler och fler svenska välfärdsföretagare kastar in handduken. Men debatten om vinst i välfärden är inget som oroar Randi och Hans Jacob Sundby, som driver det norska förskoleföretaget Læringsverkstedet. Bara i år har de köpt upp 69 förskolor och skolor i Sverige.
NYHET Publicerad:

Hållbara strumpbyxor växande nisch i jättebransch

VAD HÄNDE SEN Ett nytt miljötänkande i en traditionell och till del konservativ bransch. Det blev startskottet för byggandet av en helt ny nisch i den miljardindustri som tillverkningen av nylonstrumpor är. Nu tar Swedish Stockings de första stegen in på marknaden i USA.