Tony Bergh, vd Dalform
Foto: Foto: Maria Hansson

Att det är stor skillnad mellan att leda 4 och 26 personer blev Tony Bergh, vd Dalform, och Anders Proos snabbt varse när företaget växte snabbt. Stora organisationsförändringar blev nödvändiga samtidigt som han blev tvungen att börja delegera. "Allt har bara blivit bättre sedan jag släppte kontrollen, det är skönt att se att det fungerar", konstaterar han.

NYHET Publicerad

Snabbväxare får mer gjort med mindre koll

I PRAKTIKEN När skåptillverkaren Dalform köpte upp två andra företag växte personalstyrkan från fyra till 26 anställda. Tack vare delegerat ansvar och tydligare rollfördelning i organisationen flyter personalfrågorna på. "Jag har lärt mig att jag inte kan göra allting själv", säger Tony Bergh, vd, Dalform.

Dalform tillverkar slitstarka skåp och inredningar till skolor, sporthallar och arbetsplatser. Det har bland annat levererat omklädningsskåp till hela Friends Arena. Företaget startades 2008 av Tony Bergh och Anders Proos.

– Jag hade jobbat i branschen i 16 år när företaget jag jobbade på köptes upp och verksamheten flyttades till en annan ort. Jag sade upp mig och hade ingen plan för vad jag skulle göra, men Anders föreslog att vi skulle starta eget, säger Tony Bergh.

Det första året jobbade han ensam i företaget, och Anders Proos fanns med som delägare. Tony skötte försäljning och utveckling, medan produkterna tillverkades av ett annat företag. Efter hand anställde de två personer till, och under flera år var de bara fyra anställda.

– Vi var lite som ett kompisgäng, jobbade tight ihop och alla visste vad som hände hela tiden. När man är så få måste alla göra många olika uppgifter, vilket också gjorde det lättare att fylla luckan om någon var sjuk. Personalansvaret var något som nästan flöt på av sig självt, säger Tony Bergh.

För två år sedan köpte Dalform upp ett annat företag och gick snabbt från 4 till 15 anställda. I fjol växte företaget till 26 anställda efter ett annat förvärv och ett par nyanställningar. I samband med det började man också med egen produktion. På kort tid behövde Dalform nu få ihop alla praktiska bitar som att få lagersystemen att stämma och produktionen att flyta på med nya maskiner och uppdrag.

Flera tunga investeringar skedde och samtidigt skulle personal från tre olika företag sammanföras och börja jobba mot samma mål. Tony Bergh upptäckte snart att det är stor skillnad på att leda tre och 25 personer.

– Det är helt andra utmaningar, det är fler individer som alla är olika och jag hinner prata mindre med var och en än vad jag gjorde tidigare. Jag betar inte av medarbetarsamtalen på en dag längre och det är fler positioner att fylla om någon blir sjuk.

Stora organisationsförändringar blev nödvändiga för att få allt att fungera optimalt. Rollfördelningen behövde bli tydligare och personalansvaret delades upp mellan en försäljningschef och en produktionschef. En ledningsgrupp bildades också.

– Det är nytt för oss att jobba med en ledningsgrupp. Där håller vi just nu på med att sätta långsiktiga strategiska mål. Nästa steg blir att kommunicera ut det till de anställda så att alla blir involverade och vet vad vi vill, säger Tony Bergh.

I rollen som vd har han fått släppa över en del kontroll och ansvar till andra.

– Jag har lärt mig att jag inte måste göra allting själv, att man får släppa ifrån sig för att kunna fokusera på viktiga frågor. Det är svårt, man får se upp så att man inte börjar klampa in överallt ändå. Men allt har bara blivit bättre sedan jag släppte kontrollen, det är skönt att se att det fungerar.

När han ser tillbaka på de senaste två åren tycker Tony Bergh ändå att det har gått förvånansvärt smidigt att sammanföra tre olika företag till ett. En stor fördel har förstås varit att personalen från de andra företagen följde med, vilket gjorde att Dalform fick många års kompetens och yrkeserfarenhet på köpet.

– Jag är jättenöjd med alla i organisationen, de är duktiga på att arbeta och har en bra inställning. Det hade varit ett helt annat arbete att lära upp ny personal från grunden, även om vi har gjort det också med ett par nyanställda.

Men fortfarande finns mjuka bitar att jobba med. Verkstadsytan är stor, cirka 4 000 kvadratmeter, och personalen jobbar i grupper.

– Vi ska försöka få alla att prata med varandra mer, mellan grupperna. Det tar också tid att sätta organisationen och få alla att hitta sin roll. Vi jobbar vidare, även om det med facit i hand har gått väldigt bra så här långt, säger Tony Bergh.

Karin Janson

Dalform

Grundades: 2008.
VD: Tony Bergh.
Verksamhet: Tillverkar skåp och inredningar.
Anställda: 26 personer plus fyra säsongsanställda.
Omsättning: 32 miljoner kronor.

Expertens 11 tips

Så hänger du med när bolaget växer,
Anna Blomquist,
HR-konsult på Vitavia.

  1. Skapa en gemensam syn kring företagets vision och sätt upp mål att arbeta mot. Tydliggör vilka värderingar som gäller i bolaget tillsammans med medarbetarna.
  2. Lägg tid på att coacha medarbetarna. Se deras prestationer och beröm snarare än leta fel och misstag. Alla ska gå hem nöjda och stolta varje dag.
  3. Tänk igenom hur ni vill hantera personalfrågorna. Ta fram en personalpolicy med det grundläggande som rekrytering, kompetens, hållbarhet och kompetensutveckling.
  4. Tydliggör vilken kompetens som behövs för att lyckas med verksamheten och planera rekrytering och kompetensutveckling utifrån det.
  5. Rollfördelning. Skapa tydliga roller, ansvarsfördelning och struktur i företaget. Våga prioritera, fördela och välja bort.
  6. Ha en uttalad rekryteringsprocess och följ den. Det är inte säkert att en kompis är bästa valet. Se till att de personer ni anställer har samma grundvärderingar som ni tagit fram.
  7. Tänk igenom lönesättning och förmånspaket. Gör tydligt vad som gäller för befintliga och nya medarbetare. Håll koll på lönerna på marknaden.
  8. Upprätta en personalhandbok, det tydliggör vad som gäller för anställningen.
  9. Tänk hållbart arbetsliv – systematiskt arbetsmiljöarbete, plan för återhämtning, skyddsombud, mångfald och lönekartläggning.
  10. Ta hjälp utifrån när egen kompetens saknas och inte behövs på heltid. Skapa samarbete med specialister inom till exempel bokföring, ekonomi eller personalfrågor.
  11. Håll fokus utåt mot marknad och kund. Undvik att fastna i interna processer.
comments powered by Disqus
Annons
Annons
Annons

Fler nyheter från Entreprenör

NYHET Publicerad:

Långsam generationsväxling räddar familjeföretaget

I PRAKTIKEN I 16 år har Ingrid och Anders Johnsen förberett Tractive för barnens intåg i företaget. Det är just tidsaspekten som är nyckeln till ett framgångsrikt överlämnande. "Det handlar både om kunskapsöverföring och överföring av företagets värderingar", säger Ingrid Johnsen.
NYHET Publicerad:

Räddaren i skattenöden

RÄTTSHJÄLP Den entreprenör som hamnar i statens och Skatteverkets klor riskerar en svår och utdragen kamp. Skattereglerna är bitvis otydliga och själva processen rättsosäker. Det hävdar grundarna till initiativet "Rättvis Skatteprocess", som hjälper företagare som råkat illa ut i skattemål.
NYHET Publicerad:

Han är Sveriges främsta entreprenör

UTMÄRKELSE Johan Löf, vd på RaySearch Laboratories, är Sveriges främsta entreprenör. Det stod klart när den nationella finalen av EY Entrepreneur of the Year avgjordes.
NYHET Publicerad:

Jannika Hernelius: ”Jag har aldrig passat in i några fack, jag har för kul”

TIO FRÅGOR Kreativiteten och entreprenörsandan har alltid drivit henne framåt. Men egentligen var det slumpen som fick kreatören Jannika Hernelius att bli egen företagare.
NYHET Publicerad:

Så golvade Pappelina mattmarknaden

ENTREPRENÖR När designern Lina Rickardsson för första gången vävde i plast insåg hon potentialen. Nu ligger Pappelinas mönstrade plastmattor på golvet i vart och vartannat hem. Men det som på ytan ser ut som en tillväxtsaga har inneburit mycket hårt arbete för Lina Rickardsson, som har dyslexi.
– För mig kändes det som om det var kassan på Ica eller eget företag.
NYHET Publicerad:

Uppmärksammade utvisningar sätter press på regeringen

KOMPETENS Pressen på regeringen att förändra reglerna för arbetskraftsinvandring ökar efter ett antal uppmärksammade utvisningar av personer som själva har ordnat jobb i Sverige. I många fall har de utvisats på grund av formaliamissar orsakade av andra.
NYHET Publicerad:

Ikea raggar it-folk i Finland

REKRYTERING I Finland finns det många arbetslösa it-experter. I Sverige råder det däremot brist på it-folk. Därför åker nu flera företag till Finland för att ragga personal, till exempel Ikea.
NYHET Publicerad:

Finansvärldens drottning blir affärsängel

ENTREPRENÖR Lena Aplers första sommarjobb var på SEB:s kontor i centrala Göteborg. Många år senare är hon tillbaka på samma adress, men denna gång högst upp i huset på en bank som hon själv startat, Collector Bank. Nu vill hon stötta unga entreprenörer inom fintech och dela med sig av sina erfarenheter av att bygga och driva en helt ny typ av bank.
NYHET Publicerad:

Försäkringskassans datasystem klarade inte övergången till vintertid

KRÅNGEL Företagaren Fredric Käll har vittnat om problemen när Försäkringskassan går från förskotts- till efterskottsbetalningar i ersättningen till assistansföretagen. Nu visar det sig att myndighetens system inte ens klarade av övergången från sommar till vintertid. ”Ingen hade tänkt på detta”, säger en frustrerad Käll som oroas över företagets överlevnad.
NYHET Publicerad:

Lars Wallin: ”Att få stänga av telefonen är lyx för mig”

TIO FRÅGOR Sveriges okrönte haute couture-kung Lars Wallin har skapat vackra klänningar åt en rad kvinnor, inklusive kungahuset, i 25 år. Men trots flera erkännanden, längtar han efter att känna en trygghet i sitt arbete.
NYHET Publicerad:

Konstnärer och företagare hand i hand stärker Ale

SAMVERKAN Kan ett byggföretag hitta nya affärsmöjligheter via en installationskonstnär? Ja, svarar näringslivsenheten i Ale som tussat ihop åtta kreatörer och konstnärer med lika många företag i kommunen.
NYHET Publicerad:

Han bygger virtuell mobilbank för barn

NYKLÄCKT Gimis app Veckopengen är Sveriges största digitala spargris för barn. Sedan starten 2015 har appen över 125 000 användare. Nu har den lanserats i Norden.
NYHET Publicerad:

Drivs av viljan att trygga barns skolgång

NYKLÄCKT När Peter Jonsson och Tobias Ekenstråle diskuterade den ökande osäkerheten i svenska skolor väcktes tanken på det som skulle bli det gemensamma företaget Svensk Skolsäkerhet.
NYHET Publicerad:

Unga webbentreprenörer vill ge tillbaka

UNGA BOOSTAR UNGA Entreprenörsduon Andreas Glimbrant och Nils Engvall är bara 24 respektive 25 år gamla. Men redan har de drivit webbyrån Wasabi Web i Uppsala i fyra år och har 20 anställda. Nu har de instiftat ett stipendium för att ge tillbaka till samhället och stötta andra unga företagare.
NYHET Publicerad:

Regeringen stoppar flera tusen praktikplatser

INTEGRATION Fredrik Gren, vd på Ambea, är en av de många företagare som på eget bevåg antagit utmaningen att hjälpa asylsökande i arbete. Sedan ett halvår tillbaka har vårdkoncernen erbjudit praktikplatser i sina verksamheter, men nu tvingas de avbryta projektet när regeringen fördelar om ansvaret för satsningar mot nyanlända.